פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
לדברי יעלון על קרי
יוסף אליעז (יום שני, 20/01/2014 שעה 8:00)


לדברי יעלון על קרי

לדבריו של שר הבטחון בוגי יעלון לגבי מאמצי הבאת השלום של מזכיר המדינה קרי



אני מבקש להתייחס לבקורת הפנימית, בחוג סגור, שמתח שר הבטחון, בוגי יעלון, על מאמצי השלום של מזכיר המדינה הנכבד ג'ון קרי ולהתנפלות בתקשורת על שר הבטחון עקב דבריו.

נושא חופש המחשבה והדיבור אינם יורדים מסדר יומנו. דומה שכל העם, לכל מוסדותיו, למן הוגי הדעות באוניברסיטאות ומחוצה להן, דרך בית-המשפט העליון ועד אחרון הכותבים למערכת דוגלים בה, ודורשים אותה לעצמם, אך חלק ניכר מהם מתנגדים לְתִתָּה לבעלי-דעות המנוגדות לדעותיהם.

אכן שר בכיר חייב, בשאתו דברים, לזכור הן את מעמדו שלו, כמייצג באופן כזה או אחר את המדינה מתוקף תפקידו, והן את מעמדו ותפקידו של מושא הבקורת. על כך אין חולק.
מצד שני – כלום רשאי שר בכיר, ובעיקר שר בטחון, להחשות כאשר הוא נוכח, לפי תחושתו ודעתו, שנציג בכיר של מעצמה ידידותית, עומד לסבך את ארצו ולקלוע אותה למצב מסוכן לפי דעתו?
כלום אין זה תפקידו, מעבר לצו מצפונו, לקום ולהתריע? לי נראה שחובה זו גוברת על מרבית שיקולי הנוחות והידידות, ובלבד שהדברים יאמרו בהגינות מרבית ובנימוס וכבוד מירביים כלפי המבוקר הנכבד.

אפשר לחלוק על דעותיו ועמדותיו של השר יעלון, לרבות דבר סיכויי השלום ותפקודיו של ג'ון קרי, אולם לדעתי אין מקום לתקפו על עצם תוכן הדברים שהשר אמר. אם הדין מחייב ''לא תעמוד על דם רעך'' קל וחומר שאסור לו לעמוד על דמי עמו ומדינתו. אם השר חשש לטובת עמו – חייב הוא לומר דברו. האם כבר שכחנו את ''שתיקת הכבשים'' של מנהיגות יהודי אירופה ערב השואה ובמהלכה, כאשר במקום לזרז את הבריחה הרגיעו את הקהילות עד בוא הצורר, שלא להזכיר אותם רבנים שהשתיקו את צאן מרעיתם וברחו ונטשו אותם ביום פקודה.

הגיע אלי במייל מכתב גלוי שכתב עו''ד גדעון רוזנבלום לראש הממשלה, בו כתב לו, בין היתר:
לבנימין נתניהו ראש הממשלה, שלום.
שלח-נא את שר הביטחון בוגי (''נחשים'') יעלון, חזרה לרפת של 'קיבוץ גרופית' בערבה. שם גדל ולשם הוא שייך. אין מקומו בין מנהיגי האומה. האם חסר אתה פרובוקטורים שבקיאותם בהבערת אש?!
כאשר הוא נשאל, בעבר, מדוע הוא נועל נעליים גבוהות כאשר הוא מבקר בקריה בתל-אביב (ב'משרד הביטחון'), השיב: ''בגלל הנחשים הזוחלים שם''.
היזהר! ראש הממשלה. הקפד להגיע לישיבות הממשלה עם נעלים גבוהות; יעלון ניצב אחריך!
כך, בפיסקה קצרה, קבע שיעלון גדל ברפת, ששם מקומו הראוי, שהשר הוא נחש ואת הנחש יש לשלוח לאותה רפת...'' אינני מכיר אישית את עוה''ד הנכבד הזה, ולא הייתי מצטט ממכתבו, אלמלא חשדתי כי הוא שופר, או פה, לקבוצה שלמה של שונאי יעלון או שונאי דעותיו, או שהם חסידיו הנאמנים של קרי.

עוד הוסיף הכותב וכתב: האמריקאים אינם אינם שוכחים דבר ואינם סולחים. זו גדולתם. אם לא תעשה כן, הסחי שהאיש הטיל על מזכיר המדינה, המנהיג השני בחשיבותו בארה''ב - ידבק בך - ובנו!
הרפתן מקיבוץ 'גרופית' העמיד אותנו עירום עריה. כלום יש בידו כלים להתמודד עם מדינות אירופה? האם לא קרא בעיתונות כי הן החלו בביצוע חרם כלכלי - לא על הגדה, בלבד, אלא על מוסדות בנקאיים במדינת ישראל, המנהלים קשר עם לקוחות בגדה? היטיל בהם רפש, כפי שעשה למזכיר המדינה?
אנו צפויים לחנק כלכלי שלא ניתן יהיה לעמוד בפניו. בסופו של דבר, נאכל את הדג המסריח וגם נצא מושפלים במערכה ללא הישגים. כלום, טחו עיניך מראות?


ועוד הוסיף:
אם לא נחתור עתה לשלום, בתנאים אפשריים, נעשה זאת בתנאים מחפירים בהרבה, בעתיד. דוד בן גוריון, האחד והיחידי, צפה את העתיד לקרות: לאחר הניצחון הכביר של 'מלחמת ששת הימים', הוא הציע לנו להחזיר את הגדה לפלסטינים ולהגיע עמם להסכם שלום. המחיר היה אז מזערי ביותר! אבל אנו, שיכורי ניצחון וחבלי משיח, ליגלגנו ולא שעינו לו. באיוולת בלתי מובנת, איפשרנו להזויי משיחיות לשחק בגורלנו. היום נשלם את המחיר הכואב!
אמת. הינך נתון, עתה, במילכוד בין האפסים הסובבים אותך! לכן, אַמֵּץ, בעוד מועד, את הלקח שלימד יתרו חותן משה, את משה חתנו: (ספר שמות פרק י''ח, יז): ... לֹא-טוֹב הַדָּבָר אֲשֶׁר אַתָּה, עֹשֶׂה! נָבֹל תִּבֹּל, גַּם אַתָּה, גַּם הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר עִמָּךְ... גדעון רוזנבלום.

אכן יפה הדבר להגן על כבודו של מזכיר המדינה האמריקאי, אך החייב הדבר להיעשות בביזויו של שר ישראלי? על כן ראיתי לנחוץ לכתוב לאותו עו''ד:
רבותי היקרים, בכל הכבוד לא כל עם ישראל רואה עין בעין עמכם את המצב.

קטני אמונה וקטני חזון הוליכו את עמנו אלפיים שנה בגולה, כולל ערב מלחמת העולם השניה, כאשר אלו מטעמי דת, ואלו, מחמת אמונה במהפכה הבולשביקית, קראו להשאר באירופה, ואליהם הצטרפו אנשי ה''בונד'', שלמעשה הסתפקו באמנציפציה באירופה, והתנגדו לקריאה לעלות לא''י. ראינו כיצד הובילו עמדות אלו לאבדן מיטב אנשינו: בין שהיו שחזרו מא''י לרוסיה לסייע במהפכה הרוסית וסיימו חייהם במרתפי לובליאנקה או בגולאגים של סטאלין, ולאבדנם בשואה הן של הדתיים הקיצוניים שטענו כי הציונים פועלים באיסור בהקמת הארץ המובטחת מבלי להמתין לאלוהים [עוד 2000 שנה?] שישיב הוא את העם לארץ המובטחת, והן של אנשי ה''בונד'' .

אתם מתגעגעים לבן-גוריון, אכן הוא היה איש חזון.
לפי גישתכם אסור היה לו להכריז על הקמת מדינת ישראל, כשהיא צפויה להתעמת עם ארצות ערב ועם הכנופיות הערביות הרצחניות בארץ.

עו''ד רוזנבלום הנכבד, שיצאת בחרי-אף כה קיצוני כנגד בוגי יעלון - אני בטוח שתרמת את תרומתך להקמת המדינה, ביצורה והבטחת קיומה... אך מנין הזלזול הזה בשר הבטחון בוגי יעלון? האמנם תרומתו למדינה ולבטחונה נפלה משלך? אתה רשאי שלא להסכים עם דעותיו או עמדותיו ודבריו, אך האם הוא ראוי לסגנונך, המשתלח, אדוני האדבוקט?!

ובכלל- מה קיבוץ גרופית בערבה בעיניך? איזה דיר בהמות? האם חלוץ בערבה כה נחות מעו''ד מהודר המדשדש על רצפות השיש של בתי המשפט ומשרדים מפוארים וגורף כספים? האם עבודה ברפת היא כה בזויה כפי שמצטייר מסגנונך המשתלח, עו''ד נכבד?

כן, גם אני ילד ונער הייתי בשואה, בנערותי עבדתי גם כרפתן בקיבוץ, ולאחר מכן הייתי לחייל ולקצין בצה''ל, ואז לעו''ד, ליועץ משפטי ולעוד אלו תפקידים במישור המשפטי. מעולם לא חשבתי שהתבזיתי ברפת בקיבוץ. נהפוך הוא. אני גאה בעבודותי בקיבוץ, הן כרפתן, הן, אללי, אפילו כעגלון.

אני גאה שבמדינתי איש כמו יגאל אלון מגינוסר או יבל''א עמוס ידלין מחצרים, חזרו בחופשותיהם לקיבוציהם ועבדו בתורנות מטבח או אפילו, אבוי, ברפת. שלא לדבר על אריק שרון ז''ל, שתחביבו היה להניף כבשים על כתפיו החסונות.
נכון, גרופית אינה ת''א, ואינה לחוף הכנרת, אלא אי-שם בערבה הצחיחה, סמוך לגבול - אך אני מלא הערכה לכל מי שגר שם ומפריח את הארץ הזו.

אבירי הצדק והדמוקרטיה זועקים כל העת לחופש הדיבור, גם באוניברסיטת חיפה ובמחלקות שונות בא.ב.ג., בהן מרצים הנוטלים מהן משכורת קוראים להטלת חרם אקדמי ואף כלכלי על ישראל. אך לבוגי אסור להביע דעותיו בחוג סגור.
דבריו הודלפו מהמישור הפנימי חוצה, העם הזה מכיר מלשינים מאז ומעולם, מאז העברי שראה את משה רבנו מכה איש מצרי, עד יהודה איש קריות ועד למלשינים בגולה, שבגינם מתפלל עם ישראל 3 פעמים ביום, בתפילת שמונה עשרה: ''ולמלשינים אל תהא תקוה''. לא נזכיר את ''הסזון''. הדברים שאמר בוגי דלפו ואולי גרמו נזק. אולי לא. אפשר וצריך היה לעצור את ריצת האמוק של מזכיר המדינה הנכבד שאולי לא כל כך מבין את הבעיות באזור. האמנם המשיח הגיע מוושינגטון? תוך 9 ירחי לידה הוא יביא את השלום המיוחל? (א-פרופו פילים בחנות חרסינה - הריונן של פילות נמשך שנתיים... למזלן של חנויות החרסינה...) כלום אין מקום לוודא שנציג הפלסטינים מדבר בשם כולם? גם בשם מי ששולט בעזה? האם אבו מאזן יכול להתחייב בשם חמ''ס, הג'האד המוסלמי ויתר ארגוני הטרור? העיקר לחתום מהר ואז לאוץ לשבדיה לקבלת פרס נובל לשלום?

ולענין הגבולות - אכן במלחמה מול מדינות יש משמעות מסוימת לשטחן. לא בכדי עמדנו על כך שחצי האי סיני ישאר מפורז מצבא משמעותי. אולם כשמתנכלים לאזרחים בשיטות של פידאיון או מתאבדים שהידים, או ליצרנים ביתיים של טילי קסאם ומטעני-צינור, לגבול יש משמעות אחרת.
אם לא תשלוט על הגבול המזרחי, כדרישת המזכיר קרי - לא תוכל למנוע כניסת אל-קעידא, חיזבאללה ואפילו צבאות סדירים למדינה הפלסטינית. אז גם לא תוכל לעשות סדר באותם שטחים, כי האו''ם יזעק שבע מונים על פלישה למדינה עצמאית אחרת החברה באו''ם כשמדובר בשכנותיה של ישראל. ראה מה קורה כבר כיום בעזה ובסיני.

לסיכום - אתם יכולים להתנגד לגישתו ודבריו של בוגי או כל ישראלי אחר, אך לזלזל ברמטכ''ל לשעבר? לבוז לו כי הוא רפתן בגרופית שבערבה?

חכמים - הזהרו בדבריכם, לא די להזהר בדבריהם של אחרים...

על כך כתב עו''ד רוזנבלום:
למר יוסף אליעז, שלום.

תודה לך על תגובתך המעניינת והחשובה.

מעולם לא זלזלתי בעבודת הרפת. אני מזלזל בבוגי יעלון, שאינו מתאים להיות מנהיג.
החזרה לרפת, היתה משל. תאר לעצמך שהייתי נוזף בשר האוצר, לשעבר, ומייעץ לו לחזור
לאוניברסיטה וללמד פילוסופיה, כי אינו מתאים להיות מנהיג. האם פירושו שהייתי מזלזל באוניברסיטה?

ניכר מדבריך כי אתה אדם חושב. לכן, אבקש ממך לכתוב לי כיצד אתה סבור שניתן
לסיים את הסכסוך עם הפלסטינים. אל תכתוב לי למה היית שואף, אלא מה
תראה כהצעה ריאלית והוגנת שקרי, שר המדינה, יציע לשני הצדדים.

תודה מראש גדעון רוזנבלום

תשובתי היא זו:

מר רוזנבלום הנכבד,
אין לי פתרון מוכן לשלום. הצלחנו לשבש את הענינים כך שהקשר הגורדי הינו שעשוע לידם. אתה לבטח מתנגד לפתרון באבחת-חרב כפי שפתר אלכסנדר הגדול...

א''י היתה חלק נידח וכמעט לא מיושב באימפריה העותומנית. השלטון המוסלמי לסוגיו ראה במחוז את ''דרום סוריה''. מעולם לא היה עם ערבי-פלסטינאי. חיו כאן מעט בדואים שהגיעו מחצי האי ערב, היו אריסים דלים של אפנדים בעלי-הקרקעות מדמשק ובגדד. היה מיעוט ארמני. וחוראנים באו מהצפון לעבוד, כשנמצאה להם פה עבודה. התורכים הביאו צ'רקסים מהקווקז כבסיס של לוחמים נאמנים לסולטן. ארמנים, אלבנים ויוונים הגיעו למטרות סחר.
אנו, בעיקר השמאל הישראלי, המציא את העם הפלסטינאי, שאיש ממנהיגיו עד כה לא נולד בא''י, החל מעראפת המצרי
רבים מאד מהפלסטינים דומים לנו, ולא בִּכְדִי. דלת העם העברי לא הלכה בגולה בגלויות אשור, בבל ורומא. היא נותרה בארץ. בימי הצלבנים חלקם התנצרו. בימי האיסלם רובם התאסלמו. הם התחתנו עם יתר בני הארץ אך בעורקיהם הרבה דם יהודי. ניתן לראות במלחמותינו בהם סוג של מלחמת אחים, אולי אחים חורגים, אבל אחים.

הם חיו תחת כיבוש ירדני ותחת כיבוש מצרי, ללא זכויות לאומיות נפרדות וללא כל דרישה כזו. נציגיהם ישבו בפרלמנט הירדני, כי בגדה היתה להם אזרחות ירדנית. כאשר גורשו הפולשים הירדנים והמצרים ממאחזיהם בא''י המערבית היה מקום ליתן לערבים אוטונומיה נרחבת, ידברו בשפתם, יתמסרו לדתם ולתרבותם, אך אנו יצרנו מהתושבים הערבים ''אומה'' חדשה שלא היתה קיימת מעולם. המבדיל בין פלח ערבי מקלקיליה לתושב עזה גדול יותר, למיטב ידיעתי המצומצמת, מהמבדיל בין עיראקי למרוקאי.

אין לי כרגע פתרון-קסם ולא יכול להיות פתרון מיידי, כי אין ''עם פלסטיני'' אחד אפילו עתה. אמור לי: יש עתה עם סורי? עם עיראקי? ברגע שהשלטון התרופף רוצחים השיעים בסונים והסונים בשיעים. מנהיגים של עמים לא ערביים מנסים ליטול את המנהיגות במזרח התיכון- מצד אחד הפרסים-האירנים ומצד שני התורכים. כן, גם המצרים, שלא כולם שם רואים עצמם ערבים. פה החמ''ס נלחם בפת''ח, וכל אלו בארגוני הטרור. אינך יכול לעשות שלום עם ערב-רב שאין לו מנהיגות מוסכמת ומוסמכת. לכן דהירתו של קרי כה מסוכנת.

אולי יש ממש בפגם האומר ''אורח לרגע רואה כל פגע'', אך אין זה אומר שגם יש לו פתרון מיידי לאותו נגע.

הנה האמריקאים ''נצחו'' באפגניסטן, והעלו לשלטון איזו בובה לא נאמנה. האם באפגניסטן שוררים שלטון? דמוקרטיה? שלום? המצב בפקיסטן הגרעינית טוב בהרבה?
אם בעיראק שורר שלום? האמריקאים נצחו? הם בורחים משם מוכים ופצועים וכך הם מותירים את הארץ מדממת. האם אתה מציע לתת לקרי להשאיר לנו גם כאן כאוס כזה?

אישית אינני מאמין בשתי מדינות ממערב לירדן (ודאי לא בשלוש - השלישית בעזה). בדלית ברירה הן, ישראל ופלסטין, יאחזו לעד זו בגרונה של זו.
רוב הפלסטינים יושבים בירדן, גם המלכה שם היא מבנות שכם. הפתרון אמור היה להיות על בסיס ירדני עם אוטונומיה רבה לאוכלוסיה הירדנית-פלסטינית שתגור בא''י ותחזיק באזרחות ירדנית. נכון, קשה להאמין שהפלסטינים יסכימו לכך. גם היוונים בתורכיה והתורכים ביוון לא הסכימו לחזור לארצות מוצאם, ובכל זאת נאלצו לחזור. גם הגרמנים בסודטים הצ'כים, שתמכו בהיטלר, נאלצו לשוב אחרי מאות שנים בצ'כיה למכורתם הגרמנית, כן, כמו הטמפלרים בא''י (שחלקם נותרו באוסטרליה) כך מסיימים מלחמות.

אבו מאזן רוצה פלסטינה ''יודנריין'': ריקה מיהודים, ובו בזמן הוא רוצה שכל ערביי ישראל, בתוספת אלו שישובו ב''זכות השיבה'', יתאזרחו במדינת ישראל.
זהו בסיס לשלום בר-קיימא?

גם אם תרצה לאכול לחם לא תוכל להכניס גרעיני-חיטה לתנור. תחילה עליך לדוש, לנפות, לטחון, לערב במים, לתת לשמרים לתפוח, ללוש את הבצק, רק אז אתה יכול להכניס הבצק לתנור.
ג'ון קרי הנכבד מנסה להכניס את השיבולים לתנור עוד לפני הַדָיִּש, והן יבערו מצויין... אבל הוא כבר יהיה בשבדיה או בארה''ב כאשר השיבולים יהיו לאפר.

עד כאן. בכבוד ובברכה יוסף אליעז



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הביקורת על יעלון לגיטימית  (דוד סיון) (28 תגובות בפתיל)
  ג'ון קרי  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)
  עבור עו''ד גדעון רוזנבלום .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (5 תגובות בפתיל)
  יחסי ישראל, ארהב  (משורר מזרחי) (2 תגובות בפתיל)
  כמו תמיד: תקשורת נבזית  (ע.צופיה) (12 תגובות בפתיל)
  קרי יכול להירגע . לא שלום . לא הסכם . לא נובל .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (42 תגובות בפתיל)
  פלסטינה - א''י  (יוסף אליעז) (20 תגובות בפתיל)
  בית לאומי בא''י  (יוסף אליעז) (55 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי