פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
על יעילות בנמלי ישראל
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 23/07/2013 שעה 15:00)


על יעילות בנמלי ישראל

ד''ר דוד סיון



בערך כשנתיים לאחר הקמת ממשלת שרון הראשונה, בתאריך 17.2.2005, אושרה בחקיקה הרפורמה לפיצול והפרטת רשות הספנות והנמלים. הרפורמה אושרה במידה רבה בזכות שר האוצר באותה העת, בנימין נתניהו, שהשקיע לא מעט ''עבודה'' כדי לקדם את התיקון המתאים לחוק. ראוי שנזכור שסיבה מרכזית לחקיקת הרפורמה היתה הצורך של עם ישראל, בעל הבית, לייעל את עבודת הנמלים. סיבה מרכזית נוספת היתה הצורך לפרק את כוחם המופרז (מונופול...) של ועדי העובדים. אבל כיום, כ-‏8 שנים לאחר אישור הרפורמה, חלקים עיקריים בה טרם זכו ליישום.

למעשה במקום מונופול ציבורי אחד נוצרו שלושה מונופולים אזוריים ולכן חלק ניכר מתהליך ההתייעלות הצפוי (בגלל הגברת התחרות). גם הגורם העיקרי לחוסר היעילות, כוחם של ועדי העובדים לא ממש נחלש. למרות החגיגות בעקבות החקיקה, ב-‏2005, ההשפעה החיובית של הרפורמה לא ממש מורגשת (עתידם של נמלי ישראל). לכן לפי דעתי בחרה ממשלת ישראל הנוכחית לעקוף את הבעיות עם ועדי העובדים ולהוציא מכרזים להקמת נמלים פרטיים בסמוך לנמלים הקיימים בחיפה ובאשדוד.

לכן קצת הופתעתי כאשר קראתי את הידיעה כי נמל חיפה במקום הרביעי במדד יעילות נמלים שנערך עבור ה-OECD. מחיפוש נוסף התברר שעיקרה של הידיעה צורף לאתר נמל חיפה בויקיפדיה, אלא שבה כבר נכתב שנמל חיפה מדורג 4 בעולם.

מיד עלו בראשי מספר שאלות שהעיקריות הן:
  • מה קורה כאן, ממשלת ישראל לא מרוצה מהישגי היעילות הנמל החיפאי?
  • מה עם היעילות של נמל אשדוד שבלט לאחרונה בחדשות?
כמו שאני נוהג במקרים כאלה אני מחפש את המקור. המחקר שעסק ביעילות 126 מנמלי העולם בדק את יעילות הנמלים במספר תחומים – מכולות ובצובר (נפט, פחם, גרעינים ומחצבים). התברר שנמל חיפה מדורג רביעי מתוך 41 נמלים שנבדקו רק בתחום המכולות, ו-‏34 מתוך 41, בתחום הגרעינים (צובר). בשאר התחומים בהם עוסק נמל חיפה (למשל דלק, כימיקלים ועוד) הוא לא הוזכר במחקר. נמל אשדוד שנכלל במחקר לא דורג כלל.



כנראה שהעיתוי של פרסום הידיעות על הדירוג של נמל חיפה היה חלק מהפעולות של ועדי העובדים שנועד למנוע את הקמת הנמלים הפרטיים, או להציב תנאים חדשים להקמתם. בהקשר הזה כדאי שנזכור שבשנת 2005 כבר סוכמו תנאי הסכמת העובדים. בין השאר מדובר בתוספות ובמענקים בסך של 1.2 מיליארד ש''ח (עתידם של נמלי ישראל).

כמובן שאי אפשר וגם אין צורך להתעלם מההישגים של נמל חיפה. עם זאת ראוי לבחון התוצאות לאור ההנחות שאפשרו לכותבי המחקר לערוך את הדירוגים. מצד שני, כל עוד עובדי הנמל מונעים ביצוע החלטות של בעל הבית, עם ישראל באמצעות הממשלה, על ממשלת ישראל להמשיך בתהליך שבסופו אמורים לקום בחיפה ובאשדוד נמלים פרטיים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  השורה התחתונה היא - כסף .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (3 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי