פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_7153

על מצב התעסוקה
עגל הזהב / דוד סיון (יום חמישי, 08/11/2012 שעה 15:00)


על מצב התעסוקה

מבט על 2012

ד''ר דוד סיון



בירחון סקרי כוח אדם, ספטמבר 2012 מוצגים נתוני התעסוקה מהשנה האחרונה (לוח 1). מהנתונים עולה כי:
  1. אוכלוסיית בני ה-‏15 ומעלה גדלה בכ-‏160 אלף,
  2. כוח העבודה גדל בכ-‏110 אלף,

  3. מספר המועסקים גדל בכ-‏100 אלף,
  4. מספר הבלתי מועסקים גדל בכ-‏11 אלף,
  5. שיעור האבטלה גדל מ-‏6.7% ואחר כך ירד ל-‏6.9%.
לכאורה נרשמה הרעה במצב התעסוקה. אבל כאשר בוחנים את נתוני המגמות מתקבלת תמונה מעט טובה יותר:
  1. כוח העבודה גדל בכ-‏110 אלף,
  2. מספר המועסקים גדל בכ-‏106 אלף,
  3. מספר הבלתי מועסקים גדל בכ-‏6 אלפים,
  4. שיעור הבלתי מועסקים עלה מ-‏6.7% וירד חזרה לאותה רמה.
ממבט כללי על המגמות אפשר להגיד שמגמות הגידול בכוח העבודה (עליה של 1.3% ל-‏64%) ובמספר המועסקים מסמנות תהליך חיובי. אבל העובדה שלמעשה גם מספר המובטלים נמצא במגמת עליה טורפת את הקלפים. הבעיה הזאת מקבלת ביטוי יותר מובהק כאשר עורכים השוואה לנתוני השנה הקודמת (לוח 1.1, רבעון רביעי, 2011). מסקנה מתבקשת היא שתהליך הצמיחה במשק מלווה במגמה מבורכת של גידול במספר מקומות העבודה. אבל הגידול הזה לא מספיק מהיר לקלוט את כל המצטרפים לכוח העבודה.

נתון מעניין וחשוב שלא מרבים לעסוק בו הוא מספר ה''מועסקים חלקית שלא מרצון'' (לוח 2.9). מסתבר שבשלוש השנים האחרונות יש בין 100 ל-‏115 אלף בני אדם שלא מצליחים למצוא עבודה במשרה מלאה. הם לא מוגדרים כמובטלים (בלתי מועסקים) אבל למעשה הם מובטלים חלקית.



על פי נתוני הריבוי הטבעי (לידות פחות פטירות) לשנים 1996 – 2000 נוספו כ-‏461 אלף בני אדם – בממוצע כ-‏92 אלף בשנה (לוח 2.3). אלו הם הצעירים שמגיעים השנה וב-‏4 השנים הבאות לגיל ההשתתפות בכוח העבודה (15). לכן לכאורה תוספת של כ-‏100 אלף מועסקים (תוספת של מקומות עבודה חדשים) היא די והותר; קצב הגידול מתאים לקצב הגידול באוכלוסיה.

אבל אפשר לצפות שמבין הצעירים האלה שיעור קטן יצטרף לכוח העבודה ולכן רוב המצטרפים לכוח העבודה הם מבוגרים יותר. עוד מספרים הנתונים שהשנה נוספו כ-‏17 אלף עולים ומהגרים שלפחות חלקם הצטרפו לכוח העבודה. כדאי לנו גם לזכור ששיעור ההשתתפות הנמוך (יחסית ל-OECD), נובע מכך שבקרב הגברים החרדים והנשים הערביות הוא נמוך מאד. לבסוף, שיפור (הרעה) במצב התעסוקה מעודד (מונע) הצטרפות לכוח העבודה.

המידע והנתונים שהצגתי בשתי הפסקאות האחרונות מהווים הסבר לעובדה שלמרות הגידול במספר מקומות העבודה, יש גידול במספר המובטלים. על הרקע הזה ראוי לציין שעליה במספר המובטלים עשויה להשפיע באופן שלילי על הרצון להצטרף לכוח העבודה, לגרום לעזיבת כוח העבודה ולוותר על הרצון להצטרף לכוח העבודה או להרחיב את המישרה. גם התופעה של אלפי ''מועסקים חלקית שלא מרצון'' משפיעה בצורה דומה.



המציאות מלמדת שכולנו עשויים להרוויח מגידול בקצב יצירת מקומות העבודה. ראשית, המצטרפים לכוח העבודה עשויים לזכות בתוספת להכנסתם. שנית, הבלתי מועסקים וה''מועסקים חלקית שלא מרצון'' עשויים לזכות בשיפור משמעותי בהכנסתם. מגמה כזאת תאפשר שינוי ''רצוי'' בסדרי העדיפויות של התקציב ותשפיע באופן חיובי על הצמיחה (דרך הביקוש). בנוסף היא גם עשויה להרחיב את בסיס הצמיחה של המשק.







http://www.faz.co.il/thread?rep=169239
נקווה רק לטוב
אדוארדס (שבת, 10/11/2012 שעה 19:31)

בעיקר באמריקה, כי שם הבעיה אמיתית וקשה. ולנו חשוב לשמור על אמריקה חזקה.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.