פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נח ע''ד) נאום חלופי לראש הממשלה
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום שישי, 04/10/2013 שעה 10:00)


(נח ע''ד) נאום חלופי לראש הממשלה

נסים ישעיהו



אקדים ואומר כי מהדברים שקראתי אודות הנאום שנשא מר נתניהו בעצרת האו''ם, סקירות ופרשנויות, ההתרשמות שלי היא חיובית באופן כללי; בסך הכל הבטיח שיאמר שם את האמת וזה מה שעשה. אם כך, מדוע להציע נאום חלופי ועוד לאחר מעשה? משום ש-כרגיל יש לומר, ראש הממשלה אמר אמת אבל לא את כל האמת. מהדברים שבחר מר נתניהו לומר באזני כל העולם עולה כי יש לו תודעה היסטורית מאד חזקה ולענ''ד זו תופעה חיובית בהחלט, אלא שמהתוכן הכללי של דבריו עולה כי הוא מתייחס אל המעטפת, אל האירועים והתהליכים שקרו (או לא) בפועל; ואיכשהו, חסרה לי ההתייחסות, מפי ראש הממשלה, להנעות הסמויות של אותם אירועים ותהליכים. לכן נראה לי נכון להציע נאום חלופי, לא בדיעבד אלא כבסיס להתייחסות נכונה ושקולה כלפי אירן וכלפי העולם בכלל.

שבעים אומות באותו ראש


ובכן, השבת אנחנו קוראים בפרשת נח על ההתחלה החדשה של העולם לאחר המבול שֶׁמָחָה את כל היקום. נשארו רק נח ואשתו ושלושת בניו ונשותיהם. התורה מפרטת את שמות הבנים שנולדו לבני נח וחלק משמות נכדיהם, בסך הכל שבעים, ומסכמת (בראשיתי'): לב אֵלֶּה מִשְׁפְּחֹת בְּנֵי-נֹחַ לְתוֹלְדֹתָם, בְּגוֹיֵהֶם; וּמֵאֵלֶּה נִפְרְדוּ הַגּוֹיִם, בָּאָרֶץ--אַחַר הַמַּבּוּל. מֵאֵלֶּה נִפְרְדוּ הַגּוֹיִם, שבעים אומות שמשדרות על אותו תדר (פרק י''א): א וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ, שָׂפָה אֶחָת, וּדְבָרִים, אֲחָדִים. דיברנו בשנים קודמות על התוצאה ההרסנית של האחידות הזאת, שכדי לשמר אתה עלה בדעתם רעיון: ד וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר, וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם, וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ, שֵׁם: פֶּן-נָפוּץ, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ. הם התגייסו לבצעו, אבל אז התערב הבורא יתברך: ח וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ; וַיַּחְדְּלוּ, לִבְנֹת הָעִיר. אומה אחת אינה מנויה בין שבעים האומות, ישראל.

הנאומים בראי פרשת השבוע


אבי האומה נולד רק בסוף הפרשה, דור עשירי לְשֵׁם בן נח. ואיך כל הנ''ל נוגע לנאומים בעצרת האו''ם? ובכן, נאומו המתחסד של האירני נשמע בשבוע של פרשת בראשית, שבסופה מספרת התורה כי כתוצאה מההשחתה של האנושות, מהאנוכיות האנושית שֶׁשָׂרְרָה תוך התעלמות בוטה מהרצון העליון ומזכויותיו הבסיסיות של הזולת, התעוררו כביכול הרהורי חרטה אצל הבורא יתברך: ו וַיִּנָּחֶם ה', כִּי-עָשָׂה אֶת-הָאָדָם בָּאָרֶץ; וַיִּתְעַצֵּב, אֶל-לִבּוֹ. ז וַיֹּאמֶר ה', אֶמְחֶה אֶת-הָאָדָם אֲשֶׁר-בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, מֵאָדָם עַד-בְּהֵמָה, עַד-רֶמֶשׂ וְעַד-עוֹף הַשָּׁמָיִם: כִּי נִחַמְתִּי, כִּי עֲשִׂיתִם. לעומת זאת, הנאום של ראש ממשלת ישראל נישא בשבוע של פרשת נח שבסופה אמנם מסופר על דור הַפַּלָגָה כנ''ל, אבל מיד אחר כך נולד אבי האומה, אברהם אבינו. ודוק, דור הפלגה לא נמחו, רק פוזרו, לטובת קיום האנושות, בכל העולם.

בין נח לאברהם


לנו אין ספק כי שום דבר אינו מקרי, כולל תיזמון הנאומים, למועדים שבהם הושמעו; ההשגחה העליונה כיוונה כך את הדברים כדי שנבין ונדע למקם נכון את עצמנו אל מול אומות העולם בכלל ואל מול הצורר האירני בפרט. באופן כללי, גם דור המבול וגם דור הפלגה לא ייחסו חשיבות מיוחדת לחיי אדם. פרט לחיי עצמם ולחיי יקיריהם כמובן. וגם מי שלא הסכים עם דרכם, נח למשל, אמנם התנהג אחרת אבל לא יצא חוצץ נגד ההשחתה. ככה הוא לא הסתכן בעימות עם הרודנים המסוכנים ובאופן אישי הוא אכן היה אִישׁ צַדִּיק תָּמִים, אבל רק בְּדֹרֹתָיו, בהשוואה לרשעותם של אנשי דורו. לעומת זאת, בהשוואה לצדקותו הכוללת של אברהם, נח לא נחשב צדיק בכלל. כי אברהם לא הסתפק בהיותו צדיק אלא עבד קשה להורות לכל העולם את הכיוון הנכון, את הדרך הנכונה ללכת בה. וכצפוי, המשימה שנטל על עצמו סיכנה את חייו, אבל הוא לא נסוג.

סקירה היסטורית


מן הסתם, אודות אברהם נאריך בדברים יותר בשבועות הבאים; כרגע אנחנו מעוניינים בנאום חלופי, כזה שלענ''ד יכול לפקוח את העיניים לאומות העולם וממילא גם את עינינו שלנו. בסקירה ההיסטורית של ראש הממשלה צריך היה להוסיף, בהקשר של פרשת השבוע, כדלקמן: מיום שעמד אברהם אבינו על דעתו וגילה כי עבודת האלילים היא שקר, הוא לא שמר גילוי זה לעצמו אלא הכריז עליו בקול גדול. בכך הוא הסתכסך עם אנשי השררה וכעונש – הוא הושלך לכבשן האש והקב''ה הציל אותו. זה לא שכנע את אנשי דורו, אבל היום כולם יודעים שהוא צדק. נכדו, יעקב אבינו נאלץ לרדת לארם ושם ניסה דודו, לבן הארמי, לנשל אותו ולהשתלט על כל מה ששייך לו. יעקב התגבר ומאוחר יותר ירד למצרים עם כל משפחתו; שם החליט פרעה מלך מצרים לדכאם עד עפר ולמנוע את התרבותם, אבל התוצאה היתה הפוכה. כי תמיד ה' עומד לימין בחיריו.

שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו


ככלל, ברור שסקירה היסטורית טובה לא רק לנאומים באו''ם, היא טובה, לא פחות ואולי אפילו יותר, להסברה בכלל ולמסעות הסברה בפרט. זה כלפי חוץ; וכלפי פנים, סקירה כזאת גם תחזק אצלנו את הבטחון בצדקתנו ונפסיק להתנצל על עצם היותנו או, חמור מזה, על מה שאנחנו לא. מסקירות בתקשורת של דברי ראש הממשלה הבנתי שאת סקירתו ההיסטורית, שהיתה קצרה מדי לטעמי, פתח באזכור הכרזת כורש שהניעה את מהלך בניית בית המקדש השני ומשם הוא דילג לסקירת פעולותיו של הממשל האירני בעשרות השנים האחרונות. אכן, סקירה היסטורית אפשר להתחיל בכל נקודת זמן שבוחרים, השאלה היא מה התכלית שרוצים להשיג. לטעמי, במקום שראש הממשלה יזכיר שוב ושוב את היכולת שיש או אין לנו להשבית את תוכנית הגרעין האירנית, עדיף שיזכיר את סופם של אלה שהתנכלו לנו.

סופם של צוררים


את פרעה הזכרנו כבר; סופו היה שטבע בים עם כל צבאו כאשר רדף אחרי בני ישראל. ואם ראש ממשלתנו כבר מזכיר את כורש הפרסי כדוגמא חיובית, מדוע לא להזכיר את בן דורו, את המן, שגם הוא היה פרסי וזמם ''להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים'' וסופו היה תליה ''על העץ אשר הכין למרדכי''? הרי מה שמשודר מאירן כלפי העולם כולו בכלל וכלפינו בפרט הוא הפחדות; ומי שמתאמץ להפחיד – חזקה עליו שהוא עצמו ניתן להפחדה, שאחרת לא היה בוחר בהפחדה כאמצעי להשיג את מטרותיו. וזאת על פי הכלל הידוע מחז''ל: ''כל הפוסל – במומו הוא פוסל''. או בניסוח אחר שלהם, ובהארה חסידית: ''כל הנגעים (ש)אדם רואה (ב)חוץ – מנגעי עצמו (הוא רואה)''. אז לדבר אל האירני בשפת הכוח – זה יכול להועיל, אבל לא בטוח, כי באותה מידה זה יכול גם לגרום לו להתעקש יותר.

למי עוזרות ההפחדות


חוץ מזה, להגיב באיום על איום או על ניסיון הפחדה, לענ''ד – לא משנה כמה אתה צודק, אין טעות גדולה מזו כי זה מציב את הדוברים על אותה רמה. והרי מוטב לנו שלא להיות על אותה רמה עם האירני. שתי הדוגמאות הנ''ל, גם פרעה עם צבאו וגם המן וחבורתו, נשמדו למרות שלא היה לנו כוח פיזי להתמודד מולם. היה לנו הכוח הרוחני, הקשר עם הקב''ה, ואת זה יש לנו היום כמו אז. לאירני שהוא פרסי לא יועיל שמזכירים את כורש בן ארצו, ספק גם אם איזכור זה ישכנע את המערביים. שהרי כורש יצא בהכרזתו המפורסמת כי ''הֵעִיר ה', אֶת-רוּחַ כּוֹרֶשׁ מֶלֶךְ-פָּרַס'' (דברי הימים ב, לו) לטובת עם ישראל והוא הרי רוצה בהיפך הגמור. צריכים להזכיר לו את המן, זה יועיל יותר. מן הסתם, גם את רוחו של המן העיר ה' כדי לעורר את ישראל לתשובה, אבל מה שחשוב מבחינת האירני זה סופו המר של המן.

לא כדאי להסתכסך עם הקב''ה


ההתערבות של הקב''ה לטובת אברם הקטן להצילו מכבשן האש, שאליו הושלך על ידי נמרוד כי התמרד נגד האלילות, היתה הפעם הראשונה שהקב''ה התערב בגלוי, לעיני כל העולם, להציל את מי שחביב עליו. מאז ועד בכלל נמשכת שמירתו ההדוקה על צאצאיהם של אברהם יצחק ויעקב, לפעמים בגלוי כנ''ל, ולפעמים בהסתר. בשנים האחרונות, השמירה הזאת גלויה לגמרי ועמדנו על כך לא אחת. והרי לפני פחות מחודש קראנו בתורה את פרשת האזינו וברשימה לאותה שבת, הארכנו בעניין השמירה הגלויה של הקב''ה עלינו, ציטטנו את הפסוק (פרק ל''ב): י יִמְצָאֵהוּ בְּאֶרֶץ מִדְבָּר, וּבְתֹהוּ יְלֵל יְשִׁמֹן; יְסֹבְבֶנְהוּ, יְבוֹנְנֵהוּ-- יִצְּרֶנְהוּ, כְּאִישׁוֹן עֵינוֹ. חז''ל תירגמו את זה לעברית מדוברת (שלהם) ואמרו כי בפסוק הזה הקב''ה מודיע לכל באי עולם ש''כל הנוגע בכם כנוגע בבבת עינו'' (של הקב''ה) כביכול.

כן, אמונה דתית


מה שיוצא מדברנו עד כה, ולא רק ברשימה זו, הוא שכדי להצליח במסע הסברה מול אירן ובכלל, אנחנו חייבים להתחבר לשורשים שלנו, ולחשוף את עצמנו כענפים ופירות של אותם שורשים. לא בטוח שהאירני ישתכנע מכך, אבל די בטוח שיפחד להתעסק אתנו. בינתיים הוא מעז פניו כי הוא מתיימר לדבר בשם אמונה דתית בעוד אנחנו, בפיו המזוהם, קרויים כופרים. ברגע שנדבר בשם ה' השומר עלינו ''כְּאִישׁוֹן עֵינוֹ'' סביר להניח שיחשוש להתעסק אתנו כי לכאורה הוא מפחד מאללה. מה שכן בטוח, הוא שהאוחזים באמונה הנוצרית לכל גווניה לא ירצו וגם לא יוכלו להתווכח עם טיעונים המבוססים על התנ''ך. ועוד דבר בטוח: כאשר אלה יהיו הטיעונים שלנו, אנחנו עצמנו נשתכנע סוף סוף בצדקת שליטתנו בארץ הזאת וכי לא גרמנו עוול לאיש בכך ששבנו לארצנו. וגם נהיה רגועים יותר ונפסיק לחשוש מכל מטורף המאיים עלינו, כי נבטח בה' יתברך.

ניתן להאזין לתמצית הדברים ברדיו קול הלב בתכניתו השבועית של אריק לב.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אז בוא נגיד ככה ==>  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (5 תגובות בפתיל)
  הספד על הרב עובדיה יוסף  (משורר מזרחי)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי