פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_741

מנהיגות - כשלים מובנים
נסים ישעיהו (יום שישי, 30/08/2002 שעה 11:22)







http://www.faz.co.il/thread?rep=9398
לנסים ישעיהו
אודי (יום שישי, 30/08/2002 שעה 13:23)

איך מתיישבים אצלך הניגודים האלה - מצד אחד קראתי בכתבות קודמות שלך שלפי המצע שלכם לכל יהודי יהיה את החופש לעשות בפרטיותו ככל העולה על רוחו ומצד שני אני קורא עכשיו שאתה מציע שילטון על פי התורה. האם התורה מאפשרת ליהודים לעשות בביתם,לדוגמא, כרצונם? האם הקב'ה לא ''רואה'' כשהתריסים מוגפים?

http://www.faz.co.il/thread?rep=9408
אודי, התורה היא תורה שלמה ומושלמת.
נסים ישעיהו (יום שישי, 30/08/2002 שעה 15:21)
בתשובה לאודי

אנחנו לוקחים את כולה כמו שהיא.

יהודי בד' אמותיו מצווה לעבוד את ה' בדיוק כמו שזה בפרהסיה. אולם בי''ד, והשלטון בכלל, מעולם לא התערב במה שעשו יהודים בתוך ביתם כי זה לא בסמכותו על פי התורה.

הקדוש ברוך הוא ברא אותנו ונתן לכל אחד חופש בחירה. חופש זה מוגבל, ע''י בי''ד, אך ורק במקרים של פגיעה בסדר הציבורי או באדם שני.

לנו יש עניין שיהודים יכירו את התורה כמות שהיא: ''תורת ה' תמימה... דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום''.
מצורפים קישורים להרחבה.

בברכה לשנה טובה ומתוקה.
נסים.

קישורים:
המצע של תנועת אור ישראל - אינדקס.: http://www.ohrisrael.org/ODOT/praqim.htm
דוגמאות לפתרונות על פי התורה.: http://www.ohrisrael.org/MAMR/solution.html

http://www.faz.co.il/thread?rep=9401
תנועתך איננה הראשונה המאמינה בבורא עולם
אריה פרלמן (יום שישי, 30/08/2002 שעה 13:51)

ומה יצא לנו מהמפד''ל, למשל, בעלת-הברית של ברק, או מש''ס שהכשירה את ההשתוללות האוסלואידית, או מהרב ש''ך ז''ל, שהכשיר ויתור על שטחי ארץ-ישראל מטעמים של ''פיקוח נפש''?

מהו החידוש, והיכן התקווה?

http://www.faz.co.il/thread?rep=9410
אריה, החידוש שלנו הוא בכך שאיננו מפרידים
נסים ישעיהו (יום שישי, 30/08/2002 שעה 15:29)
בתשובה לאריה פרלמן

בין האמונה לבין ההתנהגות היומיומית.

לדוגמאות שהבאת אינני רוצה להתייחס פרטנית משום חשש חילול ה', אבל ברור לגמרי כי לא נוכל לעשות איתם קואליציה.

אם תקרא את המאמר בקישור המצורף תראה שיש הבדל מהותי/תהומי בינינו לבין כל מפלגה קיימת או מתוכננת.

הכוונה שלנו היא שהכל יהיה כפוף לתורה ולא ההפך כפי שלמרבה הצער רואים היום.

שבת שלום ומבורך ושנה טובה ומתוקה.
נסים.

קישורים:
אודות תנועת אור ישראל: http://www.ohrisrael.org/ODOT/idiology.htm

http://www.faz.co.il/thread?rep=9415
לנסים - קצת צניעות בבקשה
יעקב גלאוזיוס (יום שישי, 30/08/2002 שעה 16:12)

אתמצת את מאמרך כך:

1. התכונות הרגילות שבד''כ מחפשים אצל מנהיגים אינם רלוונטים להנהגת המדינה. (ולראיה אל יתהלל חכם בחכמתו ... )
2. מה שנדרש זה אמונה, דעת ה'
3. התכונות האלה נמצאות אצלנו, ועל אותו בסיס נתמודד.
4. אמונה מובילה לקו איתן בנושא א''י.
5. המאבק על א''י קודם למאבקים על נושאים אחרים.

לגבי הטיעונים הראשונים של חוסר רלוונטיות של התכונות הרגילות, עיון נכון בפסוקים יביא להבנה הפוכה שהרי התביעה בסופו של דבר הוא לעשות חסד, משפט, וצדקה בארץ, ועל מנת לפעול בתחומים הנ''ל יש צורך בהרבה חכמה, משאבים כלכליים, וכוח פיזי. הנכון, שיש צורך במידה גדושה של התכונות הרגילות , ועם זה נדרש גם רוח, חזון והכרת ה', שהוא הכוח שמאחד את הכל, ונותן משמעות להכל.

לגבי הטיעונים האחרונים של המרכזיות של המאבק על א''י, הקטע שאתה הבאת אינו מחזיק טיעון זה, שהרי התביעה המרכזית היא עשיית משפט וצדקה בארץ. בלשון בת ימינו היינו אומרים שבניית חברה בריאה וחזקה היא המשימה העיקרית.

אני אישית בדעה שהרחבת גבולות הארץ בוודאי דבר חשוב וראוי. מאידך אין לתת לנושא כלשהו לתפוס בלעדיות בשיח הציבורי. לצטט מתהילים ''לו עמי שומע לי, ישראל בדרכי יהלכו, כמעט, אויבהם אכניע, ואל צריהם אשיב ידי''. כלומר תיקון החברה הוא הדבר המרכזי, ביטחון ושלום ינבעו באופן טבעי מחברה בריאה וחזקה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=9423
יעקב: דברים חשובים אמרת כאן.
מוטקה צביאלי (יום שישי, 30/08/2002 שעה 16:51)
בתשובה ליעקב גלאוזיוס

''לו עמי שומע לי ישראל בדרכי יהלכו כמעט אויביהם אכניע ועל צריהם אשיב ידי'' זו הבטחת הבורא לעם ישראל.
בדומה לדבריך על הנביעה הטבעית של מעשים ותוצאות רואים גם ב''אם בחוקותיו תלכו ואת משפטי תשמרו ועשיתם אותם, ונתנה הארץ יבולה ועץ השדה יתן פריו. והשיג לכם דיש את בציר...וחרב לא תעבור בארצכם. וישבתם על הארץ לבטח''.
פניה זו של הכתוב מופנית וכוללת את משרד הביטחון, החקלאות,איכות הסביבה,המס' והתעשיה, ועוד הרבה תתי-משרדים ורשויות. הלוואי ונזכה ''לעמול בתורה'' ולפירות שאדם אוכל בעולם הזה.
שנה טובה.
מוטק'ה

http://www.faz.co.il/thread?rep=9573
יעקב, לא הבנתי את עניין הצניעות או העדרה
נסים ישעיהו (יום ראשון, 01/09/2002 שעה 3:31)
בתשובה ליעקב גלאוזיוס

אולי הייתי צריך להרחיב קצת יותר אבל אינני רואה שיש מקום לביקורת שלך.
חז''ל מונים את המנהיגים המוזכרים במאמר כמי שנכשלו בתכונה הכי בולטת שקיבלו מה' כי סדר העדיפויות שלהם לא היה נכון. איך כתבת - צריכים חכמה וכו' וגם רוח. מן הכתובים עולה ההפך. קודם יראת ה' ואח''כ כל היתר.
מה קודם, חברה מתוקנת או שלמות הארץ? נו, לא ניתן לעשות משפט וצדקה בארץ שאין מודעים להיותה ארץ הקודש ומתנת הא-ל שאסור לוותר עליה. שים לב לתהליך ההיסטורי: קודם אמרו שאפשר לוותר על המצוות ולהיות יהודים מכח היותנו בארץ. אח''כ קבעו חוק שבות שגם גויים יכולים להרשם כיהודים ובסוף מוותרים על הארץ. בעצם, מבחינה רעיונית לא נותר דבר המחבר אותנו לארץ זו דוקא.
לנו נראה כי התיקון יכול להיעשות רק אם מתחילים מן השלב האחרון של הקילקול. אם יש רעיון אחר - נשמח לשמוע ולדון. מה שברור הוא שחסר החיבור בין מה שהתורה מצווה עלינו לבין ההתנהגות היומיומית בנושאי חינוך/רווחה/פוליטיקה/מדיניות/צבא/והלאה והלאה. לדעתך יש להתחיל דווקא מן החינוך או משהו דומה? חוששני שזה עלול לקחת זמן רב מדי עד שלא יהיה מה להציל.
הרחבת גבולות הארץ - לא כתבנו על כך דבר במאמר, ובמצע שלנו כתוב כי לא ניזום מהלך כזה. התנאים למהלך כזה ברורים במקורות ואין זה מתפקידנו לעסוק בכך.
בברכה לשנה טובה ומתוקה.
נסים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=9745
לנסים - לו חכמו ישכילו זאת
יעקב גלאוזיוס (יום שני, 02/09/2002 שעה 23:02)
בתשובה לנסים ישעיהו

מאמר מפורסים של חז''ל - בית מקדש הראשון נחרב כתוצאה מגלוי עריות, שפיכות דמים, ע''ז. בית מקדש שני נחרב על שנאת חינם.

אין ספק, בשני התקופות החורבן בפועל בוצע על ידי אויבים. בוודאי באותן תקופות היו לעם ישראל מנהיגים ובעלי שררה לא מוצלחים ו\או מושחתים שנקטו קו פייסני ו\או מתריס מדי כלפי האויבים. בוודאי החורבן נגרם במישרים ע''י המנהיגות.

אולם חז''ל למדונו שיש לרדת לשורש הדברים ולהבין שחברה שיש בה שחיתות עוולות וחטאים מסוגים שונים תצמיח מנהיגות בהתאם.

באשר לשאלה מאיפה להתחיל, בוודאי שיש להשתדל בכל התחומים עד כמה שיש כוח ויכולת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=9746
יעקב, זה נכון אבל לך תסביר את זה...
נסים ישעיהו (יום שלישי, 03/09/2002 שעה 0:10)
בתשובה ליעקב גלאוזיוס

גם אם יבינו, ויבינו בלי ספק, זה לא ישנה את תחושת היאוש שפשתה בעם. רוצים לשמוע הצעות לפתרון.
אנחנו מציעים, בכל התחומים, פתרונות המבוססים על יסוד היסודות: חוקת התורה. איך לא חשבו על זה קודם???
גם היום, כידוע, יש מי שמתווכחים איתנו וטוענים שזה בלתי אפשרי; ביניהם גם שומרי מצוות בחייהם הפרטיים.

הכוח והיכולת, ככלל, ניתנים מלמעלה; בדרך שאדם רוצה לילך - בה מוליכים אותו.
למנהיגות - הכוח ניתן מאת העם, כידוע, ואז ניתנת היכולת מלמעלה. על כן אנו מתכוונים להתמודד בבחירות, בע''ה נקבל כוח ואז מובטחת גם היכולת.
בברכה לשנה טובה ומתוקה.
נסים

http://www.faz.co.il/thread?rep=9788
יעקב: זכור ימות עולם בינו שנות דור ודור
מוטקה צביאלי (יום שלישי, 03/09/2002 שעה 15:31)
בתשובה ליעקב גלאוזיוס

קראתי את שלך על :''לו חכמו ישכילו זאת יבינו לאחריתם''
כל נושא ההבנה כאן מודגש כי לא מספיק לזכור, כמו שעושים עם הרבה דברים בדברי ימי עמנו חשוב גם ''יבינו לאחריתם'' צריך גם להבין את הדינאמיקה של המעשים בראי הדורות.
נו,טוב, אני רק מוסיף על מה שאמרת. יישר כח.
מוטק'ה

http://www.faz.co.il/thread?rep=9485
בדיוק מה שחסר
Madog (שבת, 31/08/2002 שעה 6:58)

עוד משיח שווא שמנכס את האלוהים אליו.
מתי תלמדו שכל מה שאתם עושים הוא נשיאת שם האל לשווא?
ביזוי האלוהים ותורתו הקדושה, גרוע מכל.

אדם נעשה בצל האל.
הריגה של אדם היא הריגה של צלם האל.
אדם חשוב מאדמה.
נקודה.

כל מי שחושב שיש לו זכות להרוג או, גרוע מזה, לגרום למוות של יהודי, למטרת הגנה על אדמות או רכישת אדמות חדשות - חוטא לאל ותורתו.
כל מי שמחפש בתנ''ך הצדקה לרצח ולביזוי השם, צפוי להיתקל בכמה הפתעות לא נעימות כאשר זה ימאס לאל סופית.

הרשו לי להזכיר לכם -
הוא בדרך, והוא כועס.

שבת שלום ומבורך,
מאדוג

http://www.faz.co.il/thread?rep=9524
אתה סותר את עצמך
אבנר בן בסט (שבת, 31/08/2002 שעה 16:43)
בתשובה לMadog

למה הזכרת את שמו?

מודאג

http://www.faz.co.il/thread?rep=9570
אלוהים, אלוהים, אלוהים
Madog (יום ראשון, 01/09/2002 שעה 3:14)
בתשובה לאבנר בן בסט

הזכרת שמו היא רק סמל חיצוני. לא יותר.
בדיוק כמו אותה כיפה שה''מאמינים'' נוהגים לשים על הראש וחושבים שבזה הם מקיימים את דתו.
כיפה תחתיה הם מרשים לעצמם לירוק על כל מה שקדוש, לבזות את התורה ולסלף את הדת.
האמן לי ידידי כי ביום התחיה לא אני אהיה זה שידאג...

יום טוב ושבוע של מצוות,
מאדוג

http://www.faz.co.il/thread?rep=9601
ל-מאדוג [*]
הולך בתל (יום ראשון, 01/09/2002 שעה 10:36)
בתשובה לMadog

[*] הכותרת שונתה [המערכת]

פירושך לתנ''ך מרנין את הלב . כשמך כן אתה.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.