פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
על האחד במאי
עגל הזהב / דוד סיון (יום רביעי, 01/05/2013 שעה 15:00)


על האחד במאי

ד''ר דוד סיון



רעיון ''האחד במאי'' נולד בראשית מאי 1886, - לפני 127 שנים. ב-‏1 במאי 1886 יצאו אלפי עובדים להפגנות ברחבי ארה''ב כדי לדם את קביעת יום העבודה על 8 שעות. כמה ימים אחר כך, בשיקגו, הוחרף המאבק שבמהלכו נהרגו 11 אנשים ש-‏7 מהם היו שוטרים קצת יותר משנה אחר כך הוצאו להורג בתליה 4 מן המעורבים (Haymarket affair). במושגים של היום זה בהחלט מחיר דמים גבוה.

אחד במאי
ילדי אחד במאי
בהמשך הדרך הרעיון אומץ על ידי אירגוני פועלים ברחבי העולם והיום הזה הפך ליום חג לפועלים שבו נהגו לצאת להפגנות כדי לציין את הישגי הפועלים וליזום יעדים נוספים. המאבק התחיל עם המאבק להגדרת משך יום העבודה על 8 שעות אבל מהר מאד התרחב להכיל את כל תחום זכויות העובדים. בין אלה נזכיר את זכות השביתה, הזכות להקים ועד עובדים ועוד זכויות רבות שכיום כתובות בספרי החוקים בארצות השונות.

במהלך המאה ה-‏20 נדד החג לאירופה ולארצות רבות בשאר חלקי העולם. בארצות רבות, כולל ישראל, הוא הוכר כיום חג רשמי וכמעט נשכח בארץ מולדתו. בארץ זה היה חג של חולצות לבנות ודגלים אדומים ורבים מהמשתתפים בארועי החג לא ידעו את מקורו. אבל לאחר אמצע המאה הקודמת החל תהליך דעיכה שבסופו נעלם החג מן הרחובות. ההסבר שלי הוא שבמהלך אותן שנים הפכו זכויות העובדים לנושא מרכזי בפעילות פרלמנטים ברחבי העולם כולו. חוץ מאשר במקרים מיוחדים, הצטברות נסיבות מיוחדות, המאבקים והדאגה לזכויות עובדים הם חלק מתפקידם של המחוקקים.

-----

בכל זאת ראוי שנזכור את הארועים בשיקגו במאי 1886, כי הם השפיעו על התודעה של העובדים ולכן האיצו את התהליך שהעלה את עניין זכויות העובדים למרכז הבמה הציבורית.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מנחם בגין הצליח לקשור את התארגנות העובדים  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)
  עוד על האחד במאי  (בצלאל פאר)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי