פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
''מדוע טייסי קמיקזה חובשים קסדות''
יוסף אליעז (יום שני, 10/11/2014 שעה 7:00)


''מדוע טייסי קמיקזה חובשים קסדות''

יוסף אליעז



בקורת ספר מאת יעקב בורק: ''מדוע טייסי קמיקזה חובשים קסדות'' – ''על הדחקה, חרטה ותקוה''; הוצאת עם עובד, הדפסה רביעית, 2011; 237 עמודים.
זהו הספר הראשון מספריו של יעקב בורק שקראתי, ולבטח לא האחרון.
הכותרת מטעה – לפי הכותרת אתה מניח שלפניך ספר על מלחמת העולם השניה, וְלֹא היא. זהו ספר נהדר, שאלמלא חוסר הזמן הכרוני לא היית מניחו מידך עד קריאת העמוד האחרון. אולי בכדי להקל על קוראים כאלה בנוי הספר פרקים פרקים, וכל פרק נפלא נקרא בנפרד.

זהו ספר חכם של כותב חכם וידען, המאיר בפני קורא ממוצע פינות שונות באופי האדם, בתורת הנפש, בפינות פסיכולוגיות חבויות שבדרך כלל אין לאדם הממוצע, שאינו עוסק בפסיכולוגיה ובמחקר, גישה אליהן.

הספר כתוב ברהיטות, בעט קלה, עם טעימות של הומור משובח, נעים ומהנה בקריאה, מביא תוצאות של עשרות מחקרים מרתקים תוך ציון מֵרְאֵי-מקום , בבהירות ותוך גירוי התיאבון לקרוא עוד ועוד.
בספר שלל נושאים מרתקים, כמו של השפעת ההמון (או ''תופעת העדר''), נדיבות וקמצנות, האמונה והדת, הטוב וְהָרוֹעַ. בין היתר מובאים מחקרים המלמדים עד כמה תחושת-כח עלולה להרדים מַצְפּוּן, הגיון והתחשבות באחר. אתה ניצב בפני הבנת הרוע, ואפילו הסאדיזם, הנובע מִשְּׂרָרָה של סוהר, שוטר, ואפיל של סטודנט שמשחק תפקיד דומה בניסוי או, להבדיל, אפילו של מי שעוסק ברצח-עם, לאחר שהובל בחינוך מתמשך לראות בעצמו בן לגזע עליון, ובאומללים הנתונים למרותו וגחמותיו- תת-אדם.

הספר עוסק בתת-נושאים רבים – כמו שאלת האושר; הדיכאון; אמונות תפלות והשפעתן בחיי יום-יום; התמכרויות, כולל התמכרות להשגת הון ועוד ועוד.

מצאתי בספר שני ''חסרונות'': הראשון נובע ישירות מרמתו הגבוהה: לא די בקריאה אחת. אתה חייב לקראו שוב, והפעם – כאשר מדגש (''מרקר'') בידך, להדגשת אותם משפטים ומסקנות אשר חשוב וכדאי לזכרם.
הַחִסָּרוֹן השני (שההדגש האמור עשוי לשפר מעט): אין בספר פרק מסכם שיביא את תמצית הספר, או תמצית המסקנות במרוכז, כי לעתים מרוב עצי-הפרי (המתוק והמותר) אינך רואה את הבוסתן.

לסיכום: המלצה חמה לקריאה מהנה ומרחיבת אופקים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מדוע ?  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי