פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
תולדות שושלת הבלגאן
טורקיז קטן / יובל רבינוביץ (יום חמישי, 04/07/2013 שעה 23:59)


תולדות שושלת הבלגאן

ד''ר יובל רבינוביץ



בשנת 1936 נפטר פואד הראשון, מלך מצרים וסודאן. זו היתה הפעם האחרונה בהיסטוריה של מצרים שבה הגיע השליט לכהונתו וזכה להשלימה ללא שפיכות דמים. הוא מלך במצרים וסודאן במשך 19 שנים ונפטר בגיל 68. הוא היה צאצא לשושלת האלבנית של מוחמד עלי, ששלטה בחסות התורכים. בני השושלת לא היו ערבים. לאחר שהבריטים כבשו מדי התורכים את מצרים, הם המשיכו לתמוך בשושלת לאחר שהחליפו שליט אחד בשליט אחר. כאמור, פואד הראשון היה האחרון שעלה וירד ללא זעזועים מיוחדים. אולי כדאי לציין שמלך מצרים וסודאן לא ידע ערבית ולא דיבר בשפה זו.

כשמת עלה על כסאו בנו, המלך פארוק הראשון, שהיה בן 16. לאחר התנהלות ראוותנית ומנקרת עיניים הוא הופל בהפיכה צבאית בהיותו בן 32. הוא נמלט לאיטליה ומת שם בגיל 45.

עם הפלתו מונה באופן רשמי בנו, פואד השני, כמלך מצרים. פואד השני היה בן חצי שנה כשנעשה מלך מצרים וכשהיה בן שנה וחצי בוטל באופן רשמי מוסד המלוכה במצרים. כיום הוא מתגורר בצרפת, בן 61.
כך הקיץ הקץ על שושלת מוחמד עלי.

השליט הראשון שעלה במצרים עם הסתלקות פואד השני מהכס היה מוחמד נגיב, איש צבא בן 52. לאחר שנה הוא הודח והושם במעצר בית, ממנו שוחרר בהמשך, אך לא שב להנהגה.

מחליפו ומי שהחליט על הדחתו ומאסרו היה גמאל עבד אל-נאצר, קצין בן 36, אדם כריזמטי מאד שהיתה לו גם משנה אידיאולוגית ברורה, של על-ערביות ומאבק בישראל. רעיונות אלה מדברים אל חלקים גדולים באומה הערבית עד ימינו אלה. בזירה הצבאית נחל רק תבוסות, בזירה המדינית רק נצחונות. הוא נפטר בגיל 52 בשנת 1970. גם זה היה מהפכני, פעם ראשונה ב-‏34 שנים שהשליט המצרי אינו נרצח ואינו מודח.

הוא הוחלף על-ידי סגנו, אנואר סאדאת, שהיה בן 52. לאחר 7 שנים פתח בשיחות שלום גלויות עם ישראל ולאחר שנתיים נוספות חתם על חוזה שלום עם מדינת ישראל. בשל כך נרצח לאחר עוד שנתיים, בגיל 63.

הוא הוחלף על ידי סגנו בן ה-‏53, חוסני מובארכ. מובארכ שלט 30 שנה והופל בהפיכה עממית. לאחר מכן נגזר עליו מאסר עולם. ההליך המשפטי טרם הסתיים והוא עדיין מערער על הרשעתו.

כמעט איש אינו זוכר שלאחר מכן שלט באופן פורמלי במצרים במשך שנה ורבע מפקד הצבא מוחמד חוסיין טנטאווי בן ה-‏76. ביוני 2012 נבחר מוחמד מורסי בן ה-‏61 כנשיא מצרים והדיח אותו באופן מיידי. כמפקד הצבא מינה מורסי את עבד אל-פתאח אל-סיסי בן ה-‏59, שגמל לו בכך שלאחר שנה הדיח אותו ומינה במקומו באופן זמני את עדלי מנסור, משפטן בן 68.

במצרים 80 מיליון איש. 6.8% מהילדים סובלים מתת-תזונה. 20% מהגברים ו-‏37% מהנשים אינם יודעים קרוא וכתוב.
שיהיה להם בהצלחה.



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מי קבע שהיסטוריה היא סיפור על השלטון ?  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי