פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הדמוקרטיה בישראל - נזם זהב?
יוסף אליעז (יום חמישי, 15/11/2012 שעה 20:00)


הדמוקרטיה בישראל - נזם זהב?

האמנם שתיקת הכבשים?

יוסף אליעז



האנושות התברכה סוף-סוף, אחרי מליוני שנים של שלטון הכח והעריצות, בברכת הדמוקרטיה. סוף סוף זכו בני-האדם להשכלה, ולחלקם (הקטן עדיין!) הוענקה הזכות לבחור את שליטיהם ובמידת הצורך להחליפם מעת לעת.
לא עוד ''כל דְּאָלִים גְּבַר'', לא עוד מלכים אבסולוטיים ששלטו ברודנות מוחלטת ואשר ראו עצמם כאלים או בני-אלים; או, כמו במלכות ישראל, היו לפחות בחיריו של האל, המשוחים בידי שליחיו-נביאיו.

זכינו והוקמה מדינת ישראל. מדינה דמוקרטית לעילא ולעילא. אמנם דוד בן-גוריון, שהכריז על הקמתה, שלט בה תחילה ביד רמה, אך בעיקרה היא מדינה דמוקרטית בה שולטים האזרחים על-ידי נציגיהם הנבחרים לכנסת.

למעשה יש לכל אזרח הזכות, לבחור ולהבחר לכנסת, אם במפלגה קיימת ואם בהקמת מפלגה חדשה, תוך ניצול הזדמנות והשגת מקורות מימון ותמיכה בציבור.

הבה נעצור לרגע ונהרהר: מהי הזכות הדמוקרטית לבחירה? למעשה זו זכות שלכאורה יש לצדה חובות קשים, ואין כוונתי לאותה חובת-בחירה הקיימת במדינות מתוקנות משלנו בתחום זה - אשר מחייבות את האזרח להטריח עצמו לקלפי ולבחור, ולא רק ליהנות מיום-בטלה כמו אצלנו.
ובכן מה הן החובות שלצד זכות הבחירה? זו החובה לחשוב, לשקול את ההצבעה, שיקולים של מדיניות-חוץ ופנים, שאלות של שלום או מלחמה, של הלאמה או הפרטה, של מדיניות הרווחה ועומק השירות לאזרח, שאלות של משילות, של שלטון החוק, של זכויות האזרח וזכויות המיעוט, של קשרי דת ומדינה, שאלות של חלוקה הוגנת של הנטל הבטחוני והכלכלי, וכמובן שאלות של אהדה למועמד זה או אחר, אמונה בכוחו להיטיב עם המדינה או האזרח. לא נעלמים גם שיקולים עדתיים, דתיים, שיקולי מגזר ועוד ועוד.

ועתה – שאלת תם: האם האזרח בישראל אכן מצביע, בהיבט המהותי, לא הטכני בלבד, בצורה דמוקרטית? ואולי נשאל אחרת: האם האזרח המצביע ממלא את שכינינו לעיל ''החובות'' שבצד הזכות להצביע?
אומר כבר כאן - אני מסופק מאד. הרושם הכללי הוא שמרבית אזרחי המדינה פטרו עצמם מחשיבה מעמיקה, מהתחבטות בשאלות שעל הפרק. הרבה יותר נוח ליצורים מקדמת דנא, כולל לבריה האנושית, לחיות בעדר או להצטרף לעדר. זה נוח, היצור מוקף ביצורים דומים, יש מי שחושב עבורו ומנהיג אותו. בלשון אחרת: החיים בעדר חוסכים ממך את החשיבה ואת ההתחבטות.

העדר מונהג בידי מנהיג, זו עשויה להיות הפילה הבכירה בעדר פילים, זה יכול להיות הפר האדיר מכולם בעדר בני-בקר, בין במרעה החקלאי ובין בעדר ביזונים או תואים בבר; בידי המשכוכית המושכת אחריה את בני-הצאן, או בידי הרועה האנושי אשר מגן על עדרו, מנהלו על נאות-דשא ומי-מנוחות, ומובילו במועד שיקבע לחליבה או לבית-המטבחיים.

הבה נשוב מעולם החי לבחירות בישראל, ונתבונן במפלגות המשחקות בימים אלו בפנינו:

מפלגת ש''ס מונהגת, תיאורטית לפחות, בידי הרבן עובדיה יוסף, או בן טיפוחיו התורן. כל מאמיניו, למעט הרב אמסלם, יצביעו כפי שיורה הרב. בין בבחירות לכנסת, בין בהצבעת הנציגים בכנסת, ובין ביציאה להפגנות המונים בעת הצורך.

המפלגות החרדיות פועלות באותו כוון. הן הסתדרו כחיילים נאמנים (לא בצבא, כמובן) וסרות פה אחד לפקודת המנהיג התורן- הרב שך, הרב אלישיב, זכרונם לברכה, או יורשם. אחרים מסתופפים ב''חצר'' חסידית, תוך ציות מוחלט ובהתלהבות-קודש
לצו האדמו''ר, בידיו הפקידו את כל ההכרעות וההחלטות. הוי, מה יפה שירת הרועים לצלילי חליל-הקסם... לא בהכרח חלילן העכברים מהמלין...

מפלגת ישראל ביתנו היא מפלגתו של איש אחד – אביגדור ליברמן. הוא המחליט על רשימת המועמדים לכנסת, הוא הממנה מטעם מפלגתו את השרים, והוא המורה לחברי הכנסת כיצד להצביע. הוא גם המחליט בלעדית אם לרוץ בבחירות ברשימה עצמאית או כתף אל כתף ברשימה משותפת עם הליכוד. מר ליברמן, כשמו, הוא באדם החופשי (ליבר) היחיד ברשימתו.

יאיר לפיד הקים, ממש בשתי ידיו, את מפלגת ''יש עתיד''. ממש בשורה לעם ישראל. הנה מוקמת שוב מפלגת מרכז, בראשות עיתונאי שקנה ביושר את עולמו בעיתונות הכתובה והמשודרת ותרגם אותה להון פוליטי. הנה לנו מפלגת מרכז, בית להמוני צעירי בית-ישראל. האומנם? רבותי, רגע, במפלגה הזו יש בעל בית! הוא לבדו יקבע, למשך 7 השנים הבאות מי יהיו נציגי המפלגה לכנסת (שבע השנים הטובות? הרעות? היכן צפנת פענח שינתח את חלום פרעה). אכן- הדמוקרטיה בהתגלמותה, (מלשון גולם, כמובן). כבר יש לכוכב הטלויזיה הפופולרי עשרות אלפי תומכים שעדיין אינם יודעים את מי יבחרו לכנסת, מלבד לפיד ונסיך סלקום יעקב פרי...
שם המפלגה מטעה. השם הנכון הוא ''מפלגת יש לפיד''. משום מה אין הוא מזכיר לי דווקא את אביו המנוח, טומי לפיד ז''ל, אלא את מפלגתו של רפול, שליצנים כינוה ''מפלגת המיליון'' ולא בשל הרופא רודף הבצע שהורשע בעבירות סם, או החשמלאי שנרכש על-ידי שמעון פרס באתנן מכונית כדי שיצביע בעד הסכמי-אוסלו, אלא כונתה כך כי רפול צעד לכנסת כאותו אחד ואחריו ששה אפסים.. נקוה שהמחזה לא יחזור על עצמו.

ומה במפלגה הגדולה כיום, הליכוד? כבר אינני יודע אם המנהיג, בנימין נתניהו, ניהל יותר רומנים כגבר או כמנהיג מפלגה. הוא הגה את האיחוד עם קדימה של מופז, בקושי שככו הדי הגירושין הרועמים וכבר נישא למפלגת ישראל ביתנו... האם לציבור העצום של בוחרי הליכוד ניתנה הזדמנות ממשית לחשוב על נישואין-גירושין אלו ולהחליט? ולא נדבר על חיזורים אחרים, כמו החיזור אחרי מיט רומני בעיצומן של הבחירות בארה''ב...

במפלגה הגדולה היריבה, מפלגת העבודה, שולטת הכהנת הגדולה שלי יחימוביץ. גם היא באה מן המדיה, שם זכתה להערכה רבה. היא הפיחה רוח חדשה במפלגה הגוססת אשר אהוד ברק הוציא כמעט את נשמתה. ובכן - גם שלי יצאה למסע רכישות מהיר ומזהיר. בידה הכח לאשר מועמדות למועמדים אשר לא צברו את הותק הנחוץ לבחירה. היא הטתה כתף קרה, אם גם בצדק מבחינת טובת מפלגתה, למירב מיכאלי, והאירה פנים למועמדים אחרים, תוך שינוי כללי הבחירה, כמו של נציגי המחוזות והמגזרים. היש ספק מי הוא המחליט הבלעדי במפלגה? מי יתווכח עם המושיע?
בינתיים גם ''התפוצצה'' פרשת האלוף אורי שגיא. התקבל במאור פנים, שחשכו לפתע...

על הרשימות הערביות מוטב שלא נדבר פה, גם לא על מפלגת העצמאות, שכולה צומחת מנעליו של אהוד ברק.

תאמר: זו זכותו הדמוקרטית של האזרח להצטרף ולהשתייך לעדר? אכן- אם אתה כבש הנך צודק. הצטרף לעדר ושתוק. יש מי שיחליט בשבילך ויחסוך ממך את ההתחבטות למי להצביע. אולי לשם בטחון ושקט ינסר את קרניך, אך לשם מה לכבש קרניים?
בעיני - אם זו דמוקרטיה הרי שהיא דמוקרטיה עצובה מאד, גם אם העסקנים והתומכים נלהבים מאד.



לאחר שהפצתי את המאמר בין מספר ידידים, לקבלת תגובותיהם, פנתה אלי הגב' דינה א. במייל ושאלה: כולנו מתלבטים כמוך, אם מבחינה מדינית אני ימין ומבחינה חברתית אני שמאל, אז במי אני אמורה להצביע???????????

שאלה טובה, אשר כל בוחר חייב לשאול את עצמו. זו התשובה אשר השבתי לה:

אכן בעיה קשה. השר משה כחלון, בהתעלם מכך שכשר הרווחה עיקר כספי משרדו [76%] נזלו לישיבות ולכוללים, היה יכול להוות פתרון עבורך..
אבל אני מעריך אצלך את ההתחבטות. בסוף כולנו מתפשרים איכשהו.

לי חורה לגבי אותם מליונים הנכנסים לעדר, ומאז פועים עם כל העדר, גם אם הוא מובל לשחיטה במקרה הגרוע (מה שקרה ב''רייך השלישי'' בגרמניה, להבדיל, מרגע הפלישה לפולין, או לכל המאוחר עם הפלישה לרוסיה), או, אם העדר מובל רק לְגֵז . אצלנו הגוזזים והבוזזים הם חלק מן ''הטייקונים'', שמקבלים את כספי הפנסיות שלנו ללא ערבות מספקת, קונים בפרוטות את אוצרות המדינה (ים המלח וכל סביבתו (!), גז, פוספטים, צי הסוחר, נמלים, בנקים ממשלתיים, ערוצי תקשורת), מרויחים לכיסם, ואם הם מסתבכים, כמו יצחק תשובה ב''דלק נדל''ן'', הם עושים ''תספורות'' לאגרות החוב (תספורת, כמובן, היא מילה אחרת לגז, אבל התוצאה זהה - הטייקונים נותרים עם הצמר והכבשים נותרות עירומות, רועדות מקור).

מישהו בש''ס או אצל החרדים שובר ראשו בבעיות אלה להם שר השיכון אריאל אטיאס מסדיר דירות בחצי חינם, הם לא דואגים בלילות לשוב הבנים מן השירות הצבאי, ללוויות הצה''ליות הם מופיעים רק כרבנים וחזנים, לא חלילה כקורבנות או אחים לנשק. מישהו ב'ישראל ביתנו' תוהה מה השר סטאס עושה במשרד התיירות, או אנסטסיה בכנסת? מר ליברמן החליט לשלוח אותם לשם.
האם מר נתניהו תרם את חלקו לגזענות כשהכניס לרשימות המועמדים את שלמה מעוז, אחרי התבטאויותיו הגזעניות ומלאות השנאה לחלקים שלמים בעם?

איך את מרגישה עם כך שעבריינים מורשעים, או שתיקיהם פתוחים ותלויים עדיין בבית-המשפט, רצים שוב לבחירות בברכת רועי או רבני העדר?

עד לא מזמן כתבו בעיתונות שעם כל חסרונותיו ומשגיו אין לביבי מתחרים של ממש..
האמנם?

היתה לו פרשה מטופשת של האיחוד עם קדימה של מופז. היה לו לרגע רוב עצום, והזדמנות אדירה להסדיר סוף-סוף את בעית הנשיאה המשותפת בנטל והשתמטות החרדים מחובותיהם. הוא בכלל חשב על זה? האם ניתן עתה להצביע עבורו? איזון בשורה הוא מביא עתה בכנפיו המרוטות?

נכון, קשה מאד להחליט, אבל - זוהי הדמוקרטיה האמיתית: להתחבט, לחשוב ולהחליט. לא להשאיר למישהו אחר את ההחלטה. זאת עושים בדיקטטורה, אם גם בלית ברירה שם.
ואל תדאגי לעדרים: שם תמיד יסתופפו ויצטופפו מאות אלפים, פועים והומים בקו אחד. לא בכדי החרדים מכנים את הנוער ''צאן קודשים''... הם מגודלים לחיים בעדר.


בברכה יוסף אליעז
‏כ''ו חשון תשע''ג, ‏11.11.2012




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  בגלל זה אני מתלבט  (isaac01@netvision.net.il)
  יש סוג של התנשאות  (ע.צופיה) (9 תגובות בפתיל)
  תה או קפה ? נכון ולא נכון .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה) (2 תגובות בפתיל)
  (ללא כותרת)  (בצלאל פאר) (2 תגובות בפתיל)
  הדמוקרטיה מחייבת חשיבה ובדיקה  (יוסף אליעז) (4 תגובות בפתיל)
  התנשאות- לע. צופיה  (יוסף אליעז) (15 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי