פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
היבטים כלכליים באקטואליה
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 12/06/2012 שעה 15:00)


היבטים כלכליים באקטואליה

ד''ר דוד סיון



חוק הספרות

בראשית השבוע, 10.6.2012, אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את ''הצעת החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל'' שהעלתה השרה לימור לבנת (הודעת משרד התרבות והספורט). כעת, למעשה, יתחיל מסעו של החוק בכנסת. הרקע להצעת החוק הוא:
במדינת ישראל שורר בשנים האחרונות מצב ייחודי שבו התנהלות שוק הספרים מוכתבת כמעט באופן בלעדי על ידי דואפול המורכב משתי רשתות השולטות בכ-‏80% מהשוק, כשאחת מהן מתאפיינת במבנה משפטי של בעלות אנכית, באופן בו היא נשלטת על ידי הוצאת ספרים גדולה. מצב זה גורם לפגיעה קשה בעיקרון התחרות החופשית.
מהפרטים שעולים מההודעה הזאת ומהצעת החוק המקורית, מתברר שלפגיעה בעיקרון ''התחרות החופשית'' המתוארת יש שתי קבוצות של נפגעים: הסופרים והמוציאים לאור.

אם תיאור המצב הזה נכון, יש בשוק הספרים דואופול, הרי שמקובל על הכלכלנים להפעיל רגולציה שתגביל את האפשרות לנצל את כוח השוק. כדאי גם להזכיר שמשרד התרבות אינו ממהר לקבוע מסמרות: הוא מציע לחוקק את החוק כהוראת שעה לתקופה מוגבלת כדי לראות אם החוק מועיל או פוגע בתחרותיות.


איומים מיותרים

שר האוצר שוב מהלך אימים:
אני שומע קולות מהאופוזיציה ואף מהקואליציה של אנשים מסוימים שאינם מבינים את החשיבות הרבה בשמירה על משמעת תקציבית. אם חס וחלילה תקלע ישראל למצבה של ספרד, אף ארגון או מדינה לא יזרימו לה 100 מיליארד אירו כסיוע.
הייתי מציע לכולנו לזכור מה אמר בהקשר הזה שר הביטחון ערב יום העצמאות האחרון:
אני חושב שאם היו מגיעים בגירעון לעוד 0.9%, לא יקרה כלום. מישהו יכול להסביר לי ברצינות לאיזו מטרה בדיוק אנחנו חונקים את השירותים החברתיים? הכול כי האוצר אומר שזה מסוכן. מה מסוכן?
...
... יוון, ספרד? מה פתאום? איפה ישראל ואיפה אירופה.
כדי להיכנס לפרופורציה כדאי שנזכור עוד מספר עובדות. ראשית, המשבר בספרד נגרם על ידי השוק הפרטי ולא בגלל משמעת תקציבית. שנית, הפעם האחרונה שישראל נזקקה לסיוע היתה בראשית העשור הקודם. לצורך העניין הספיק הסכם הערבויות עם הממשל האמריקאי שהיה מצומצם בהרבה מהסיוע לספרד, גם באופן יחסי. שלישית, בפעם הקודמת שהמשק הישראלי הושפע מהמצב באירופה (2008-9) היה מיתון שנמשך רק חצי שנה. שיעורי הצמיחה בשני הרבעונים הבאים כיסו את הגירעון שנגרם בגלל המיתון. רביעית, כפי שטען ברק הנהגת צנע-קיצוצים בעת הזאת איננה בהכרח מה שדרוש למשק. הנסיון הכלכלי מלמד שדוקא בעת שמתרגש מיתון יש לשקול הגדלת הגירעון התקציבי.

ספרד איננה דוגמה למשמעת תקציבית לקויה, וישראל לא עומדת להיקלע, בטווח זמן סביר, למצב כזה שתזדקק לסיוע של 100 מיליארד אירו. לכן ההשוואות שעורך שר האוצר בין ישראל ליוון או ספרד אינן רלוונטיות – מיותרות.


הצלת הבנקים בספרד

המשק הספרדי נמצא במיתון כבר מהרבעון האחרון של שנת 2011, וזה לאור העובדה שלמעשה לא יצא מהבור אליו נפל בגלל המשבר של 2007. זה קורה לא מעט בגלל תוכניות הצנע שהטילו מנהיגי גוש האירו (''בהסכמה'') על ספרד ושאר מדינות הגוש. כתוצאה שיעור האבטלה הכללי בספרד מגיע לכדי 24% כאשר בין הצעירים (משתתפי כוח העבודה בגילים 15 – 24) השיעור מגיע לכדי 50%. עוד מאפיין של המצב הכלכלי הזה היא חולשת המערכת הבנקאית שלא עומדת בדרישות ההון של גוש האירו. הבעיה החריפה לאחרונה כאשר בשבועות האחרונים נרשמה משיכת פקדונות נרחבת.

ספרד עלתה לראש דאגתם של מנהיגי גוש האירו.

במהלך סוף השבוע החליטו שרי האוצר של גוש האירו לספק לספרד 100 מיליארד אירו כדי לחלץ את הבנקים ממצבם הקשה (ספרד תקבל...). גם הפעם הם לא הראו סימן שיש להם כוונה או לטפל בבעית האבטלה של בני האדם שנפגעו מהמשבר, שלמעשה אותם הם אמורים לשרת. גם כעת אין מנהיגי הגוש מוכנים לוותר על תכניות הצנע – אותן תכניות שהחזירו את המיתון.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


הערות
ע.צופיה (יום שלישי, 12/06/2012 שעה 17:14) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א.אפשר למנוע מהחנויות לתת הנחות על ספרים, אך אי-אפשר להכריח את הציבור לקנות את הספרים.

ב. הבעיה והויכוח אינו על הגדלה כזו או אחרת של הגרעון. הויכוח הוא על הסעיפים שבהם רוצים להגדיל את ההוצאה הציבורית על ידי גרעון.
ע''ע מאמרו של הכלכלן שלמה מעוז.

ג.לספרד, בניגוד לארצות אחרות באירופה, אין תחום יצרני מוביל ולאור ''ההצפה'' הסינית-הודית התעשיה הספרדית ''מתחסלת''.
תכנית ''הצנע'' אמורה לרסן את רמת החיים, להוריד את רמת השכר ולהחזיר את התחרותיות לשוקים האירופאים.
הבנקים הספרדיים הם בעיה בפני עצמה, דומה לבעיית הבנקים האמריקאים ולכן גם ''הטיפול'' דומה.
_new_ הוספת תגובה



הערות
דוד סיון (יום שלישי, 12/06/2012 שעה 18:20)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. דבריך נכונים אבל אני לא חושב שמדובר במניעת הנחות גרידא. מקריאת הצעת החוק וההסבר של משרד התרבות עולה כי הכוונה ניצול כוח שוק בצורה שפוגעת בתחרות, בסופרים ובמוציאים לאור.

ב. הבעיה שבה התמקדתי היא הנסיון של שר האוצר להלך איימים על כל אותם אנשים (כולל נציגי ציבור) ששואפים להרחיב את התקציב. הוא עושה זאת באמצעות ההשוואות המופרכות ליוון ולספרד. מה שהכי בולט זה שכאשר אהוד ברק מבקר את הגישה הזאת הוא מותקף כאילו הוא אינו מבין דבר.
גם שלמה מעוז מבקר קשות את הגישה הזאת.

ג. הבעיה בספרד (כמו בארצות פריפריה אחרות) החלה מזרמי ההון בעיקר מגרמניה, עודף ההון זרמו גם דרך הבנקים הספרדיים. הזרמים האלה יצרו חוסר איזון במאזן התשלומים ובחשבון השוטף של ספרד (וארצות פריפריה אחרות, כמו אירלנד) אלה הגורמים לפגיעה בכושר התחרות או שמנעו את התפתחותו. זה קרה בלי מעורבות הממשלה הספרדית. רק לסבר את האוזן אציין ששיעור החוב הממשלתי בספרד היה גבוה יותר רק מזה של ממשלת אירלנד (ראה את הגרף במאמרי הקודם: דיון 6997). גם כיום שיעור החוב הממשלתי של ספרד נמוך מאחרים כמו גרמניה למשל.

הצמיחה בשיעור החוב נבעה ונובעת מגורמים אוטומטיים בתקציב שמתרחבים בעת מיתון ומצטמקים בעת שגשוג. הם כמובן מיועדים לטפל בצרכים של אותם אזרחים מובטלים למשל.

כעת מי שכבר ממילא משלם מחיר כבד על תקופת השפע הם האזרחים הפשוטים (כ-‏5.5 מיליון מובטלים בספרד). הם משלמים אותו גם ללא הצנע. עם הנהגת תוכנית הצנע בספרד נפגעו אותם אנשים פעם נוספת ומספר המובטלים עלה בצורה משמעותית.

אבל שים לב שהבנקים מגרמניה וכעת ואלה הספרדים שסיפקו את זרמי ההון ללא חשבון, שיש גם להם אחריות למצב, לא משלמים כל מחיר ועוד מקבלים סיוע נדיב.

לבסוף נראה לי שאם תבדוק את הנתונים תמצא שחלקם של ההודים והסינים בכלכלה הספרדית לא משמעותי. למיטב זכרוני עיקר הסחר של ארצות הגוש הוא בינן לבין עצמן. (לכן גם הנזק שנגרם מחוסר האיזון במאזן התשלומים הוא בתוך הגוש.)
_new_ הוספת תגובה



הערות
ע.צופיה (יום שלישי, 12/06/2012 שעה 18:47)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני הבינותי שבספרד הייתה בועת נדל''ן עצומה שניזונה בעיקר מהלוואות נדיבות ביותר של הבנקים הספרדיים.
כמו כל בועה, היא תמיד בסוף מתפוצצת ועתה הבנקים עומדים בפני מפולת. זה מאוד מזכיר לי את ארה''ב.
בספרד הייתה חקלאות מפותחת שנפגעה עקב ירידה חדה בכמות הגשמים. בספרד הייתה תעשיית ביגוד שכבשה את העולם ( זארה וכדומה). עתה כולם תופרים במזרח הרחוק. התופרות הספרדיות מחפשות עבודה.
אין בספרד תעשיית היי-טק, אין תעשיית נשק או מוצרי מתכת, תעשיית הרכב מצומצמת ( סיאט) רק התיירות עדיין פורחת.
האבטלה החלה כבר לפני 3-4 שנים והעלתה לשלטון את השמאל. עתה החליפו אותו בימין.
מבחינה זו (של אבטלה) המצב דומה ביוון, איטליה,אירלנד ופורטוגל.
תכנית הצנע אמורה להחזיר את התעשיה האירופאית לתחרות העולמית וכך להקטין את האבטלה ולחדש את הצמיחה.
_new_ הוספת תגובה



הערות
דוד סיון (יום רביעי, 13/06/2012 שעה 6:11)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמו שטענתי בהודעה הקודמת מה שהזין את בועת הנדל''ן היו זרמי הון מבנקים בגרמניה וצרפת. הבנקים האלה קיבלו סיוע מהנהלת הגוש בסיבובים קודמים. כעת נותנת הנהלת הגוש סיוע לבנקים הספרדים שביחד עם אלה מגרמניה וצרפת השתתפו בניפוח הבועה.

שיעורי האבטלה החלו לטפס בשנת 2008, בעקבות המשבר שהחל בארה''ב. אז גם נפסקו זרמי ההון (בלי חשבון) מגרמניה וכו'. מאז המשק הספרדי לא התאושש למעשה. בשנתיים האחרונות אולי קצת פחות מופעלת תוכנית הצנע (בתקציבי הממשלה) שלא תורמת להתאוששות אלא להיפך - שעור האבטלה עלה מ-‏20% ל-‏24% (בערך עוד מיליון מובטלים).

בהקשר הצנע צריך לציין שהמשבר הכלכלי לא נבע או נובע מפעילות תקציבית של הממשלה הספרדית, אלא מפעולות השוק הפרטי (כולל זרמי ההון מחו''ל), לכן צנע וקיצוצי תקציב למעשה לא משפרים את המצב.

הצפי שהצנע והקיצוצים יסייעו לשיפור כשר התחרות של המשק הספרדי, אלא שאליה וקוץ בה: זה לא תהליך קצר ובנתיים הוא מגביר את הסבל של מי שכבר נפגע. אבל כאשר מתייחסים למגזר הפיננסי, הבנקים, נוהגים ב''נדיבות''.

יש דרכים אחרות לחדש את הצמיחה (ראה למשל את מאמרו של שלמה מעוז) שבעקבותיה ישתפרו מאזני הבנקים וכושר ההחזר של החייבים בשוק הפרטי...
_new_ הוספת תגובה



מאמר מעניין
ע.צופיה (יום רביעי, 13/06/2012 שעה 23:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי