פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הרהורים על שחיתות בעקבות ''פרשת הולילנד''
הלבן שבעיניים / ע. צופיה (יום שני, 19/05/2014 שעה 9:00)


הרהורים על שחיתות בעקבות ''פרשת הולילנד''

פסח רויטמן



לפני שנים די רבות שוחחתי עם קרובת משפחתי בארה''ב שהייתה, אז, בתפקיד משפטי בכיר. היא סיפרה לי אז שעסוקה מאוד במשפט גדול כנגד המאפיה. בשיחה אחרת כעבור כשנה שאלתיה לגורל התביעה ולהפתעתי היא אמרה שכל הנאשמים זוכו.

הכיצד? שאלתיה.
''עדי המדינה נשאלו על התמורה שהובטחה להם בכדי שיעידו. כאשר המושבעים שמעו את התשובות הם הגיעו למסקנה שבמחיר כזה כל אדם יסכים להעיד כל מה שיתבקש על ידי התביעה''.
זה מביא אותי לנושא השחיתות שעלה לאחרונה לכותרות בעקבות ''משפט הולילנד''.

כ-‏1% מתושבי המדינה הבוגרים נמצאים בעמדה שגורמים אינטרסנטים ירצו לשחד אותם בכדי להשיג טובות הנאה. זה יכול להיות במשרדי ממשלה שונים, רשויות מקומיות, כוחות הביטחון, מערכת החינוך ועוד תפקידים שיש בהם פוטנציאל של קבלת החלטות סופיות או כמעט-סופיות בעניינים שונים. יתר תושבי המדינה, כאשר מישהו מואשם ומורשע בעבירת שחיתות פוצחים במקהלה: ''מושחתים, מושחתים''.

אני מאמין כי בכל מקרה שבו נחליף את אותם 1% תושבים ב-‏1% תושבים אחרים (מתוך ה-‏99% הצועקים ''מושחתים'') באותן המשרות, גם החדשים, או לפחות חלקם הגדול, לא יהססו מלקבל שלמונים למתן טובות הנאה.
הציבור, בין אם אלו עדי מדינה בפוטנציה או עובדי ציבור במשרות אלו או אחרות אינם יכולים להישאר אדישים לסכומי כסף גדולים, יחסית לעושרם האישי. זה קורה בכל העולם וזה קרה תמיד!

לכן אני, באופן אישי, רואה בלקיחת שוחד או הפרת אמונים עבירה שנובעת מחולשה אנושית שמקורה בהיסטוריה האישית של מקבל השוחד ולכן הענישה צריכה להיות בהתאם. כאשר אני קורא את פרשת חייה של שולה זקן, כמשל, אני בהחלט יכול להבין את התנהלותה כשדכנר הרעיף עליה כספים ללא גבול.

ב''פרשת הולילנד'' כמו בהרבה פרשות אחרות בעשורים האחרונים היה לתקשורת תפקיד מכריע במתן פסק הדין וגזר הדין. למרות שבפרשה זו היו נאשמים ''גדולים'' יותר מאהוד אולמרט ודני דנקנר, הרי התקשורת התעסקה רק בהם וכמעט התעלמה לחלוטין מהאחרים. התוצאה היא שעליהם נגזר, יחסית לאחרים, עונש כבד יותר.

כיום כבר ברור לחלוטין שהתקשורת כופה על כל השופטים בכל הרמות, כולל בית המשפט העליון, את דעתה.
השופט רוזן השתמש, בפסק הדין ובגזר הדין, במילים חריפות ביותר כנגד חלק מהנאשמים וזכה בתשואות התקשורת שהפכה אותו ''לשופט של המדינה''. חוששני שמספר לא מבוטל מגדולי שופטי המדינה בעבר מתהפכים בקברם.

הפרופסור דניאל פרידמן, אחד האנשים הקרובים ביותר לאהוד אולמרט (כזכור, מונה על ידו לשר משפטים) במאמר בעיתון ''ידיעות אחרונות'', ביום שישי האחרון, מעלה שורה של טיעונים לחפותו של אולמרט בנושא הכסף שנמסר על ידי עד המדינה דכנר לאחיו, יוסי אולמרט. הטיעון המעניין ביותר, לטעמי, ואולי גם המשמעותי ביותר הוא כי הטענה של עד המדינה על הכספים שמסר ליוסי אולמרט לא הופיעה ב''כתב הסחיטה''. אותו מסמך שהוכן עבור עד המדינה על ידי עורך-דינו והופץ בין אנשים שונים, אשר חלקם או רובם, היו נתבעים ב''משפט הולילנד'' ובו הם נדרשו לפצותו בסכומי כסף גדולים אחרת יתבע אותם למשפט. לדעת פרידמן אי הופעת עניין זה ב''כתב הסחיטה'' והעובדה שלא נמצאו השקים שבאמצעותם, לטענתו, שילם עד המדינה ליוסי אולמרט ושלא נתגלה החשבון שדרכו שולמו השקים משמיטה את הבסיס להרשעה בסעיף זה.

זה מקשר אותי לסיפור שהבאתי בפניכם בפתיח כי תמורת מחיר מתאים יהיה כל אדם נורמטיבי מוכן להגיד כל דבר שיבקשו ממנו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  שאלות והערה  (דוד סיון) (4 תגובות בפתיל)
  יש לי אמון בשופט שלא נרתע מלחצים של שליחי אולמרט  (בצלאל פאר) (9 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי