פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ריקי מחדרה: המשפחה הלאומית
הלבן שבעיניים / ע. צופיה (שבת, 06/04/2013 שעה 8:00)


ריקי מחדרה: המשפחה הלאומית

ע. צופיה



לפני כעשרה ימים התייחס שר האוצר החדש, יאיר לפיד, למשפחה אמיתית או היפותטית של חמישה נפשות (אימא, אבא ושלושה ילדים) המתגוררת בחדרה והכנסותיה החודשיות מסתכמות ב-‏20,000 ש''ח.
מישהו ערך חישוב כי לאחר תשלום מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות נשאר להם לכלכלתם השוטפת כ-‏15,000 ש''ח.
מישהו אחר שיבץ אותם במערכת העשירונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומסתבר שהם נמצאים בעשירון התשיעי. דהיינו: בין שועי הארץ.

שר האוצר, בהתייחסות בדף הפייסבוק שלו ביקש מאנשי משרד האוצר שבמסגרת הטיפול להקטנת הגרעון הממשלתי לא יפגעו משפחות כגון משפחתה של ריקי מחדרה. הדבר גרר מבול של תגובות מחאה ולעג, ובצדק. אם העשירון התשיעי לא יפגע אזי מי יפגע? השלישי? הרביעי, חמישי ושישי?

אז כמו האמירה הידועה, המתייחסת לאיכות הנתונים הסטטיסטיים, כי אסון הטביעה הממוצע קורה בנחל שעומקו חצי מטר, כך גם במקרה זה.

אוכלוסיית ארצנו מורכבת משלוש קבוצות עיקריות. חילוניים ומסורתיים, חרדים והמגזר הערבי. אני מעריך כי החלוקה המספרית היא כשני-שליש חילונים ומסורתיים, 20% ערבים ו- 15% חרדים.

מגזר הערבים והחרדים שונה בדברים רבים ממגזר החילונים-מסורתיים. ראשית בגודל המשפחות (כמעט כפול), שנית במקורות ההכנסה. ידוע שרבים מאוד במגזר החרדי אינם עובדים אלא נתמכים ולכן רמת הכנסתם נמוכה מאוד. לעומת זאת במגזר הערבי ישנם מקורות הכנסה רבים שאינם נכנסים, מסיבות שונות, לסטטיסטיקה הלאומית.

התוצאה היא שמגזרים אלו מאכלסים את העשירונים הנמוכים ו''דוחקים'' למעלה במצעד העשירונים את מגזר החילונים-מסורתיים. איני יודע אם קיימת, בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, טבלת ''עשירונים'' למגזר החילוני-מסורתי בלבד. אני מנחש שאילו הייתה טבלה כזו הרי משפחת כהן הייתה מדורגת, פחות או יותר, בעשירון השישי.

במקרה כזה, כאשר שר האוצר מבקש להגן על מסגרת ההכנסה של משפחת כהן הוא, למעשה, מבקש להגן על ה''שדרה'' המרכזית של הציבור בארץ. זהו הציבור שמהווה את הבסיס לביטחון המדינה, לכלכלת המדינה ולרווחתה החברתית.

מנגד זהו הציבור ש''נהנה'' הכי הרבה מתקציב המדינה בשטח הביטחון, החינוך, הבריאות, התשתיות ויתר פעילויות המדינה. לכן שמירה על צביונו הכלכלי הוא בסופו של דבר גם שמירה על צביונה של המדינה.

דבר נוסף שלא נזכר כלל בתקשורת בהקשר זה הוא שזהו הציבור שהצביע למפלגתו של שר האוצר. אך, זה בהחלט לגיטימי. המפלגות החרדיות דאגו, בעבר, לציבור בוחריהן, ומפלגת הימין הקיצוני מנסה לדאוג למגזר שבחר בה ואילו ניתן הכוח למפלגות הערביות הן היו דואגות למגזר הערבי. לכן אין לי כל טרוניה כלפי שר האוצר על כך שהוא רוצה לדאוג לציבור שבחר בו כנציגו.

לא מקובלת עלי הפנייה לציבור באמצעות הפייסבוק האישי וגם הצגת העניין היא בעיניי דמגוגית ובסופו של דבר היא מתחמקת מלתת תשובות אמיתיות. לכן אני רואה בזה סוג של ''מס שפתיים'' פוליטי לציבור שבחר בו וכך הייתה צריכה התקשורת להתייחס לעניין.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  עובדות ושאלה  (דוד סיון) (4 תגובות בפתיל)
  מי בינוני ואיפה הכסף ?  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי