פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הסתרת מידע ככלי שלטוני
עגל הזהב / דוד סיון (יום רביעי, 09/07/2014 שעה 15:00)


הסתרת מידע ככלי שלטוני

ד''ר דוד סיון



לפני זמן מה קיבלתי במייל קישור לשידור ממליאת הכנסת (הריקה כמעט) מדבריה המאלפים של חה''כ סתיו שפיר (משחקי התקציב...). היא סיפרה איך בישיבה אחת של ועדת הכספים הוצגה בקשה לשינויים תקציביים של קרוב ל-‏17 מיליארד ש''ח מספר שבועות לאחר אישור (ספר) התקציב. לדבריה יש שני תקציבים זה שמאושר במליאה וזה, ''הנסתר'' שמאושר בועדת הכספים. מברור קצר אצל חברי הועדה היותר ותיקים היא גילתה שזו כך קורה כבר שנים ושחברי ועדת הכספים לא מכירים רבים מפרטי הבקשה... האם זו בקשה שנולדה רק לאחר אישור התקציב במליאה? לא יתכן.

הבעיות שהציפה חה''כ הצעירה ידועות ומוכרות (גם לחברי הכנסת). הדוגמה הטובה ביותר שסתיו שפיר לא הזכירה היא הדרך המשמשת לקביעת תקציב הביטחון. כל שנה לפעמים שבועות ספורים לאחר אישור התקציב באה (באות) בקשה (בקשות) לתוספות של מיליארדים לתקציב הביטחון. השלב הבא הוא פרסומים בתקשורת ולאחר מכן עימות תקשורתי בין בכירי מערכת הביטחון לבין בכירי האוצר. השלב הבא עימות בין שר הביטחון לשר האוצר. זה ברוב רובם של המקרים מוכרע על ידי ראש הממשלה לטובת מערכת הביטחון. זה קרה גם לשר האוצר בנימין נתניהו כאשר שרון הכריע נגד תביעתו-דרישתו לקיצוץ תקציב הביטחון.

הבעיה היותר חמורה היא שביום אישור התקציב רוב חברי הכנסת לא ממש מכירים את פרטיו; שכמה ימים לפני ההצבעה המכריעה על אישור התקציב הם מקבלים ספר של מאות עמודים שלא מגלה את כל הפרטים הנחוצים כדי שיוכלו לקבל החלטה מושכלת. במאמר משנת 2003 הסברתי איך זה קורה שכדי לגלות פרט על התקציב מעבר לרמה מסויימת על חה''כ לפנות לראש תחום באוצר, ואם הוא מבקש לדעת יותר הוא צריך לפנות לראשי תחומים אחרים (שקיפות המערכת הציבורית). הזמן הקצר שיש לחה''כ ללמוד את מה שנראה וגלוי בספר התקציב גורם לו לותר על מידע ואפילו על פניות לראשי תחום באוצר. כך יוצא שרוב חה''כ לא יודעים מה באמת חבוי בספר התקציב וגם לא טורחים לברר אצל ראשי תחום. הם מצביעים על התקציב בלי לדעת לאיזה מטרה מיועדים מאות מיליוני ואפילו מיליארדי שקלים. כך מתאפשרת הסתרה של סעיפי הוצאה משמעותיים מאד למרות חוק חופש המידע.

ישנה גם התופעה של חוק ההסדרים שמחבר כל מיני רפורמות לתהליכי אישור התקציב בסוף כל שנה. החוק הזה נוצר בימי מצוקה כאשר שר האוצר מודעי ז''ל וראש הממשלה פרס, יבדל''א) ושימש להפעלת חלקה של הממשלה בעסקת החבילה (''תוכנית הייצוב הכלכלית של 1985'') שחנקה את האינפלציה הגבוהה (מאות אחוזים). חה''כ שלי יחימוביץ' עסקה בכך באופן בולט בתחילת דרכה וגם יו''ר הכנסת ריבלין ניסה את כוחו בקיצוץ סעיפי חוק ההסדרים שאינם קשורים כל בתקציב. למיטב הבנתי הצלחתם היתה קטנה.



אלו תופעות מוכרות לחברי הכנסת הותיקים שכבר מזמן למדו לחיות איתן. העובדה שמידי פעם ח''כ חדש מעלה את הבעיות הקשורות במליאה או בועדת הכספים לא מפתיעה אותם. אבל זה גם לא מעורר אותם ליזום תיקון. לדעתי הסיבה העיקרית לכך שהבעיות האלה לא מטופלות למעשה היא שהמצב הזה ''נוח'' לממשלה ולקואליציה. כך נמנע הצורך להתמודד עם האופוזיציה והחלטות חשובות מתקבלות ללא דיון פרלמנטרי משמעותי אם בכלל (דברים שרואים משם לא רואים מכאן). זכור לי שלפני מספר שנים בדקתי תוצאות הצבעה בכנסת בעניין חוק ההסדרים ועקב כך קיבלתי אסמכתא למסקנתי. מצאתי שבעניין צימצום היקפו של חוק ההסדרים, מספר לא קטן של חברי כנסת הצביעו נגד כאשר היו בקואליציה ובעד כאשר היו באופוזיציה. ההסבר השחצני של חה''כ דוד רותם מדוע הוא מונע באמצעים ביורוקרטיים את השקיפות בחטיבה להתיישבות (רותם מסתיר...) שהזכירה חה''כ סתיו שפיר (משחקי התקציב...) גם הוא עדות שזו הסיבה העיקרית.

התופעות האלה מונעות מחברי האופוזיציה מידע חיוני למילוי תפקידם הפרלמנטרי ובכך בעצם פוגעות באיכות הדמוקרטיה. כך מתחזקת הקואליציה מעבר לכוחה הנובע מיתרונה המספרי.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  חברי וחברות כנסת מהמאדים.  (ע.צופיה) (16 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי