פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הטבות מס לחברות אמריקאיות
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 21/05/2013 שעה 15:00)


הטבות מס לחברות אמריקאיות

ד''ר דוד סיון



לא מזמן התמלאה התקשורת בביקורת על כך שארבעת החברות הגדולות בארץ משלמות בפועל מעט מאד מס, למרות רווחיותן. לא פלא שגם הנבחרים עסקו בנושא, אפילו בהתלהבות רבה. כבר לפני מספר חודשים הצגתי את העובדה המעניינת שחברת Facebook לא שילמה כלל מס על רווח של מיליארד דולר בשנת 2012 (פייסבוק...). אבל אז זה היה מידע נקודתי. שבעיית הטבות המס מעסיקה נבחרי ציבור גם בארה''ב (ובריטניה). אלה בוחנים את האפשרויות לשנות את חוקי המס כדי שהרשויות יגבו יותר מס.



הפעם ידיעה חדשותית מספקת לנו מידע כמותי על עוד חברה ועל תמונה יותר כללית על הטבות המס לחברות בארה''ב. החוק בארה''ב קובע שעל החברות לשלם 35% מס על רווחים בארצות חוץ. אלא שכל עוד לא הועברו הכספים לארה''ב הן לא משלמות כל מס. רק בשנה האחרונה גדלו רווחי החברות בפעילות בארצות חוץ (בפעילות offshore) ב-‏15% לכדי 1.9 טריליון דולרים אבל מאחר והסכומים האלה לא הוכנסו לארה''ב הן מנעו את הצורך לשלם כ-‏670 מיליארד דולרים.

ועדת חקירה של הסנט מצאה בין השאר שבשנים 2009 – 2012 הצליחה חברת ''אפל'' להמנע מתשלום מס על רווחים בסך 29.9 מיליארד דולרים. איך? על ידי ניצול ההבדלים בין חוקי המס בארה''ב לבין חוקי המס באירלנד באופן חוקי לגמרי. 3 חברות ש''אפל'' הקימה באירלנד מרכזות הכנסות שנוצרו בחברות בנות שלהן שלא יושבות באירלנד ולא בארה''ב. חברות שרשומות באירלנד ומנוהלות מארה''ב לא משלמות כל מס.

הדוגמאות על התנהלות ''אפל'' ו''פייסבוק'' מבהירות היטב שלחברות הפועלות בישראל יש אלטרנטיבות. בעולם גלובלי חברות יפעלו וייצרו במקומות שיותר כדאי להן. לכן מי שחושב שלמדינת ישראל יהיה קל להגדיל את הגביה מארבעת החברות במאיון העליון (טבע, כי''ל, אינטל וצ'ק-פוינט) באופן משמעותי, טועה. כאן ראוי לציין שהדבר החשוב בסיפור הזה הוא שמעניקי ההטבות יבררו את תרומת ההטבות לצמיחת המשק ורווחת תושבי הארץ.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  המס שלא משולם  (ע.צופיה) (4 תגובות בפתיל)
  השיטה לגבות מס מעברינים  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)
  דברו של מנכ''ל ''אפל''  (דוד סיון) (2 תגובות בפתיל)
  המנעות מתשלומי מס פוגעות במדינות רבות .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (19 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי