פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
האם מותר לגרמני לבקר את ישראל?
סמרטוט אדום / גדעון ספירו (יום חמישי, 18/10/2012 שעה 10:00)


האם מותר לגרמני לבקר את ישראל?

גדעון ספירו



לפני מספר שנים הייתי במסע הרצאות בגרמניה אליה הוזמנתי על ידי האגודה הגרמנית לזכויות האדם. המשתתפים במפגשים איתי היו בעיקר גרמנים, מרביתם מדור הביניים שלא השתתפו במלחמה. פה ושם היו גם יהודים. הקהל היה ברובו ליברלי עם נטיות שמאליות מאד מתונות, באזור המפלגה הסוציאל דמוקרטית. מאחר ואני מדבר בשפה אחת בכל העולם, הרי גם בגרמניה לא הסתרתי את ביקורתי הנוקבת על מדיניות ממשלת ישראל. מתחתי ביקורת על הכיבוש, ההתנחלויות, הגזענות, היחס המביש למהגרי עבודה, אפליית האזרחים הערבים, ועוד. בכל מפגש כזה היו גרמנים שנדהמו מביקורתי, גם משום שמעולם לא נפגשו עם ישראלי שוחר זכויות אדם, ואחרים משום שכגרמנים סברו שהם צרכים ללכת על קצות האצבעות, ככל שמדובר בישראל, אחרת יואשמו מיד באנטישמיות, שבגרמניה של היום זהו כתם ודומני גם פשע.

בכל המפגשים עלתה השאלה האם מותר לגרמנים, לאחר השואה, לבקר את ישראל? האם כל עוד דור ניצולי השואה חי עימנו, יש לגרמניה, על פי הדעה המקובלת בישראל, רק תפקיד אחד: לתמוך ללא סייג בישראל בכל המישורים, הכלכלי, הצבאי והדיפלומטי. אמרתי להם שאינני רב המחלק היתרים. כל אחד מהם רשאי לעשות את אשר הוא חושב לנכון. אבל אומר לכם את דעתי: גרמני שאינו מכחיש שואה, נאבק בגרמניה נגד גזענות ושנאת זרים, פעיל בארגוני זכויות, אדם כזה בא בידיים נקיות והוא לא רק רשאי לבקר את ישראל אלא מחובתו לומר לממשלת ישראל ותומכיה כי לא הפיקו את לקחי השואה זולת פולחן הכוח. כגרמני המחויב לדמוקרטיה וזכויות אדם אני רשאי לומר לישראל אל תפרו זכויות אדם, תראו לאן זה הגיע אצלנו, צאו מהשטחים. ובאותה עת גם לבקר את ממשלת גרמניה על תמיכתה הגורפת בישראל הגרעינית והקולוניאלית.

אני חוזר לרגע לימינו. זו הסיבה שתמכתי לא רק בתוכן הביקורת של גינתר גראס אלא גם בזכותו לומר זאת.
גינתר גראס אומר בשירו ''דברים שיש לומר'' כי הוא מתאפק להוציא החוצה את מה שהוא מחזיק בבטן זמן רב, שהרי מדובר בישראל שיש לה חסינות כמעט מלאה מביקורת גרמנית. יש גרמנים אמיצים שמוכנים להתמודד עם מי שיכפישו אותם בגין הביקורת שמתחו על ישראל. הקהילה היהודית מנהלת בעניין זה מסע טרור שנועד להשתיק את המבקרים. התופעה של גרמנים שליבם מר על ישראל אבל התאפקו לא להוציא את הדברים החוצה, מוכרת לי מהמפגשים בגרמניה. בעקבות הרצאתי היו תמיד בקהל מי שסברו שזה הזמן להוציא הכל החוצה והם ממש התפוצצו על ישראל, ניכר היה שהשתחררו ממועקה רצינית. מרביתם הגדירו את ישראל כנאצים החדשים.

כאן נאלצתי להתערב. אמרתי להם: שמעתם את ביקורתי. לא הסתרתי מכם דבר, לא ייפיתי את המציאות. יש קווי השקה בין כל צבאות הכיבוש: דיכוי אכזרי של אוכלוסיה אזרחית, התעמרות בעם הנכבש, שרירות, מעצרי שווא המוניים ללא משפט, עינויים ועוד. בהקשר זה ובהקשרים נוספים אפשר לדבר על תהליך של נאציפיקציה שעובר על החברה הישראלית. ישראל אינה מדינה נאצית בגלל שאין בה מחנות השמדה (לפי שעה) והיא אינה בעלת תיאוריית גזע לפיה יש להשמיד את כל הערבים. יש בודדים המאמצים את תורת הג'נוסייד בנוסח ספר יהושע ומנסים לתרגמה לתוכנית פעולה פוליטית, אבל ישראל כמדינה טרם אימצה אותה.

זה מחזיר אותי לסוגיה הנתונה במחלוקת חריפה: האם יש מקום לערוך השוואות בין ישראל לגרמניה הנאצית. כתבתי בנושא לא מעט, ולאור רגישותו והמחלוקת סביבו, אני מוצא לנכון לחזור על הדברים.
קיימות שתי אסכולות בסוגיה זו. לפי אסכולה אחת, אסור להשוות. כל השוואה כזו עושה חסד עם גרמניה הנאצית, וגורמת לעוול ודה לגיטימציה של ישראל. השואה הייתה ביטוי לרע המוחלט, פלנטה אחרת, כמאמרו של סופר השואה ק. צטניק.

האסכולה השנייה, עליה אני נמנה, אומרת, שלא רק אפשר להשוות, אלא חובה לעשות זאת כאשר הדבר מתבקש. לעולם לא תעשה השוואה כוללנית אלא תמיד בהקשר רלבנטי, כפי שעשיתי בשעתו בין העינויים שגרמו למותה של חנה סנש לבין העינויים במרתפי השב''כ שגרמו למותו של עבד חריזאת. המשטר הנאצי לא היה פלנטה אחרת, אלא מעשה ידי אדם, שיש ללמוד ולהפיק לקחים. אסכולה זו שמה דגש על תהליך ההידרדרות של גרמניה מרפובליקת ויימאר הדמוקרטית לעבר דיקטטורה נאצית, התנהגות הממסדים השונים, אקדמי, כנסייתי, כלכלי, כמו גם המוני העם, שנעו בין שיתוף פעולה לעמידה מהצד.

ישראל נמצאת באחד משלבי השחיקה הדמוקרטית שאפיינו גם את רפובליקת ויימאר. הכיבוש נמשך והברוטליות שלו חודרת לתחומי מדינת ישראל. הכנסת היא ימנית ומחוקקת חוקים טוטליטריים מהולים ברוטב של גזענות. המפלגות ''ישראל ביתנו'' בראשות המתנחל אביגדור ליברמן, ''האיחוד הלאומי'', מפלגה אשר כל נציגיה בכנסת מתנחלים מהימין הקיצוני בראשות המתנחל יעקב כ''ץ, ''הבית היהודי'' בראשות זבולון אורלב, ש''ס החרדית בראשות ההומופוב והקסנופוב אלי ישי וחלקים של הליכוד בראשות המתנחלים משה פייגלין וזאב אלקין, הם ותומכיהם מהווים תשתית פוליטית ממנה עשויים לצאת קברני שיירי הדמוקרטיה שעוד נותרו בתחומי הקו הירוק. הגזענות שלהם נהנית כבר כיום מתמיכת רוב העם, ויש נכונות לחקיקת חוקי אישות ואזרחות בסגנון חוקי נירנברג.

אסיים בשני ציטוטים שמחזקים לדעתי את אסכולת ההשוואה.
פרופסור דן בר-און ז''ל שהיה ראש המחלקה לפסיכולוגיה ומדעי ההתנהגות באוניברסיטת בן גוריון, חקר את החברה הגרמנית והישראלית, כיהן במשך שנתיים כפסיכולוג צבאי, כתב את הדברים הבאים (האם אפשר...): אני מודע להבדל המהותי בין דיכוי האינתיפאדה על ידי הצבא הישראלי ובין ההרג השיטתי של מיליוני יהודים במהלך השואה, אשר נועד להכחיד את הגזע היהודי. אולם מתוך העיסוק בשני התחומים למדתי כי ברמה של מנגנונים פסיכולוגיים וחברתיים בסיסיים שמשפיעים על כולנו, קווי הגבול אינם כה חדים וברורים כפי שהיינו רוצים להאמין. ובהמשך הוא כותב: מאחורי כל פושע בשואה היו לפחות תשעה עומדים מן הצד במקומות שונים בחברה: מנופף הדגל בהמון, קוראי הסיסמאות נגד יהודים, הקהל שהביט בגירוש ולא הגיב, אלו אשר נהנו מרכושם של המגורשים....בלי תפקידם הפעיל או הפאסיבי של אלו ועד רבים אחרים, המחוללים לא היו יכולים לבצע את תוכניתם. בהקשר זה הטענה שלי היא שמעשי העוולה שנעשו על ידי הפלוגה המתוארת במאמר של אליצור וישי קרין [כפי שפורסמו בספר ''כתם של עננה קטנה: צבא וחברה באינתיפאדה''] ומעשי עוולה אחרים שהתרחשו בתקופת האינתיפאדה ולאחריהן, לא היו יכולים להתבצע אם הציבור הישראלי היה מקדיש תשומת לב מלאה לדברים שקורים תחת שלטון הכיבוש (לקוח ממאמרה של הסופרת אילנה המרמן שכתבה ביקורת על הספר ב''הארץ ספרים'' 10 באוקטובר 2012)

הנה לנו דוגמה של חוקר מהמעלה הראשונה, שזכה בלא מעט פרסים, שיודע להבחין בין השונה שאינו ראוי להשוואה לבין הדומה הראוי להשוואה. ואכן, הרעה החולה שאיפשרה למחוללים לבצע את פשעיהם, כאן כמו שם, הוא העמידה מן הצד, שיתוף הפעולה של רוב העם עם מעשי עוולה. זה מה שאיפשר לשואה להתרחש וזה מה שמאפשר לכיבוש בן 45 השנים להחזיק מעמד. כאשר פרופסור בר-און מזכיר את הגרמנים שנהנו מרכושם של המגורשים, האם זה לא מזכיר את היהודים שבזזו רכוש של פלסטינים שבחלקם גורשו ובחלקם נסו בבהלה מאימי המלחמה ב-‏1948. והאם זה לא מזכיר את חלוקת הוילות הפלסטיניות, בקטמון, טלביה, המושבה הגרמנית, ואלה רק דוגמאות מירושלים, למקורבים לשלטון?

טור זה החזיר אותי 12 שנה אחורה לספר ''אזרחים על תנאי, יהודי גרמניה - פרקי זיכרונות 1780 – 1945'' (בהוצאת מוסד ביאליק ומכון ליאו בק), בספר הזה משתתף גם אבי ד''ר שמואל ספירו ז''ל, שפירסם זיכרונות נעורים. הספר פורסם במקור בגרמנית ותורגם לעברית. בביתי מצויים המקור והתרגום.
שמרתי את ביקורתו של פרופסור משה צימרמן על הספר שפורסמה ב''הארץ'' ב- 3 בפברואר 1995 תחת הכותרת ''העלבון הגדול של יהודי גרמניה על כבודם המחולל''. במאמרו מצטט פרופ' צימרמן את אחד המשתתפים בספר שכתב: ''קח מבן אדם את מזונו, מנע ממנו שינה, ענה אותו, הלבש אותו בגדים בלויים וחסרי צורה, גלח את קרקפתו, תן לזיפי זקנו לצמוח, טול ממנו את דמות האדם – ואז אבדו גם שיירי השיירים של האנושיות שאולי עוד נותרה באיש האס.אס, אז יקל עליו להשמיד יצור שאיבד כל חיצוניות של כבוד האדם'' ומוסיף פרופ' צימרמן: ''זו פעולה כפולה – זאת ידעו מארגני אי הכבוד – כך יאבד האדם היהודי (או כל קורבן) את הכבוד העצמי ויחד עם זאת יאבד הפושע, המבצע, את שארית תחושת הכבוד האנושי לזולת. זו תמצית מהותם של הרייך השלישי ודומיו. זו החוויה המרכזית שמתעד אוסף הזיכרונות''.

צימרמן נותן הגדרה מאד מעניינת למהות הרייך השלישי, איבוד הכבוד האנושי לזולת. זהו מכנה משותף לכל משטרי העריצות, הגדרה אוניברסאלית ואני שלם עימה. הדברים לעיל לא מזכירים את יחסה של ישראל לפלסטינים בשטחים הכבושים? איבוד צלם האדם במרתפי השב''כ ובבתי הסוהר. השפלתם היומיומית, הפגיעה בכבודם, נקודות להשוואה רלבנטית.
מעבר למכנה המשותף יש לכל משטר עריץ סימני היכר המייחדים אותו, וכך הדבר גם עם המשטר הנאצי והשואה, רצח עם חסר תקדים בעת החדשה. על כך אין מחלוקת.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


שני פרטים עומדים נגדך!
דוד סיון (יום חמישי, 18/10/2012 שעה 10:58) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפעם עזרת לי לנסח את הביקורת שלי על ההשוואות שאתה נוהג לעשות (הרמת לי לנחתה).

א. כתבת: ''ישראל אינה מדינה נאצית בגלל שאין בה מחנות השמדה (לפי שעה) והיא אינה בעלת תיאוריית גזע לפיה יש להשמיד את כל הערבים''.

ב. מהציטוט של דברי פרופסור בר און עולה שהגבולות אינם חדים וברורים. וגם: ''מאחורי כל פושע בשואה היו לפחות תשעה עומדים מן הצד במקומות שונים בחברה...'' אבל מדבריו עולה שראוי לנהוג בזהירות רבה כאשר עושים השוואות לנאצים או לתהליך נאציפיקציה.

-----

מצד אחד אתה קובע במפורש שישראל אינה מדינה נאצית אבל מיד מתכסה בטענה של בר און. אבל לאורך השנים המאמרים שכתבת מעלים טענ שהגבולות אינם חדים. מצד שני, רבים מוכרזים על ידך פושעים (כפי שמגדיר בר און) ללא בדיקה רצינית של המידע הקיים, וההכללות בהן אתה עושה שימוש מסמנות קבוצות בתוארים שמעוותים את המציאות. אחת כזאת קיימת גם במאמר הנוכחי.

בתמצית הבעיה בהשוואות שאתה עורך היא שאינך נוקט זהירות יתר המתבקשת, כאשר אתה עורך השוואות.
_new_ הוספת תגובה



אני תוהה לאיזה תהומות אתה עוד תרד .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 18/10/2012 שעה 13:24) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במקרה אני תלמידו של הדוקטור מאיר אלק ז''ל שהיה תלמידו של ליאו בק .
אפילו פגשתי כילד את ליאו בק .
החינוך שקיבלתי היה ללא ספק נאור .
אפילו הייתי פעיל בתנועת העולם הזה- כח חדש . תשאל את אבנרי .
אלא מה ?
למדתי עוד . ואני מבין מה שלא הבנתי בעבר .
מה שהסברתי לאבנרי ללא הועיל וגם לך , שוב - ללא הועיל .
על סמך ידיעותי היום אני כותב בביטחה - העם היהודי במסלול אובדני .
אתה משמן את המידרון למען יהיה יותר חלקלק ועושה זאת בגרמניה .

אכן עמוק התהום בו אתה נופל .

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



אני תוהה לאיזה תהומות אתה עוד תרד .
גדעון ספירו (יום חמישי, 18/10/2012 שעה 15:23)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אריה, אני מבקש להרגיע אותך: העם היהודי לא במסלול אבדני, לכל היותר מדינת ישראל, אבל זה לא בגלל הרצאותיי והדומים לי בחו''ל , לא בגרמניה ולא בארה''ב, להיפך, אלה חבלי הצלה, אלא בגלל מדיניותן של ממשלות ישראל להתעקש על המשך השליטה על עם אחר ולמנוע ממנו זכויות אדם בסיסיות. בהקשר זה אתה שותף לתהליך האבדני. זו תמצית המחלוקת בינינו.
_new_ הוספת תגובה



אני תוהה לאיזה תהומות אתה עוד תרד .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 18/10/2012 שעה 19:42)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני רגוע לגמרי . יש מחלוקת בנינו .
היא מתחילה אצלך בנאורות ואצלי בדרויניזם .
שברים מהבנותי כבר נכתבו כאן ואף נשללו , ברובן על ידי דוד ומעט גם על ידי אחרים .

הקבוצה שהיא היום העם היהודי היא שארית בגודל 13.2 מיליון נפש .
בשנת 1945 הקבוצה הייתה 11 מיליון בערך .
בשנת 1939 הקבוצה הייתה בערך 17-18 מיליון .
יש מעט מחלוקות על הדיוק המספרי אבל זה זניח לעומת המגמה .

זה על רקע העובדה שבשנת 1940 חיו בערך 2.5 מיליארד אנשים וכעת 7 מיליארד .

זו נפילה ברורה מבחינה מספרית ועוד יותר באחוזים .

מה יש לך להגיד ?
שבני האדם נעשים יותר אנושיים/נאורים/הומניים ?
לי דווקא נראה שיש שתי מגמות בענין .
חלקים מסויימים נעשים מתונים ואולי יותר הומניים אבל מנגד
יש התעוררות של קיצוניות , לוחמנות וטירוף .

על זה הדרויניסטים טוענים ששורדים המתאימים .
אז אני בוחן את נושא זכויות האדם .
לצורך זה אני הולך להפשטה של הטיעון . ההפשטה אומרת כך
לתת מפחית ממה שיש לנותן .
לקבל מוסיף לזה המקבל .
כל מבין דבר יודע שבתהליך שבו פלוני נותן ואלמוני מקבל , ייחלש הנותן וייתחזק המקבל .
רואים ניצנים של זה היום באירופה .
יש לדברי כמובן סייג .
יש מתן שהוא השקעה . השקעה שמניבה יותר מהכמות המושקעת . זו תמונה אחרת .

אין תמונה כזו במזרח התיכון ואין תמונה כזו בעולם .
הברברים הנוסעים בעגלות עם גלגלי העץ החורקים
עולים על שדה השושנים והחיטה אוכלים ובוזזים בלי חידוש השדה .
ובזה הם דומים לארבה .
_new_ הוספת תגובה



חיבתך העזה לגרמניה החדשה מוכרת מזה זמן רב,
בצלאל פאר (יום ראשון, 21/10/2012 שעה 10:10) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ומובן הדבר שיש שם אוזניים שרוצות לשמוע דברים רעים ל כ א ו ר ה על ישראל, בודאי כשהם באים מפיו של ישראלי, יהודי, מגוייס מטעם עצמו לזכויות אדם. בטח שבודאי אם הדברים הללו מושמעים בגרמניה שמתקשה עד היום להתמודד כראוי עם עברה הנאצי, ועמוק בתוכה רוחשת היא תאים אנטישמיים שהולכים ומרימים בה ראש בלי בושה. אפשר לראות במעשיך מעין מעשה המלבין את פשעי עברם, עלה תאנה לאנטישמים שמרימים ראש ומנסים להצטדק כ''אוהבי'' אדם וכאנטי-ישראלים. לתוך הנישה הזאת נכנסו כמה ישראלים ש''גילו את האמריקה שלהם, מרביצי המוסר מטעם עצמם שעולים לרגל לגרמניה, כדי להפקיר את הזירה לאותם חוגים אנטישמים קטנים, המפוזרים וצצים בה כפטריות לאחר גשם ראשון. וככל שיותר מרצים מטעם עצמם באים בשם האמת והמוסר, כך יורד יותר גשם שמפרה את פטריות השנאה באדמת גרמניה. כאמור, בכל הקבוצות הלכאורה ליברליות האלה ישנה את ניחוח השנאה הישנה והאמירה שזה לא מוסרי שהיהודים יוכלו להגן על עצמם. מבחינתם זה נגד חוקי הטבע הטבטוניים שלהם.
מגמת האנטישמיות הזאת מתרחבת בגרמניה, במסווה של תנועות למען הפליט/המסכן/המדוכא/הילד הפלסטיני שנרדף ע''י קלגסי צה''ל הפאשיסטים. יש בינהם שכבר אומרים שאם היו פשעי-נאצים במלחמה ההיא, הרי שהם מתגמדים אל מול פישעי צה''ל בשטחים היום. לוחמי זכויות האדם האלה, המצטיירים כ'שמאלנים נאורים', רואים בישראל את מדינת השטן, המדינה המסכנת את כל העולם ולכן המסוכנת ביותר בעולם. מגמות אלה מתפתחות בעיקר בדור שלישי ורביעי לנאצים של אז, שהיו פעם פאר תרבותם הפגאנית-ויזיגוטית-גרמאנית. הללו כבר לא מתביישים במעשי אבותיהם ואפילו יש כאלה המצדיקים אותם (גם אם מצד שני הם לא תמיד הם מוכנים להודות שהיתה השמדת יהודים שיטתית ומאסיבית).

ספירו, אתה טועה בגדול בתפיסתך את הדרך בה יש להתמודד בענייני ישראל באירופה ובגרמניה בפרט. משום מה אתה חושב שדרכך הפוליטית היא היחידה הצודקת ואין בילתה, ובכך אתה מנכס לך ערכי מוסר וצדק אבסולוטיים ושולל את זכותם של האחרים לפרש את ערכי המוסר והצדק לפי דרכם.

זה נכון שבשבילי יצטרך הגרמני לעמול עוד רבות כדי להוכיח את חפות-כוונותיו, ולו רק משום שהוא גדל בחברה שהשאירה את השנאה הנחותה ליהודים. הרבה גרמנים גדלו לאחר המלחמה שגידלו אחריהם דור שני ושלישי, שהתחנכו מחלב אמם לשנאת היהודי, לזלזול ביהודי. זה החינוך הבלתי פורמלי שגרמנים רבים קיבלו אחרי המלחמה בבתיהם, בבתי ספרם, בתנועות הנוער ובמועדונים. כשבגרו הללו, לא כולם ריפאו את עצמם מהשנאה הזו והללו נותרו עם שנאה מבעבעת בליבם.

בין אותם ''שמאלנים נאורים' יש גם דמויות 'היסטוריות' כמו גינתר גראס. שהיה נאצי נלהב בבגרותו שנחפז אל המלחמה, אהב לשנוא יהודים והעריץ את מפעל ההשמדה. חוויות בגרות / תרבות (קלוקלת) אלה צרבו את נפשו של הגראס, שהתמכר לשנאה תוך שהוא מצניע ומסתיר אותה. ולאחר ששמר את השנאה בליבו שנים רבות, הוא מקיא אותה באחת על ישראל בדרכים השמורות לו, דרכים שמבטאות את עמקות האנטישמיות הטמונה והאסורה עליו היום, זו שגדל וגם הזדקן עליה. ביטא את זה יפה מאוד העיתונאי הנריק ברודר, יהודי גרמני: ''לגראס תמיד היתה בעיה עם יהודים, אך הוא מעולם לא ביטא את זה באופן כה בהיר כפי שעשה ב'שיר' הזה... לגראס יש נטייה למגלומניה, אך הפעם הוא השתגע לחלוטין''. http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4212532,00.h... .
_new_ הוספת תגובה



אתה טועה-אין לי חיבה מיוחדת לגרמניה
גדעון ספירו (יום שלישי, 23/10/2012 שעה 0:38)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בצלאל, יש לך שתי הנחות מוצא שגויות.

ראשית, אין לי חיבה מיוחדת או לא מיוחדת לגרמניה. מה כן? יש לי עניין בנעשה בגרמניה, שהרי נולדתי שם, גורשתי משם ונישללה אזרחותי על ידי המשטר הנאצי ובאתי לפלשתינה הבריטית כפליט. גרמניה החדשה, בתהליך ארוך, קשה ומפותל, היכתה ומכה על חטאי ופשעי הנאצים. גרמניה זו החזירה לי את האזרחות ולהורי את רכושם. אשר על כן אך טבעי הוא לבדוק כיצד שתי המדינות בהן אני אזרח, מתמודדות עם השואה. את זאת אני עושה, בין השאר, גם בכתיבתי.

שנית, אתה בונה ממגדל בבל גזעני לפיו כל הגרמנים הם אנטישמים ושונאי ישראל וזה עובר מדור לדור, מאב לבנו,וכל פעילי זכויות האדם שם הם אנשים עם מסכות שמאחוריהן מסתתרים אנטישמים שרוצים בהכחדת ישראל. כאמור, בנית מגדל גזעני אבל הוא מתמוטט כבנין קלפים. אתה פשוט בז לעובדות. בבדיקת מצב האנטישמיות בארצות אירופה, נמצא כי בגרמניה היא הכי פחות נפוצה בהשוואה לשאר ארצות אירופה. בנוסף, ולמורת רוחי כאזרח גרמניה וישראל, גרמניה היא התומכת המסורה והעקבית ביותר שיש לישראל באירופה. אנטישמיות אינה תכונת אופי גרמנית שתינוק יונק עם חלב אימו.
_new_ הוספת תגובה



אתה טועה-אין לי חיבה מיוחדת לגרמניה
בצלאל פאר (יום שלישי, 23/10/2012 שעה 12:34)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הערותיך אלי שגויות ...

ראשית, אני הייתי שם סייגים גדולים הרבה יותר משלך אם הייתי רוצה ומבקש ללכת וללמד קטגוריה על ישראל בגרמניה, ולו בגלל זכרון העבר.

שנית, אינני בנאי ואפילו לא אדריכל ולא בניתי שום דבר על ''כל הגרמנים''. בכוונה תחילה דיברתי על האנטישמים בגרמניה שמגדלים דורות שניים ושלישיים של אנטישמים בליבם, לדוגמה, כתבתי ''[גרמניה]בתוכה רוחשת היא תאים אנטישמיים שהולכים ומרימים בה ראש בלי בושה'' וגם ל''לתוך הנישה הזאת נכנסו כמה ישראלים ש''גילו את האמריקה שלהם'', מרביצי המוסר מטעם עצמם שעולים לרגל לגרמניה, כדי להפקיר את הזירה לאותם חוגים אנטישמים קטנים, המפוזרים וצצים בה כפטריות לאחר גשם ראשון''. לדעתי שני הציטוטים הברורים האלה מבהירים בדיוק למי התכוונתי. אני בהחלט מכיר את מצב האנטישמיות באירופה, ואת ביטוייה המעטים יותר בגרמניה, יחד עם זאת אירועי האנטישמיות בגרמניה נמצאים במגמת עליה, כמו ברוב מדינות אירופה. על זה דיברתי. לכן מיהרת לחרוץ את דיני לשווא וגם להפיק מכך לקחים שגויים.

בברכה.
_new_ הוספת תגובה



אין לי כבוד ליהודי ישראלי שהולך ומוכר את נשמתו לשטן
גלעד היפתחי (יום שני, 22/10/2012 שעה 19:16) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הגרמני מתוך כוונה לפגוע במדינת ישראל !!!!!
אם כל הביקורת שיש לכולנו נגד המדינה ומנהיגיה השונים, בכל זאת, רק ילד קטן, עיוור או חסר מוח יכול לתקוף כל הזמן את ישראל בעדשיו ולהגן על הפלסטינים! אין כאן מצב שרק אם ניסוג אז יהיה שלום, אלא יש כאן מאבק לחיים ולמוות וכל עוד הם, הערבים, לא ישנו מאורחות מחשבתם לא יהיה פה שלום עם או בלי \\''השטחים\\''. כרגע הפלסטינים תוקפים אותנו כל יום, ואם יכלו היו כבר מזמן משמידים אותנו כשאנחנו הולכים בשלשות אל מותנו, כשהימני מימין, איש המרכז (מה זה?) במרכז ואיש השמאל בשמאל השורה. רק עיוור ופיסח לא יבינו זאת! מספיק להקשיב למנהיגיהם. מספיק לשמוע איך שהם כועסים על ישראל כשהיא מחסלת פושעים בדרכם לשגר קסאמים על אשקלון ושדרות, ואים הם קופצים בזעם על שהפרנו את החוק כשהיתה לנו החוצפה לירות במשגרי הרקטות!!!!!
אז עם כאלה אתם מחפשים שלום?
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי