פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
המרוץ לנשיאות המדינה
הלבן שבעיניים / ע. צופיה (שבת, 22/02/2014 שעה 8:00)


המרוץ לנשיאות המדינה

ע. צופיה



נניח שנשאל קבוצה של אנשים שמורכבת מבני כל הגילים, המינים, הדתות, העדות והמגזרים מיהם נשיאי המדינה הזכורים להם. אני מנחש שיוזכרו שלושה שמות. חיים וייצמן, הנשיא הראשון, יצחק נבון, הנשיא החמישי ושמעון פרס הנשיא הנוכחי.

מדוע לא יוזכרו יתר הנשיאים?
כי כל האנשים שנבחרו לכהן כנשיאי מדינת ישראל, מלבד הפרופסור אפרים קציר, היו פוליטיקאים ''בסוף דרכם'' והצליחו על ידי בחירתם לנשיאות לסיים את ''חייהם'' הפוליטיים בחופשה מתמשכת עד עשר שנים.

הנשיאים שהציבור זוכר הם אותן הדמויות (שגם הם היו פוליטיקאים בסוף דרכם) שהביאו עימם לתפקיד מורשת אישית ייחודית. חיים וייצמן הביא עימו את פעילותו יוצאת הדופן למען העם היהודי במאה ה-‏20. יצחק נבון הביא לנשיאות את תרבות יהודי ספרד שעד אז נחשבה לאפיזודה. שמעון פרס הביא לנשיאות פעילות בינלאומית למען מדינת ישראל שהחלה בגיל 17 ונמשכת עד היום כאשר הוא כבר חגג את יום הולדתו ה-‏90.

עתה צריכה כנסת ישראל לבחור נשיא חדש. כאשר אני מעיין ברשימת המועמדים מטעם עצמם או מטעמם של אחרים שוב מוצאים את הפוליטיקאים ש''סיימו את הקריירה''. ריבלין, בן-אליעזר, איציק, דוד לוי, לנדאו ואחרים.

מנגד שמענו על שני מועמדים שאינם באים מהפעילות הפוליטית.
פרופסור שכטמן, מדען דגול, זוכה פרס נובל לכימיה הציע את עצמו לנשיאות. זהו מהלך מבורך כי בכך הוא ''שובר'' את השבלוניות של הפוליטיקאים בסוף דרכם. הצטרפה אליו לאחרונה גם הפרופסור דליה דורנר שהייתה שנים רבות שופטת בבית המשפט העליון ובשנים האחרונות כיו''ר מועצת העיתונות.
בשולי החדשות הוזכר גם שמו של יו''ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי.

רשימת הפוליטיקאים היא בעייני ברירת מחדל. אם אין משהו או מישהו אחר אז זה מה יש!.

שמעתי את הפרופסור שכטמן. עם כל הכבוד נראה לי כי הוא אינו מבין את תפקיד נשיא המדינה.
מר שכטמן, נשיא המדינה אינו שר חינוך-על או שר רווחה-על או שר כלכלה-על. לשם כך יש לנו ממשלה שנבחרה על ידי העם לניהול עניני המדינה. נשיא המדינה אמור להיות מעין סוכך המאגד תחתיו את כל העם. בדבריו אין כל התייחסות אמיתית לכך.

אילו הפרופסור דורנר הייתה פורשת ''אתמול'' מבית המשפט העליון ומציעה את עצמה ''היום'' לנשיאות יתכן שהייתי מתלהב מכך. אך בין לבין היא תפקדה כיו''ר מועצת העיתונות ולטעמי בכישלון רב. התקשורת מפרה את החוק על ''ימין ועל שמאל'' והגברת שהייתה אמונה על ביצוע החוק משלימה עתה בתפקידה החדש עם הפרות יומיומיות. איני רואה שהיא מסוגלת להטביע חותם כלשהוא על מוסד הנשיאות.

לאור רשימת המועמדים, האיש שבעייני הראוי ביותר הוא יו''ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי. שרנסקי במאבקו האישי והציבורי למען מתן חופש יציאה מברית המועצות למיליוני היהודים שהיו כלואים שם עשרות שנים מגלם את הציוני המודרני ביותר בעשרות השנים האחרונות ומזכיר את מאבקם של יהודי אירופה לפני ואחרי מלחמת העולם השנייה לעלות ארצה. נתן שרנסקי גם יביא עימו לבית הנשיא את מורשתם של יהודי ברית המועצות שחלקם הגדול עלה ארצה בשנות ה-‏90 של המאה הקודמת והעניקו תנופה אדירה לכלכלת המדינה ולעצם קיומה. קשה לדמיין מה היה מצבנו כיום אלמלא אותם מיליון איש ויותר שעלו מ''חבר העמים''.

מן הראוי שתרומתם למדינה תבוא לידי ביטוי בבחירת מנהיגם והדמות המייצגת ביותר שלהם, נתן שרנסקי, לנשיא.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  לא רק מורשת!  (דוד סיון) (7 תגובות בפתיל)
  מי רוצה להיות נשיא?  (הזוהר הצפוני) (4 תגובות בפתיל)
  האיש שרוצה לייצג את הכלל מוציא אנשים מהכלל-בושה!  (ע.צופיה) (18 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי