פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(יתרו ע''ה) ממלכת כהנים
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (שבת, 07/02/2015 שעה 22:44)


(יתרו ע''ה) ממלכת כהנים

נסים ישעיהו


יש החושבים (בטעות?) שהתכלית של האדם בעולם הזה היא להגיע לעולם הבא, לקיים בהידור את חמש הדברות הראשונות והחמש האחרונות מובנות מאליהן. אבל כאמור, מדובר ביחידה אחת שתכליתה היא לתקן עולם במלכות ש-ד-י. והתיקון הוא דוקא בעניינים שבין אדם לחברו.
נער הייתי גם זקנתי ולא זכורה לי מערכת בחירות כל כך מכוערת. בגילי המופלג, ארבעים וחמש שנה אחרי גיל שמונה עשרה, הצבעתי כבר בבחירות לפרלמנט הרבה יותר מעשר פעמים. אגב, זה לא חוכמה, הרי ימיהן של ממשלות אצלנו הם קצרים כידוע. מישהו עוד זוכר (בלי לבדוק בויקיפדיה) מתי כיהנה פה ממשלה את מלוא ארבע השנים הקצובות לה בחוק? לא משנה. מה שחשוב זה להבין, לפחות לנסות להבין, מדוע התהליך הזה חוזר על עצמו שוב ושוב בדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, מדוע ממשלות אינן מאריכות ימים אצלנו. אני יודע, אפשר לטעון, ואפילו להוכיח, שלכל ממשלה שגוועה טרם זמנה היו גורמי החידלון המיוחדים לה, שאין הרבה דמיון בין בין נפילת ממשלה מספר שלוש לנפילת ממשלה מספר שבע. בכל זאת נראה לי מוזר שדוקא אצלנו זה קורה ובעקביות מעוררת השתאות.

שפע של כיעור

והכיעור של מערכת הבחירות גם הוא שובר שיאים. אמנם גם לפני בחירות קודמות התייחסנו לעובדה שהמפלגות מנסות לשכנע אותנו בעזרת מסרים שליליים; שאין להן משהו טוב, משכנע, להגיד על עצמן אז הן אומרות דברים רעים על זולתן; אבל דומני כי הפעם נפרצו כל הגבולות. אולי זה רק נדמה לי, אבל במערכת הבחירות הזאת הן, המפלגות (וכלי התקשורת המשרתים אותן) התעלו על עצמן. כלומר, ירדו לשפל עמוק ביותר. נכון, לא כולן, אבל זה מה שבולט ומובלט בתשקורת. אין לי עניין ''להתערב'' בפוליטיקה, אבל ברור לגמרי שהבקבוקים למשל, שמוחזרו כן או לא, בבית ראש הממשלה, נועדו להסיח את הדעת מהעיקר. הרי מה מציעים לנו חושפי ''שערוריית המיחזור''? שנבחר באשת ראש ממשלה שלא תשלשל לכיסה את כספי פדיון הבקבוקים? והם מצפים שנתייחס אליהם ברצינות?

יותר מדי מפלגות

אולי נספיק עוד לדבר בהמשך במה שנוגע לשורשי הכיעור של מערכות הבחירות אצלנו. בשלב זה ננסה להבין מהו שורש ההתפלגות הגדולה כל כך אצלנו. איך זה שאצלנו יש כל כך הרבה מפלגות. ומן הסתם היו עוד יותר אלמלא העלויות הגבוהות ואחוז החסימה. עמדנו בשבוע שעבר על כך שעל שפת ים סוף התפלג עם ישראל לארבע כתות (מפלגות) שלכל אחת היתה דעה שונה בדבר הדרך להיחלץ מן המצוקה שאליה נקלעו. ארבע מפלגות זה נשמע סביר, אז איך הגענו בימינו לעשרות מפלגות? עלה בדעתי שאולי השורש של התופעה הזאת נעוץ במה שקרה אחרי קריעת ים סוף. הרי כל העניין של יציאת מצרים וקריעת ים סוף שהיתה שבעה ימים אחר כך, היו לתכלית של קבלת התורה בהר סיני. כהכנה לקבלת התורה ה' אומר לנו (שמות יט): ו וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים, וְגוֹי קָדוֹשׁ...

כל יהודי הוא מלך?

על הפסוק הזה דיברנו כמה פעמים בעבר; אמרנו שהוא מעניק לנו כעם את הזכות והחובה להוביל את העולם אל עבר ייעודו הטוב. לא נאריך שוב בפן הזה כעת, אבל ברור שמעבר לכוחות ולשליחות שניתנו לנו כעם, ניתנו אותם כוחות ואותה שליחות גם לכל יהודי כפרט. לכן אומרים לנו חז''ל שכל יהודי משול למלך או לפחות לבן מלך. ובאמת, כאשר הפסוק הזה מיושם בהקשר הכולל שלו, בכוחו להעלות את היהודי לגבהים לא ישוערו. שכן לפני כן כתוב: ג וּמֹשֶׁה עָלָה, אֶל-הָאֱלֹקִים; וַיִּקְרָא אֵלָיו ה', מִן-הָהָר לֵאמֹר, כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב, וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל. ד אַתֶּם רְאִיתֶם, אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם; וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל-כַּנְפֵי נְשָׁרִים, וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי. ה וְעַתָּה, אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי, וּשְׁמַרְתֶּם, אֶת-בְּרִיתִי--וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל-הָעַמִּים, כִּי-לִי כָּל-הָאָרֶץ. הרי שכדי להיות מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ צריכים לעמוד בדרישות, בתנאים שקדמו להבטחה הזאת.

מיהו מלך אמיתי?

יוצא אם כן שבשורש נפשו של כל יהודי טמונה היכולת להיות מלך. וכאשר מבינים ומיישמים נכון את היכולת הזאת, אכן יכול יהודי להגיע לגבהים נעלים כנ''ל. וההבנה הנכונה היא שעליו להיות מלך קודם כל על עצמו. ומלך על עצמו פירושו, כאמור כמה פעמים ברשימות אלו, שהמוח יהיה שליט אצלו על הלב ושבסופו של דבר המוח והלב יהיו מתואמים לגמרי. בחסידות מבואר ש''מלך'' זה ראשי תיבות: מוח, לב, כבד. בסדר הזה, מלמעלה למטה. וכל אחד יכול ''לשחק'' עם שלוש האותיות האלה ולראות מה יוצא מראשי התיבות של הצירופים השונים. מה שברור הוא שרק מי שזוכה להיות מלך על עצמו, יש סיכוי שגם אחרים יקבלו אותו עליהם למלך. בינתים הרושם (הפרטי שלי) הוא שרוב ככל אלה שמציעים את עצמם לבחירה לא הגיעו למדרגה הנ''ל של מלך. ומה שיותר גרוע, הרושם הוא שהם בכלל לא מנסים.

עשרת הדברות

אחרי שהקב''ה מטיל עלינו את התפקיד המחייב: מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ, נמשכות ההכנות להתגלות הגדולה בהר סיני: ט וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן, בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ, וְגַם-בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם... עד אז, ה' דיבר אל משה ומשה העביר את הדברים לפי ההוראות שקיבל. ממילא יכלו הספקנים והציניקנים לטעון שזה לא בדיוק כך, זה לא הגיוני וכנראה לא הבנת בדיוק. כעת ה' מדבר אל משה וכל העם שומעים, ואח''כ חוזר משה ומשמיע לעם את מה שכבר שמעו בעת שה' אמר לו. ממילא לא נותר שום מקום לספקות. זהו הבסיס האיתן, אומר הרמב''ם, של אמונת עם ישראל בה' ובנביאים, העובדה שכולנו שמענו בהר סיני כאשר דיבר ה' עם משה. והשיא היה בעשרת הדברות עצמם, שאת השניים הראשונים שמענו מפי הגבורה ואת שמונת הבאים שמענו כאשר: מֹשֶׁה יְדַבֵּר, וְהָאֱלֹקִים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל.

שני לוחות הברית

כידוע, עשרת הדברות נכתבו על שני לוחות אבנים, חמישה מימין וחמישה משמאל. בכללות, חמשת הראשונים מתייחסים לקשר שבין יהודי ובין הקב''ה וחמשת האחרונים מתייחסים לקשר שבין יהודי ובין הסביבה שבה הוא חי. במלים אחרות, אומר מורנו הרב גינזבורג שליט''א, על יסוד דברי המשנה באבות (פרק ג, א): דע מאין באת ולאן אתה הולך ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון, חמשת הדברות הראשונים מזכירים לנו ''מאין באת'' וחמשת האחרונים מזכירים לנו ''לאן אתה הולך''. רוצה לדעת מאין באת – עליך לזכור שההתחלה היא (פרק כ): ב אָנֹכִי ה' אֱלֹקֶיךָ, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים. שם הכל התחיל, שם התחלנו להיות עם. כ''ק אדמו''ר מליובאוויץ' שואל מדוע היה צורך להזכיר את העובדה: אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לאנשים שיצאו משם רק לפני חמישים יום?

דע מאין באת

והוא משיב שטמון פה מסר מכונן: הוצאתי אתכם משיעבוד מצרים כדי שתהיו עבדים שלי ולא של פרעה. הציווי השני, שלא לעבוד עבודה זרה, גם הוא שייך ליציאה ממצרים שהיתה עובדת אלילים כידוע. האיסור להישבע לשקר שייך גם הוא למאין באת, שכן לפני שמורידים נשמה של יהודי לעולם הזה, ''משביעים אותו תהי צדיק ואל תהי רשע'' (נדה ל/ב). הציווי שלא להישבע לשקר מזהיר שלא להפר את השבועה המקורית הנ''ל. וכך גם השבת שהיא ''זֵכֶר למעשה בראשית'' מזכירה לנו מאין באת, שאת כל העולם, וגם אותי בכללו, ברא ובורא הקב''ה בכל רגע מחדש. ואודות הקשר בין הציווי: כַּבֵּד אֶת-אָבִיךָ, וְאֶת-אִמֶּךָ ובין דע מאין באת אין צורך להאריך בהסברים כי זה ברור. הנה כי כן, חמשת הדברות שבלוח הימני כולם מכוונים לקשר עם הקב''ה, דע מאין באת.

ולאן אתה הולך

חמשת הדברות שבלוח השמאלי מכוונים לכאורה לתיקון החברה, למערכת היחסים שבין אדם לחברו. הם הקובעים עבורנו לאן אתה הולך, מציעים בפנינו את הדרך הנכונה. אלא שלא ניתן להפריד בין חמשת הדברות הראשונים ובין חמשת האחרונים, הכל זה יחידה אחת. כאשר התורה מצווה לֹא תִרְצָח, לֹא תִנְאָף, לֹא תִגְנֹב, לֹא-תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר, אפשר לחשוב שאלה מצוות כל כך בסיסיות שאין צורך להשמיע אותן דוקא במעמד הנשגב של מתן תורה, אם בכלל. העובדה שהן חלק מעשרת הדברות מלמדת אותנו שהן הן התכלית. יש החושבים (בטעות?) שהתכלית של האדם בעולם הזה היא להגיע לעולם הבא, לקיים בהידור את חמשת הדברות הראשונים וחמשת האחרונים מובנים מאליהם. אבל כאמור, מדובר ביחידה אחת שתכליתה היא לתקן עולם במלכות ש-ד-י. והתיקון הוא דווקא בעניינים שבין אדם לחברו.

עשרת הדברות כיחידה אחת

ותיקון החברה, מה שחלק מהפוליטיקאים מתיימרים להציע לנו כדי שנבחר בהם, מתחיל בתיקון האדם את עצמו. לכן כל עשרת הדברות פונים אל היחיד, כפי שכל אחד יכול לראות. היחיד נדרש לזכור תמיד ''מאין באת'' כדי שתהיה לו היכולת לבחור גם ''לאן אתה הולך''. וכאשר מפרידים ר''ל בין חמשת הדברות הראשונים לחמשת האחרונים, כפי שיש אצלנו העושים מ''נימוקים אידיאולוגיים'' נעלם ממילא ה''לאן אתה הולך'' והאדם מתחיל לתעות בסבך הפיתויים והלחצים השונים. ומהאדם התועה זה מתפתח בהכרח לחברה תועה ולמדינה תועה. וכדי לא לתעות אנחנו מצווים: יג לֹא תַחְמֹד, בֵּית רֵעֶךָ; לֹא-תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ, וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ וְשׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ, וְכֹל, אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ. כשאדם יהיה שמח בחלקו ולא יחמוד את מה שיש לזולתו, הוא יהיה מתוקן וזה המרשם לתיקון החברה. כי כל אחד יממש את עצמו בהתאם לשליחות שלו, תוך שהוא מביט בעין טובה על זולתו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


הבחירות במצב טוב
הזוהר הצפוני (יום ראשון, 08/02/2015 שעה 10:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מערכת הבחירות בישראל(נכון לעכשיו),היא במצב טוב.
אין בישראל תופעות מכוערות שקיימות במדינות אחרות,להלן דוגמאות ששלפתי מהזיכרון-
בהודו,נהרגים אנשים בכל מערכת בחירות.בדרום-אמריקה יש קבוע זיופים.
במצרים וטורקיה היו הפיכות צבאיות.בסוריה ישנה מלחמת אזרחים.
במזרח-אירופה היו דיקטטורות קומוניסטיות.
ככלל-
החברה הישראלית סובלת מארבעה שסעים גדולים-שסע דתי-חילוני,שסע עדתי,שסע פוליטי(בין ימין לשמאל),שסע יהודי-ערבי,וקצת שסע מעמדי בין
העשירים לפועלים.
ניתוח נוסף מראה שאנחנו הופכים לחברה פיאודלית.
מגיע פיאודל וסביבו מתקבצים התומכים שלו.לדוגמא-
רפול,רפי איתן,אריק שרון,אביגדור ליברמן,ציפי לבני,טומי לפיד,יאיר לפיד.
הרשימה עוד ארוכה.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי