פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
''הכל דבש''
יוסף אליעז (יום חמישי, 17/07/2014 שעה 19:00)


''הכל דבש''

יוסף אליעז



לקט משלים שהמשיל איזופוס הַיְוָנִי 'על הדבש ועל העוקץ' (כמילות שירה של נעמי שמר) ששִׁכְתֵּבתי וחרזתי.
הַדְּבוֹרִים - דְּבַשׁ וְעוֹקֶץ
צרה עֵינָן של הדבורים ממש
בדובים ואנשים החומסים מהן דבש
באו הדבורים לפני זֵאוּס ראש האלים1
וטענו: ''ראה נא חיינו כה אומללים''
שאל זאוס: ''מה זאת אומרת?''
זמזמו: ''אין די בעוקץ להגן על הַכַּוֶּרֶת
אותנו חומסים1 איש, ודב, צפור וצרעה
עושקים את הדבש, ממיטים עלינו רעה
הב1 לנו עוקץ ממית, כמו לעקרב
אז נוכל להגן על אוֹצָרֵנוּ בקרב''
כעס זאוס על צָרוּת עֵינָן
העניש אותן באותו ענין:
”בְּשֶׁל קֻרְטוֹב1 דבש רציתן להמית
מעתה העוקצת תמות תמיד:
דבורה אשר תעקוץ כְּחֶפְצָה
חיש תמות כי יִתָּלֵשׁ עוקצה!''



אכן לא יתכן שכל בריה תבקש לשנות את הבריאה
אַל תפריז בַּבַקָּשָׁה כי התוצאה תהא קשה
אֶמוֹר, בני, מה לך נִרְאָה: העשה זֵאוּס צדק עם הדבורה?


  1. זאוס - ראש האלים במיתולוגיה (תורת האלים)
    הַיְוָנִית; הַב – תֵּן; חוֹמְסִים – שודדים; קֻרְטוֹב - מעט, קצת.

דְּבַשׁ, דְּבוֹרִים וּדְבוֹרָאִי
אחרי יום גשום וקודר אֶמֶשׁ
בא יום יפה וּשְׁטּוֹף שֶׁמֶשׁ
יצאו הדבורים לשדות, לְעֲמָלָן
לאסוף צוף ואבקה. פרחו כולן
גם הדבוראי נסע לעסקיו
ואז לַכַוֶרֶת בא חַמְסָן, איש גַּנַב
חמס את הדונג ואת כל הדבש
שב הדבוראי וניצב הָמוּם וּמְיֹאָשׁ
עוד הוא ממתין שבו הדבורים
וחיש עטו עליו בלי דיבורים
סָבוּהוּ, עקצוהו בכל אברי גופו
ובזמזומן לא חדלו לְחָרְפוֹ
אמר הדבוראי: ''יצורים רעים
את הגנב שחררתן בלי דין ודברים
ואותי, אוֹהַבְכֶן, עקצתן מכל עברים
כך גמלתן לי, דבורים כפויות טובה
על טיפול מסור ועטור אהבה !''
יש גם בני-אדם קטני דעת אשר יעצמו עיניהם
מראות את מעשי שונאיהם ואויביהם
וְיִגְמְלוּ רעה דַּוְקָא לידידיהם


  • דְּבוֹרָאִי – מגדל דבורים וְרוֹדֶה דבש, כַּוְרָן

אִכָּר, עֵץ סְרָק, אַנְקוֹרִים וּדְבַשׁ
בחצרו של אִכָּר לִבְלֵב עץ סְרָק
נתן מעט צל וגוון ירקרק
החליט הָאִכָּר לכרות את העץ
נטל גרזן והחל בַּפֹּארוֹת לְקָצֵץ
באו בפניו ואמרו צרצרים ואנקורים:
''מן העץ הזה לך הנעמנו שירים
זהו ביתנו, אנא הֱיֵה אדם טוב
אל נא תכרות העץ ונא אַל תחטוב''
כלל לא שָׁעַה הָאִכָּר לבקשה
ובקע את הגזע בידו הקשה
והנה נגלו בגזע דבורים וחלות דבש
ליקק מעט מן הדבש ואת הגזע חבש
מאז השקה את העץ וטיפל בו היטב
כי דבש דבורים הן כל איש אוהב

לא שמע האיש לתחינת צְרָצַר וציפור
אך גרזן ומסור הַבֶּצַע חיש יעצור

הַדְּבוֹרָה וְחִפּוּשִׁית הַזֶּבֶל
לפי מָשָׁל מִשֶּׁל איזופוס

דבורת הדבש הזמינה את חיפושית הזבל
לארוחה בכוורת והגישה חלת-דבש
החיפושית טעמה מעט, בהבעת סבל
אך הדבש בְּעֵינֶיהָ לא נשא חן ממש

למחרת הזמינה החיפושית את הדבורה
לסעודת מלכים שהכינה, ממש כֵּרָה
והגישה לשולחן מרק מִזֶּבֶל, מַעֲדָן
הדבורה עִוְתָּה פניה וברחה משם מוקדם



לכל יצור יש את מאכליו
לכל יצור יש את צרכיו
אשר לאחד הוא מַעֲדָן
חברו ממנו לא יטעם

מַלְכֹּדֶת דְּבַשׁ
משהתנפץ כד של דבש
כל זבוב לדבש חִישׁ חָשׁ
זללו מלוא לוגמיהם
אך דבקו בו רגליהם
כי עם ערב הדבש לא מש
בקור אותו הדבש נקרש
נפנפו בכנפיהם לַשָּׁוְא
גם הכנפים דבקו עַכְשָׁו

כי מי שאינו שולט בְּתַאֲוָתוֹ
תביא עליו זו את מותו



אם בא לידיך יֶקֶב מלא יין
אל תקפוץ לתוכו, ראש ורגלים
טול כוסית, הבט, הַרַח ריח
ואז לְגּוֹם בנחת בראש בוטח
חשוב לרגע, לִרְוָחָה פְּקַח עיניך
פֶּן שִׁפְעַת הטוב תַּמִיט אסון עליך

אם ראשך סובב סחרחר מִטּוּב ועושר
המתן עד שישובו אליך דעת וכושר

אל תדרוך בתוך מזונך
פן יהא הוא אסונך



- דְּבַשׁ מָצָאתָ, אֱכֹל דַּיֶּךָּ: פֶּן-תִּשְׂבָּעֶנּוּ,
וַהֲקֵאתוֹ (משלי כ''ה, טז).

- אָכֹל דְּבַשׁ הַרְבּוֹת לֹא-טוֹב...
(משלי כ''ה, כז).





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי