פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
האל שהכזיב פרק ב' – אחרי הבחירות
יוסף אליעז (יום ראשון, 27/01/2013 שעה 7:00)


האל שהכזיב פרק ב' – אחרי הבחירות

יוסף אליעז



תוצאות הבחירות האחרונות, של ינואר 2013, הפתיעו את כל הבוחרים, כמו גם את הנבחרים. הַדִּווּחִים העיתונאיים שיקפו יותר את עמדת העיתונאי או עמדת בעלי העיתון, ולא הִווּ דִּווּחַ על עובדות, והיו מוטעים ומטעים, כמוהם כסקרים.
גם התנהגות מרבית ראשי המפלגות היתה מוטעית והביאה לנזק לרשימותיהם.

דומני שהטועה הגדול מכולם היה ראש הממשלה מר בנימין נתניהו, שהעריך כי שלטונו מובטח וכי הליכוד יזכה לפחות לאותו מספר מנדטים שקבל במערכת הבחירות הקודמת. תחילה נהג בזחיחות הדעת. ''הליכוד ביתנו'' החל את תעמולת הבחירות. למרבה הפלא, הסיכון הגרעיני מטהרן, עליו הזעיק נתניהו עולם ומלואו, נעלם לחלוטין משיח הבחירות.

נתניהו בכל פעולותיו נוהג לפעול באיחור ניכר, או שהוא בוחר להתעלם מהבעיות שבפניו, או להסס ולהתחבט ארוכות מדי, עד שכדור שלג פעוט הופך למפולת שלגים. הוא פועל כאותו סייס, הסוגר את שערי האורווה אחרי שהסוסים כבר ברחו ממנה.

כך נהג בעיכוב הנורא בבנית הגדר בגבול סיני, שהחלה באיחור של כשלוש שנים ולאחר שמאות אלפי מסתננים מכל הסוגים חדרו ארצה; כך הוא התעלם ממצוקתם של תושבי דרום-תל אביב, ''המארחים'' שלא בטובתם מסה אדירה של מסתננים; כך היה בשביתת הרופאים, אליה נתפנה רק אחרי כ-‏20 חודשי שביתה ובריחת הדור הצעיר של הרופאים לחו''ל; כך היה במבצע עופרת יצוקה, אחרי שתושבי הנגב המערבי היו כבר חמש או שש שנים מופקרים כמעט יום-יום למטחי טילים ומרגמות מעבר לגבול, מהן כארבע שנים בהן היו הליכוד ונתניהו שוב בשלטון. זכורה לי בחומרה יתירה העובדה ש''לא נמצא תקציב'' למגן את בתיהם של האזרחים שהופקרו לטילי החמאס בעיר שדרות ובישובים באזור ''עוטף עזה''; גם בתי-הספר מוגנו באיחור של שנתיים.

בארבע שנות כהונתו השניה כראש-ממשלה עדיין לא נפתרה במלואה מצוקת מפוני גוש קטיף, אחרי שמשום-מה נתניהו הצביע למען ''ההתנתקות''; לא שוקמו הבתים שנפגעו בירי הטילים מעבר לגבול, כמו שלא שוקמו הבתים שנשרפו בדליקה הגדולה בכרמל. דומה שהמחדל חוזר על עצמו בהתעלמות מהאזרחים שבתיהם נשטפו בבת-חפר עם קריסת חומת גדר-הגבול שלא תוכננה לעמוד בפני גשם כבד והצטברות מים מאחוריה.
נתניהו לא שעה להפגנות ההמונים המתקשים לחיות במדינה שהמחיה בה יקרה מדי, ביחס למשכורות בכלל, ושרכישת בית-מגורים בה, במאמץ סביר, אינה אפשרית בפרט. נתניהו גם לא שם לב לכך שבין המפגינים לא היו חרדים - כי לאלו הסדיר שר השיכון אריאל אטיאס דיור, כרגיל - על חשבון הציבור.

נתניהו גם היה בטוח בתמיכתם של תושבי ''ההתנחלויות'' שמעבר לקו הירוק. הוא שכח את הלם ההתנתקות שתמך בה בהצבעתו; את הלם הפינוי האלים של עמונה; את פרשת ''ניסור'' בתי האולפנה; ויותר מכל - את העובדה שהמליך עליהם את אהוד ברק כשר בטחון והכפיף אליו את המינהל האזרחי ואיפשר לו להתעלל בתושבים היהודיים. כל זה - בלי קשר לאי-אכיפת החוק על מתפרעי ''נוער הגבעות'' והפגיעות ברכושם הפרטי של התושבים הערביים. נתניהו שכח את הקפאות הבניה ואת נזקיהם וסבלותיהם של אזרחים שכבר החזיקו בידם, אחרי ביורוקרטיה אטומה, היתרי בניה ונבצר מהם לגשת לבנית ביתם משך שנה תמימה.
תמהני מדוע חשב שאלו יתנו לו את קולותיהם. הקולות שכן קיבל מהמתישבים מעבר לקו הירוק הם פשוט בבחינת נס.

ראש הממשלה ישב נינוח ברחוב בלפור, בחצר הביזנטינית בה משלה הקיסרית בעזרת עושה דברה נתן אשל, והתעלם מסבל האזרחים הנושאים בעול, וממאות אלפי המפגינים. הוא לא הבחין כי נמאס לציבור הנושא בנטל השרות הצבאי, העבודה והתשלומים הכבדים לשלטונות המס והבטוח הלאומי, לשאת על גבו את המשתמטים לסוגיהם, בעיקר החרדים למחנותיהם, כך גם התעלם מריבוי המשתמטים והמשתמטות תושבי גוש-דן, שבעזרת קב''נים רשלנים, שפעלו נגד טובת העם והצבא, זכו לִפְּטוֹרִים המוניים.

נתניהו הוסיף לטפח את החרדים, ובעיקר את ש''ס הצייתנית אך התובענית. היא קבלה תקציבים מכל משרדי הממשלה, כשיד אחת אינה יודעת, או מתעלמת, מהתשלומים שמשלמת אחותה. לא הפריע לו שבכיתות של ''אל המעיין'', בצד לימוד הֶחָסֵר את לימודי הליבה, הצפיפות קטנה יותר מאשר בחינוך הממלכתי, שההורים אינם נדרשים לשלם דבר וילדיהם (וההורים) נהנים מיום לימודים ארוך, הכולל ארוחות. גם לא הפריע לו שהורים רבים, שאינם חרדים, שלחו לרשת של ש''ס את ילדיהם רק בשל הטבות אלו, ולאחר מכן התקשו להסביר לילדיהם מדוע הם מדליקים אור ונוסעים בשבת...

גם כאשר זעם העם על אלי ישי, שר הפנים, שעסק רק בעניני ש''ס, והפקיר את עניני משרדו, כולל הפקרה פושעת של מערכת הכבאות, (כן, למעט כמה מכתבי כסת''ח שהוא מנסה להשתמש בהם כעלי-תאנה לכסות על [מ]בושותיו), ואשר כבר שנים אינו מסוגל להחליף את תעודות-הזיהוי, המזויפות על-נקלה, בתעודות אמינות יותר. נתניהו עוד נתן גיבוי לישי אחרי השריפה בכרמל.
השיא היה, כאשר היו בקואליציה בראשותו 94 חברי-כנסת והוא הקים את ועדת פלסנר, אחרי ביטול ''חוק טל'' שהמטיר טל ומטר (כספי) על ערוגות המשתמטים. נתניהו עצמו הכשיל את פעולת הועדה ורוקן אותה מתוכנה ובכך הנציח, לפחות עד כה, את אותה השתמטות נוראה שאוכלת בנו בכל פה.

נתניהו מצטיין בדיבור, גם באנגלית, ותקופות ארוכות הסתיר בהבל פיו, ובמילים יפות, את מחדליו, אך פה מפיק מרגליות זה העתיר ממרגליותיו גם לתוך מערכת הבחירות בארה''ב. אובמה נותר בשלטון ועם ישראל כבר החל לשלם את המחיר: תחילה במינוי שר הגנה אמריקאי שאינו רואה עין בעין עם נתניהו את הסכנה שבאירן גרעינית. עתה, בעת הבחירות כאן, התבשרנו שארה''ב החליטה לספק למצרים מטוסי אף-‏15 וטנקי אברהמס, מהטנקים הטובים בעולם, שהובטחו למובארכ והוקפאו עם נפילתו... לשם מה זקוקה מצרים של ''האחים המוסלמים'' למטוסים וטנקים כאלה? להגנה מפני לוב ההרוסה? מפני סודן הכנועה? לשמירת הסדר בסיני? איזה אויב ניצב מולה? זהו רק תשלום ראשון לאויבינו, קיצוני האיסלם, על אותה התערבות טפשית בעניני הבחירות בארה''ב.

ומה עשה נתניהו לקראת הבחירות?

ראשית- טעה טעות טקטית קשה למפלגתו כאשר הסכים לדחותן מספטמבר הקודם לינואר 2013. במקום מערכת בחירות זריזה, כאשר אין שום אישיות מוכרת ניצבת נגדו, בחר בדחיה שסיפקה זמן לכל יריביו להתארגן, לצאת ולהחשף בציבור, ובעיקר לשלי יחימוביץ, ליאיר לפיד ולנפתלי בנט, והם ניצלו את הזמן הזה היטב. גם אריה דרעי סיים בינתיים את ''שנות הקלון'', יצא חוצץ נגד הליכוד וסחף ממנו 2-3 מנדטים.

לאחר מכן החלה הבחישה בתוך הליכוד. הגם שצפוי היה שאריה דרעי בש''ס יעורר כדרכו המעוותת את השד העדתי – עשה כן נתניהו בעצמו: מצד אחד באה פרישתו המוזרה מההתמודדות של השר הפופולרי משה כחלון, בשיא תהילתו. (כאן ראוי להבהיר, במאמר מוסגר, שבצד הישגיו הנאים של כחלון בלחימתו בעושק החזירי של הציבור ע''י חברות הסלולאר דאז, הנה כשר הרווחה כָּשַׁל לחלוטין ונמצא כי כ-‏67 אחוזים מכספי התמיכות של משרדו ניתנו למגזר החרדי, שקבל במקביל שפע כספים ממשרדי הפנים, הדתות, החינוך והשיכון).

נתניהו, שכנראה חשש מהצטיירות הליכוד כמפלגה אשכנזית מדי – דבר שכלל אינו נכון למרות רמזיו של דרעי, ביקש להציב במקום נכבד דוקא את שלומי מעוז, שפוטר מקרן ''אקסלנס'' לאחר השתלחותו הגזענית ורווית השנאה באשכנזים... לשם כך לא הסס נתניהו לפגוע בעסקנים הותיקים שהתמודדו על כסא זה בבחירות במחוזות.

אז בא הזיווג המוזר בין הליכוד לישראל ביתנו. אינני שותף להתפעלות מזיווג זה. רוב מצביעי הליכוד, למיטב ידיעתי, הם יוצאי עדות המזרח, שמפא''י התעלמה מהם ומנחם בגין החזיר להם את כבודם האבוד. בליכוד לא קיים קיפוח. מצד שני – ''ישראל ביתנו'' שימשה בית בעיקר ליוצאי בריה''מ לשעבר. גם מנהיגה, השר אביגדור ליברמן, לא היה מקובל אצל מצביעי ליכוד רבים, אף שבזמנו נמנה על מחנם.
היה בהחלט מקום להסכים בין ראשי המפלגות על מטרות ודרך משותפות, אחרי הבחירות, וכמובן על הסכם עודפים, אך האיחוד כפי שנעשה הרתיע רבים ממצביעי הליכוד מצד אחד, שאזנם גם היתה כרויה לטיעוניו הגזעניים של דרעי, וכן הרתיע רבים ממצביעי ישראל ביתנו מצד שני, ואלו מצאו מקומם במפלגות אחרות, בעיקר אצל לפיד ובנט, וחלקם ברשימה רוסית חדשה שלא עברה את אחוז החסימה.

הסבריו של נתניהו להצדקת חכמת-האיחוד, בדיבורים על הקמת גוש ימני, במטרה להצביע על דרך חדשה, הם תרוצים מהפה ולחוץ, לא היה כל הגיון במהלך, ודומה לי שהביא להפסד של כ-‏10 מנדטים ויותר לשתי הרשימות המאוחדות. כתוצאה מהירידה במנדטים קטן גם מספר תפקידי השרים שיחולקו לנבחרי ''הליכוד ביתנו'', למרות שהשרים בני בגין, דן מרידור, מיכאל איתן, שלא נבחרו בפריימריס, יפנו את משרדיהם וכך כנראה גם אביגדור ליברמן...

עוד טעות קשה טעה נתניהו - וזאת ההשתלחות בנפתלי בנט וברשימתו העולה, ''הבית היהודי''. בתחילת המרוץ סירב נתניהו לכל עימות עם מי ממתחריו, והיה בכך הגיון רב. ברגע שאתה מתעמת עם יריב חדש שאינו מוכר בציבור הרחב הרי אתה או מעלה אותו למעלתך, או שאתה יורד לרמתו. בכך כבר הצמחת את יריבך הבלתי-מוכר בציבור להיות שווה-ערך אליך. כל זה - בצד הסכנה שהיריב יגבר עליך בהתמודדות.
עתה, כאשר הצפי היה כי נתניהו ירכיב לבטח את הממשלה הבאה, ניתנה הזדמנות לכל אלו שלא רוו ממנו נחת להצביע עבור יריב אחר, סימפטי או לפחות בלתי שנוא, כמו שלי, יאיר או נפתלי שכן גם יריב זה אומר שיתמוך בנתניהו לראשות הממשלה.
(כן, שלי חזרה בה ושלמה על-כך מחיר כבד ומיידי.)

לא אמנה עוד ועוד מחדלים או בחירות מוטעות, כמו ההסתמכות על מצרים, משענת קנה רצוץ, לאספקת גז לכל המשק, כאשר ''השיבר'' של הגז בידיה. מסירת משרד הבטחון לברק, העסוק בעיקר במלחמות פרטיות שהובילו לעימות עם הרמטכ''ל; לעימות עם חבריו במפלגה עד לפירוקה; להקמת ממשלה בת 30 שרים שמחציתם חסרי תעסוקה פרט לבחישה באינטריגות. כיצד זה צמח לפתע גרעון של 30 מיליארד שקל? היכן היו שר האוצר וראש הממשלה?
האם ראש ממשלתנו ישן או עצם עיניו משל 4 שנים תמימות?!

מה חשב נתניהו לעצמו? שהעם יתעלם מיוקר המחיה? שיתעלם מהפגנות המחאה? מהעדפת הסקטור החרדי ועידודו להתרבות ולהרחיב אופקים על חשבון הציבור? מכך שהכבישים סתומים והעובדים מבלים שעות ב''פקקים'' בכבישים? כיצד זה עד היום אין רכבת תחתית בתל-אביב וגוש דן, רכבת שהיתה עשויה להוריד מאד את העומס בכבישים, את תאונות הדרכים ואת נחיצותו של רכב פרטי בכלל ושל רכב שני במשפחה בפרט, ויכלה גם לשמש בעת חרום למחסה מפני טילים.

האם חשב שהמתנחלים יתעלמו מההתנתקות, מפינוי עמונה, מהקפאות הבניה, ומהקשיים שהנחית עליהם ברק, ויצביעו עבור נתניהו בהמוניהם? האם לא הבין כי לחרדים ולבעלי הכיפות הסרוגות מפלגות משלהם?

כבר איני מדבר על השלוה הסטואית מול יאיר לפיד.

האם נתניהו חשב שתושבי הנגב מוכי הרקטות וחסרי המגן ישכחו מי הפקירם לירי משך 4 השנים האחרונות?

נכון - נעשו דברים חשובים וחיוניים, אך לא כה חיוניים כהעדר הגנה על החיים. סלילת כבישים ורכבות חשובה מאד, כמו גם חינוך חינם לבני שלוש או פתיחת השוק הסלולארי למתחרים, אך הנה החמאס מתחזק, זוכה לאהדה בעולם, צובר שוב רקטות ונשק אחר. צה''ל, שתורת הלחימה שלו היתה תמיד לנהל את הלחימה על אדמת האויב, מתארגן למיגננה, ומקים פיקוד עורף שדומני שהוא רחוק מאד מבשלות או מאופטימום.

יתכן שאת מרבית הבעיות הללו לא ניתן היה לפתור לפני הבחירות, אך מנין שאננות זו? מנין הזחיחות? מנין הסתרת כל ''הכוורת'' של המועמדים האחרים, ביניהם מועמדים ראויים מאד, וההתמקדות בנתניהו עצמו, שכבר מוכר, לעתים עד זרא, לציבור? מנין היהירות הזו של ''אתה בחרתנו''?

הליכוד ונתניהו ספגו חבטה עזה בראשם והשאלה היא אם החבטה תגרום להתעלפות ולגרירת רגלים כאילו דבר לא אירע, או להתעוררות, להפשלת שרוולים ולתיקון מהיר של כל הניתן לתיקון, ובראש ובראשונה לחלוקה שווה והוגנת של הנטל הבטחוני והכלכלי, להפסקת הבזבוז במערכות השלטון, לרבות ביטול משרדי שרים מיותרים, בחינה מדוקדקת של תקציב הבטחון, קיצוץ הקיצבאות למי שמסוגלים לעבוד ואינם עובדים, ביטול התמיכות לבחורי ישיבה ו''תלמידי כוללים''. כבר במסכת סנהדרין ראינו כיצד הובטח לימוד התורה לאותם יחידי סגולה, הנבחרים שבנבחרים, שנמצאו ראויים לשבת רק באוהלה של תורה.

עם ישראל ומדינת ישראל ראויים וזכאים לממשלה טובה, איכפתית, מצומצמת, חזקה אך גם נדיבה, בלתי-מושחתת והגונה, שחבריה יעסקו אך ורק בענייני ציבור ובענייני משרדם. לכשתתיצב בעמדת כח מוסרית ונהולית ותזכה לתמיכת העם תוכל לבחון מחדש אפשרויות של שלום, או לפחות הסכמות שתאפשרנה חיים משותפים בכבוד עם שכנינו ועם המיעוטים שבתוכנו, בלי לסכן את מדינת ישראל ואת עם ישראל. מי יתן...




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי