פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הגורמים שקובעים את מחיר הדלק לצרכן
עגל הזהב / דוד סיון (יום רביעי, 25/04/2012 שעה 15:00)


הגורמים שקובעים את מחיר הדלק לצרכן

למי בארץ מועילה עליית מחירי הנפט הגולמי

ד''ר דוד סיון



מחיר הדלק מול עלות נפט גולמי
מחיר הדלק מול עלות נפט גולמי
לחץ להגדלה
הראשון בין הגורמים הוא מחיר חבית נפט גולמי בשוק הרלוונטי לישראל. במשרד האנרגיה והמים יש סדרות עתיות של הנתונים על שני המשתנים הללו. את מחירי הדלק לצרכן ניתן למצוא במחיר לצרכן בתחנת הדלק. את נתוני המחירים של הנפט הגולמי בדולרים לחבית קיבלתי במייל ממשרד האנרגיה והמים. את המחירים האלה ''תרגמתי'' למחיר לליטר בש''ח. הגרף הבא (''gas-price-structure'') מראה את המגמות של שלושה משתנים: מחיר הנפט הגולמי, מס הבלו ומחיר הדלק (בנזין 95 אוקטן) לצרכן בש''ח. הסיבה שנתוני הבלו מוגבלים ל-‏16 החודשים האחרונים היא שבתקופה קודמת לא פורסמו נתונים חודשיים.

מבחינת הגרף עולות מספר עובדות חשובות:
  1. מרכיבי המחיר לצרכן העיקריים הם מחירו של הנפט הגולמי והבלו. לפי נתוני אפריל 2012 מחיר הנפט הגולמי הוא 2.87 ש''ח לליטר והבלו 2.74 ש''ח לליטר - בסה''כ זה מגיע ל-‏5.61 ש''ח (כ-‏72%).
  2. המגמה של מחיר דלק, 95 אוקטן, לצרכן מושפעת חזק מהמגמה של המחיר לליטר נפט גולמי.
  3. המגמה של מחירי הדלק לצרכן תלולה יותר מזו של עלות הנפט הגולמי.
מה גורם את הבדל בין מחיר הדלק לצרכן ומחיר הנפט הגולמי?
הגורם הראשון הוא הבלו שלמעשה נקבע מספר פעמים בשנה בהתאם לשינויים במדד. הגורם הבא הוא עלות הזיקוק שלמעשה נקבעת בשוק החופשי ותלויה בשינויים במחירי תשומות כמו עובדים, חשמל, הובלה וכו' או בגלל שינויים ברגולציה. אבל לאחרונה יתכן שבמגזר בתי הזיקוק נוצר כוח שוק. הבא בתור הוא מרווח השיווק שמפוקח על ידי משרד האנרגיה והמים ומשרד האוצר. לאחרונה נקבע מרווח השיווק על 59 אגורות לליטר. אנחנו גם משלמים מע''מ בסך של כ-‏1.07 ש''ח מעלות הדלק לצרכן (מחירי דלק). מהנתונים על מבנה מחיר הדלק לצרכן מתברר שמחיר דלק (95 אוקטן) בשער בית הזיקוק כמעט זהה למחיר הנפט הגולמי בכניסה לבית הזיקוק.

מה גורם את שוני בין המגמה של מחיר הדלק לצרכן ושל עלות הנפט הגולמי מאז 2004?
נתחיל מכך שההתנהגות לאורך זמן של כל משתנה שמהווה חלק ממחיר הדלק ולא מעלות הנפט הגולמי, משפיעה על ההבדל בין שתי המגמות. אלה אותם משתנים שגודלם האבסולוטי היה חלק מהתשובה לשאלה הקודמת, אלא שכעת עלינו לבדוק את השפעת השינויים באותם המשתנים. תשובה טובה מתקבלת מבחינת השינויים בשקלים של מרכיבי מחיר הדלק לצרכן. להלן הגורמים החשובים שמשפיעים על ההבדל בין שתי המגמות:
קישורים:
  1. במהלך התקופה (2004 – 2012) עלה הסכום שנגבה כמס בכ-‏89 אג' לליטר דלק.
  2. כל זה למרות ששיעור המע''מ ירד מ-‏18% ל-‏16% ושהבלו (מס על הדלק) יורד כבר מראשית 2001.
  3. מרווח השיווק, עלות הבאת הדלק לפי המשאבה עלה בהדרגה ב-‏17 אג' עד אוגוסט 2011, ומאז ירד בכ-‏11 אג'.
שלושת הסעיפים לעיל מתארים התנהגות משתנים שלא משפיעים רק על המחיר לצרכן ולא על העלות של הנפט הגולמי. לכן הם הסיבה לכך שמגמת העלייה במחירי הדלק לצרכן חדה יותר ממגמת העלייה במחיר הנפט הגולמי. העניין הבולט כאן הוא בכך שהמרוויח מהתהליך בעשור האחרון הן ממשלות ישראל. במהלך התקופה גדל בהדרגה הסכום שגבו ממשלות ישראל באמצעות מחיר הדלק (בנזין 95 אוקטן) לצרכן – קופת האוצר ''הרוויחה'' במהלך התקופה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הערה  (ע.צופיה)
  ספקולציה  (חניבעל שטיין) (4 תגובות בפתיל)
  המחירים מתנהלים בתחום הסביר  (גלעד היפתחי)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי