|
''... ישראל במקום השני בין 10 המדינות המשכילות ביותר בעולם'' | |||||
חדשות / המערכת (יום ראשון, 23/09/2012 שעה 20:00) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
זה מידע חלקי בלבד | |||
|
|||
כאשר בוחנים את עניין החינוך על פי משתנים נוספים מתקבלת תמונה שלמה יותר: א. אם משווים את ההוצאה הלאומי לחינוך ואת ההוצאה לתלמיד אז מגלים שאולי אנחנו לא כל כך מוצלחים. למשל המגמה של ההוצאה הלאומית לחינוך כאחוז מהמתמ''ג נמצאת במגמת ירידה. באותה התקופה הממוצע בארצות ה-OECD היה בעליה. זו רק דוגמה אחת מכמה שמראות שבאופן יחסי ההשקעה שלנו בחינות היתה בירידה בשנים 2000 - 2009 (http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3...). אפשר לצפות שיש קורלציה חיובית בין ההוצאה הלאומית לחינוך ובין רמת החינוך לבין איכות ההשכלה שנרכשה - לבין איכות התארים. ב. אתמול נערכו הבחינות הפסיכומטריות ברחבי הארץ. בדיווחים ברדיו שמענו שבפעם הראשונה נכללה בבחינה כתיבת חיבור. שינוי משמעותי ביותר מאז 1992. ברדיו דיברו על על היכולת של תלמידי ישראל בכתיבה ובכתיבת חיבורים בפרט. התחושה שקיבלתי היא שיכולת הכתיבה איננה גבוהה. ג. יתכן שבדו''ח הבא של ה-OECD נתבשר שהעלינו את ההוצאה הלאומית לחינוך. מדוע? הממשלה הנוכחית החלה לטפל בנושא מצד ההוצאה הלאומית (דיון 6224). | |||
_new_ |
זה מידע חלקי בלבד | |||
|
|||
הוצאה זה כסף. תארים זה איכות. הקשר בין כסף לאיכות אינו קשר ישיר לעיתים אפילו לא עקיף. ראה כמה בני עניים הפכו למובילי הדור בתחומם. ב. איך יכולת לקבל את התחושה הזו? קראת חלק ניכר מהמבחנים? במסגרת הבכיינות הלאומית הישראלית נוהגים ללגלג על החינוך בארץ. הדו''ח האחרון לא הפתיע אותי. מספיק לראות את הישגי תעשיית ההי-טק בכדי להבין שהמלגלגים הם אלו שאינם מבינים שחינוכם קלוקל. | |||
_new_ |
זה מידע חלקי בלבד | |||
|
|||
א. תואר אמור להיות איכות אבל מספר תוארים לא בהכרח מעיד על איכות. לא כל תואר מסמן איכות. - כאשר ההוצאה לחינוך יורדת באופן ריאלי זה משפיע על איכות התוצאות. - נתוני מבחני פיזה מראים שיש לנו בעיה. אלה בוחנים אורינות בני ה-15 בהבנת הנקרא, במתמטיקה ובמדעים. התוצאות של ישראל עדין מתחת לממוצע בין 70 מדינות. - למיטב זכרוני שמענו את הזוכה בפרס נובל, פרופסור דן שכטמן טוען שאיכות המורים לא כל כך טובה (http://www.mako.co.il/tv-people/list-index/category1...). ואיכות המורים בהחלט קשורה לגובה ההוצאה לחינוך. - בני עניים הפכו והופכים למובילי הדור בהשכלה לא בגלל שזה לא עולה כסף, אלא כי: -- הם היו כשרוניים -- מישהו אחר מימן את השכלתם. - ידוע שממשלת ישראל עסקה בעניין הצורך בטיפוח מצויינות בהשכלה גבוהה באמצעות תוספת תקציבית. כל אלה הם אינדיקציות שיש בעיות בהישגי מערכות החינוך וההשכלה שלנו בשנים האחרונות. ברור שחלק מהבעיה נובע ממגמות בהוצאה לחינוך ולהשכלה. ברור גם שאם עניין ההוצאה לא יטופל המגמה עשויה להתבטא בירידה בהישגים בעתיד. ב. לא קראתי בחינות אבל שמעתי מומחים מדברים על המצב בהקשר הנדון, יכולת הכתיבה. ג. הישגי תעשיית ההי-טק חשובים וגם מהוווים אינדיקציה חיובית מאד, אבל הם בהחלט רק חלק מהתמונה. החלק שהוזכר בסעיפים הקודמים גם הוא חשוב. | |||
_new_ |
זה מידע חלקי בלבד | |||
|
|||
תמיד אפשר לראות את החצי הריק. הדו''ח האחרון והצלחת תעשיית ההי-טק מראים את החצי המלא. כפי שציינתי, הישראלי הממוצע ( וזה לא אתה) תמיד רואה את החצי הריק. | |||
_new_ |
זה מידע חלקי בלבד | |||
|
|||
אני חולק עליך כי הדו''ח האחרון מציג תמונה חלקית בלבד. תמיד צריך לראות את כל חלקי התמונה. אני גם חושב שמספר יחסי לאוכלוסיה של תוארים לא בהכרח מעיד על איכות ולכן לא נתון כל כך חשוב. לעומת זאת המגמות שהצגתי בהוצאה הלאומית ועל התוצאות מבחני פיז''ה שהזכרתי ומבחני המיצב שלא הזכרתי מעידים שאם אנחנו רוצים שחצי הכוס המלאה לא תתרוקן עלינו להכיר שיש לנו בעיה. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |