פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_7657

ההתפרעות ביצהר - ''הכתובת היתה על הקיר''
דוד סיון (יום שישי, 11/04/2014 שעה 17:00)


ההתפרעות ביצהר - ''הכתובת היתה על הקיר''

ד''ר דוד סיון



לפני כ-‏8 שנים דווח לנו ... בחדשות ערוץ 2, על אודות חוברת הדרכה המופצת ביצהר: כיצד להתנגד לפינוי עתידי של התנחלויות. בין שלל אמצעי הפשע המומלצים שם ניתן למצוא גם פגיעה ברכוש ערבי, ובכלל זה המלצה מפורשת לפגוע במטעים של ערבים ובבעלי-חיים השייכים להם (על הרס מטעים...). המופע הבהיר הבהר היטב שזו חוברת המתארת אסטרטגיה שמטרתה מניעת פינוי התנחלויות באמצעים פליליים.

כשנתיים מאוחר יותר כתבתי כי ההמלצות בחוברת כללו גם פגיעה בתשתיות, בצבא וברכושו, במשטרה וברכושה. בין מציגי החוברת היו אישים מוכרים בין המתנחלים ואף כאלה המוכרים לציבור הרחב. אז הצגתי את העובדות הנ''ל כהקדמה לתיאור המנגנון ש''הזעיק'' עשרות מתנחלים שבאו רעולי פנים כדי לפגוע בחיילים ברכושם הפרטי וברכוש צה''ל במטרה למנוע פינוי את המאחז הבלתי חוקי, יד יאיר (המזרח הפרוע).

החבלנים רעולי הפנים פעלו בהתאם לאותה האסטרטגיה שנולדה (קיבלה פרסום) ביצהר. בסמוך לארוע ביד יאיר אמר בני קצובר ממנהיגי המתנחלים: תמיד תהיה לנו פעולת מחאה בתגובה, ויש לנו קשת רחבה של דברים לעשות... שום פינוי לא יעבור ללא תגובה, ותאמיני לי, זה גורר הרבה מאוד מאמצים מצד המשטרה והצבא (בני שב לשדה הקרב). דבריו אלה הבהירו לנו שבאופן כללי האסטרטגיה שהוצגה כשנתיים קודם נתמכת על ידי מנהיגי מתנחלים.



הארועים השבוע ביצהר החלו עם ניקוב צמיגי רכבו של המח''ט ויום אחר כך נקוב צמיגים של רכב צבאי אחר. בהמשך כפי שנמסר מצה''ל: במסגרת אכיפת החוק והסדר ביהודה ושומרון, נערכה הלילה פעילות של כוחות הביטחון להחרמה והריסה של חמישה מבנים בלתי-חוקיים ביצהר. במהלך הפעילות נתקלו כוחות הביטחון בהפרת סדר אלימה ביותר של מאות מתיישבים שכללה יידוי אבנים, הבערת צמיגים וחסימת כבישים. כוחות הביטחון הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. לאחר הפעילות הותקף מוצב צבאי באזור על-ידי מתיישבים. אנו רואים בחומרה פגיעה בכוחות הביטחון שבאו לבצע את עבודתם ולאכוף את החוק והסדר (הריסה ועימות קשה ביצהר: שוטרים נפצעו, מוצב צה''ל הושחת). התיאור הזה של הארוע מבהיר שמדובר בעבריינות בהתאם לאסטרטגיה החבלנית שפורסמה ביצהר.

הפעם ראש המועצה האזורית, גרשון מסיקה, לא ממש תמך בפעולת האכיפה כאשר אמר: לצערי נראה שמדובר בפעולת תג מחיר של מערכת הביטחון נגד תושבי יצהר. איננו מתגוררים תחת שלטון דיקטטורי וענישה קולקטיבית לא רק שהיא פוגענית ולא מקובלת אלא שהיא אינה מועילה ואף גורמת נזק. במקום שמערכת הביטחון תעשה את עבודתה ותמצא את האשמים, היא פוגעת בחפים מפשע ובכך מחזקת את הקיצוניים ומחלישה את הרוב המתון של תושבי יצהר (הריסה ועימות...). המשמעות המעשית של דבריו דומה ביותר למשמעות דברי קצובר מלפני כ-‏6 שנים: תמיכה במטרות האסטרטגיה.



ברור למדי שאם תוך זמן קצר מתארגנים מאות פורעים-חבלנים מעידה שכבר לא מעט שנים ישנה מערכת שעובדת ביעילות לחבל בפעולות צה''ל והמשטרה. המידע הזה זמין לכל מי שמתעניין או צריך להתעניין בו כולל אלה שתפקידם לאכוף את החוק. מכאן שהטענות בדבר קשיים במניעת פעולות החבלה האלה נשמעות לא רציניות כאשר הן באות מגורמים שאמונים על אכיפת החוק. גם טענות כאילו החיילים לא מאומנים כראוי לצורך טיפול בארועים מהסוג הזה נשמעות כתירוצים.

לדעתי העובדות מלמדות שעד לימים אלה מערכת אכיפת החוק לא רואה צורך אמיתי למנוע פעולות עברייניות שמשרתות את מטרות האסטרטגיה שנולדה ביצהר. ראשית, זו אותה מערכת הביטחון, שכבר הוכיחה יכולת לטפל במניעת ארועים חבלניים ולאסור חבלנים שהצליחו לחבל, לפגע. שנית, למערכת הביטחון שכבר התמודדה עם פעולות חבלניות דומות על ידי אותה רשת טרור חבלנית בעבר הקרוב. מכאן שלא מדובר בבעיה חדשה. לבסוף, האנשים המעורבים ברשת טרור החבלנית ידועים ומוכרים למנהיגות המתנחלים כמו גם לגופי הביטחון שאמורים לטפל בהם.

המטרה הראשית של המתנחלים היא לתפוס עוד ועוד שטח. כל האמצעים שלדעת רבים מהם קידם ומקדם מטרה זו נחשב לגיטימי. הרי המטרה מקדשת את האמצעים. מאחר ובעיני חלק מן המנהיגות פעולות הטרור והחבלה שמכונות ''תג מחיר'' גם הן משרתות מטרה זו, קשה להם לגנותן באופן חד משמעי והם מוצאים עצמם מדגישים ''נסיבות מקילות''. עוד יותר קשה להם לפעול להפסקת פעולות הטרור האלה ולהוציא את הטרוריסטים אל מחוץ למחנה.







http://www.faz.co.il/thread?rep=173617
אין קשר בין החוברת מלפני 8 שנים לבין מה שקורה בשנה האחרונה
בצלאל פאר (יום רביעי, 16/04/2014 שעה 1:02)

עם ''נערי הגבעות''. ''נערי הגבעות'' הם בד''כ צעירים שבאים מכל רחבי ישראל כדי ללמוד בישיבה הזאת ועוד אולי אחת או שתיים אחרות והם פעלו נגד צה''ל כי הם נגררו לכך. זה כשלון של של הממשלה והצבא קודם כל שלא הגיבו בחריפות מרגע שהרסו כמה מבנים לא חוקיים. בתחילה ויתרו להם, והם תפסו יוזמה והתנכלו לצבא. ואם המערכת הזאצ עובדת כבר כמה שנים נגד הצבא, איך לא שמענו שהיא פעלה נגד הצבא עד עכשיו?
אתה מתאר את המתנחלים כאילו הם קבוצה אחת הומוגנית, כי ככה נוח לך לתפיסת עולמך ולהתקפתם. אבל לא כמו שכל קיבוצניק הוא פרזיט, כל לא כל מתנחל פורע חוק.

מה שאתה מדבר על התנקלות למטעי ערבים, נכון יותר לכנות התנקלות הדדית. אותם מתנקלים מגיבים כך על אלימות ערבית שפוגעת בנכסי המתנחלים. מעבר לכך, למיטב זכרוני חלק מדיווחי ההתנכלות היו 'בטיח', המצאה שבאה להסיט נגד המתנחלים. בחלק מהמקרים אף נתפסו ערבים שפוגעים במטעים, ואז גורמי שמאל טענו שהם רק ביצעו 'גיזומים'.

הנהגת ההתנחלויות גינתה את פעילי ''תג מחיר''. אז גם כאן טעית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=173619
בהחלט יש קשר בין החוברת והמעשים האחרונים
דוד סיון (יום רביעי, 16/04/2014 שעה 8:07)
בתשובה לבצלאל פאר

א. המעשים האחרונים מתאימים כמו כפפה לאסטרטגיה שנוסחה בחוברת לפני כ-‏8 שנים. לכן ההכחשה שבכותרת שלך חסר בסיס.

ב. אני מסופק שלא שמעת כי היו לא מעט דיווחים על פגיעות בחיילים וברכוש הצבא במהלך השנים. במאמר הצגתי דוגמה של הארוע הקשור בפינוי ביד יאיר וזה מספיק.

ג. אתה מצחיק כי אתה בעצמך מתאר את המתנחלים כקבוצה הומוגנית ובמקביל מתלונן עלי.

ד. הטענה ש''נתפסו ערבים שפוגעים במטעים...'' שלהם היא שקר וכזב. הפגיעות במטעי הפלשתינאים התחילו עוד לפני פרסום החוברת והם נמשכו גם אחר כך. הסיפור שזה בסך הכל התנקלות במתנקלים הוא סילוף המציאות.

ישנם כמה מקומות שבהם לא רק שמתנחלים בנו בתים על אדמה פרטית של פלשתינאים אלא גם נטעו כרמים. לפחות באחד מהמקומות האלה יש התנקלות במתנקלים.

ה. לקיחת החוק לידים ''... מגיבים כך על אלימות...'' על ידי מתנחלים היא בהחלט מעשה פשע. כפי שטענתי בעבר מעשים בלתי חוקיים כמו פגיעה במטעים, בפלשתינאים הם חלק מהאסטרטגיה הראשית של תפיסת שטחים שקיבלה ביטוי מובהק בחוברת שנזכרה.

ו. הטענה כאילו הנהגת המתנחלים גינתה... היא הכללה מופרכת. לפי דברי דני דיין (יו''ר מוצעת יש''ע בעבר) יש למבצעי ''תג מחיר'' תמיכה בהנהגת המתנחלים (http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/571/860.html).

ראש המועצה האזורית גרשון מסיקה לא גינה את המבצעים, אלא האשים את אוכפי החוק.
גם בני קצובר לא ממש גינה את הפורעים (http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4509353,00.h...).

ז. לא טעית אלא נסית להטעות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=173670
בהחלט יש קשר בין החוברת והמעשים האחרונים
בצלאל פאר (יום שלישי, 29/04/2014 שעה 18:18)
בתשובה לדוד סיון

א. האסטרטגיה שהתפתחה אז בגלל התנכלויות הערבים ליהודים היא שהניעה את כתיבת החוברת לפני כ-‏8 שנים. לכן הערתי הנכונה שבכותרת הודעתי.

ב. לא כל התנכלות לחיילים היא בהכרח תוצאה של אנשי 'תג מחיר' מהחוברת שלך. בהחלט אפשרי שבגלל סכסוך מקומי בין מתנחל לחייל המתנחל מחליט להתנהג באלימות. למרות כל זאת, האלימות אצל מתנחלים נמוכה יותר מאשר האלימות בתוך ישראל.

ג. אז תצחק. המתנחלים הומוגנים רק בעובדה שהם מתנחלים. כמו שיראלים הומוגנים בעובדה שיש להם תעודות זהות ישראליות. מעבר לכך הם מורכבים משלל קבוצות וגוונים חברתיים - מחרדים, דרך דתיים לחילונים. מימין קיצוני ועד שמאל ציוני.

ד. הטענה ש''נתפסו ערבים שפוגעים במטעים...'' היא עובדה. מספר פעמים נתפסו ערבים בשטח הפיגוע עם כלי זינם בידם. פעם, נדמה לי שב-‏2006, נתפס גם יואל מהרשק ליד אלון מורה עם מסור חשמלי, כאשר הוא התלונן שמתנחלים גזמו את הזיתים לערבים. היו מאז גם מקרים בהם צולמו ערבים גוזמים עצי זית אחרי המסיק כדי להתשמש בענפים לתבערה לחימום בחורף. לא אחת אנשי ''שלום עכשיו'' ניצלו את הגיזום ויצאו בהודעה כאילו המתנחלים פגעו והשמידו את עצי הזית. כמו שאמרתי, הפגיעות במטעי הפלשתינאים, בין אם על ידי הפלסתינאים ובין אם בידי מתנחלים, התחילו עוד לפני פרסום החוברת והם נמשכו גם אחר כך, ולכן אין לחוברת קשר אליהם. אבל לאירועים האלה כנראה היתה השפעה על כתיבת החוברת.

ה. לקיחת החוק לידים ''... מגיבים כך על אלימות...'' על ידי כל אחד ולא ק' המתנחלים, היא בהחלט מעשה פשע. לכן אתה צריך לטעון את זה בבירור, כדי להישמע לפחות אמין.

ו. קרוב ל-‏20 מנהיגי מתנחלים גינו. לא מספיק לך?
ראש המועצה האזורית גרשון מסיקה צודק שהאשם את אוכפי החוק. הוא טעה רק בכך שלא גינה.

ז. לכן, אולי טעית אבל בטח גם נסית להטעות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=173671
בהחלט יש קשר בין החוברת והמעשים האחרונים
דוד סיון (יום שלישי, 29/04/2014 שעה 18:43)
בתשובה לבצלאל פאר

א. פאר אתה כהרגלך מטעה.
יעד האסטרטגיה משנת משנת 2006 היה למנוע ולחבל בפינוי התנחלויות. החבלה בציוד ובמתקן צה''ל ביצהר נועדה להשיג אותו היעד.

ד. עובדתית הטענה ''שנתפסו ערבים שפוגעים במטעים...'' היא מופרכת - סילוף המציאות. מה שכתבת בהמשך (למשל על יואל מהרשק) הוא מיחזור שקרים ודמגוגיה.

ה. לקיחת החוק לידים ''... מגיבים כך על אלימות...'' על ידי מתנחלים היא בהחלט מעשה פשע. כפי שטענתי בעבר מעשים בלתי חוקיים כמו פגיעה במטעים, בפלשתינאים הם חלק מהאסטרטגיה הראשית של תפיסת שטחים שקיבלה ביטוי מובהק בחוברת שנזכרה.

ו. מה שכתבתי מתאר נכון את המציאות ולכן הערתך לא מוסיפה דבר בעל ערך לנושא.

ז. אתה, פאר, ממשיך לשקר ולהשמיץ.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.