פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
חופש הביטוי או חופש השיסוי?
יוסף אליעז (יום שני, 18/08/2014 שעה 20:00)


חופש הביטוי או חופש השיסוי?

יוסף אליעז



למאמרו של גדעון לוי ב''הארץ'' במהדורתו האנגלית, בו כתב, בין היתר, כי מטרתו של צה''ל בלחימתו בעזה היא ''להרוג ערבים''
ידיד יקר ומכובד שלי, ששירת בזמנו בדרגה בכירה ביותר בצה''ל, העביר אלי שני מסמכים שכתב עו''ד עופר פירט מתל-אביב. האחד הוא מכתב המיועד לעורך ''הארץ'' והאחר הוא מכתב תלונה ליועץ המשפטי לממשלה, מיום 29.7.2014, בו ביקש להעמיד לדין את גדעון לוי, ואת עורך הארץ, על עבירות לשון הרע נגד צה''ל, הסתה למרידה ומספר עבירות נוספות שנעברו, לדעתו, בזמן לחימה (''מטרת ישראל - הרג ערבים'': עוד תלונה נגד גדעון לוי, הפעם בגלל טור באנגלית).

ידידי שאל אותי מה דעתי על אותה כתבה, על כותבה ועל האחראי לפרסומה. זו היתה תשובתי לאותו קצין בכיר בדימוס:

אני מסכים, בכל הכבוד, עם האמור במכתבו של עו''ד פירט, ולא רק מנימוקיו.

במדינת ישראל ניתן ערך מוגזם ביותר לעקרון חופש הביטוי. דומני שהגבולות אשר ניתנו לעקרון זה רחבים מדי.

יש לשקול מספר נקודות שלא הודגשו, אולי די, במכתבו ובתלונתו של עו''ד פירט, אני כותב זאת מבלי להקדיש שעות לבחינתם של כל מילה ומשפט בכתבה, ואביא רק מספר נקודות:

  1. גדעון לוי לא כותב שהאמור בכתבה משקף את דעתו. הוא מציג את הדברים כעובדות, כדיווח עיתונאי אובייקטיבי. כך גם יתקבל הכתוב בכל מקום מחוץ לישראל. זו גם עבירה אתית-עיתונאית.

  2. לוי העלים, מסתמא במכוון, את הרקע למבצע צוק איתן: הפגזה מסיבית בטילים, לרבות טילים צבאיים ארוכי טווח, על אוכלוסיה אזרחית, הפגזה אשר לא חדלה משך ימים.
    כמובן שלוי גם לא טרח לציין שהנגב והדרום מופגזים באופן שוטף, כבר 10 שנים, וכי החמא''ס הפר כל התחייבות שנתן בעבר להימנע מירי כזה.

  3. לוי אינו אזרח רגיל מן השורה, אלא עיתונאי ידוע בעיתון היומי היחיד היוצא, פורמלית, בשעות הבוקר, בשונה מהצהרונים. עיתון ותיק המוכר היטב למגזרים רחבים בעולם-הקוראים בחו''ל, גם אם אלו אינם קוראים את ''הארץ'' אלא רואים אזכורים שלו בעיתוניהם.
    מטבע הדברים קוראים כאלו חושבים, לאור מעמדם של העיתון והכותב, שאכן הדברים הם אמת, ולא תעתועים של נפש מסוכסכת.

  4. הקביעה הנוראה שמטרת המדינה והצבא היא להרוג ערבים מופרכת על פניה, שכן אילו, חלילה, היה בכך שמץ של אמת - היתה האספקה השוטפת המוזרמת לעזה בסיכון גדול, של מזון, ציוד רפואי ועוד - נחסמת זה מכבר. כמו כן היו מופסקים אספקת החשמל והמים (שהרשות נמנעת מלשלם עבורם). ישראל לא היתה מטופלת בבתי-החולים שלה בחולים ופצועים מעזה ובודאי לא מקימה עבור פצועים עזתים ממלחמה זו בית חולים שדה על גבול הרצועה.

    האם למותר לציין שכל העובדות האלו לא הוזכרו, ולו ברמז, בכתבה?

  5. אמירה כזו, על כוונה או מטרה להרוג ערבים, היא עלילת-דם נוראה, לא פחותה מאותה עלילת דם איומה של שימוש בדמו של ילד נוצרי לאפית מצות לפסח. כמו אותה עלילת-דם היסטורית גם עלילת-דם זו, תשמש נשק בידי אויבי ישראל ואנטישמים שונאי-יהודים ברחבי-תבל, שלא לדבר על היותה נשק מושחז בידי חמאס ובידי כל חסידי האסלאם הקיצוני.
    עתה – מה פשוט להם מלצרף לתעמולתם ולהסתתם האינסופית את תצלום המאמר המופיע לכאורה בעיתון ''ציוני'' (האומנם ציוני?), ולטעון בחינת: ''פיך ענה בך, דמך בראשך''.
תוספת משקל לדיבה נוראה זו נותנת העובדה שהמאמר פורסם בעת עימות צבאי עם החמאס.

אני תמה מנין שואבים אותם שוקן ולוי שנאה כזו לעמם, מדינתם וצבאה, שהם נותנים נשק נורא ומורעל בידי שונאינו, ויהא שקרי ככל שיהיה.
תמיהה אחרת היא כיצד שניהם מוסיפים לחיות במדינה ''רצחנית'' כזו?

אין לי ספק ששני אלו, לוי ושוקן, יודעים ידוע היטב שתוכן המאמר הוא שקר מוחלט!

יכולתי להוסיף עוד כהנה וכהנה. אך המצע קצר מהשתרע ויש בפני עוד אלו עיסוקים פרט להתמקדות בדברי שטנה של עוכרי עמם.

אוסיף עוד: אדם המשמיץ את מדינתו ראוי לכל גינוי. ראה את דרך טיפולם של האנגלים ב''לורד האו-האו'' - אנגלי שהשמיץ ותקף את מולדתו בשידורים מהרדיו הגרמני בעת מלחמת העולם השניה, אולם כדבר הפתגם: ''הכלבים נובחים והשיירה עוברת''.

חמורה במיוחד העובדה ששוקן נתן במה עולמית למשמיצן זה ושקריו. כפי שציין עו''ד פירט, הרי לא בתום-לב פורסמה הדיבה שכתב לוי דווקא במהדורה האנגלית של העיתון.

אכן, כבר אמר יעקב אבינו, על רקע אונס בתו דינה ע''י חמור בן שכם: ''שמעון ולוי אחים, כלי חמס מכורותיהם''. האם ידע יעקב, הוא ''ישראל'' הראשון, כי אדם הנושא את השם לוי יוציא דיבת אחיו לטובת חמא''ס? ואנא אל תשאלני מי פה ''שמעון''.

מיותר לנבא שהיועץ המשפטי הנכבד הנוכחי לא יעשה דבר עם התלונה.

אגב – בגלל אותה פניה קראתי, לראשונה, מאמר שכתב אותו לוי. די היה לי לשמעו במדיה האלקטרונית. מילא, אצחצח שני שוב ממאכל פיגולים זה.

בברכה יוסף אליעז, עו''ד




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  כמה הערות כלליות  (דוד סיון)
  הפתרון.  (ע.צופיה) (14 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי