פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_7018

הדילמה של הגרמנים
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 26/06/2012 שעה 15:00)


הדילמה של הגרמנים

ד''ר דוד סיון



המשבר בגוש האירו מדאיג מאד את ממשלת גרמניה – האפשרות שהגוש יפורק נראית מאד ריאלית. זו כנראה הסיבה למחקר שנערך במשרד האוצר הגרמני כדי לבדוק מה יהיו נזקי פירוק גוש האירו. ה''דר שפיגל'' פירסם פרטים על ממצאי המחקר שמשרד האוצר למעשה הכחיש את קיומו. באותה הזדמנות צירף המגזין את ממצאי תחזית של האפשרות שביצע הבנק ההולנדי ''ING'' ((Part 3: 'Consequences of Disaster Would Spread Like a Tidal Wave', תרחיש יום הדין הגרמני...).

על פי שתי התחזיות האלה במהלך השנה הראשונה מהפירוק המשק הגרמני יצטמק בשיעור מאד משמעותי (בין 10% ל-‏12%) ומספר המובטלים יעלה מכ-‏3 מיליון ל-‏5 מיליון. במילים פשוטות מאות אלפי משרות ינדדו לארצות אחרות ואלפי חברות יפשטו רגל ועקב כך ההכנסות ממסים יצטמקו, בזמן שהוצאות על רווחה ופעולות ''חילוץ'' ולכן הגירעון הממשלתי יתרחב.

התרשים המבוסס על נתוני ''ING'' ושהוצג בצמוד למאמר מראה את תחזית המצב הכלכלי בבארצות הגוש, בתום שנתיים מהפירוק. גם בארצות האחרות יורע המצב באופן משמעותי מאד: הצטמקות הכלכלות בין 9% ל-‏15%, וגם עליה גדולה בשיעורי האבטלה.

על הרקע הזה הסיכוי לאזן את התקציב הממשלתי בגרמניה ובארצות האחרות יהפוך לחלום רחוק. כאשר זו המציאות הצפויה ''חילוץ'' הכלכלות בפריפריה, ככל שיעלה, הרבה פחות מפחיד. פעולה להצלת הגוש כנראה יותר משתלמת לגרמנים. על הרקע הזה נראה שהמשך התניית תוכניות ה''חילוץ'' בתוכניות צנע (ו-או המשך תוכניות הצנע האחרות בשאר ארצות הגוש), שנקבעו ביוזמה ובהתעקשות של הגרמנים, יהיה חסר תועלת.



מה כל זה אומר עלינו? כזכור, התפוצצות בועת ההי-טק בראשית העשור הקודם גרמה למיתון במשק הישראלי שנמשך שנתיים (2001 – 2002). אז זה היה מיתון שנגרם בגלל מגזר אחד בכלכלה. הפעם המיתון הכבד שיתפתח באירופה יקיף את כל מגזרי הכלכלה. לכן צפי של מיתון חריף יותר, מזה שהיה בראשית העשור, בישראל הוא די סביר והגיוני.

אולי גם באוצר הישראלי חוששים מהשפעת תוצאות התפרקות גוש האירו. זה הסבר אפשרי לדיווח בערוץ 1 אתמול (מבט, 25.6.2012) שבאוצר מתכוונים להמליץ לראש הממשלה להגדיל את הגירעון בשנה הבאה בכ-‏14 מיליארד ש''ח.








מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.