פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
על הטבות מס לחברות
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 19/02/2013 שעה 15:00)


על הטבות מס לחברות

ד''ר דוד סיון



לאחרונה התבשרנו שרשות המסים מגייסת את הציבור לעזור לה ... בהתמודדות עם עברייני מס ולמסור באמצעות דואר אלקטרוני, טלפון או פקס, מידע שיסייע בגילוי עבריינים ובמניעת עבירות מס... הכותרת שהם נתנו למבצע היא דווח לנו ב''קו הצדק'', ולאחר שבוע כבר דיווח יו''ר רשות המסים על אלפי ''עוזרים'' חדשים (... 3000 פונים ל''מלשינון''). במאמר זה לא אעסוק בשאלת הקשר בין צדק והלשנות.

במקביל קראנו דיווחים על שיעורי המס הנמוכים ''מאד'' שמשלמות כמה חברות מהגדולות במשק. בין אלה נזכיר את טבע, אינטל וכי''ל (כך המדינה העבירה...; גלובס ממשיך לחשוף...). זאת ועוד, מסתבר שלא מדובר רק בשיעורי מס נמוכים ''מאד'', אלא גם בהטבות רטרואקטיביות שניתנו לחלק מהחברות האלה.



באופן טבעי צצות ועולות שאלות שמאד מתאימות לתקופה בה אנחנו חיים. חברות השואפות למקסם את הרווח הנקי (לאחר מס) יבקשו לפעול במדינה בה שיעורי המס הם הנמוכים ביותר. אחד הנימוקים הטובים שיש להענקת הטבות מס (ואחרות) הוא שבדרך הזאת מושכים חברות להשקיע ולייצר בארץ, או להימנע מהעברת פעילותן לארצות אחרות. לכן בהקשר הזה השאלה החשובה היא: האם יש מדינות בהן הטבות המס מגיעות לרמה כה נמוכה כפי שמשלמת טבע (על פי דיווחי הגלובס)? החלק הראשון של התשובה עוסק בשיעורי המס המוצהרים שהחברת במשק אמורות לשלם. החלק השני עוסק בשיעורי המס האפקטיביים (שיעורי המס בפועל) שמשלמות החברות הגדולות.

חיפוש שערכתי העלה טבלה בה מוצגים שיעורי מס החברות בעשרות ארצות (בחלקים שונים של העולם) באתר של חברה לראיית חשבון (Corporate tax rates). לכל ארץ מוצגים שיעורי המס לשנים 2006 – 2013 ועל פי המידע הזה מתברר:
  • שיעורי המס בישראל אינם הנמוכים ביותר וגם לא הגבוהים ביותר.
  • שיעורי המס בישראל גבוהים משיעורי המס הממוצעים באסיה, באירופה ובעולם כולו.
לכן על פניו מסתבר שישראל איננה יוצאת מהכלל בכלל.

אבל החלק המעניין והחשוב לברור הוא מידע על שיעורי המס האפקטיביים. עוד לפני שממש חיפשתי עברה מול עיני ידיעה שחברת Facebook שהרוויחה בשנת 2012 1.1 מיליארד דולר, לא שילמה כל מס בארץ מושבה – ארה''ב (פייסבוק...). בעצם הממצא הזה מהווה תשובה לשאלה שלנו – ישנה מדינה בה שיעורי המס האפקטיביים נמוכים מאלה שמשלמת טבע.

חיפוש טיפה יותר מעמיק העלה תוצאות מחקר שבדק את שיעורי המס ששילמו 280 חברות מרשימת ''Fortune 500'' – החברות הגדולות בארה''ב בשנים 2008 - 2010. עיקרי הממצאים הם:
  • שיעור המס האפקטיבי הממוצע של חברות אלה בשלושת השנים היה 18.5%. זה הרבה פחות מהשיעור החוקי של 35%.
  • שיעורי המס האפקטיביים של 78 חברות באחת מהשנים היו אפס או פחות (שלילי).
  • עבור 30 חברות שיעור המס האפקטיבי בכל שלושת השנים היה שלילי.
  • שיעור מס שלילי הוא בעצם מענק.
לכן ברור שיש מדינה אחת בה יש שיעורי מס גבוהים מישראל אבל שיעורי המס האפקטיביים אפילו נמוכים יותר.



לפי אחד המאמרים בגלובס, שנזכרו לעיל, המדינה גם מעניקה הטבות מס באופן רטרואקטיבי. לחברות (הגדולות במקרים רבים). בהקשר הזה נזכרתי שבויכוח הציבורי סביב עניין ''הרווחים הכלואים'', הטבת מס שהמדינה נתנה לחברות גדולות, נעשה שימוש בטיעון שלא ראוי להרע תנאים באופן רטרואקטיבי. כאן עלתה השאלה האם ראוי להעניק הטבות מס רטרואקטיביות. התשובה לשאלה הזאת איננה פשוטה אלא אם נשאר ברמת המציאות היום-יומית (ולא רק בענייני מס).

לעיתים מוצאת המדינה לנכון לחלץ עסק או קבוצת עסקים מקריסה על ידי כיסוי חובות. בדרך כלל קריסה עסקית מתרחשת בעקבות פעילויות עסקית בעבר שלא צלחה. לכן חילוץ העסק הוא למעשה הטבה רטרואקטיבית. אפשר כמובן גם למצוא שניתנות הטבות כאלה גם במסגרת החוק לעידוד השקעות הון. מכאן שהנוהג של חלוקת הטבות רטרואקטיביות קיים, ולא מהיום.

למיטב הבנתי הרעת תנאים רטרואקטיבית היא נוהג פחות נפוץ אבל גם הוא קיים. בהקשר הזה זכור לי חוק שקבע תחולה חודשים לפני אישור החוק בכנסת. במקרה הספציפי הזה מצבי הכלכלי נפגע משום שלא יכולתי לבטל או לשנות את המהלכים שעשיתי לפני אישור החוק. אני חושב שקיימים גם מקרים של הרעת תנאים רטרואקטיבית שההסבר להם יותר מורכב.

אין חדש תחת השמש המדינה נוהגת לתת לאזרחיה ולמגזר העסקי וגם לקחת באופן רטרואקטיבי.



מטרת המיסוי היא לממן את הפעילות השלטונית כולל אספקת השירותים לתושבים. ההכנסות ממסים מממנות את ההגנה על התושבים (משטרה, צבא) וגם כדי להפעיל מדיניות פיסקלית כדי להשפיע על הפעילות הכלכלית במשק. אבל באופן כללי למיסוי גם יש מחיר: הוא פוגע ביעילות הפעילות העסקית בשוק, משום שהוא משפיע על ההחלטות של היצרנים והלקוחות (הצרכנים) דרך השפעתו על מחירי המוצרים.

גביית מסים היא צורך שיש תועלת בצידה, אבל מחירה הוא פגיעה ביעילות הפעילות העסקית.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי