פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
האם כדאי לנו לפגוש חוצנים? האם כדאי להם לפגוש אותנו?
טורקיז קטן / יובל רבינוביץ (שבת, 11/04/2015 שעה 8:00)


האם כדאי לנו לפגוש חוצנים? האם כדאי להם לפגוש אותנו?

ד''ר יובל רבינוביץ



אנחנו מין מוצלח מאד. אנחנו השמדנו כמעט את כל בעלי החיים הגדולים, פרט לאלה שבהם מצאנו שימוש כמקור מזון או כבהמות עבודה. היצור התבוני היחיד שפגשנו לא שרד. לאחר מכן התפנינו לחסל את בני מיננו תוך שאנחנו מחפשים תכונות שבהן הם שונים מאתנו. אנחנו גם רוצים לפגוש חייזרים, מאד רוצים. השאלה מה תהיינה התוצאות של מפגש זה
המאמר פורסם באתר הידען.

החלק ראשון של הסדרה: מדוע לא נפגשו בני אדם עם חייזרים.

יכול היה להיות נחמד מאד אם גזע תבוני היה יוצר איתנו קשר. היינו יכולים לשתף פעולה בחקר החלל, בהבנה עמוקה יותר של הכוחות המעצבים את עולמנו המשותף. הם היו עוזרים אולי ברתימת כוח הגרעין בצורה שבה לא יזיק לנו. אנחנו אולי היינו תורמים מטָאלוּרגיה מתקדמת. מי יודע?

אם אי פעם ירצה יצור תבוני ליצור איתנו קשר, יתכן שהוא יהיה חכם מספיק כדי לברר כיצד נוהג האדם בסובבים אותו. בהיבט הזה יש לנו לא רק עבר בעייתי, אלא גם הווה. בספר „קיצור תולדות האנושות” מסביר יובל נח הררי כיצד מחק האדם בכל מקום שאליו הגיע את כל בעלי החיים הגדולים שאינם יכולים לשמש אותו ישירות. לאחר שאלה חוסלו הוא פנה אל בני מינו.

הגזענות הטבועה באדם שימשה להצדקת השמדה תרבותית והשמדה פיזית של קבוצות אדם. התוקפים והמותקפים לא היו רחוקים גנטית אלה מאלה. היה קל לקונקוויסטדורים הספרדים לטבוח בילידי מרכז אמריקה ודרומה. היה קל לאירופאים לשעבד את האפריקאים. הם לא הרגישו קרובים אלה לאלה. גם ההוטו והטוטסי באפריקה לא הרגישו קרובים אלה לאלה, דבר שאולי היה בעל משמעות כשפרצה שם האלימות הרצחנית התורנית. אבל העוינות הרצחנית של נוצרים כלפי יהודים אינה יכולה להיות פונקציה של מרחק גנטי, אלא רק של שונות תרבותית. עוד פחות מובנת חדוות האלימות שבין קתולים לפרוטסטנטים והעולם משתאה כיום למראות מוסלמים סונים הטובחים בכולם כולל מוסלמים שיעים, ולפחות במקרה אחד של סונים הטובחים בסונים אחרים בשם האיסלאם הסוני.

למי שרוצה להעמיק בתולדות הגזענות בכסות מדעית מומלץ מאד ספרו של סטיבן ג'יי גולד The Mismeasure of Man שיצא גם בעברית בשם „אין מידה לאדם”.
הדבר שאנחנו אוהבים מכל הוא לדרג. מי האדם העשיר ביותר בעולם? מי הספורטאי הכי מהיר? מי קופץ הכי גבוה? השיאנים זוכים אצלנו לכבוד, למרות שאני לא בטוח שאנו יודעים להסביר את הסיבות לכך. אנחנו גם משתפים פעולה. יש לנו קבוצות ספורט. הן מבצעות סוג של לחימה טקסית שבה איש לא אמור למות, אם כי מדי פעם הורגים אוהדי הקבוצות אלה את אלה, אבל זה באמת חריג. בכל אופן – אין לנו דבר החשוב יותר מהתחרותיות, גם כשאין בה שום הישג שימושי.

היה מקרה יחיד הידוע לנו של שני מינים תבוניים שחיו באותו זמן על פני כדור הארץ. אחד מהם לא שרד בעקבות המפגש הזה, אם כי אין לנו כיום ידיעה ברורה מדוע.
איננו יודעים מה הכחיד את האדם הניאנדרתלי, ואף אין הסכמה אם הדבר התרחש לפני 40,000 שנה או רק לפני 24,000. דבר אחד אנחנו יודעים: הניאנדרתלים, שאינם אבותינו אלא ענף צדדי של משפחת האדם, נכחדו לחלוטין. אנחנו גם יודעים שהם הגיעו לאירופה לפני אבותינו הקדומים, הקרו-מניונים. זהו המקרה היחיד המוכר לנו של שני מינים תבוניים שחיו באותו זמן. החלש יותר לא שרד.

ובנימה אופטימית זאת יצאנו לחפש לנו חייזרים. בשנת 1960 החל „פרוייקט אוזמה” ביוזמת הפיזיקאי והאסטרונום פרנק דרייק, אותו פרנק דרייק שהגה את משוואת דרייק להערכת כמות החוצנים בגלקסיה שהזכרתי במאמרי הקודם. במסגרת הפרוייקט חיפשו בעזרת רדיו-טלסקופ במשך 4 חודשים תשדורות רדיו תבוניות מכוכבי-שבת קרובים.

המסר
לוחית שהוצמדה לחללית פיוניר 10, כדי שאם חייזרים יפגשו אותה
אי פעם הם יידעו מהיכן היא מגיעה. מתוך ויקיפדיה
בשנים 1972 ו-‏1973 שוגרו שתי חלליות קטנות עם מסר לחייזרים. היו אלה חלליות פיוניר 10 ו-‏11, והמסר שהן נשאו תוכנן על ידי פרנק דרייק וקארל סאגאן (קארל סאגאן המנוח היה אסטרונום אמריקאי שתרם רבות להנגשת האסטרונומיה לציבור, בין השאר באמצעות סדרת הטלוויזיה הפופולרית שלו, ''קוסמוס''). במקביל הוחל בפרוייקט ''אוזמה 2'', שבו שוב חיפשו תשדורות רדיו של חוצנים במשך 4 שנים. כיום מתנהלים מספר פרוייקטים לחיפוש שדרים בגלי רדיו מהחלל תחת השם SETI. מיליוני ערוצי רדיו נסרקים ללא הפסק ומנותחים על ידי אוניברסיטאות ואנשים פרטיים במאמץ משולב, עד כה ללא תוצאות.

חלליות פיוניר נשאו איתן לוחות מתכת שביוזמת סאגאן ודרייק נחרתו עליהן מסרים. הבה ונבחן חלק מהמסרים האלה. נתעלם מהעובדה שהדמויות המצויירות הן של אידיאל היופי האמריקאי ולא של אנשים ממוצעים בעולמנו. נתעלם גם מהשאלה אם חייזרים יבינו שחריתה דו-מימדית על לוח מתכת מייצגת גופים ויצורים תלת מימדיים. נתרכז במסר עצמו.

הגבר מרים את ידו במה שנראה לנו כברכת שלום אוניברסלית. אצלנו היא ברכת שלום היות שאנו רואים שאין נשק בידו. מסר כזה יכול להיות מובן רק על ידי יצור אלים אחר. בתחתית הלוח אנו רואים ציור סכמטי של השמש וכוכבי הלכת כפי שראו אותם אנשי שנות השבעים של המאה הקודמת. פלוטו עדיין נכלל אז ברשימת כוכבי הלכת ורק שבתאי היה אז בעל טבעות. אבל נתעלם מאי-הדיוקים האלה לטובת הפרט הבא: מכוכב הלכת השלישי, כדור הארץ, יוצא חץ המצביע על חללית פיוניר שיצאה ממנו. סליחה. חץ? מהו חץ? חץ הוא הדרך האינטואיטיבית שלנו להצביע על כיוון. אנחנו משתמשים לכך בציור של כלי נשק אירודינמי. אנחנו התבגרנו. אנחנו כבר לא יורים חיצים אלא טילים שיש להם אותו מבנה.

אז נסכם: אנחנו מין מוצלח מאד. אנחנו השמדנו כמעט את כל בעלי החיים הגדולים, פרט לאלה שבהם מצאנו שימוש כמקור מזון או כבהמות עבודה. היצור התבוני היחיד שפגשנו לא שרד. לאחר מכן התפנינו לחסל את בני מיננו תוך שאנחנו מחפשים תכונות שבהן הם שונים מאתנו. אנחנו גם רוצים לפגוש חייזרים, מאד רוצים. אנחנו עדיין אמני השימוש בכלי נשק אירודינמיים אך פנינו לשלום. מדוע שלא תבואו?




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מאמר מעניין, ספירות אחרות  (עוז פרידמן) (3 תגובות בפתיל)
  לא הוצגו הוכחות לקיום חוצנים .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי