|
''שיתוף בנטל'' - האם יש צורך להמציא את הגלגל? | |||||
אברהם גרוס (יום ראשון, 10/03/2013 שעה 0:01) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
למה לפתור את ה ''בעיה'' ? | |||
|
|||
יש מדינה שבה 10% משתדלים לחיות על חשבונם של 90% האחרים . הם אינם תורמים למרקם הכללי אבל שואבים ממנו שירותים , עבודה , מסחר , רפואה וכיו''ב . קבוצה זו גם גדלה בקצב גדול לשאר . כלומר חלקם ייגדל בעתיד . אני כמי ששייך ל 90% מתנגד למצב הזה . וכמוני רבים . אני לא סוס ואינני מסכים שירכבו עלי . או ש ''הרוכבים'' ירדו או שנשתדל להשליכם גם במחיר שבירת מפרקתם . | |||
_new_ |
למה לפתור את ה ''בעיה'' ? | |||
|
|||
צר לי פרופ' גרוס. הצעתך מזכירה משום מה את הצעתו של ח''כ הרב רביץ ז''ל, שלפיה הממשלה תגיסס את בחורי הישיבה לחודש ימים. ואחר כך לחזור לישיבה ולגונן על עם ישראל מ''אוהלה של תורה''. הטרגדיה היא שבשנת 1973, עם ישראל התנסה במלחמת יום הכפורים, ולא ראינו אז שבחורי הישיבות הועילו במשהו למנוע את את המלחמה או אפילו לקצר אותה. זה שהאברכים ופטרוניהם מאמינים בעבודת האלילים הזו, זה ברור כי יש להם אינטרס להמשיך וליהנות מעטיני השלטון. מעניין מאד לשאול האם ראשי הישיבות הליטאיות נהגו כך גם בארץ מוצאן, דהיינו בליטא? ברור שלא. אחת הטענות המרכזיות של הפרופ' ישעיהו ליבוביץ זצ''ל, שהגבאים/הרבנים הם הם המעוותים את תורת ישראל. שהרי בספר איוב נאמר: אדם לעמל יולד. במסכת ''אבות''נאמר: ''אם אין קמח אין תורה, ואם אין תורה אין קמח''. אלא שהרבנים הליטאים מתייחסים לסיפא של הפסוק כפשוטו. בעוד שכוונת האנשים בחכמים שכתבו את הפסוק התכוונו לומר שיש צורך להבין את ההנאמר בסיפא של הפסוק בהקשר הרחב ביותר שלו. משמע, להרבות דעת ללמוד מקצוע, לשפר את המצב הכלכלי וכו'. שהרי כולנו יודעים שמקריאת תהלים לא יהיה קמח. את זה כבר למדנו מהמשורר יהודה לייב גורדון בשירו המפורסם ''העגלה הטובעת בבוץ''. הנכון הוא, כי אפשר וצריך לקיים שתים או שלוש ישיבות עם כמה אברכים שהם עילויים, כדי שימשיכו ללמוד ולחקור במחשבת ישראל. והלימוד שלהם צריך להיות למען הכלל, ולא רק לתושבי בני ברק. תחשוב על הסוגיה פרופ' גרוס, מה היו עושים הקליינטים האלה אם רוב העם היה כמוהם, דהיינו, חרדים? אז כולם היו נהרגים באוהלה של תורה? כאשר מדינה ערבית תחליט לאסור מלחמה על ישראל, בני הישיבות ימנעו זאת? | |||
_new_ |
זה ברור שהחרדים צריכים להפנים שהם נדרשים לשינויים באורחות חייהם | |||
|
|||
משהו לא כשר בהתנהגות החרדים שבכך שהם טוענים שבלימוד תורה הם מגינים על עם ישראל. אז למה לא ראינו את זה במלחמות העבר? למה הם הניחו לערבים לתקוף ולפגוע בנו? למה האברכים לא מילאו את חובם? וברצינות, החרדים חייבים להבין שכדי להיות יהודים טובים הם צריכים לפשוט את בגדי הגלות השחורים ולחזור ולהיות בני ישראל כימימם ימיה, לעבוד את האדמה, ללמוד תורה ועבודה, ללמוד מקצועות טכנולוגיים ומדעיים. כמו שנביאי ישראל היו רועי צאן ועובדי אדמה, כך ראויים הם להיות כמותם. ולחלונים אני רוצה לומר ששום מעשה חקיקה מוצלח ככל שיהיה לא יוכל לשנות את המצב אם החקיקה לא תיעשה בתיאום ובהדברות עם החרדים. גם אין מצב של ''עכשיו והכל'', שהרי נוסחה זאתצ הוכחה כשיקרית גם בתופעות אחרות. אני לא מאמין בחיוב החרדים תוך זמן מוקצב להתגייס לצבא, אני מאמין בתהליך הדרגתי ומתואם, שיענה על צרכי הצבא ולא יפגע בחרדים. מה שברור הוא שתוכנית טל הצליחה מאוד ב-4 הנשים האחרונות. ב-2012 התגייסו קרוב ל-3000 חרדים, מתוך מחזור שנתי של כ-8000 חרדים, לאר שב-2008 התגייסו כ-1000 חרדים. לצד עליה הדרגתית של מספר החרדים המתגייסים צריך לאפשר להם לצאת לעבוד. גם כאן מספר החרדים עלה בשנים האחרונות. יש מקומות שבהם חרדים מחפשים עבודה ואין - כמו בירושלים. נכון לתת לחרדים לעבוד במנותק משאלת גיוסם לצה''ל. בהכרח שני התהליכים של יציאה לעבודה והרחבת הגיוס יבקיעו אל לב הקהילות החרדיות ויאפשרו קשרים רציונליים בינם לבין כלל החברה. | |||
_new_ |
ייקוב הדין את ההר - או לא ? | |||
|
|||
כאשר ההתנהגות וההתבטאויות של הציבור החרדי הן סירוב גורף , יש להראות להם מי הקובע . עד שייגידו - רוצה אני . לכשייגידו רוצה אני ולכשייהיה ברור שחובת הגיוס , כמו גם חובת לימודי הליבה וההשתלבות במשק הכללי מקובלים על החרדים כצורת התנהגות ראויה אז ורק אז יש מקום להתחשבות קטנה . מול התנגדות גורפת אין מקום לויתור , אפילו על קוצו של יוד . | |||
_new_ |
ייקוב הדין את ההר - או לא ? | |||
|
|||
אז תמשיך לריב ולהסתכסך, כי אומרים לפעמים שמכה טובה מחליפה שכל טוב. אני בכל זאת חושב שנכון לטובת כולנו להבין אחד את השני, ללמוד אחד על השני, לדרוש תוצאות אבל בדיברי נועם. החרדים פנויים להשתלבות בחברה הישראלית החילונית והדתית, אבל עדיין יש להם מעצורים בדמות ההנהגות הדתיות שלהם. לכן אנחנו צריכים הידברות עם ההנהגות האלה, ובמקביל לעודד על בסיס עצמוני את השתלבות החרדים כבודדים בתרומה לחברה - גיוס , השכלה ועבודה. לידיעתך, ישנן ישיבות בהם לומרים מתימטיקה, פיזיקה ואנגלית ברמה סבירה ומכשירים את הצעירים גם למקצועות טכניים. לכן המדינה צריכה להרחיב ולתמוך במגמה הזאת, אבל לא מתוך משבר עם העולם החרדי. | |||
_new_ |
ייקוב הדין את ההר - או לא ? | |||
|
|||
אני לא נוהג להכין נקניק שמכיל תרנגולת אחת ופרה אחת . 90% של החברה הישראלית פועלים לפי מערכת כלכלית אחת , בערך . 10% רוצים כי אותם 90% ייתאימו עצמם אל ה 10% . =============== לא בא בחשבון =============== | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |