פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
עוד על אי-שוויון בנטל
דוד סיון (יום חמישי, 07/03/2013 שעה 10:00)


עוד על אי-שוויון בנטל

ד''ר דוד סיון



הבחירות האחרונות מלמדות שכ-‏890 אלף קולות כשרים (23.45% - 31 ח''כ) ניתנו למפלגות שבראש מצען היתה ההבטחה לפעול לתיקון אי-השוויון בנטל. הכוונה היתה, כמובן, לדאוג שחובת הגיוס לצה''ל תוטל גם על החרדים ש''תורתם אומנותם''. לפי הידוע כעת המועמד לתפקיד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתקשה להקים ממשלה שלא תכלול הבטחה להנהיג שוויון בנטל בהסכם הקואליציוני במפורש.

המציאות היא קצת יותר מורכבת. בנוסף להסדר תורתו אומנותו, קיימת גם האפשרות לדחות את השירות הצבאי על ידי הצטרפות לישיבות ההסדר של הציונות הדתית, או לאחת מהמכינות הקדם צבאיות. במסמך מחקר של הכנסת (''יישום חוק דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם (חוק טל)'') נכתב שלפי נתוני 2012 על פי חוק טל אפשר לדחות את השירות (לבני 18) לכ-‏8,360 גברים חרדים. מאחר שבפועל כ-‏1,300 מהם התגייסו הרי שמדובר בכ-‏7,000 חרדים שיקבלו פטור במהלך השנה. ישנם עוד כ-‏2,200 בני 18 שהצטרפו למעגל תלמידי ישיבות ההסדר. סה''כ כ-‏9,500 בשנה שתורתם אומנותם. ישנם עוד כ-‏2,800 בני 18 שקיבלו דחיית שירות כדי ללמוד במכינות קדם צבאיות.

כמו שכולנו יודעים לגבי שתי הקבוצות הקטנות מדובר בדחיית שירות בלבד לאחר שעברו את התהליך המיון המתאים בלשכת הגיוס. ואילו כ-‏7,000 בני ה-‏18 החרדים פטורים למעשה מהתהליך הזה. בכל שלושת המקרים הגופים המוכרים (הישיבות או המכינות), הלימודים מתוקצבים על ידי המדינה. במקרה של המכינות המדינה מכסה כ-‏50% מהעלויות.

ממצאי מסמך המחקר עולות שתי מסקנות חשובות:
קישורים:
א. בקרב החרדים ''תורתו אומנותו'' היא התארגנות ממסדית להשגת הפטור הגורף משירות בצה''ל,

ב. בקרב הקבוצות האחרות לא מדובר בפטור ממסדי אלא בהצטרפות של יחידים שמיישמים שילוב של ''תורתו אומנותו'' עם השירות בצה''ל.


כדי לקבל תמונה יותר שלמה ראוי להזכיר שצה''ל מגייס כשרונות צעירים לתזמורת צה''ל, לתיאטרון צה''ל ולמטרות דומות אחרות שמאפשרות לצעירים שהתקבלו להמשיך להתפתח מקצועית. זה כולל ספורטאים מצטיינים, זמרים ועוד. אבל השורה התחתונה היא שחוץ מהחרדים כל השאר עוברים תהליך מיון קפדני ובניגוד לחרדים הפטור משירות איננו דבר מובן מאליו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


לא רק שירות צבאי .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 07/03/2013 שעה 22:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השיוויון בנטל מתייחס לעובדה שקבוצה של חרדים , מקבלת פטור משרות בצהל על בסיס השתיכותם לאותה קבוצה .אבל זה רק ענין אחד שמאחוריו יש עוד נושאים .
הקבוצה החרדית שמהווה בערך 10% מאזרחי ישראל אינה משתלבת בכלל החברה הישראלית .
הם מתבדלים מרצון .חלקם אפילו מסרבים לסיועה של המדינה בעוניים .
חלקם במעגל העבודה קטן ואחוז גבוה מהם אינו עובד או עובד מעט ובעיקר בנושאי דת .
הם אינם רופאים , מדענים או עובדי כפיים במגוון העיסוקים .
הם ממעטים בתשלום מיסים .
למרות זאת הם מקבלים שירותי רפואה , נגרות , מסגרות , בנין , חשמלאות ודומיהם .
============================================
ובעיקר הם מקבלים כסף .
============================================

השיוויון בנטל - של השירות הצבאי - זה רק קצהו הבולט של אי השיויון הכללי שהם .
_new_ הוספת תגובה



''גן עדן חרדי'' באשורו של בגין
שמעון מנדס (יום שישי, 08/03/2013 שעה 15:22)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ממרום גילי אני זוכר עדיין היטב את התפתחות הדברים כפי שהיתה עם קום המדינה, בכל הקשור למה שמכונה היום ''תורתו אומנותו''. כאשר ניגש בן גוריון להקים את ממשלתו הראשונה, בא אליו הרב פישמן מימון, מראשי תנועת המזרחי, ובקש מבן גוריון לשחרר 400 אברכים הלומדים בישיבות מן השרות הצבאי. הרב מימון נימק את בקשתו, כי עומדת לקום מדינה, ויהיה צורך בקאדר של רבנים. בן גוריון שרצה לשלוט בכל המימסד הרבני - הסכים. בבחירות שנערכו לאחר מכן, המזרחי בקשו להשאיר את הסטטוס קוו בנושא האברכים. וכך זה נמשך עד שחירות עלתה לשלטון.

בתקופת שלטון מפא''י הממשלה הנהיגה איזו שהיא הטבה כספית עבור צעירים שמשרתים בצבא. כמובן שכל מי שלא שרת לא נהנה מן ההטבה הזאת. זה כלל את הערבים והחרדים. אמנם רק 400 מהם נהנו מתמיכה ממשלתית במסגרת ההסכם הקואליציוני. אבל יתר החרדים לא הלכו לצבא ולא קבלו תמיכה כספית כלשהי. ואז הרב רביץ, ח''כ חרדי שבצעירותו נלחם עם הלח''י, פנה לבן גוריון ובקש לאשר פטנט של גיוס חרדים. שהצבא יקרא לכל צעיר בגיל 18 להתייצב לבדיקות רפואיות, לאחר מכן יחוייל ויקבל מספר אישי, יעבור חודש ימים של אמוני רובה, וישתתף במטווח של ירי 5 כדורים. לאחר מכן ישוחרר מצה''ל. וה''שרות'' הצבאי הנלעג הזה יאפשר לכל החרדים להנות מן ההטבה הכספית שהחיילים המשוחררים נהנו ממנה.

מנחם בגין אישר את הפטנט החרדי הזה. ואז כעבור חודש ימים באו הח''כים הערבים וחשפו את הבלוף, ואיימו לפנות לבג''ץ. ואז ההטבה ניתנה לכולם וכעבור כמה שנים בוטלה לחלוטין. אבל האוכלוסיה החרדית המשיכה לחיות בעוני ומצוקה. ואז הרב רביץ בא שוב אל מנחם בגין, ובקש להגדיל את מכסת ה-‏400. לשאלת בגין מהיכן נקבעה מסגרת ה-‏400? והרב רביץ ענה לו: ''זוהי הקווטה שקבע בן גוריון''. בגין שזועזע מן המושג ''קווטה'' שהזכיר לו את מוראות מלחמת העולם השניה, הגיב: ''קווטה''? לא אצלנו. וביטל את מכסת ה-‏400. אלא שהמספרים הלכו ותפחו.
_new_ הוספת תגובה



''גן עדן חרדי'' באשורו של בגין
דוד סיון (יום שישי, 08/03/2013 שעה 19:59)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההסכם הראשון של בן גוריון היה סה''כ 400 אברכים שתורתם אומנותם. בהסכם הזנה לא נכללנ קביעה כמה יתווספו כל שנה. אבל הדברים השתנו עם הזמן והמספר הגיע לכדי ''אלפים'', כפי שמשתמע ממכתבו של בן גוריון לרב הרצוג בשנת 1958. עניין המכסות אכן בוטל על ידי בגין. יותר פרטים אפשר לקרוא בעמודים 62 - 57 במסמך המחקר של הכנסת (http://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m03076.pdf).

באותו מכתב טוען בן גוריון שהוא הציע, רק הציע, שכל האברכים שתורתם אומנותם יתגייסו ל-‏3 חודשים אימונים בסיסיים...
_new_ הוספת תגובה



''גן עדן חרדי'' באשורו של בגין
שמעון מנדס (שבת, 09/03/2013 שעה 5:02)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שבת שלום דוד,

אתה ודאי צודק.

אתה ודאי זוכר את הפרטים יותר טוב ממני, כי אתה מסתכל על הנושא מן ההיבט הכלכלי. בעוד שאני זוכר את הדברים מן ההיבט הפוליטי.
_new_ הוספת תגובה



''גן עדן חרדי'' באשורו של בגין
דוד סיון (שבת, 09/03/2013 שעה 8:33)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שמעון כנראה אתה זוכר יותר טוב.

הידע שלי נובע בעיקר ממה שכתוב במסמך המחקר של הכנסת ומכתבי בן גוריון לרב הרצוג ויותר מאוחר לראש הממשלה אשכול שהסתובבו ברשת בשנים האחרונות.
_new_ הוספת תגובה



אני אוהב היסטוריה , כי אפשר ללמוד ממנה .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שישי, 08/03/2013 שעה 22:57) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ובקצה ההיסטוריה נמצא הווה .

כעת יש בעיה ואת הבעיה צריך לפתור .
================================
כעת יש בערך 700.000 חרדים שתרומתם ''לעוגה'' הציבורית מועטה ביותר .
אי-שירותם בצהל הוא הביטוי החד ביותר , אך גם בתחומים אחרים תרומתם חסרה .
אבל הם צרכנים של כספי ציבור ושל שירותים שהחברה נונתנת .
זה דבר הרסני ואת זה צריך לשפר .
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי