פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הרהורים בשולי החדשות
יוסף אליעז (שבת, 27/12/2014 שעה 9:00)


הרהורים בשולי החדשות

יוסף אליעז



יום הבחירות – האבסורד: לא חובה ושבתון?

הורגלנו במדינה זו להשתמט ככל הניתן מכל עבודה. דומני שאין עוד אומה ולשון בעולם המערבי אשר כה עשירה בימי חג, ימי בחירה, שבתונים ושביתות על-לא-דבר.

יום הבחירות הוא דוגמא מובהקת לבזבוז הנורא של ימי עבודה. משום-מה אין במדינה חובה להצביע. לדעתי הצבעה היא המינימום שבמינימום שראוי לדרוש מאזרח במדינה דמוקרטית. מה יצביע – הדבר נתון לשיקול דעתו. האזרח רשאי להטיל לקלפי מעטפה ריקה, או להטמין בה פתק לבן, אך שומה תהא עליו להתיצב בקלפי ולמלא את חובתו האזרחית.

במדינת ישראל, למרבה האבסורד, לא רק שלא הוטלה חובת הצבעה בחוק אלא גם יום הבחירות הוכרז כשבתון, ועל כן רבים נוסעים לים או לטיול ואינם טורחים כלל להגיע לקלפי. מאחר ובישראל נהוג למצות את האבסורד עד תום הנה החליטה הכנסת בְּטִפְּשׁוּתָה שגם יום הבחירה לרשות המקומית הוא יום שבתון...

אין שום צורך בשבתון. אנו מכירים זה מכבר את ההצבעה במעטפות כפולות כך יכול שוטר או חייל העומדים על משמרתם להצביע בכל קלפי קרובה בלי לנסוע לקלפי שצוינה לו. אין שום סיבה שהדבר לא יפעל כך לגבי כלל האזרחים.
אמנם כאשר יש הצבעה לרשות מקומית בודדת, שלא ביום בחירות כללי לכלל הרשויות המקומיות, קיימת לכאורה בעיה מסוימת, אך גם פה ניתן להסדיר בחירה במעטפה כפולה במשרד הדואר הקרוב. אמנם התוצאה הסופית תוודע רק כעבור יומיים אך העיכוב כדאי. מה גם שבלאו הכי אין מנוס מהמתנה לספירת קולות החיילים, השוטרים והדיפלומטים.

במקרים ראויים שיקבעו בתקנות יהיו עובדים מסוימים זכאים ליום שבתון.

עד לחקיקת התיקונים לבזבוז הנוכחי המוצעים כאן ראוי לפחות לקבוע בחקיקת ביניים שרק עובד שיציג אישור על הצבעתו יהא זכאי ליום השבתון. אני מתכבד להזמין את שר הפנים הנוכחי ואת השר הבא להכין הצעת חוק מתאימה לכנסת החדשה שתבחר. אנו לא עשירים מספיק לבזבז כך ימי עבודה של כלל העובדים.


פיצול ש''ס

הבחירות האלו מיותרות ודומה כי נגרמו אך ורק בשל משחקי אגו והמגלומניה של יאיר לפיד, אשר חברה לטירונות בפוליטיקה. עם זה – יש בה מספר ברכות, היא חשפה את ערוותם של מספר פוליטיקאים אשר לבשו זה מכבר את ''בגדי המלך החדשים'' והטעו לא מעט אנשים בציבור, ממש כפי שהמירוץ המכוער לנשיאות חשף את ערוותם של מספר מוועמדים ואת המגלומניה של אחרים או אחרות.

אחת הברכות בבחירות אלה היא הסיכוי, סוף-סוף- לפיצולה של מפלגת ש''ס. היה סיכוי-מה שיחול בה שינוי בנושא של הדרת נשים, עם כניסתה לפוליטיקה של הגב' בר שלום, בת הרב עובדיה ז''ל, אלא שהיא קבלה ''רגליים קרות'', חזרה להסתופף תחת דגלו של דרעי, אותו עבריין מורשע, שהמרן והתנועה הזו הציבו שוב בראשה, וכך נגזר על נשות ש''ס להמשיך, אולי אפילו לדור שלם אם המפלגה לא תיעלם, ולהיות חברות מסוג ב' בקהילה, למצוא עצמן פסולות מלכהן בכנסת או במנהיגות המפלגה. אכן תכופות נופל התפוח רחוק מן העץ, כמו כאן, לעתים קרוב אליו, אבל תמיד נופל...

כפי שכתב העיתונאי החכם בן-דרור ימיני (ב'מוסף לשבת' של ידיעות, 19.12.2014, עמ' 13), אשר ממש ''הוציא את הדברים מפי'': הפילוג בש''ס הוא בשורה טובה, משום שש''ס היא הדבר הגרוע ביותר שקרה למזרחים. היא אף פעם לא היתה מפלגה חברתית... בדבר אחד ש''ס הצליחה: היא העבירה אלפי יהודים מסורתיים לכוון החרדי. רבים מהם לא ישרתו בצבא ולא יעבדו. הם יהפכו ליותר עניים מהוריהם... כאשר הגיעו לארץ מבשרי הציונות, כמו רבי יהודה הלוי מרגוזה, הרב יהודה אלקלעי והרב יהודה ביבאס, כולם ממוצא ספרדי, הם התנגדו לשיטת החלוקה שהייתה נהוגה בירושלים ודגלו בשילוב של תורה ועבודה. הם הלכו בדרכו של הרמב''ם שאמר: ''כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חילל את השם וביזה את התורה''.

ימיני מסכם שפירוקה של ש''ס יהא לברכה הן למזרחים והן למדינת ישראל. אוסיף לכך: החלשותם של החרדים בכנסת ובציבור עשוי להביא גם לצמצום גדודי החרדים האשכנזים המשתמטים מן הצבא ומהעבודה במימון הציבור החילוני.

מפלגת ש''ס, בדומה מאד לטאליבן, אם כי ללא רַצְחַנּותָּם של הללו, מתאמצת לשמור על בָּנֶיהָ בּוּרִים, מונעת מהם לימוד מקצועות חיוניים לחיים מודרניים. תמהני מה אחוז תלמידי הישיבות של ש''ס, שאחרי שלוש שנות לימוד בישיבה מסוגלים ללמוד לבדם דף גמרא. עוד שוני מהטאליבן: בשלב זה מתירים בש''ס לחלק מהבנות ללמוד לימודים כלליים, וכך הן משכילות יותר מהבנים אך מוּדָּרוֹת ממנהיגות וייצוג.

ש''ס דואגת מאד לראשיה. הרב עובדיה הקים בד''צ המעניק כשרות לצרכניו, כולל כשרות לאקונומיקה[!], ומייצר הכנסה יפה מאד. ילדיו שובצו במשרות מכניסות, כמו הרב הראשי הספרדי (משנבצר מבן אחד לשאת במשרה בשל פגמים מסוימים – מיד נמצא לכהונה בן אחר, העיקר שהג'וב ישאר במשפחה). גם ליתר ראשי ש''ס אין על מה להתלונן. אטיאס כשר השיכון תמרן בצורה מוזרה את הזכאות לדירה, לפי מספר הילדים (שחלקם נולדו כאשר חילונים בני גילם של האבות בש''ס שירתו בצבא וחירפו את נפשם במלחמות), ואכן לא ראינו אברכים של ש''ס בהפגנות לגבי יוקר הדיור. בשליטת החרדים על ראשות ועדת הכספים תומרנו אותם כספי-מַחְשָׁכִים למוסדות חינוך של ש''ס ויכלו להציע יום לימודים ארוך, כולל כלכלה, ללא השתתפות הורים במימון, וכך למשוך למוסדות החינוך של ש''ס גם תלמידים מבתים חילונים.

ש''ס לא הססה להפעיל מַגִּיָה ואמונות תפלות, בכיריה הונו את ציבור המאמינים התמים והבור, ומכרו לו ''מים קדושים'' מבקבוקים שמולאו במי-ברז, וחילקו להם ''קמיעות'' לקראת הבחירות. נזדמן לי להכיר את אחד ה''באבות'' היותר מפורסמים עת ישב בכלא בשל מעילה בכספי ציבור. זמן לא רב אחרי שחרורו כבר יסד ''קו מים קדושים'' מכניס מאד משלו. איש לא חשב להעמידו לדין על הוצאת כספים מהציבור בטענות שווא.

בימים אלו נפתחה חקירה גלויה, הפעם במפלגת ''ישראל ביתנו'', על גניבת כספי ציבור בשיטת הסבב: מי שמחזיק בשלטון, נאמר ''בכיר'', מַקְצֶה כספי-ציבור לתאגיד או רשות מקומית, כאשר חלק מכספים אלו מופנה לגוף מסוים שהבכיר חפץ ביקרו (כמו רשת ''אֶל המעין'' או ישיבה מסוימת בתקופת דרעי) ומקבל הכסף מעביר שלמונים לאותו בכיר, או מַקְצֶה משרה במשכורת נדיבה לִמְקוֹרָבוֹ של אותו בכיר. לא ''הרוסים'' אלא ''הדוסים'' בש''ס המציאו את השיטה. הללו יכלו לעבור השתלמות אצל אריה דרעי...

כבן למשפחת רבנים שאבדו בשואה אני מתפלל להיעלמותה של מפלגה עכורה זו, ש''ס, מהכנסת ומחיינו, לטובת הדת, כבודה ומחזיקיה, ולטובת מדינת ישראל.


חתונת השנה והשריונים במפלגת העבודה

שמעתי בתשומת-לב את נאומו של בוז'י הרצוג בישיבת מרכז המפלגה, בו בישר על דרך חדשה עם שותפתו החדשה הגב' ציפי ליבני מורידת הזבל. היה זה נאום יפה, בנוי לתלפיות והנה בהפתעה שמעתי בסופו את רעיון ה''רוטציה'', ובבת-אחת הפך באוזני אותו נאום נאה לגבב מילים.

מפלגת העבודה מחליפה מזה שנים את ראשיה מכינוס לכינוס. זו מפלגה עורפת ראשים, ודי אם נזכיר את פרץ, מצנע וחיימוביץ'. אך דבר כזה – הבאת ראש מבחוץ להשתלה היא חידוש רפואי מדהים. אמנם שמענו בשנה האחרונה על השתלת פניו של אדם מת לפצוע שאיבד את פניו בתאונה, שמענו על השתלות לב, כבד, כליה וריאה, אך השתלת ראש?! ומיהו ראש זה? זו אותה גברת לבני שהחליפה מפלגות בקצב מהיר יותר משמפלגת העבודה החליפה את ראשיה, וגם חיסלה את גופה של כל מפלגה שהנהיגה ונותר מהמפלגה רק ראש-הראש שלה. היא התמודדה מול מופז, ומשהפסידה – לא השלימה עם תבוסתה וחיש עברה למפלגה אחרת.

אולי אני טועה ומפלגת העבודה מצאה את הנחוץ לה: ראש נתיק המאפשר מעבר מצואר לצואר.
אתם תתנו למנהיגות ירודה זו להוביל את העם? חבל, חבל שמפלגה עתירת מעש והישגי-עבר עצומים ירדה לשפל כזה.

ומספר מילים על עמיר פרץ. איש זה נטש את מפלגת העבודה וקרא לחבר מרעיו לעזוב עמו את מפלגת האם בה עלה לגדולה והיה למנהיג ההסתדרות, כיהן כְּשַׂר ואפילו כשר הבטחון. עתה משחזר למכורתו – לאיזה פרס של שִׁרְיוּן הוא ראוי? מדוע לא יתמודד על מיקוםו ברשימה לכנסת כאחד מחבריו לשעבר ובהווה? לא שֶׁעֵינִי צרה בו – אלא שוב אני תמה על בוז'י ועל מפלגת העבודה. כך לא נוהגת מפלגה בעלת כבוד עצמי השואפת להנהיג עם המוקף אויבים והמותקף בכל חזית בינלאומית.


המנהיגות בליכוד - דיכוי כל פרח מנהיגות בעודו באיבו

בליכוד זה מכבר לא צומחת מנהיגות אמיתית חדשה. תמיהה היא מדוע כה רבים וטובים, כולל ''נסיכי הליכוד'', בניהם של מייסדי תנועת החרות, מפלגת האם, נאלצו בזה אחר זה לנטוש את המפלגה.

יש המאשימים את אשת ראש הממשלה, אשר כל מי שאינו נושא חן בעיניה, בין שהוא שר בממשלה ובין שהוא מעובדי ביתה, נפלט חוצה. האמנם ביבי הוא מין עץ אורן, אשר אינו מאפשר לשום צמח אחר לגדול לידו, למעט אורניות – שהן פטריות טפילות השואבות את מזונן מן העץ המסוכך עליהן?

ראינו כיצד נעלמו מהתנועה בזה אחר זה בני בגין, בנו של המנהיג ההיסטורי מנחם בגין, דן מרידור, מיכאל (מיקי) איתן, הרמטכ''ל לשעבר מופז, השר כחלון ולאחרונה השר גדעון סער, וכל מנהלי הלשכה כולל בנט, (רשימה חלקית מאד). גם ראינו כיצד כמעט שמועמד התנועה לנשיאות המדינה כשל בשל התנגדות בלתי-מוצהרת של ביבי.

האם זהו מצב טבעי או שאיזה מזיק מכרסם שם בשורשים? הַאָמְנָּם ביבי נתניהו הוא ''היחיד בדורו'' אשר רק הוא מסוגל להנהיג את תנועת השלטון? ומה יהא אחריו? ישראל אינה ממלכה המגדלת יורש-עצר ואף אינה קוריאה הצפונית או גם לא עיראק של סדאם חוסיין ששאף להעביר השלטון לבנו. בסוריה המהלך צָלַח בתחילתו וראו עתה את שלטונו רווי-הדם של באשר אסד. יש הטוענים כי אחד המהלכים הקריטיים שהביאו למפלתו של מובארכ במצרים, מעבר להפנית הגב האמריקאית, היתה החשש שהוא מתכוון להעביר את הגה השלטון לבנו.

אם בארזים נפלה שלהבת כיצד יגדלו ויאמירו אזובי הקיר?

לא נדון עתה ב''יש עתיד'' – ימים יגידו, גם לא בזיגזגי ''ישראל ביתנו'' – לילות (חקירה) יגידו.
אוי לנו, ''עַם אתה בחרתנו'' מימי בחירות אלו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  רק לא ביבי.רק לא ש''ס.רק לא ציפי-בוזי  (הזוהר הצפוני) (5 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי