פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
על האחד במאי
עגל הזהב / דוד סיון (יום רביעי, 01/05/2013 שעה 15:00)


על האחד במאי

ד''ר דוד סיון



רעיון ''האחד במאי'' נולד בראשית מאי 1886, - לפני 127 שנים. ב-‏1 במאי 1886 יצאו אלפי עובדים להפגנות ברחבי ארה''ב כדי לדם את קביעת יום העבודה על 8 שעות. כמה ימים אחר כך, בשיקגו, הוחרף המאבק שבמהלכו נהרגו 11 אנשים ש-‏7 מהם היו שוטרים קצת יותר משנה אחר כך הוצאו להורג בתליה 4 מן המעורבים (Haymarket affair). במושגים של היום זה בהחלט מחיר דמים גבוה.

אחד במאי
ילדי אחד במאי
בהמשך הדרך הרעיון אומץ על ידי אירגוני פועלים ברחבי העולם והיום הזה הפך ליום חג לפועלים שבו נהגו לצאת להפגנות כדי לציין את הישגי הפועלים וליזום יעדים נוספים. המאבק התחיל עם המאבק להגדרת משך יום העבודה על 8 שעות אבל מהר מאד התרחב להכיל את כל תחום זכויות העובדים. בין אלה נזכיר את זכות השביתה, הזכות להקים ועד עובדים ועוד זכויות רבות שכיום כתובות בספרי החוקים בארצות השונות.

במהלך המאה ה-‏20 נדד החג לאירופה ולארצות רבות בשאר חלקי העולם. בארצות רבות, כולל ישראל, הוא הוכר כיום חג רשמי וכמעט נשכח בארץ מולדתו. בארץ זה היה חג של חולצות לבנות ודגלים אדומים ורבים מהמשתתפים בארועי החג לא ידעו את מקורו. אבל לאחר אמצע המאה הקודמת החל תהליך דעיכה שבסופו נעלם החג מן הרחובות. ההסבר שלי הוא שבמהלך אותן שנים הפכו זכויות העובדים לנושא מרכזי בפעילות פרלמנטים ברחבי העולם כולו. חוץ מאשר במקרים מיוחדים, הצטברות נסיבות מיוחדות, המאבקים והדאגה לזכויות עובדים הם חלק מתפקידם של המחוקקים.

-----

בכל זאת ראוי שנזכור את הארועים בשיקגו במאי 1886, כי הם השפיעו על התודעה של העובדים ולכן האיצו את התהליך שהעלה את עניין זכויות העובדים למרכז הבמה הציבורית.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מנחם בגין הצליח לקשור את התארגנות העובדים
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 01/05/2013 שעה 17:06) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אל התנועות הפוליטיות האוהדות את הערבים ואל הגוש הקומוניסטי .

אנו נחזה בקרוב באירועי 1 במאי הנחגגים על ידי המפלגות הערביות ,
ועל ידי מפלגות הקוראות לפשרה ביחסינו עם הפלסטינים . מרצ ומפלגת העבודה .
_new_ הוספת תגובה



עוד על האחד במאי
בצלאל פאר (שבת, 04/05/2013 שעה 21:05) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ד''ר דוד סיון'' ''במהלך המאה ה-‏20 נדד החג לאירופה ולארצות רבות בשאר חלקי העולם. בארצות רבות, כולל ישראל''.

אנחנו זוכרים את אחד במאי כי יש לו ערך מיוחד של אחוות הפועלים הלוחמים על תנאי העסקתם והאידיאולוגיה שלהם. הקומוניזם הבולשביקי, כולל של תנועות השמאל הארץ ישראליות, טיפח את חמדת המעמד ופיתח את אופיו האלים-פרובוקטיבי של 'חג הפועלים'. יותר משהחג הזה סימל מאבק על תנאי עבודה של הפועלים בשם הקולקטיב (''מעמד'', כאילו) הוא שימש לליכוד הכוח הקולקטיב ולגיבוש עוצמה פוליטית תוף פיתוח לעיתים של פוליטיקה אלימה נגד הקבוצות הלא-סוציאליסטיות בחברה. שלטון הקומיסרים של ברית המועצות הפך את ''האחד במאי'' לחג העיקרי של התנועה תוך קיום מצעד צבאי ענק ומרשים. המפלגה הנאצית בגרמניה, לאחר עלייתה לשלטון בשנות ה-‏30 של המאה ה-‏20, קבעה את היום כחג לאומי שנקרא ''יום העבודה'', לאחר שפירקה את איגודי העובדים שלא היו קשורים למפלגה הנאצית, וצירפה אותם לאיגוד העובדים של המפלגה.

התפוררות המשטר הטוטליטרי בבריה''מ פגעה גם ב'מעמד הפועלים' בישראל, כלומר בהסתדרות (שהתפוררה גם מסיבות אחרות). ההסתדרות זנחה את ה''אחד במאי'' כאירוע חג וקיום מפגני כוח ומצעדי פועלים במרכזי ערים. מצעד אחד במאי האחרון שערכה ההסתדרות נערך ב-‏1978. חיים רמון ביטל רישמית ב- 1994 את הטקס המסורתי של הנפת הדגל האדום על בניין הוועד הפועל של ההסתדרות. מאז ה''האחד במאי'' (בודאי כתגובה פבלובית לעליית לחזרת נתניהו/הליכוד לשלטון) 2009 הוקמה בחיפה ''קואליציית האחד במאי - חיפה האדומה'', בהשתתפות חד''ש, מר''צ, כוח לעובדים, מאבק סוציאליסטי, המכללה החברתית כלכלית וארגונים נוספים, במטרה להחיות את מסורת ההפגנות ב'חג הפועלים'. האמת היא שההיקפים מאז ועד עתה של המשתתפים בטקסים-צעדות האלה מגוחכים להפליא וחיפה כבר מזמן לא אדומה. בשנות ה-‏2000 מציינים את החג בעולם רק כמה מדינות כמו סין, קובה, צפון קוריאה) וביתר העולם מקיימות מפלגות קומוניסטיות וגרעינים 'קשים' של פועלים את המסורת הדועכת הזאת, תוך ניצול המשבר הכלכלי העולמי. בישראל כל מה שנותר, לצד הפגנות-דמה-של-זוכרות, הוא לפתוח תערוכות ה''אחד במאי'', כי הנוסטלגיה כנראה כואבת לשמאלנים http://hagada.org.il/2013/04/26/%D7%A9%D7%AA%D7%99-%... .

מה הפלא שכיום הסוציאליסטים החדשים מנסים להתנער ממעשי אבותיהם ואליליהם?
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי