פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
על פרשת אדם ורטר
דוד סיון (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 7:00)


על פרשת אדם ורטר

ד''ר דוד סיון



תלמידה, ספיר סבח, מבית ספר של רשת אורט בטבעון כתבה לשר החינוך מכתב תלונה על המורה אדם ורטה. ב-‏13 לינואר המכתב פורסם בדף הפייסבוק של חה''כ מיכאל בן ארי. בעקבות הפרסומים התארגנה רשת אורט לערוך שימוע למר ורטה.

במשדר עם עודד בן עמי (18:00, 20.1.2014) אמרה ספיר סבח דברים מהם עולה שאם היה המורה, ורטה, מביע עמדה ימנית היא לא היתה כותבת את המכתב. במהלך הראיון שאל אותה עודד בן עמי האם היית כותבת את המכתב אם ורטה היה אומר שצריך להקים 250 התנחלויות בתוך שבוע ולבנות 45,000 יחידות דיור, ותשובתה היתה: לא אשקר, אני לא חושבת שהייתי כותבת לשר החינוך, זה לא היה מפריע לי... מסתבר שהדעה הפוליטית שהיא יחסה לו היתה סיבה עיקרית לתלונתה.



בהמשך נערך לאדם ורטה שימוע והוא נדרש להתפטר. למזלי מצאתי הקלטות מהשימוע הנזכר ב-מאמר והן מוצגות כאן כדי שכל אחד יוכל לשמוע באוזניו את אשר התרחש ולהסיק מסקנות משלו:


בפרסומי התקשורת עיקר הטענות נגד המורה היו בעלות גוון פוליטי וסביב הטענה שלמורה אסור להביע דעתו הפוליטית בשיעורים. מאחר וידוע לי שמר ורטר מלמד באורט אזרחות עלתה בפני השאלה איך מנהלים שיעורים על ערכי מדינת ישראל ללא הבעת דעה פוליטית. מעיון בחוק הסתבר לי שזה לא כל כך פשוט ואולי בלתי אפשרי. להלן קטע מאתגר ממטרות החוק:
להנחיל את העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל ואת ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ולפתח יחס של כבוד לזכויות האדם, לחירויות היסוד, לערכים דמוקרטיים, לשמירת החוק, לתרבותו ולהשקפותיו של הזולת, וכן לחנך לחתירה לשלום ולסובלנות ביחסים בין בני אדם ובין עמים...
לדעתי, אין אפשרות לעסוק בעקרונות הכרזת העצמאות מבלי להביע דעה פוליטית. עשיתי צעד נוסף כמו למשל עיון בחוזרי מנכ''ל שמוציא משרד החינוך. להלן מה שמצאתי:
... מטרות אלה עולות מסעיף 2 לחוק החינוך הממלכתי, התשי''ג–1953, סעיפים קטנים (1), (2), (7) ו-(9).

עובדי ההוראה נדרשים להסביר ולהבהיר לתלמידים את השקפות העולם ואת נקודות המבט השונות הקיימות במערכת הפוליטית, ועליהם לעשות זאת ביושר אינטלקטואלי, בהגינות ובאופן מאוזן. התפיסה החינוכית סביב חינוך לתודעה אזרחית-פוליטית גורסת כי המורה צריך להעביר את תלמידיו תהליך שבמסגרתו ייחשפו למציאות הקיימת ויוכלו לגבש את עמדתם באופן מנומק.

על עובד ההוראה להסביר לתלמידיו ולחשוף אותם להשקפות המנוגדות באופן שווה, בשפה ראויה ונקייה, בלי לעודד ולהעדיף השקפה אחת על רעותה; עליו לעודד את תלמידיו לחשיבה עצמאית,... אך בד בבד לעודד סובלנות וכבוד הדדי, לברר את השקפות העולם השונות שלהם ושל נבחרי הציבור בדו-שיח רציני ותרבותי ולנהל ויכוח לגיטימי בצורה מכובדת ותרבותית, ללא ''אלימות פוליטית'' ותוך שמירה על זכותו של הפרט להביע דעה פרטית ולחיות את חייו על פי אמונתו.

תפיסה פדגוגית זו מעוגנת בהמלצות של דוח קרמניצר (התשנ''ו–1996): ''לא ניתן לחנך חינוך ממשי לאזרחות ללא עיסוק אינטנסיבי שוטף באקטואלי ובשנוי במחלוקת. ראוי להבהיר כי מותר למורה לנקוט עמדה בנושא שנוי במחלוקת, ובלבד שאין הוא מקנה לעמדתו מעמד של עמדה מחייבת... המתודה החינוכית צריכה להתאפיין בגיוון הדרכים והשיטות, שתכליתן להפעיל את הלומד ולסייע בידיו לעצב את עצמו כאזרח פעיל, ליצור מרחב של אופציות שונות לבחירה של התלמיד ולעודד יזמה ויצירתיות של הלומדים... המתודה החינוכית צריכה להיות הולמת את תפיסת העולם הדמוקרטית ולממש אותה...''
גם כאן מסקנתי היא שאין מנוס מכך שמורים יביעו את עמדתם, במיוחד כאשר ערכי המדינה הם הנושא של השיעור. זה הרי מה שנעשה בשיעורי אזרחות כאשר צריך המורה להעלות את נושא מדינת ישראל כמדינה יהודית, מהי דמוקרטיה ועוד - בעיקר כאשר עוסקים בנושאים שמוזכרים בציטוט מחוק חינוך ממלכתי.

יחד עם זאת, מורה צריך לפעול ברוח הדברים שכתובים בחוזר מנכ''ל המצוטט כאן. השורה התחתונה היא: ראוי להבהיר כי מותר למורה לנקוט עמדה בנושא שנוי במחלוקת, ובלבד שאין הוא מקנה לעמדתו מעמד של עמדה מחייבת...




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


נראה שלשמאלנים נגמרה התחמושת..
כספית (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 8:30) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ברור לי מה הרעש ממכתב שכתבה תלמידה ימנית...

ברור שהמכתב משקף את דעתה, ולא הייתה כותבת אותו אם לא היה לה צורך לכתוב אותו...

הפיסקה האחרונה,
אשר אומרת כי עמדת המורה לא צריכה להיות מחייבת,
היא אמירה מוזרה...
_new_ הוספת תגובה



עדיין ברור
ע.צופיה (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 8:58) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מכל מה שכתבת שאדם ורטה לא פעל כשורה.
לתלמידה זכות לדעה פוליטית והיא טרם קיבלה את תפקיד השמירה על האיזון בדעות.
לעומת זאת ממורה נדרש שיקול דעת רחב יותר מאשר מתלמידה. ואין ספק שהאדם הזה אינו ראוי להיות מורה בישראל.
אולי ברמאללה.
_new_ הוספת תגובה



עדיין אתה כמובן טועה
דוד סיון (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 9:23)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה שתלמידה אחת התלוננה לא אומר שתלונתה נכונה, שהיא מבוססות על עובדות אמת.

ברור שחלק מהדברים שהיא כתבה אינם נכונים למרות שאלה היו בראש דאגתם של מנהלי רשת אורט.

ברור גם שהמטרה של המכתב היתה פוליטית, וגם שתגובת בית הספר ורשת אורט היתה פוליטית. המנכ''ל הרשת, משנת 2002, עסק בפעילות פוליטית במקביל לעבודת הניהול.

בנתיים העובדות הן המורה הזה ראוי ללמד בישראל וכך גם חושבים רבים מתלמידיו שיש ביניהם חסידי חה''כ מיכאל בן ארי. ראה למשל את התגובות למכתב בדף הפייסבוק של בן ארי...
_new_ הוספת תגובה



עדיין אתה כמובן טועה
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 11:19)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ברור שחלק מהדברים שהוא אמר אינם נכונים למרות שאלה היו בראש דאגתו של ורטה .

ברור גם שהמטרה של המורה היתה פוליטית, המורה עסק בפעילות פוליטית בהפגנות פרו-פלסטיניות .

בנתיים העובדות הן כי המורה הזה לא ראוי ללמד בישראל .
_new_ הוספת תגובה



אתה, כהרגלך, טועה ומטעה
דוד סיון (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 12:13)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין לך כל נתון שמעיד שמטרתו של המורה בכיתה היתה פוליטית.
השתתפותו בהפגנות אינה אסמכתא לטענה בהקשר הזה

אני שמח שהעובדות הן שמי שקובע החליט שאדם ורטה ראוי ללמד בישראל.

-----

המכתב של התלמידה התמקד בטיעונים מהמגרש הפוליטי.
כך גם היו בריאון אצל עודד בן עמי.
גם הפרסומים מכיוון בית הספר והרשת הדגישו טיעונים פוליטיים.
כנראה שגם השימוע הראשון לא היה תקין.

מכאן שניסו להדיח מורה על בסיס דעותיו ולא על בסיס תיפקודו כמורה.
_new_ הוספת תגובה



אוף-תמיד השמאל מנצח
משורר מזרחי (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 15:41)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איכשהוא.בכל וויכוח,תמיד השמאל מנצח.
פרשת אדם ורטה,פרשת זילבר,אופנהיימר ובנק לאומי.ההתנתקות.רצח רבין.
אוסלו.בגץ.הסודאנים.ארגוני השמאל.כל ההפגנות וכל הטענות וכל הטוקבקים של הימין,לא מועילים.
אפילו הבחירות לכנסת לא מועילות.תמיד השמאל מנצח!!! וזה נורא.
_new_ הוספת תגובה



כי הם משחקים את תפקידם כ'אידיוט השימושי'
בצלאל פאר (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 17:08)
בתשובה למשורר מזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בצורה מאורגנת ומחושבת.
מורשת לנין.
_new_ הוספת תגובה



אוף-תמיד השמאל מנצח
ע.צופיה (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 18:11)
בתשובה למשורר מזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טעות בידך.
גם הפעם השמאל הפסיד כי בתמיכתו באדם ורטה הוא (השמאל) הציג את ערוותו ברבים בכך שהוא מזדהה עם אדם שמנאץ את צה''ל.
זו הסיבה שבהגיע יום הבחירות כל ''נצחונות פירוס'' הללו הופכים לקולות אבודים.
_new_ הוספת תגובה



עדיין אתה כמובן טועה
ע.צופיה (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 13:25)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא מתאים רק לרמאללה. זה פשע לתת לטיפוס נבזה כזה ללמד בישראל.
_new_ הוספת תגובה



עדיין אתה, ע., כמובן טועה
דוד סיון (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 13:44)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם האלימות המילולית שלך לא מכובדת כלל!
_new_ הוספת תגובה



עדיין אתה, ע., כמובן טועה
ע.צופיה (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 14:33)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זו השפה שיש לדבר עם עוכרי ישראל.איני מרגיש לא מכובד כאשר אני דובר אליהם בלשון זו.
_new_ הוספת תגובה



עדיין אתה, ע., כמובן צודק
בצלאל פאר (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 17:09)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי שצועק 'ויוה פלסטינה' לא ראוי להיות מורה בישראל!
המחתרת השמאלנית חדרה עמוק למערכות החינוך והמשפט והם מעיקים על המדינה.
_new_ הוספת תגובה



ראוי וגם ראוי
ע.צופיה (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 18:12)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לשמש מורה לאזרחות ברמאללה.
_new_ הוספת תגובה



עדיין אתה, פאר, כמובן לא צודק
דוד סיון (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 19:41)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המחתרת הימנית מנסה לחדור לפרק את מערכת החינוך מערכיה ובכך היא מעיקה על המדינה.
_new_ הוספת תגובה



עדיין אתה, פאר, כמובן לא צודק
בצלאל פאר (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 22:41)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הלוואי והיית צודק הפעם !!!!

אבל היה אחד מהמחתרת הימנית, ישראל שירן שמו, שחשב שהוא לא צריך לצטט את דף המסרים של משרד החינוך על מורשת רבין לפני תלמידיו, והוא הודח, בסיועה הצמוד של יולי תמיד עוד בעת שהיתה צרת לקליטת עלייה (ב-‏2001 לא היה שר חינוך, ולכן רוה''מ ברק החזיק בתיק, אבל ליולי היה צוואר תמיר שדחף את אפה לתוך ענייני החינוך לא לה).
ועל מה יצא קיצפה של שרת הקליטה? הגיע לידיה כתב שכתב המורה ישראל שירן להתאחדות המורים, שבו אמר שיש להפריד בין לימוד רצח רבין אותו כל 'פאשיסט ימנמן וזב חוטם' צריך להוקיע, לבין הדרישה לחנך על משנתו של רבין בבית ספר ממלכתי ציבורי, אותה הוא שולל.

וזה הרתיח את דמה של לוחמת חופש הדיעה והיא, שלא היתה קשורה כלל למערכת החינוך, יזמה ודחפה לפיטוריו. לאחר מכן, כשהיתה כבר שרת החינוך ב-‏2006, היא מנעה את חזרתו לעבודה בניגוד לפסיקת בית המשפט שזיכתה אותו ב-‏2004.

אבל לעזאזל החוק והמשפט, כי מי שקובע אצלנו הם פטרוני השמאל המתקרבן. אז למה אתם צריכים חוקים?

בשבוע שעבר בראיון בגל''צ יצאה יולי תמיר נגד הביקורת על ורטה, בטענה שיש לחנך לביקורת וחופש הביטוי וכו'. שאל אותה המראיין על פרשת שירן. והיא, במצח נחושה, בניגוד מוחלט לעובדות שהיא מכירה היטב, שהרי היא היתה המשיבה במשפטו, טענה שהוא הסית לרצח רבין, שדבריו הם הסתה, שהוא הטיף לכהניזם, שההשוואה היתה במקום אילו ורטה היה קורא לתלמידיו לצאת החוצה ולרצוח חיילי צה''ל.
עד כדי כך היא העיזה לשקר ולהסית!

דרך אגב, אדם ורטה נתפס לא אחת כאומר שצה''ל הוא צבא לא מוסרי. הוא לא אמר שישנם מקרים בהם התנהגו חיילי צה''ל לא-מוסרית, אלא תבע קביעה כללית שצה''ל הוא צבא לא מוסרי.
עוד שקר שורטה והתקשורת השמאלנית הצליחו לטשטש.

אז תיגרע, מערכת החינוך נגועה בהרבה סוכני שמאל שמזנים אותה.
_new_ הוספת תגובה



עדיין אתה, פאר, כמובן לא צודק
דוד סיון (יום חמישי, 06/02/2014 שעה 4:34)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. העובדות מפרשת ורטר-סבח מעידות בברור שהמחתרת הימנית
מנסה להדיח אנשים בגלל דעותיהם הפוליטיות ולא בגלל תפקודם.

ב. בעניין ישראל שירן ידוע לי שהוא פוטר כי בתור סגן מנהל בית ספר הביע התנגדות לביצוע תוכנית הלימודים (http://www.inn.co.il/News/News.aspx/269610). זה בהחלט לא המקרה שמהווה דוגמה לפרשת ורטה. יותר מאוחר פסק בית המשפט שיש לפצותו על פיטוריו (http://www.inn.co.il/News/News.aspx/263130).

ג. מעניין שאתה טוען שורטר ''נתפס'' ולא מביא כל אסמכתא.
ד. גם אם טענותיך בדבר דעותיו של ורטר נכונות הן אינן עילה לפטרו.

אז תירגע מערכת החינותך נגועה בסוכני ימין שמנסים להרוס אותה ולהפחיד מורים.
_new_ הוספת תגובה



כשמדברים על מחתרות ...... תבדוק קודם בביתך הפוליטי.. ...
בצלאל פאר (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 23:55)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כך חודרת ''הקרן החדשה לישראל'' אל תוך מערכת המשפט במשך שנים היא מימנה משפטנים כאשר אלה היו בתחילת דרכם. אחת מהם היא עו''ד דנה בריסקמן, שעכשיו היא מופיעה בשם המדינה בעתירות שמגישים הקרן ואנשיה ומה קורה כאשר גם השופט נמנה עם 'המשפחה הסודית'?

עד כמה עמוקה התופעה, אם המנגנון המסוכן הזה עובד כבר 25 שנים?

_new_ הוספת תגובה



כשמדברים על מחתרות ...... תבדוק קודם בביתך הפוליטי.. ...
דוד סיון (יום חמישי, 06/02/2014 שעה 4:41)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תבדוק את המערכת הימנית שמממנת משפטנים ותומכת בעבריינים. וכן את אותם בוגרים של אותה המערכת שהופכים לשופטים עם הזמן.

טענות סרק.
למיטב הבנתי אין חוק שאוסר על יצוג המדינה על פי דעות פוליטיות ועל פי מי שמימן את לימודיהם.
אם יש לך בעיה 'תופעה עמוקה' תפנה לאותו יועץ המשפטי ולפרקליטי המדיה שאחראים על נציגיהם במשפטים. הרי
_new_ הוספת תגובה



כשמדברים על מחתרות ...... תבדוק קודם בביתך הפוליטי.. ...
בצלאל פאר (יום שני, 10/02/2014 שעה 22:24)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על זה אני אומר לראשונה אי פעם - הלוואי והיית צודק!
אבל אין לך תשובה לעניין זולת לגלגל עיניים ולשון !!!!
_new_ הוספת תגובה



אתה, פאר, ממשיך בטענות סרק!!!.
דוד סיון (יום שלישי, 11/02/2014 שעה 3:13)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



עדיין אתה, ע., כמובן טועה
דוד סיון (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 19:02)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה לא מכובד להשתמש באלימות מילולית כפי שאתה עושה!
_new_ הוספת תגובה



עדיין אתה, ע., כמובן טועה
ע.צופיה (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 19:36)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לגבי אדם ורטה זו מחמאה ולא אלימות.
_new_ הוספת תגובה



עדיין אתה, ע., כמובן טועה
דוד סיון (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 19:39)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זו אלימות מילולית ולכן לא מכובד להשתמש בה.
_new_ הוספת תגובה



מעניין אם יפרסמו כאן על ההפקרות בבתי-המשפט...
כספית (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 11:55) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אמצעי התקשורת עוסקים רק בזבל...

מה שבאמת חשוב לאזרח מעלימים..
_new_ הוספת תגובה



העקר זה הציון...
משורר מזרחי (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 15:35) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה שמעניין את התלמיד/ה בישראל.זה הציון.ובמיוחד ציוני הבגרות.לכן התלמיד עשוי לשתוק ו/או להסכים ו/או להתחנף למורה.אין כאן יחסים שווים.לכן ***אסור*** למורה להשמיע דיעות פוליטיות כלל!
למה הדבר דומה?
כשם שאסור למורה, לקיים יחסי-מין עם התלמידה.אותה הסיבה בדיוק.

אצל אדם ורטה,זה לחומרה.הוא פגע והסית נגד צה''ל.הסתה לתלמידים רגע לפני גיוס.
_new_ הוספת תגובה



השמאלנים במאמץ מתמשך לכבוש את מערכת החינוך
בצלאל פאר (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 17:05) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כדי להיות בנקודת השפעה ו''לחנך'' את הנוער למרוד בציונות. אין הסבר לכל המאמצים בשני העשורים האחרונים להחדיר עוד ועוד מורים שעברו חינוך מחדש בכל מיני קמפוסים קיבוציים או פרטיים (נמרוד אלוני הוא סמן שמאלני של העולות האלה).

זה די דומה למאמץ השמאלני של הכשרת משפטית באמריקה ע''י ''הקרן לישראל החדשה'', שנה עד שלוש שנים חינם על חשבון התורמים השמאלנים האנטי-ציונים, וכשהם חוזרים לארץ הם חודרים לפרקליטות המדינה, למשרדי ממשלה ועד לארגוני זכויות היתוש.התהליך הזה מתבצע כבר 25 שנים וכבר היום יש גרעין מסוכן של כמה מאות משפטנים שחדרו גם לחברות ציבוריות ולארגוני הנעת ההמונים של שתי''ל (הממומנת ע''י 'הקרן לישראלך החדשה''.

אדם ורטה הוא עוד חייל ממושמע שצריך לחרוש את מוחות הינוקות ולזרוע במוחם שתי''לים חדשים אנטי ציוניים.

הסיפור אינו ספיר סבח והתנהלותה, כי היא רק תלמידה, היא הקורבן, היא נייר הלקמוס שבלא-מודע הבינה שאדם ורטה הוא תולעת מסוכנת שתפקידה להרוס את הקוד המוסרי של התלמידים, כדי שיהיו פנויים לשאת את המחלה של ההיסטוריה החדשה והמתוקנת של ה'הסטוריונים החדשים'.

זה אדם ורטה, שהטריד את ספיר סבח לא בפעם הראשונה. כבר בשנה שעברה הוא הבין שהיא אגוז קשה וזה העלה לו את הפיוזים עד שהוא תקף אותה מילולית ואיים עליה. השנה הוא הוא שמר ממנה מרחק אבל סנט בה מדי פעם בשיעור, כי היא הפריכה את קשקושיו.

בשיעורי אזרחות אסור למורה להביע דיעות פוליטיות ואם הבנת שמותר, אז צריכים לתקן את החוק כדי שיהיה ברור לך שאסור. שהרי מה יתרון דעתו הפרטית של המורה בכל עניין פוליטי? אין שום יתרון ולהיפך, יש סכנה. כי מורה נחשב לאוטוריטה ויכולת השפעתו/ה גדולה באופן יחסי. ורק תחשוב מה יקרה אם יסתבר לך שרוב המורים/ות הם ימניים? אני בטוח שאז היית קופץ וקורא להפסיק ללמד פוליטיקה בשיעורי אזרחות. והיית צודק. כי בשיעורי אזרחות צריכים ללמד אזרחות ולא פוליטיקה.

איך מלמדים אזרחות? כמו שמלמדים פילוסופיה, היסטוריה ומשפטים. מביאים את ההיסטוריה הפוליטית של המדינה, מציגים את המבנה הפוליטי, מגילת העצמאות, חוקי יסוד וחוקים לדוגמה. מלמדים על התנהלות הכנסת, מפלגות, בחירות ישירות ויחסיות, תקשורת ועיתונאות, הרשות השופטת, ודנים על מקרים אופייניים. חייבים להציג כל צד בויכוח בצורה אמינה ומלאה, אפשר להביא לשיעור פוליטקאים, שופטים, עיתונאים שהיו חלק מהסיפור.
אבל מה בין כל זה לבין דעתו הפרטית של המורה?
האי תלמידים לא באו ללמוד מה חושב המורה שלהם ולמי הוא מצביע ביום בחירות. המורה הוא לא יעד הלימוד, אלא המתווך בין התלמיד לבין חומר הלימוד.

התר למורה להביע את דיעותיו פוליטיות בכל עניין, יסיטו את הלימודים מהעיקר אל מה שחושב המורה. מצד אחד הוא ישפיע פוליטית על תלמידיו בין אם הוא רוצה ובין אם לא, ומנגד הוא יעורר אנטגוניזם הדדי מול תלמידים שיחלקו עליו. הויכולח עלול להפוך במקום ויכוח ענייני לויכוח אישי ומשם הדרך קצרה למשבר אמון. וזה מה שקרה לאדם ורטה וספיר סבח שהפכו לשני גפרורים שהתחככו והציתו את המדורה.

מטרות החוק שהבאת קטע ממנו הוא להגדיר ערכים שילוו את התלמידים אחרי שהם יגמרו ללמוד בתיכון והוא בכלל לא מכשיר את המורה להביע את דיעותיו הפרטיות. בודאי שהנחלת עקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל ואת ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית (ולא 'מדינת כל אזרחיה').

חוק חינוך ממלכתי, סעיף 2, תשי''ג - 1953
מה הבעיה ללמוד את עקרונות הכרזת העצמאו בלי להביע דיעה פוליטית של המורה ו/או התלמידים?

גם סעיף 2 לחוק החינוך הממלכתי, התשי''ג–1953, סעיפים קטנים (1), (2), (7) ו-(9). לא מתירים הבעת דיעה פוליטית פרטית של מורה/תלמיד. :נקודות המבט השונות הקיימות במערכת הפוליטית'' אין כוונתו לנקודות המבט הפוליטית של המורה אדם ורטה, אלא את מגוון הדיעות הפוליטיות בכל נושא מהשמאל הקיצוני ועד הימין הקיצוני. אפשר להביא את מוחמד ברכה וזהבה גלאון מהשמאל הקיצוני ואת בן ארי מהימין הקיצוני שיציגו את מצעם הפוליטי לפני התלמידים, ואם מחמן שי יתעקש אז אפשר לתת גם לו לגבר. זו כוונת חוק החינוך הממלכתי.

דו''ח קרמניצר (התשנ''ו–1996) דווקא מכניס שינוי בחוק בשעה שהוא קובע: ''ראוי להבהיר כי מותר למורה לנקוט עמדה בנושא שנוי במחלוקת, ובלבד שאין הוא מקנה לעמדתו מעמד של עמדה מחייבת... ''. ההערה הזאת היא אנטי-חינוכית והיא לא מתקיימת בפועל, אלא אצל מספר קטן של מורים אידיאולוגיים דווקא מהצד השמאלני הקיצוני. אין דבר כזה שמורה מביע את דעתו והיא לא מחייבת, כי קשה להפריד בין ניתוח לוגי ואובייקטיבי של סוגייה פוליטית לבין הפתרון/ההצגה שלה. בעניינים כאלה גולשים בהכרח מן הדיעה אל העובדות. למשל, הצגת תבוסת הערבים במלחמת העצמאות כנכבה לערבים מקבלת בהכרח את הטענה שהערבים היו הצד התמים שהותקף על הציונים (כמו שהם מציגים את סיפורם ההיסטורי בספרי ההיסטוריה החדשה המומצאת שלהם).

לכן הדרך הנכונה היא שהמורה יהיה מדריך ולא מטיף !
_new_ הוספת תגובה



השמאלנים במאמץ מתמשך לכבוש את מערכת החינוך
יעקב ריגר (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 19:34)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדעתך ''מטרות החוק [...] הוא להגדיר ערכים שילוו את התלמידים אחרי שהם יגמרו ללמוד בתיכון והוא בכלל לא מכשיר את המורה להביע את דיעותיו הפרטיות. בודאי שהנחלת עקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל ואת ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית (ולא 'מדינת כל אזרחיה').''
אילו היית כותב על ערכי מדינת ישראל כמדינת היהודים וכמדינה דמוקרטית הייתי מסוגל להבין אותך, אך הביטוי ''מדינה יהודית דמוקרטית'' הוא אוקסימורון. מדינה יהודית דמוקרטית אינה שונה ממדינה ערבית המכריזה על עצמה שהיא מדינה מוסלמית דמוקרטית. דמוקרטית עבור מי?
_new_ הוספת תגובה



השמאלנים במאמץ מתמשך לכבוש את מערכת החינוך
בצלאל פאר (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 22:49)
בתשובה ליעקב ריגר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדינה יהודית ודמוקרטית היא מדינת היהודית הדמוקרטית, אם לא הבנת.

למדינה עצמה אין דת, כי מדינה היא כלי, מכשיר לניהול האנשים החיים בגבולותיה. האמירה מדינה יהודית, כמופיעה במגילת העצמאות משמעה מדינת הלאום היהודי. להלן ציטוט מהמגילה:
''בשנת תרנ''ז (1897) נתכנס הקונגרס הציוני לקול קריאתו של הוגה חזון המדינה היהודית תיאודור הרצל והכריז על זכות העם היהודי לתקומה לאומית בארצו.''

וכמה פסקאות אחר כך:
''ב-‏29 בנובמבר 1947 קיבלה עצרת האומות המאוחדות החלטה המחייבת הקמת מדינה יהודית בארץ-ישראל; .... הכרה זו של האומות המאוחדות בזכות העם היהודי להקים את מדינתו אינה ניתנת להפקעה. ''

המסמך מסביר היטב את משמעו של המונח 'מדינה יהודית' שהיא תקומה לאומית של העם היהודי בארצו.

מאחר ש''יהודי/ת'' זה גם לאום וגם דת 'מדינה יהודית' היא מדינת העם היהודי, כמו שמדינה צרפתית היא מדינת העם הצרפתי.
_new_ הוספת תגובה



הימנים עסוקים בטיהור פוליטי
דוד סיון (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 19:38)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חוק החינוך הממלכתי מבהיר היטב שני דברים:
א. מה על המורה ללמד. בין אלה כלולים ערכי הדמוקרטיה ומהותה של מגילת העצמאות.
ב. מה מותר לו ומה אסור לו לעשות כמו למשל הכתוב בסעיף 19.

סעיף א' שעוסקים בנושאים עליהם יש חילוקי דעות בחיי היום-יום.

אין בחוק הזה איסור על מורים להביע דעות בנושאים פוליטיים.

האיסורים על המורה מפורטים בחוזרי מנכ''ל. בשום מקום מאלה לא כתוב שלמורה אסור להביע דעות. בנושאים כמו אזרחות שעוסקים בערכים לא ניתן למנוע מורה מהבעת דעה. מה שכן ניתן זה לקבוע כמו שנקבע בחוזר מנכ''ל שנכנס לתוקף באפריל 2009: ''ראוי להבהיר כי מותר למורה לנקוט עמדה בנושא שנוי במחלוקת, ובלבד שאין הוא מקנה לעמדתו מעמד של עמדה מחייבת...''

לפי המידע שאני מכיר אדם ורטה לא עבר על הכללים האלה ולכן עילת הפיטורין היתה חסרת שחר.

עוד בהקשר הזה אציין שלא טענת נכון שהצגתי קטע מחוק חינוך ממלכתי.
_new_ הוספת תגובה



הימנים עסוקים בטיהור פוליטי
בצלאל פאר (יום רביעי, 05/02/2014 שעה 23:03)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ע''פ החוק תפקידו של המורה הוא לחנך וללמד את תלמידיו ולא להטיף להם את הפוליטיקה שלו. שיעורי אזרחות הם לא שיעורי פוליטיקה, אלא בין היתר שיעורים על הפוליטיקה. אבל לא על הפוליטיקה של המורה, אלא על הפוליטיקה של הפוליטיקאים.

עוד בזמני נהגנו להזמין פוליטיקאים ידועים להציג את עמדותיהם הפוליטיות לפנינו בכיתות י''א וי''ב. זה היה ביוזמתנו, בידיעת ובהסכמת מנהל ביה''ס ובנוכחות המורה לאזרחות או להיסטוריה. בכל פאנל מתוך כמה בודדים, היו פוליטקאים מימין ומשאל ומהאמצע ולכל אחד ניתן זמן שווה להציג את עמדותיו בנושאים שנבחרו מראש, לפי לימודי האזרחות, ואחר כך היו כמה סבבים של שאלות ותשובות. המורה רק ניהל את המפגש, ואנחנו שאלנו. ותאמין לי שהיה חשוב לנו כתלמידים לדעת מה חושבים ועושים הפוליטיקאים, ובכלל לא היה איכפת לנו מה המורה חושב.

תלמידים לא באים לביה''ס כדי לספוג את דעתו הפרטית של המורה. כדי לדעת כיצד פועלת הכנסת ומה תפקידם של חברי הכנסת, אני לא צריך לדעת מה חושב המורה שלי על בולשביזם. כדי להבין את הסוגייה המשפטית של החוק הצבאי כנגד אזרחים ערבים ירדנים/פלסטינים ביו''ש, אני לא צריך לדעת מה חושב המורה שלי על הכיבוש. וכו'.

אין חוק שאוסר להביע עמדות פוליטיות כי אנחנו דמוקריה אמיתית. השאלה אינה חוקית אלא מקצועית. מה רוצה מורה ללמד את תלמידיו אם הוא יאמר להם ''ויוה פלסטין'' או ''שתי גדות לירדן'' ויאללה למלחמה?

חוזר המנכ''ל 2009 אינו ראוי ועובדה היא שאין מורים שמנצלים ה''זכות'' הזאת, כי הם מבינים שמדובר בפח ובמוקש. כי מרגע שמורה לאזרחות יתחיל לומר על כל נושא מהי דעתו הפרטית הוא יסיט את התלמידים מנושאי הלימוד, ייפתח ויכוח מיותר ושולי, יתגלו מתחים בין המורים לבין חלק מהתלמידים והדבר יכול להוביל לאווירה עכורה ואנטי אקדמאית. ממש כמו שקרה לאדם ורטה. למה תלמידיו של ורטה צריכים לדעת מה דעתו על הכיבוש או על ישראל כמדינה ציונית?
_new_ הוספת תגובה



הימנים עסוקים בטיהור פוליטי
דוד סיון (יום חמישי, 06/02/2014 שעה 4:49)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. עובדות המקרה הן שורטר לא עסק בהטפה פוליטית.

ב. כל הטענות שעלו כאן נגד ורטר עד לרגע זה מבוססות על מה שבעיניכם (אתה, ע. ואחרים) הן דעותיו הפוליטיות ולא על פעולותיו כמורה ברשת אורט.

ג. טענתך כי ''אין מורים שמנצלים...'' חסרת ביסוס, במקרה הטוב.

בקיצור כתבת עוד הודעה מלאה בפרטים לא רלוונטיים לפרשת ורטר-סבח.
_new_ הוספת תגובה



הימנים עסוקים בטיהור פוליטי
בצלאל פאר (יום שני, 10/02/2014 שעה 22:28)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א,ב,ג, שלך פשוט לא רלוונטיים .....
_new_ הוספת תגובה



הימנים עסוקים בטיהור פוליטי
דוד סיון (יום שלישי, 11/02/2014 שעה 3:17)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. עובדות המקרה הן שורטר לא עסק בהטפה פוליטית.

ב. כל הטענות שעלו כאן נגד ורטר עד לרגע זה מבוססות על מה שבעיניכם (אתה, ע. ואחרים) הן דעותיו הפוליטיות ולא על פעולותיו כמורה ברשת אורט.

ג. טענתך כי ''אין מורים שמנצלים...'' (תגובה 173084) חסרת ביסוס, במקרה הטוב.
_new_ הוספת תגובה



הימנים עסוקים בטיהור פוליטי
ע.צופיה (יום שלישי, 11/02/2014 שעה 6:07)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תמים היא הגדרה עדינה ביותר לדברים שאתה כותב. אך זה בסדר, כך אתה מסדר את המצפון שלך.
_new_ הוספת תגובה



הימנים עסוקים בטיהור פוליטי
דוד סיון (יום שלישי, 11/02/2014 שעה 6:17)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבעיה שלך שאין לך כל ביסוס לטענתך.
וכמו שאתה מתבטא בהודעות אחרות ברור ממה נובעת הבעיה שלך.
_new_ הוספת תגובה



הימנים עסוקים בטיהור פוליטי
ע.צופיה (יום שלישי, 11/02/2014 שעה 7:14)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איני רואה שום צורך לבסס משהו בפרשה הזו. אני בטוח מאוד בדעותי. נראה לי שמי שאינו בטוח בדעותיו זה אתה כי כל הזמן אתה מחפש ביסוס מהגורן ומהיקב.העובדה היא שאינך משכנע בכך אף אחד.
אני שמח שעברת לפסיכולוגיה ואתה כבר מנתח את בעיותיי.
_new_ הוספת תגובה



העיסוק בפסיכולוגיה היתה היוזמה שלך!
דוד סיון (יום שלישי, 11/02/2014 שעה 8:58)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני יודע שאתה בטוח בדעותיך. בנתיים לא הצגת ביסוס לדעתך וכעת אתה מודיע שאין לך צורך בכך.

לכן בחרתי לבדוק את העובדות בעצמי. התוצאה היא העמדה שהבעתי במאמר ובדיונים. מסתבר שרוב הבלתי משוכנעים לא טרחו להתמודד עם טענות הביסוס (העובדות) שהצגתי כאן.

מי שעבר לפסיכולוגיה ולניתוח בעיות זה אתה. קרא שוב את ההודעה הקודמת שלך. אם זה מפריע לך זו בעיה שלך.
_new_ הוספת תגובה



העיסוק בפסיכולוגיה היתה היוזמה שלך!
ע.צופיה (יום שלישי, 11/02/2014 שעה 11:16)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איני רואה צורך להציג.
איני רואה צורך לשכנע אותך.
העובדות שבדקת הן עניינך בלבד.
מרוב התגובות על המאמר הזה אני למד שזה גם לא מעניין אחרים.
אז שכנעת את עצמך.
נהדר.
_new_ הוספת תגובה



העיסוק בפסיכולוגיה היתה היוזמה שלך!
דוד סיון (יום שלישי, 11/02/2014 שעה 11:43)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הצרכים שלך הם עניינך בלבד.
בכל מקרה הגישה שלך מעידה על בעייתך!
_new_ הוספת תגובה



למאמרו של דוד סיון
יוסף אליעז (יום שני, 10/02/2014 שעה 4:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דוד סיון אינו מבחין בין דבריה של תלמידה, שהשפעתה מוגבלת מאד, וגם אינה עשויה לשמש בסיס להערכתו של אחר ומתן ציונים לו, או להחשב כחומר לימוד מחייב, לבין דבריו של מורה, מחנך כיתה, אשר בו מתקיימים היפוכם של דברים: הוא מציג את ''פתרון בית-הספר'', דבריו הם חלק מחומר הלימוד שעל התלמידים לזכור, וברגע שהמורה קבע עמדה הרי כל מי שינקוט עמדה שונה יכנס לעימות עם אותו מורה ועלול לסבול מהמעטת הערכתו דבר שצפוי כי יתבטא בציון.

מעבר לכך סיון מתעלם מהחובה לציין עמדות שונות כמתחייב מחוזר המנכ''ל שהוא ציטט.

אולם החמור בדברי מר ורטה היא שהוא משמיץ את צה''ל.
שירתתי עשרות שנים בצה''ל, בסדיר ובמילואים, בשלום [היחסי] ובמלחמה. צה''ל הוא צבא מוסרי מאין כמוהו. תפקידו להגן, להרתיע ובעת הצורך גם להפעיל כח, כולל כח קטלני, בכדי להגן על המדינה ותושביה. כמו בכל גוף גדול, בו משרתים מאות אלפי אנשים, תמיד יהיו פה ושם חריגות. פה ושם יהיו חילוקי דעות לגבי צעד כזה או אחר. אך כאמור אין עוד צבא מוסרי כצה''ל. אין טעם להביא דוגמאות מצבאות אחרים, כוללצבאות ארה''ב, בריטניה וצרפת. אינני חושב שמי מצבאות אלה טיפח תופעות כמו ''הגדר הטובה'', או סייע לאזרחי ארץ אויבת כסיוע הניתן כיום לפצועים סוריים, שלא לדבר על סיוע לכלמדינה אשר אסון טבע פקד אותה.

היו בזמנו ''זרמים'' בחינוך, וכל זרם ניסה לחנך את תלמידיו להשקפה כזו או אחרת. בשלב מסוים גובש הזרם הממלכתי , שלצדו הממלכתי-דתי, שחינכו לאותם ערכים, למעט בנושא הדת.
לצדם התפתח הזרם החרדי אשר משתדל למנוע מתלמידיו להחשף לכל דעה שונה, שמא יקום וינטוש את עדרו, וזו כמדומני הסיבה העיקרית לחינוך שניתן שם שלא לשרת בצבא.

במדינה שהשירות בצבאה הוא כורח שאין בלתו, ובעיקר בימים בהם נעשה סוף-סוף מאמץ להביא לגיוס החרדים חמורה מאד התבטאותו של אותו מר ורטה בגנות הצבא. מעשהו במפורש בלתי מוסרי כאשר הוא משמיץ את צבאה של אותה מדינה המשלמת את משכורתו ומאמינה כי בשיעוריו יחנך לפי עקרונותיה וצרכיה.

יובהר: ורטה לא ביקר פעולה מסוימת אלא השמיץ את כלל הצבא, כמקשה אחת. על כן ראוי היה לקראו לסדר ולשקול את המשך העסקתו כמורה רוחני [הוא אינו מלמד שם מקצוע כמו נגרות, מסגרות או מתמטיקה, אלא הוא המחנך!].

הגיעו אלי דבריו של עיתונאי המספר על חינוכו בבית-הספר , ומוטב שאביא דברים מפי אומרם:

. כך נסחפתי אחר הזרם השמאלני בתיכון (יורי ילון - עיתונאי בישראל היום 2/2/14)
פרשת המורה אדם ורטה החזירה אותי אל שלהי שנות ה-‏80 של המאה הקודמת, אז נמניתי עם תלמידי התיכון שליד האוניברסיטה בירושלים, אחד מבתי הספר התיכון הטובים והנחשבים במדינה.
כנער צעיר, שעדיין לא גיבש את השקפת עולמו, הושפעתי מהלך הרוח של בית הספר האליטיסטי, שטיפח מצוינות וחשיבה חופשית וליברלית, אבל דאג לייצר אווירה שבה הדעה הפוליטית הרווחת והמקובלת נוטה שמאלה באופן מובהק. הנהלת בית הספר וצוות המורים נתנו לתלמידים אפשרות לבטא את דעתם בכל נושא והעניקו במה נרחבת לערכים דוגמת הומניזם, סובלנות, וקבלת האחר, עד שמרבית התלמידים יישרו קו עם התפיסה הרווחת בין כותלי בית הספר ומפלגות השמאל זכו לתמיכה גורפת בקרב התלמידים.
אני זוכר היטב את שני התלמידים בכיתתי שהביעו דעות הנחשבות ימניות ואשר הפכו, בעל כורחם, לנטע זר בקרב התלמידים, שהתחרו בהשמע השקפות שמאלניות קיצוניות גם כדי לרצות את המורים ואת ההנהלה. באותם ימים לא עמדתי על דעתי, נסחפתי אחר הזרם ושתיתי בצמא את דבריהם של הפוליטיקאים מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, שהובאו אל בית הספר כדי להשמיע את דעותיהם הנחרצות.
הייתי כפתי מאמין והצבעתי בפעם הראשונה בחיי למפלגת שמאל. מאוחר יותר נחשפתי לראשונה אל כור ההיתוך של החברה הישראלית וזכיתי לשרת בחיל המודיעין. נדהמתי לגלות כי המציאות שונה לחלוטין מהדרך שבה ניסו לצייר לי אותה, בבועת התיכון שליד האוניברסיטה. ביצעתי תפקידם שונים ומסווגים, שלא אוכל לפרטם, אבל מה שאפשר לכתוב עליו, הוא מידת השנאה התהומית והמזוקקת של אויבינו כלפי ישראל ויהודים באשר הם, שאותה ראיתי במהלך שירותי הצבאי. רק אז הבנתי כי נעשה לי עוול בבית הספר התיכון, שהציג את אויבינו המרים כשיות תמימות, ועברתי תהלך של התפכחות. מטבע הדברים, דעותיי הפוליטיות השתנו מן הקצה אל הקצה.
ברבות השנים הפכתי לאדם המזדהה עם תפיסת עולם, ולפיה ארץ ישראל שייכת לעם היהודי מדורי דורות. כיום חשוב לי לשמור על האינטרסים, על המסורת ועל המורשת של בני עמי, לחזק את צבא ההגנה לישראל ואת חייליו, ובעיקר להתגאות על כך שאני יהודי כדי שגם שלושת ילדיי יבינו כי דרכנו צודקת, מוסרית ונכונה.
_new_ הוספת תגובה



כהרגלך את לא קורא את המשמעות הנכונה
דוד סיון (יום שני, 10/02/2014 שעה 5:04)
בתשובה ליוסף אליעז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. הטענה שלך כאילו ורטה לא נהג נכון בכיתה על ידי הצגת דעות לא מאוזנת, נמצאה לא נכונה. עובדה שבוטלו הפיטורין.

אם היית מקשיב לקצת מההקלטה של השימוע היית מבין זאת.

ב. דעותיו של מורה מחוץ לבית הספר לא רלוונטיות אם הן לא נכנסות לשיעור בצורה לא מאוזנת. זה נכון גם לגבי המנכ''ל של אורט שהתפקד למנהיגות יהודית ותרם כספים למתמודדים בבחירות המקדימות שם.
_new_ הוספת תגובה



כהרגלך את לא קורא את המשמעות הנכונה
יוסף אליעז (יום שני, 10/02/2014 שעה 15:36)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העובדה שהפיטורים [היו פיטורים או רק דובר על זה?] אינה מכשירה את השרץ. [ד''ר סיון, תירגע, השרץ הם הדברים, לא אומרם, חלילה !]

בראש אורט עמד בזמנו גיבור ישראל , תא''ל אביגדור קהלני. מה חבל שהוא לא הצליח כנראה להטמיע במורי הרשת את אהבת המדינה וצבאה הנאמן.

ורטה השמיץ את הצבא באוזני הצעירים שאמורים תוך שנה או שתיים להתגייס אליו. זה עבר לו בקלות רבה מדי. איני חושב שהיה כורח לפטרו, אך בהחלט היה מקום לקראו לסדר ולראות אם הקריאה הועילה.

מזמן איני מתפעל מאלו שיורקים לבאר ששתו ממנה, ועוד פחות - מאלו שעדיין גומעים ממנה מלוא משכורתם. לרבות אותם מרצים שמאלנים באוניברסיטאות, שיש ביניהם הקוראים לחרם על המוסדות המעסיקים אותם...

מר סיון לא הצליח, כרגיל, להמנע מסניטה אישית, מילא. הכותבים ב''ארץ הצבי'' זקוקים לא לעור של צבי אלא לעור של פיל.
אולם הוא לא התיחס לכל דברי. גם על כך: מילא.

רק נקודה אחת: האם ורטה הציג את הדעה ההפוכה לדעתו ככתוב בחוזר שד''ר סיון ציטט? לפחות לזה היה עליו להתיחס.

ב
_new_ הוספת תגובה



כהרגלך, אליעז, אתה לא קורא את המשמעות הנכונה
דוד סיון (יום שני, 10/02/2014 שעה 16:59)
בתשובה ליוסף אליעז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. השרץ עליו אתה מדבר לא היה ולכן בוטלו הפיטורין.
ב. לפי הידוע, כולל מההקלטות של השימוע ורטר לא השמיץ את צה''ל.
ג. מר אליעז לא מצליח להמנע מסניטה אישית. אבל שוב מתלונן שנדמה לו שזה חלקו. מילא!
ד. אם היית מקשיב להקלטות לא היית שואל את השאלה האחרונה.
_new_ הוספת תגובה



כהרגלך, אליעז, אתה לא קורא את המשמעות הנכונה
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 10/02/2014 שעה 17:10)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי שרוצה מאמין לורטה .
אני לא מאמין לו .
_new_ הוספת תגובה



כהרגלך, אליעז, אתה לא קורא את המשמעות הנכונה
דוד סיון (יום שני, 10/02/2014 שעה 17:32)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זכותך להאמין במה שתרצה.
אין זה אומר שהאמונה שלך נתמכת על ידי העובדות.
_new_ הוספת תגובה



כהרגלך, אליעז, אתה לא קורא את המשמעות הנכונה
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 11/02/2014 שעה 6:19)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה שמכונה כאן ''עובדות'' הן דברים שנאמרו על ידי ורטה והתלמידה .
זה אמר X וזו אמרה Y . למי להאמין ? זו השאלה .
אתה בחרת להאמין לורטה .
אני בחרתי לא להאמין לו .

ברור כי לורטה שאינו רוצה שיפטרוהו יש אינטרס מובהק להגיד שלא אמר בכיתה כי צהל אינו מוסרי .
_new_ הוספת תגובה



יש עוד עובדות
דוד סיון (יום שלישי, 11/02/2014 שעה 6:39)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. מה שנאמר בשימוע על ידי המשתתפים הן עובדות נוספות.
ב. מה שכתבו, או אמרו (או לא אמרו) תלמידים אחרים מהכיתה הן עוד עובדות.
ג. המוטיבציה הפוליטית שהניעה את המתלוננת שהוצגה בראיון אצל עודד בן עמי, היא עוד עובדה.
ד. המוטיבציה הפוליטית של מנכ''ל אורט גם היא חלק מהעובדות.
מה שאמר וכתב שר החינוך גם הם חלק מהעובדות.

נראה שהעובדות האלה אלה לא נכללות בשיקוליך.

בניגוד לך שבחרת להאמין או לא, עמדתי מבוססת על כל העובדות האלה ואחרות שכבר עלו בדיון שאני מכיר.
_new_ הוספת תגובה



כהרגלך, אליעז, אתה לא קורא את המשמעות הנכונה
יעקב ריגר (יום שני, 10/02/2014 שעה 21:00)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המפלגה הקטנטונת מאושרת שאינה חיה בארה''ב, בה מרשה התיקון הראשון לחוקה לאדם להביע את דעתו מבלי שיצטרך לחשוש מפיטורין או התקפות פיזיות.
_new_ הוספת תגובה



קובי גר, תפסיק למכור לאנשים כאן לוקשים על אמריקה
בצלאל פאר (יום שני, 10/02/2014 שעה 22:30)
בתשובה ליעקב ריגר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בטח לפני שאתה לומר את העניין.
_new_ הוספת תגובה



כהרגלך, אליעז, אתה לא קורא את המשמעות הנכונה
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 11/02/2014 שעה 6:26)
בתשובה ליעקב ריגר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בארהב אם תוצג דיעה לא מאוזנת יהיו הדורשים לאזנה .
והיא אכן תאוזן .
זה לא קרה בכיתתו של ורטה .
_new_ הוספת תגובה



כהרגלך, אליעז, אתה לא קורא את המשמעות הנכונה
דוד סיון (יום שלישי, 11/02/2014 שעה 6:43)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה כן קרה בכיתה של ורטה.
בכיתה של ורטה כן הוצגו דעות שונות והתנהל דיון.
_new_ הוספת תגובה



ישראל התקבלה אתמול לקבוצה JUSCANZ
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 12/02/2014 שעה 7:09) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אדם ורטה סבל כאבים כל הלילה .

אגב
''יסורי ורטר הצעיר'' הוא ספר .
אדם ורטה אינו ורטר .
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי