פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
פלוטוקרטיה: דמוקרטיית הטייקונים
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 11/11/2014 שעה 15:00)


פלוטוקרטיה: דמוקרטיית הטייקונים

ד''ר דוד סיון



בעקבות הבחירות שנערכו בארה''ב בשבוע שעבר, עלו על פני השטח הטענות שפרושן הנכון הוא שלמעשה ארה''ב איננה דמוקרטיה אלא פלוטוקרטיה – שלטון העשירים. הכלכלן ששמו רץ לפניו, ג'ף סאקס (Jeffrey D. Sachs) כתב כי מבחינה פורמלית מיליוני האמריקאים בחרו בקונגרס חדש, אבל זה לא ממש נכון שהם בחרו את ממשלתם. מה שלדבריו התרחש ביום הבחירות היה 'הבחירות של המיליארדרים' משתי המפלגות. במילים שלו (Understanding...):
The political system is actually relatively united and working very effectively for the richest of the rich…

The richest of the rich pay for the political system -- putting in billions of dollars in campaign and lobbying funds -- and garner trillions of dollars of benefits in return.

… Whether the Republicans or Democrats are in office, the results are little different. The interests at the top of the income distribution will prevail.
בעברית:
המערכת הפוליטית היא למעשה יחסית מאוחדת ועובדת ביעילות עבור העשירים שבעשירים...
...
העשירים שבעשירים משלמים על המערכת הפוליטית – מממנים במיליארדי דולרים את מערכת הבחירות ושדולות – ואוספים טריליוני דולרים של רווחים בתמורה.
...
... אם הרפובליקנים או הדמוקרטים בשלטון, התוצאות לא שונות כמעט. האינטרס של פסגת חלוקת ההכנסות נשאר בתוקף.
פרופסור סאקס מציג לנו את הדובדבן בהקשר הזה - העובדה שסך ''התרומות'' למערכת הבחירות הגיע לכדי 4 מיליארד דולרים.

כמובן שהוא הציג חלק מהממצאים שתומכים חזק במסקנותיו. בין אלה ישנו ספרו של מרטין גילנס (Martin Gilens) שהוא אחד המומחים בתחום, ומאמר משותף של חוקרים נוספים.

פרופסור סאקס גם מציג לנו תשובה לשאלה כמה זה עלה לבעלי המאה: תחקיר אחר מצא וחישב את סך ''התרומות'' למערכת הבחירות הגיע לכדי 4 מיליארד דולרים.

פרופסור יוסף שטיגלץ הנובליסט מזכיר לנו שאחד הטייקונים הבכירים בארה''ב בעצם גם כן אישרר שהמערכת הפוליטית בארה''ב היא למעשה פלוטוקרטיה. לדבריו וורן באפט (שחברה בשליטתו רכשה את ישקר הישראלית ממשפחת ורטהיימר) אמר כי ב-‏20 השנים האחרונות התנהלה בארה''ב מלחמת מעמדות ''... והמעמד שלי ניצח'' (The 1 Percent’s Problem).

מחקרים שפורסמו לאחרונה הראו שהנתונים תומכים במסקנה זו, שבארה''ב בעשורים האחרונים המגמה היא של הרעה באי השוויון, בעיקר לטובת העשירים שבעשירים – אלה שמאכלסים את האחוזים הבודדים בראש הפירמידה. היו גם מחקרים שהרחיבו את התמונה. הבולט בין אלה הוא ספרו של הכלכלן הצרפתי תומאס פיקטי (Thomas Piketty) שבחן את הנתונים מארה''ב ומהארצות המפותחות באירופה מאז המאה ה-‏18. התיזה שנתמכה על ידי הנתונים היא שבטווח הארוך שיעור התשואה על ההון היה גבוה משיעור הצמיחה הכלכלית והתוצאה היתה מגמה של ריכוז העושר ובמקביל הרעה בשיעורי אי השוויון.



Would Pro-Israel Billionaires…
Billionaires Adelson and Saban…  
באפט איננו הטייקון היחידי ממנו אפשר ללמוד על נפלאות הפלוטוקרטיה האמריקאית. מסתבר שאפשר למצוא קשר בין הפלוטוקרטיה הזאת לבין המתרחש במדינת ישראל. בכנס של ישראלים-אמריקאים שהתקיים לאחרונה כיכבו שני טייקונים – שלדון אדלסון וחיים סבן (האם שלדון אדלסון...). הם הבהירו שיש בכוונתם לנצל את כוחם הפיננסי במערכות הבחירות הבאות (כפי שעשו עד הלום) כדי שהנבחרים ישרתו את האינטרסים שלהם.

כמו באפט שני המיליארדרים האלה מוכרים מאד בישראל בגין פעילותם הכלכלית בהווה, בעבר ואולי גם בעתיד. אדלסון גם מחזיק עיתון שמחולק ברחבי הארץ ללא כל עלות שכמו כל עיתון השפיע ומשפיע על המציאות הפוליטית בארץ.



מה אפשר להגיד בהקשר הזה על מדינת ישראל. לצערי עדין לא מצאתי נתונים איכותיים מהסוג שתואר כאן גם לגבי המשק הישראלי ולכן קשה לברר אם גם ישראל מתפתחת להיות עוד פלוטוקרטיה. מצד שני נוכל ללמוד על קשרי הון-שלטון אם נדע להשיב על שאלות כמו:
  • מי בעצם קובע אצלנו את המדיניות הכלכלית?
  • מדוע רק חלק מהמלצות ועדת הריכוזיות הגיעו ליישום באמצעות חקיקה?
  • מדוע המלצות ועדת זליכה שמונתה על ידי שר התחבורה כדי לזהות כשלים תחרותיים בשוק הרכב שוכבות במגירה כבר שנתיים?
  • מי באמת מרוויח מהמשך המציאות הריכוזית בישראל?



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  קינתם של מפסידים.  (ע.צופיה) (4 תגובות בפתיל)
  במדינה שולטת האליטה  (הזוהר הצפוני) (13 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי