פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אור וצל בנתוני התעסוקה
עגל הזהב / דוד סיון (יום רביעי, 02/05/2012 שעה 15:00)


אור וצל בנתוני התעסוקה

ד''ר דוד סיון



כפי שהתברר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עדכנה-שינתה בחודשים האחרונים את גודל המדגם שמשמש להפקת סקר כוח אדם. על פי הסטטיסטיקן הראשי, פרופסור שלמה יצחקי הסיבה לשינוי היא הרצון ... שההשוואה מול העולם תהיה נכונה והיום אנחנו מודדים כמו כל מדינות ארגון המדינות המפותחות (OECD). השינוי העיקרי היה הוספתם של חיילי צה''ל (סדיר וקבע) ושל תושבי ישובים קטנים בפריפריה.

התוצאה הבולטת של השינוי המתודולוגי היתה ששיעור האבטלה בחודש פברואר עלה מ-‏5.4% לפי השיטה הישנה ל-‏6.5%. אבל צריך להדגיש שמדובר בשינוי שיטת המדידה ולא בהרעה במצב התעסוקה במשק הישראלי. מאחר וחיילי צה''ל אינם מובטלים הרי שהעליה ודאי נגרמה על ידי העובדה שבאותם ישובי פריפריה שצורפו למדגם שיעור האבטלה גבוה יותר מאשר ביתר ישובי המדגם (''צירוף הפריפריה שינה התוצאות'').

לפני מספר ימים (30.4.2012) פרסמה הלמס גם את הנתונים מסקר כוח אדם לחודש מרץ ולרבע ראשון 2012. מההודעה הזאת עולה כי שיעור ההשתתפות בכוח העבודה עלה בצורה משמעותית. הנתון הזה מצטרף למגמה החיובית שכבר נמשכת מספר שנים. זו בעצם נקודת אור בדיווח. אבל גם ראוי לזכור שעוד לא הגענו לשיעורי ההשתתפות בארצות, המפותחות, אליהן אנחנו אוהבים להשוות את עצמנו.

עוד התברר מנתוני הסקר שבין פברואר למרץ עלה שיעור האבטלה ב-‏0.4% והגיע ל-‏6.9%. השינוי הזה מעיד על הרעה במצב התעסוקה. ההערכות והמסקנות שעולות הן:
א. יתכן מאד שחלק מן המובטלים החדשים (סה''כ כ-‏14.2 אלף) הם מאותם המצטרפים החדשים לכוח העבודה.
ב. העליה הזאת מושפעת חזק מההרעה במצב הכלכלי באירופה (כמה משקים מרכזיים, כמו בריטניה שנכנסו למיתון). גם הירידה בשיעור הצמיחה הרבעוני של המשק האמריקאי, מ-‏3% ברבעון הקודם (אחרון של שנת 2011) לשיעור של 2.2%, השפיעה באותו הכיוון.
ג. מאחר וההרעה במצב הכלכלי באירופה ובארה''ב צפוי להימשך, ראוי שקובעי המדיניות הכלכלית ישקלו ברצינות את הצעותיו של אהוד ברק להרחיב את הגרעון אל מעבר לשיעור המתוכנן.
לכן ראוי להזכיר את הצל שמעיב על המצב הכלכלי של המשק הישראלי. ראשית, ישנה העובדה ש''התגלו'' מובטלים בפריפריה. שנית, העליה בשיעור האבטלה כנראה תימשך אל תוך הקייץ. הצהרות של חלק מקובעי המדיניות הכלכלית על ''קדושתה'' של מסגרת הגירעון שנקבעה מבשרות על קשיים בפיזור הצל.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הצל  (ע.צופיה) (5 תגובות בפתיל)
  לצערי חלק גדול מהעובדים העצמאיים מצהירים על עצמם כמובטלים  (בצלאל פאר) (24 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי