פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מחרוזת משלים
יוסף אליעז (יום חמישי, 17/04/2014 שעה 11:00)


מחרוזת משלים

יוסף אליעז



המשל מתמצת רעיון ומוביל על-פי רוב למוסר השכל. משלי חיות, צמחים ואף דוממים שמשו את ממשלי המשלים לדורותיהם לעמעם את חריפות המסר, עת היתה בו חריפות יתר, לעורר ענין בשומע ולהקנות לו בנעימות את המסר.

בדרך כלל ''מככב'' השועל במשלי החיות, אולי בשל נפיצותו בימי קדם ואולי משוום שיוחסו לו חכמה, ערמומיות יתר וכושר השרדות. משום-מה עד היום השועל הוא חית-הציד הניצודה ביותר, ברוב עם, בידי ציידים אצילים, רכובי רמכים אבירים, ברוב טכס, פאר והמולה באנגליה. לשמחתנו בישראל השועל הוא חיה מוגנת בחוק.

האריה, ''מלך החיות'' מככב אף הוא במשלים רבים ואף בין משלי איזופוס היווני, בן המאה השישית לפני הספירה, הוא תופס מקום של כבוד. מענין שרבים קשרו במשליהם את הארי האדיר לחמור הצנוע ושניהם מככבים יחדיו במשלים רבים.

איזופוס היה עבד שהתפרסם בחכמתו ובמשליו ונראה שמשך הדורות תלו בו משלים של אחרים, אולי משום שיחוס המשלים לחכם זה ''הכשיר'' את קבלתם ותפוצתם. מחבר שורות אלו, שפרסם את ספרו ''משלי אליעז'', נוכח בדיעבד, ככל שהעמיק באיסוף משליו של איזופוס, שמשלים רבים שלא נודע לו קודם מקורם מיוחסים לאותו ממשל חכם.

הנה לפניכם צרור משלים של שני ''שחקנים'' אלה: הארי והחמור.

אֲרִי וַחֲמוֹר
ערב אחד השתעמם הלביא
שלח לַאוּרְוָה את החמור להביא
סָרַק החמור רעמתו הַעִקֶשֶׁת
ניקה אזניו וחש כחץ מקשת
התיצב בפני הארי רועד שָׁם בַּגוֹב
בלי לֵיְדַּע אם רַע הענין או הוא טוב
הציג הארי לאורח את גוב ארמונו
הכיר לו הלביאות, מלכות הַרְמוֹנּוֹ
שוחח עם החמור על החיים במדינה
ואט את הפחד החליף החמור ברינה
סיפר לארי על חייו באורווה כזית
ולבסוף הארי הזמינו לצאת עמו לְצַיִד

אמר הארי: ''בהר תִּנְעַר בכל כח הרצון
עד יְרַקֵּדוּן כְּאֵיְלִים גם גבעות כִּבְנֵי-צֹאן
יתפזרו העדרים מתחת ידי הרועים
ואני אֲצּוּדָם בגיא, הַרְחֵק מִעֵין-רואים''
נענה החמור ונער במלוא כוחותיו
נבהל עדר הצאן והתפזרו כבשותיו
הכה בהן הארי, הכה ולא חמל
חזר החמור למלכו ונצבו על השלל

חשב החמור: הנה עלה פֹּה ערכי
נוכח הארי כי אני גם בציד בקיא
מִסְתָּמָא יְמַנֶּה אותי עתה לסגנו
ומיד אהיה כאן לְיָד, לְטֹפֶר ימינו
אמר לארי: ''מלכי האהוב, האדיר
הנה כל הצאן לפניך, רחוק מן הדיר
לנערתי כל העדר נפוץ, שֵׂיוֹת אבודות
ולך נותר רק לאספן כביצים עזובות
כך אוכל לסייע לכבודך כל שחר בציד
בזכותי לא תחסר מאומה בַּגּוֹב, בבית''

שאג הארי: ''אתה שחצן לא קטן
עוד תאמר בקהל שאתה צָדְתַּ כאן
כבר תמהו כְּפִירַי שעל מִידּוֹתָּי עברתי
ועד עתה שִׁדְרַת גַּבְּךָ לא שברתי
בְּלוֹם פיך ואל תוציא הגה החל מהיום
אלא אם תרצה לנעור אֲהָבִים לאתון
ועתה אסוף רגליך וחיש לך לשלום
זְכוֹר דמך בראשך אם תעז שוב
לִנְאֹם...''



מה גרוע מנסיך ההופך למלך?
רק עֶבֶד אשר קודם עָבַד בְּפֶרֶךְ
''עֶבֶד כי ימלוך'' – אוי לממלכה
חיש ישבתו בה מלאכה ושמחה
כיצד חש-חיש-להעשיר עצות יטכס
וּבִקְרוֹבוֹ יחשוד שהוא חומד את הכס

מנשיכת כלב רעה נשיכת חמור
בשרך יקרע וגם גֶּרֶם ישבור

הוו זהירים בָּרָשׁוּת, שאין מקרבין לו לאדם אלא לצורך עצמן, נראין כאוהבים בשעת הנאתם, ואין עומדים לו לאדם בשעת דָּחֲקוֹ (אבות ב 3).

חֲמוֹר בְּעוֹר אֲרִיי
צדו צַיָּדִים ארי בְּפַח וּמוֹקֵשׁ
פָּשְׁטוּ אֶת עוֹרוֹ מֵרֹאשׁ עַד אָחוֹר
תלו עוֹרוֹ על שִׂיחַ עד שיתיבש
והנה עבר שם וּמְצָאוֹ חֲמוֹר

עָטַה החמור את אַדֶּרֶת הַשַּׁחַל
והמשיך בדרכו ללגום מן הנחל
צפו בו זאב, גירית, דב ונמר
הנה מלך החיות צועד, לא אַחֵר

סטו מדרכו ברוב כבוד ובהלה
מיד פינו הנתיב לאותו רָם-מַּעֲלָה
אך לאחר שעל פניהם חלף החמור
הביטו ראוהו, אֲבוֹי, גם מאחור:

הפלא ופלא: מה מציץ מן העור
הנה לארי פרסות של חמור!
זינק הנמר על גב ''הארי''
חמורנו מהמפגש לא יצא שלם ובריא...



אכן ''הבגדים עושים את האדם'' אך אם הגזמת- אולי תשלם בְּדָם

הדיוט שלבש בגד מלכות לא ידקדק בכפתור או בחוט
תמיד משהו מבגדו יציץ לאמור: קוץ ולא פרח נשתל בֶּעָצִיץ...

החלפת צורה דקה היא כְּחוּט שינוי בגד לא ישנה מַהוּת

לא לחמור בושם וְמוֹר ולא נגינה עֲלֵי כינור

תן לחמור תבן וקש לא לחמור חלב ודבש


חלק הארי
רבותי נא הרשוני ואשאל
מה לארי עם חמור ושועל?
ובכן נפגשו השלושה בצל עץ זית
והחליטו לצאת יחדיו לציד

ישבו הארי עם חמור ושועל
לחלוק ביניהם את השלל
החמור לא היה חכם במיוחד
והציע: ''יטול שליש כל אחד''

הארי כעס, כדרכו, כַּשִּׁגְרָה
שבר לחמור את חוט הַשִּׁדְרָה
אמר לשועל: ''חַלֵק השלל !''
''הכל לארי!'' פָּסַק השועל

התפלא הארי: ''היטבת לַחֲלֹק
אכן חילקת על פי דין וחוק
ממי למדת? לי אנא אֶמוֹר''
השיב השועל: ''מן החמור...''

----
יש סוגי חשבון שאין לומדים בתיכון

חיבור וחילוק יש לעשות בשכל
ולא תמיד על-פי לוח הכפל...


אֲרִי וַחֲמוֹר בְּצֵיד עִזֵּי בָּר
ארי וחמור עשו שְׁלוֹם-בית
ובאחד הימים יצאו יחד לְצָיִּד
באו למערה ובה עִזֵי-בָּר
וכך הארי לשותפו אמר:
''אני אמתין ליד הפתח
לעזים אארוב בשטח
ואתה, שותפי החמור
הכנס למערה לנעור
בעט וגרום פחד ומגור
וכל העזים תצאנה לאור''
נכנס החמור לאותה מערה
נער ובעט וגרם סערה
נסו העזים מוכות אימה ופחד
הישר מן הפח אל הַפַּחַת
מפרסת חמור ללוע ארי
אשר צבר שפע בשר טרי
בתום הציד לחמור הגאה
אמר הארי: ''אכן נָעַרְתָּ יפה
גם אני נתקף הייתי מָגּוֹר
אלמלא ידעתי שאתה
חמור..!''



יָכֹלְתָּ בהישג להתהדר בפני זר
אך מול מכיריך אף מצג לא עזר

''אין נביא בעירו''
שֶׁכֵּן מילדות שְׁכֵנוֹ מכירו

ידע הארי עת שותפו יצא:
''חמור נכנס, חמור יצא''

התפאר החמור: ''אין כמוני צַיַד''
והפך לבדיחה, ליצור נלעג




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי