פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_7747

קן נחשים - הנחש במשלי איזופוס היווני
יוסף אליעז (יום חמישי, 10/07/2014 שעה 11:00)


קן נחשים - הנחש במשלי איזופוס היווני

יוסף אליעז



במשלי איזופוס, עבד יווני חכם בן המאה השישית לפני הספירה, מילא הנחש תפקיד מרכזי, ובדרך כלל את תפקיד הרשע, הערמומי וכמיצג הרוע. אחרי השועל, הארי, הצאן והחמור נראה שהנחש נפוץ במשלים רבים. חלק מהם מובא בזה, מחורז, במחרוזת ובנוסח חדש. בסוף המשל מובאת מסקנתו של איזופוס, ומעבר לה- תוספת. ממחרוזת זו הושמט המשל ''נחש המטבעות'' שכבר פורסם בפורום ארץ הצבי בעבר.
נָחָשׁ, חָתוּל וְעַכְבָּרִים
בתוך בית נלחמו נחש וחתול
לְחַיִּים וְלַמָּוֶת בַּאֲוִיר הצלול
והנה אט אט מכל הַעֲבָרִים
מחוריהם הגיחו העכברים
לראות אולי שני טוֹרְפֵיהֶם
יְשַׁלְּמוּ בקרב זה בחייהם
וַאֲזַי, ברוב גיל ושמחה
לעכברים תבוא הָרְוָחָה
אך משראו הלוחמים את הקהל
פנו לעכברים לשלול שלל



כך, אומר איזופוס: תושבי הערים
אם יתנו ראשם במחלוקת בין שני הרים
יוכו משני הָעֲבָרִים



אל תקדים את המאוחר
בעיקר אם הנך עכבר...

נָחָשׁ וּפְצִירָה
נָחָשׁ נכנס לְנַפָּחִיָתּוֹ של נַפָּח
ניגש לכלים לְעִבּוּד ברזל וּפַח
בקש מכל כְּלִי נדבה כי מצבו בְּכִי-רַע
כאשר ביקש זאת מן הפצירה
סָנְטָה בו: ''האם נְחָשִׁי הַיַּקִּיר
את תכונתי וְאוֹפְיִי לא תַּכִּיר?
הַתְצָפֶּה ממני דבר-מה לקחת?
הן אני תמיד מכולם רק לוקחת!''

לשוא יטרח אדם אצל כילי
כי תמיד בְּמָה שיש-לו לא די


  • סָנְטָה – אָמְרָה אֲמִירָה מלגלגת או מעליבה
הערות:
מוזר המשל דַּוְקָא על נחש ופצירה
מה לנחש וּלְכָזוֹ מין צרה
אך כך המשל חָלַף מַסְנֵנַת הדורות
וכך קִבַלְנוּהוּ בין משלים ותורות

ראה גם: ''הסמור והשופין''

נָחָשׁ וְסַרְטָן
נחש וסרטן גרו באותו מָקוֹם
הסרטן נהג תמיד בְּאַבִּירוּת וְתוֹם
ואילו הנחש תמיד זמם מזימות
חָרַשׁ-רַע ופעל בדרכים עֲקַלְקַלּוֹת
בקש הסרטן מהנחש שינהג ביושר
ולא יחפש להזיק בכל שעת כושר
והנחש לא הקשיב והמשיך בִּתְכָכַיו
כְּדַרְכֵי אבותיו, כאילו לא דברו אליו
לבסוף עלתה חַמַת הסרטן על שכנו
ובעת שישן חנק צַוָּארוֹ עד מותו
משתמו פרפורי הגסיסה התישר הנחש
''אילו היית ישר כך בחייך'', הסרטן לָחַשׁ
''עת בקשתיך לנהוג ביושר, לא היה היום
מגיע סופך, ולא היית יורד לַאֲבַדּוֹן!''

רבים גורמים רעה וצרות למכריהם
וְדַוְקָא במותם מיטיבים עִמָּהֶם



כאותם קמצנים המונעים כל מילדיהם בכל יום
ובמותם משאירים להם שפע הון

מַתְּנַת הַנָּחָשׁ לַחֲתֻנָּה
לחתונת זֵאוּס נאספו כל החיות
והביאו לזאוס דוֹרונוֹת ומתנות
טיפס לאולימפוס* גם הנחש
ובפיו ורד פורח יפהפה ממש
קיבל זאוס מתנותיהם בשערי המקדש
אך סירב ליטול הַוֶּרֶד מפי הנחש



אין נוטלים, ואפילו שֶׁבֶר חֶרֶס
מִפֶּה מלא תרעלה וארס



לעולם תחשוש לְמַעַל
ממי שפיו נוטף רעל

הַנָּחָשׁ וּסְפִינָתוֹ
הנחש, הראשון בין הַמְשׁוּקָצִּים
שט בנהר על חבילה של קוצים
ראהו שועל ואמר דעתו:
''כמו הַסַּפָּן כך ספינתו...''



מי ששיניו רעל ועוקצים
ראוי לספינה הבנויה מקוצים

צֶפַע, נְחַשׁ-מַיִם וּצְפַרְדֵּעִים
נְחַשׁ-צפע נהג לשתות מים מִבְּאֵר
וּנְחַשׁ-מים שחי בה ניסה חייו לְמָרֵר
כי החליט שכל המים הם שְׁלָלוֹ
ואין לאחר כל זכות ללגום מִשֶׁלּוֹ
משהחריף הריב ולא הועילו איומים
החליטו הַשְׁנָיִּם לְהִלָּחֵם פָּנִים אֶל פָּנִים
בחרו זירה – חצר ליד המים
וקבעו מועד להתמודד אַפַּיִם
עלה מהבאר קהל הצפרדעים
לתמיכה בצפע, בתמימות דעים
כי נחש-המים היה אויבן במודע
רבות מתוכן לו שמשו לסעודה
הבטיחו לצפע את עזרתן בקרב
וכי לעזרתן יש אָכֵן ערך רב
החל הקרב, בין אבנים וקורות
וסביב סביב הצפרדעים מקרקרות
משניצח הצפע את נחש-המים
נשא לקהל הצפרדעים בכעס עֵינַיִם:
''לא רק שלא עזרתן אלא עוד שַׁרְתֶּן בקרב
כאילו כל המחזה לְחִכְכֶן יֶעֱרָב''
ענו הצפרדעים: ''הן ידוע לכל
כי כוחנו לא בידים אלא רק בקול...''

במקום בו נחוצה עזרת כפות או יָדַיִם
לא תועיל הַמּוּלַת שְׂפָתַיִם



כל יצור נבון יודע
לא לבנות על עזרת צפרדע

(אך אם תשאלו לדעת חובבי כדורגל
תלמדו כי לקריאות הקהל יש יד וגם רגל)

חָתוּל, נָחָשׁ וְעַכְבָּרִים1
נחש וחתול ניהלו מלחמה
יצאו הבריות לראות על-מה המהומה
לאט לאט גַּחוּ מֵהַמְּחִילוֹת וְהַחוֹרִים
לראות בְּטוֹרְפֵיהֶם גם העכברים
עת הקיפו את הלוחמים מכל הַעֲבָרִים
וגם החלו ''לעודד'' הלוחמים בִּדְבָרִים
שָׂמוּ הַשְׁנָיִּם לִבָּם לִ''קְהַל-הַצּוֹפִים''
וְנִפְנוּ לטפל באותם עכברים חצופים

כל מי שֶׁשָּׂם לבו לדבריו של כל דֶּמָגּוֹג
סופו לְהִדָּרֵס ברגלי הַדֶמָגּוֹגִים במלחמת גוג ומגוג.



גם אם אויביך נִיצִּים ביניהם
השמר אתה מליפול בידיהם.

''בנפול אויבך אל תשמח''2
טול רגליך וברח!


  1. ראה גם ''ארי, שור הבר והעיטים''.
  2. משלי כ''ד, 17


הַנָּחָשׁ הַנִּדְרָס
יום אחד הנחש, כולו כואב
חולה ומוכה לפני זֵאוּס התיצב
התלונן לזאוס על חייו הקשים:
כי ידרסוהו חיות ואנשים
אמר לו זאוס: ''נחש טפשון
לא היו נוגעים בך איש או דִּישׁוֹן
אילו הִכָּשְׁתָּ כבר את הראשון...''



אם לא תעמוד על שלך
רבים יַחְמְּסוּ את שללך
ורבים רבים ידרסו את גופך

עדיף מראש להתגונן
ולא בְּדִיעֲבַד להתלונן

אִכָּר טוֹב לֵב וְנָחָשׁ קָפוּא
אִכָּר אחד, ביום קר בחודש טֵבֵת
מצא נחש קפוא, כמעט מת
נִכְמַר בו לבו על היצור האומלל
שבקור העז בַּחוּצוֹת מוטל
הביאו לביתו ולמען יחם
החזיקו בחיקו, שם הנחש נָם
התחמם הנחש ובשרו הִפְשִׁיר
לא פצח את קולו בתודה או בְּשִׁיר
אלא מששב לטבעו חיש הִכִּישׁ
בלא הִסוּסִים את אותו האיש

כי הרע לא ישנה את טבעו
גם כלפי מי שפעל לטובתו



המרחם על הרשע
יטעם במהרה את שִׁנּוֹ הקשה

המצויד בשיני אֶרֶס
יביא רק מָוֶת והרס

הָאִכָּר וְהַנָּחָשׁ, אוֹ: הַקֶּבֶר וְהַסֶּלַע
נחש הִכִּישׁ לַמָּוֶת את בן הָאִכָּר
חרה לאיש מות בנו היקר
נטל הָאִכָּר בידו קרדום
ארב לנחש, על משמרתו ניצב דום
עת זחל ממחילתו אותו נחש
להלום בראשו הָאִכָּר חש
אך החמיץ האיש ראש וצלע
והקרדום בקע את הסלע
נבהל האיש, נמלא חשש
וחיש הציע לנחש:
''הבה ונכרות ברית שלום
בשלוה נחיה נא מהיום''
השיב הנחש: ''שמעני הגבר
כל בוקר תָּשּׁוּר עינך את הקבר
ואני בֶּקַע הסלע אראה מדי יום
וכך לעולם לא נחיה בשלום !''



אין שלום בעולם בעודו שותת דם

דומה כי אכן קללה עתיקה שורה בין ההולך זקוף לזוחל על גחונו
ומקובעת בלב ובאבן לדורי-דורות כְּחַרוּתָה על הלוחות



וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹקִים אֶל הַנָּחָשׁ..אָרוּר אַתָּה מִכָּל הַבְּהֵמָה וּמִכָּל חַיַּת
השדה, על גְּחוֹנְךָ תֵּלֵךְ וְעָפָר תֹּאכַל כָּל יְמֵי חַיֶיךָ, וְאֵיבָה אָשִׁית
בֵּינְךָ וּבֵין הָאִשָּׁה, וּבֵין זַרְעֲךָ לְבֵין זָרְעָה, הוּא יְשׁוּפְךָ רֹאשׁ וְאַתָּה
תְּשׁוּפֶנּוּ עָקֵב... (בראשית ג', 14)


יְהִי-דָּן נָחָשׁ עָלֵי-דֶּרֶךְ, שְׁפִיפוֹן עָלֵי-אֹרַח הַנֹּשֵׁךְ עִקְבֵי-סוּס
וַיִפּוֹל רֹכְבוֹ אָחוֹר (ברכת יעקב לבניו, בראשית מ''ט, 15)


אַל תְּנַחֵם אֶת חַבֵרְךָ בְּשָׁעָה שֶׁמֵּתוֹ מֻטָּל לְפָנָיו (אבות ד')



מתוך ספר משלים, שעקרו משלי איזופוס מחורזים, שעומד לצאת לאור.
ספר קודם של המחבר/ המעבד: ''משלי אליעז'' ''משו''ב- משלי שועלים ובריות אחרות מצוי בחנויות וניתן להזמינו גם ישירות מהמחבר josepheliaz@gmail.com







מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.