פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ממשלה שונה מתאגיד עסקי
עגל הזהב / דוד סיון (יום ראשון, 08/07/2012 שעה 15:00)


ממשלה שונה מתאגיד עסקי

חוב ממשלתי שונה מחוב של תאגיד עסקי או של אזרח

ד''ר דוד סיון



מדינה איננה תאגיד עסקי. היא שונה ממנו בלא מעט מובנים. ראשית, המשק, הוא מערכת הרבה יותר מורכבת מתאגיד עסקי, אפילו הגדול ביותר שקיים (America Isn’t a Corporation). שנית, ניהול טוב של מדיניות כלכלית (שמטרתה רווחת התושבים) אינו דומה לניהול תאגיד עסקי שמטרתו מיקסום רווחים. שלישית, במדינות מפותחות רוב העובדים מועסקים בשרותים שונים שלמעשה מוגנים מתחרות עם משקים אחרים. בישראל השרותים מספקים בערך כ-‏80% ממשרות השכיר במשק (לוח 1.3).

רביעית, תאגיד עסקי הוא מערכת פתוחה – הוא מוכר את רוב מה שהוא מייצר ללקוחות חיצוניים. לעומת זאת, מדינה היא למעשה מערכת סגורה כי היא מוכרת את רוב מה שהיא מייצרת לעצמה (לאזרחיה, לתושביה). העובדה הזאת מהווה מאפיין מרכזי של ההבדל בין התאגיד לממשלה. ההבחנה הזאת חשובה מאד כאשר שוקלים איזה מדיניות כלכלית על הממשלה לנקוט.

כאשר תאגיד עסקי מחליט לקצץ בהוצאות (כולל פיטורי עובדים), הוא עושה זאת כדי לשפר את הרווחיות שלו. לעומת זאת כאשר הממשלה מקצצת בהוצאות (מדיניות פיסקלית מצמצמת) היא גורמת למיתון במשק ולעליה בשיעורי האבטלה. כך נפגע האינטרס של הממשלה כי היא מקצצת ברכישות מיצרנים מקומיים. זה למעשה מה שקרה לאחרונה בגוש האירו. לבסוף נציין שהמאפיינים שנזכרו יוצרים את ההבדל בין הממשלה לבין האזרח (בעצמו) כישות כלכלית.



הממשלה היא גם שליט, ריבון, וככזאת יש לה סמכויות שאין לתאגיד או לאזרח (הקטן). העובדה הזאת נותנת לממשלה את האפשרות להטיל מסים ולהקצות תקציבים – לנהל מדיניות פיסקאלית. המשמעות של היכולת להטיל מסים היא שבניגוד לתאגיד (לאזרח) הממשלה לא צריכה למכור מוצרים (שעות עבודה). לממשלה יש דרך נוספת לגייס מקורות למימון התקציב: הקצאת אג''ח ממשלתיות לבנק המרכזי ובתמורה לקבל הלוואה. באמצעות ההלוואה הזאת היא יכולה לרכוש שירותים, להקים בתי ספר, לבצע השקעות שונות, להעסיק עובדים וכו'. מיותר לציין שהבנק המרכזי לא נוהג לרכוש אג''ח מתאגיד העסקי או האזרח לפי צרכיהם.

כדי לשלם חוב תאגיד או אזרח פרטי חייבים להקריב צריכה אקטואלית - לצמצם הוצאות. לממשלה אין מגבלה פיננסית כזאת: למעשה, בגלל כלי המדיניות הכלכלית, היכולת של הממשלה להוציא (לבצע רכישות) עכשיו איננה תלויה בגודל החוב שלה ובהיקף ההוצאות שלה אתמול. בנוסף, כמו שכבר נרמז, הממשלה חייבת לנו שזה בעצם לעצמה. מצב כזה לא יכול להתקיים עבור תאגיד עסקי, או אזרח (עצמו).




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הצגה של צד אחד של המטבע.  (ע.צופיה) (9 תגובות בפתיל)
  עוד כלכלן שמתייחס לצנע  (דוד סיון) (9 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי