פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
דין רודף ומוסר
נסים ישעיהו (יום רביעי, 14/08/2002 שעה 3:41)




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


דין רודף ודין מוסר הם דינים הגיוניים וכך גם נוהגים
אורי מילשטיין (יום רביעי, 14/08/2002 שעה 9:39) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בישראל החילונית היום.

השאלה מי הסמכות. הרי כשעניני רדיפה ומסירה מגיעים לבית המשפט נוהגים השופטים לפי אותו כלל אם גם לא מוציאים פסק דין מוות אלא רק לגבי רודפים נאציים כאייכמן, ובמובן קצת שונה בחיסולים ממוקדים של מחבלים.

הבעיה מתעוררת כאשר א. הנושא אינו שפיט, כמו הסכם אוסלו, ב. כאשר קבוצה קטנה באוכלוסיה חשה שדינים אלה חלים על מקבלי ההחלטות לרבות השופטים וברוח אמרתו של אפלטון אפשר לשאול: מי ישמור על השומרים (מקבלי ההחלטות) ומי ישפוט את השופטים. לדילמה זאת אין פתרון פורמאלי והיא אחד היסודות בהתפרקותה של מערכת פוליטית ומערכת חברתית.

זה המצב בישראל היום.
_new_ הוספת תגובה



אורי, כל חוקי התורה הם הגיוניים כל כך
נסים ישעיהו (יום רביעי, 14/08/2002 שעה 14:24)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ובלבד שיתייחסו אליהם כאל חוקי התורה ולא יפרשנו אותם בהתאם לנטיות הלב של פלוני או אלמוני.
אם ראית את מאמרי בטור 'טלית של תכלת' בודאי שמת לב כי עיקר העניין הוא שלא לוקחים אחריות על התוצאות, ואת זה בדיוק מציעה תנועתנו לשנות.
אנחנו טוענים כי מנהיג שאינו לוקח אחריות על חיי ''נתיניו'', כל פרט ופרט מהם, חייב לפנות את מקומו.
כרגע נראה שאין מי שיבא במקום? נו, זה בגלל שלא מחפשים בכיוון הנכון.
בברכה לשנה טובה ומתוקה לכולנו.
נסים.
_new_ הוספת תגובה



לקיחת אחריות היא היסוד של מנהיגות. המנהיגות
יוסי כהן (יום רביעי, 14/08/2002 שעה 15:02)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בישראל הדרדרה בגלל תרבות של אי לקיחת אחריות.
_new_ הוספת תגובה



תרבות אי לקיחת האחריות (או יותר נכון: הבריחה
יוסי (יום רביעי, 14/08/2002 שעה 15:36)
בתשובה ליוסי כהן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מהאחריות) התפתחה, בין היתר, בגלל ''תרבות'' ועדות החקירה שקנתה לה שביתה אצלנו (וזה כבר עניין לדיון נפרד).
_new_ הוספת תגובה



יוסי: תרבות אי לקיחת אחריות היא חלק מתרבות השרי
מוטקה צביאלי (יום רביעי, 14/08/2002 שעה 18:12)
בתשובה ליוסי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עליה מדבר אורי מילשטיין.
_new_ הוספת תגובה



בריחה מאחריות זה לא דבר חדש.
נסים ישעיהו (יום רביעי, 14/08/2002 שעה 18:59)
בתשובה ליוסי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראה בטור 'טלית של תכלת' שם מוסבר כי גם חורבן בית שני נגרם עקב בריחה מאחריות.
שתהיה לכולנו שנה טובה ומתוקה .
נסים.
_new_ הוספת תגובה



אורי: פסוק בקהלת:''אם עשק רש וגזל משפט וצדק..''
מוטקה צביאלי (יום רביעי, 14/08/2002 שעה 17:14)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תראה במדינה אל תתמה על החפץ כי גבוה מעל גבוה שומר וגבוהים מעליהם'' (קהלת ה:ז)
ועוד בפקרי אבות: רבי חנינא סגן לכהנים אומר:''הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו''
מורא המלכות הוא דבר בסיסי בחיים האזרחיים והצבאיים אם אין מורא המלכות הכל פרוץ והרשות נותנה באופן פאסיבי. .
_new_ הוספת תגובה



למוטקה: אבל אם המלכות רשעה או כסילה אסור
אורי מילשטיין (יום רביעי, 14/08/2002 שעה 21:43)
בתשובה למוטקה צביאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שתחול עלינו מוראה. והרי מוראה של מלכות לא חלה על נביאי ישראל האחרונים להבדיל.
_new_ הוספת תגובה



אורי: נכון, הדברים לא תקפים למלכות הרשעה מכל סוג.
מוטקה צביאלי (יום חמישי, 15/08/2002 שעה 2:01)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''והרשעה כולה כעשן תכלה כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ'' (מתוך התפילה לימים הנוראים).
_new_ הוספת תגובה



יהודי VS לא-יהודי
אלכסנדר מאן (יום רביעי, 14/08/2002 שעה 16:39) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ניסים שלום,

האם דין רודף/נרדף, מוסר וכ' תקף אך ורק בין יהודים? במילים אחרות: האם מותר ליהודי להיות רודף נטול אופציית קבלת עונש, במידה והוא רודף לא-יהודי לשיטתך ולשיטת הרמב''ם?

האם אין בשיטה היהודית 'מצוות רדיפה' נגד לא-יהודים? (ע''ע עמלק).
_new_ הוספת תגובה



אלכס, עמלק זו דוגמא מצויינת
נסים ישעיהו (יום רביעי, 14/08/2002 שעה 19:08)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בדיוק כמו המחבלים של ימינו. מצווה לרדוף אותם ולהשמידם.
לעמלק יש איפיון מעניין: כבר אין לו זיהוי גנאולוגי אבל הוא ישנו תמיד בדמותם של רוצחי יהודים-כי-הם-יהודים בכל דור ודור.
סתם גוי שלא בעת מלחמה - אסור להכותו וכו' ואף מצווה לפרנסו ולרפאו ביחד עם עניי ישראל וחוליהם.
שתהיה לך שנה טובה ומתוקה.
נסים.
_new_ הוספת תגובה



מעניין, גם לגוי כזה
אבנר בן בסט (יום רביעי, 14/08/2002 שעה 19:38)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמו הפלסטינים שלא מפסיק לחסל יהודים רק משום שהם יהודים? גם בשעה שהוצעה להם הצעת שלום הוגנת?

קישורים:
הקובץ שהיה מצורף: http://www21.brinkster.com/cliktofaz/msgfiles/114084...
_new_ הוספת תגובה



הפלשתינאים נלחמים נגדנו ומצווה למנוע מהם פרנסה
נסים ישעיהו (יום רביעי, 14/08/2002 שעה 20:49)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מצורף קישור למאמר שלנו בנושא
המאמר נכתב לפני כשנה והופץ בפלאיירים.
שנה טובה ומתוקה לכולנו.
נסים.

קישורים:
היחס לעבודה זרה במקום עבודה עברית.: http://www.ohrisrael.org/MAMR/avoda.htm
_new_ הוספת תגובה



שנה טובה ותודה
אבנר בן בסט (יום רביעי, 14/08/2002 שעה 20:52)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ניסים - מה היה חטאו של
אלכסנדר מאן (יום רביעי, 14/08/2002 שעה 22:16)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עמלק ההיסטורי? מה עשה עמלק ההיסטורי שחייב את רדיפתו והריגתו? מהיכן האובססיה לשם ולכינוי 'עמלק'? מדוע לא כינוי אחר?

אשמח לקבל תגובה מפורטת בנדון
_new_ הוספת תגובה



אלכס, בשביל זה צריכים מאמר נפרד ובע''ה זמנו יגיע
נסים ישעיהו (יום חמישי, 15/08/2002 שעה 10:59)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מצוה לרפא גוי יחד עם חולי ישראל?
אריה פרלמן (יום רביעי, 14/08/2002 שעה 23:15)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם לא מדובר בציווי מותנה ''מפני דרכי שלום'', כל עוד ''יד ישראל לא חזקה''?

ומה קורה כשיד ישראל חזקה?
_new_ הוספת תגובה



אריה: גם כש''יד ישראל חזקה'' זה יהיה מטעם קידוש ה'..
מוטקה צביאלי (יום חמישי, 15/08/2002 שעה 2:46)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וראיה לכך מאלישע שריפא את נעמן. כשמלך ארם שלח מכתב (עם חליפות שמלות והמון כסף) ליהושפט המלך עם בקשה לרפאות את נעמן מצרעתו הוא חשב שהוא מתאנה לו ומתלוצץ עליו,הוא ישב על הארץ וקרע את בגדיו. כשהגיעו הדברים לאזני אלישע הנביא ,אמר למך: ''ויהי כשמוע אלישע איש האלוקים כי קרע מלך ישראל את בגדיו וישלח אל המלך לאמר למה קרעת בגדיך, יבא נא אלי וידע כי יש נביא בישראל''.(מלכים ב',ה:ח).
שם יש ענין של קידוש השם אפילו שמלך ישראל,יהושפט, ידע אבל לא העלה על דעתו לפנות לנביא בעצה.
_new_ הוספת תגובה



יהודי רודף גוי - לאלכס
אליצור סגל (יום חמישי, 15/08/2002 שעה 12:20)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
אלכס, אני מבין שאתה שואל מה דינו של יהודי שרודף גוי להרגו. זו שאלה מעניינת מאוד מפני שהיא כמעט ולא נדונה מעולם. בדורנו, היחידי שהעלה אותה הוא הרב יהודה הרצל הנקין מירושלים. ההתיחסות היחידה המפורשת לנושא שהוא מצא מצויה בספר חסידים שם אומר
ר' יהודה החסיד מראשוני אשכנז - שמעון הרואה ראובן הרודף אחר גוי ואין הגוי רוצה להרע לראובן יתחבר שמעון עם הגוי. אמנם לא מבואר שם שלשמעון היהודי מותר לפגוע בראובן כדרך שפוגעים ביהודי הרודף יהודי. אולי מותרים לו רק התנגדות פסיבית יותר.
יתכן שהנושא לא נדון משום מעולם לא קרה שמישהו נשאל האם מותר לרדוף גוי בלי שהוא מסכן יהודי אחר.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



אליצור - כנראה שנפלה זכות גדולה בחלקי
אלכסנדר מאן (יום חמישי, 15/08/2002 שעה 12:53)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדון ולהעלות נושא שלדבריך כמעט ולא נדון מעולם.
במידה ואתה צודק הרי שהמדובר בשערוריה: היהדות שמקפידה לטפל בקוצו של יו''ד בכל פילפול אפשרי אינה מביאה דוגמא מסוג זה, ולו כמקרה ההיפותטי לשיטתה.

האמת היא שקשה לי להאמין שהיהדות מעודה לא התייחסה באופן רציני ובכובד ראש לנושא מסוג זה.
_new_ הוספת תגובה



אלכס, יש חוקי יסוד ויש חוקים תגובתיים.
נסים ישעיהו (יום חמישי, 15/08/2002 שעה 13:02)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דין רודף הוא חוק יסוד. דין מוסר - כתוצאה מהתפתחות היסטורית, חוק תגובתי למצב שהתפתח.
יהודי רודף גוי - כמה כאלה היו במהלך ההיסטוריה? הרי אתה היסטוריון, לא?
ברמת חוקי היסוד דומני שכבר עניתי לך. אולי זה שובר כמה סטריאוטיפים אודות היהדות והיהודים, אבל אלה החוקים וזו המציאות.
שנה טובה ומתוקה.
נסים.
_new_ הוספת תגובה



ניסים, הדבר נבצר מבינתי. הרי
אלכסנדר מאן (יום חמישי, 15/08/2002 שעה 13:21)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היהדות כדת משפטית חשבה על אלפי דוגמאות שונות, הן בכתבי הקודש לשיטתה, והן בספרי הגות וחכמה.

אני עדיין מתקשה להאמין שהיהדות לא התייחסה בפרוטרוט למקרה מסוג זה, וליתר ביטחון אעיף הערב מבט בספרו של ספי רכלבסקי ''חמורו של משיח'' על מנת לבדוק זאת, כמו גם בפירסומים אחרים.
_new_ הוספת תגובה



אלכס, מוטב לסמוך על בני אדם
ישעיהו נסים (יום חמישי, 15/08/2002 שעה 19:42)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על חמורים קשה לסמוך
_new_ הוספת תגובה



רדיפה, צדק טבעי ומיתוס הקורבן: פגניות מול יהדות
מיכאל מ. שרון (יום רביעי, 14/08/2002 שעה 22:35) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרדיפה היא תהליך ממושך, בניגוד לביצוע מהיר של עבירת רכוש למשל. ביצוע מהיר מתאפשר כאשר ברגע נתון קיים פער כוחות גדול.
אך מה אנו למדים על הרדיפה?

עיקרה בחמדנות, דהיינו השגת יתרון על חשבון הזולת. אך מדוע היא ממושכת? ניתן לאמר לכאורה כי הדבר כך משום שכאן אין פער כוחות גדול.
אך כשאין פער כוחות גדול, אין גם פיתוי לעבירת פגיעה.
בנוסף, הרי ברור כי הנרדף חשוף לרדיפה, כלומר פער הכוחות גדול בכל זאת.

כאן מצביעה ההלכה על מצב פרדוקסלי. זאת ועוד, כל אדם מצווה כחוק מוסרי, לעצור את הרודף, לפגוע בו או להרגו, בניגוד לסיטואציה המשפטית של אחרי הפגיעה. שוב, אנו רואים לפנינו מצב פרדוקסלי, שיש בו לכאורה דבר בלתי מסתבר.

אבל, מתי הרדיפה היא מצב מתמשך, ועוד מצב הזועק לתחושת הצדק הטבעי באופן הבסיסי ביותר, באופן העשוי לקומם עד כדי קריאה לכל אדם לפגוע באופן קשה ברודף?

במובן כלשהו, הנרדף אינו חלש, שכן אחרת לא היה קיים מצב מתמשך של רדיפה.
מתי מתקיים מצב כזה? כאשר הנרדף הינו בעל אמצעים סגוליים, דהיינו אדם בעל ערך, דהיינו כזה בעל פוטנציאל להפיק דברים בעלי ערך לקיום הקהילייה כולה.
כך, אף אם מעמדו האישי רופף, עדיין ערכו גבוה. שכן אחרת לא היתה כאן הזדעקות כה נחרצת לקרוא לכל אדם לפגוע אנושות ברודף.

כך, מצטייר מצב בו הרודף הינו אדם בעל אמצעי כוח, אך חסר ערך סגולי. ואילו הנרדף - היפוכו: חסר כוח ממשי אך בעל ערך סגולי רב.

למעשה, כאן לפנינו דמות הקורבן, בעל הערך הנרדף עקב היותו מהמעולים שבאנשים. זהו מיתוס עתיק.

בחברות פגניות אכן הוקרבו כקורבנות-אדם טובי האנשים, האנשים היקרים והיקירים ביותר למען מולך העריצות של השמאן, שקיבל בכך הכשר להפוך סדרי עולם.

בפרשת עקידת יצחק נאמר ''עד כאן''.
אברהם הוכיח נחישות לא פחות מהפגני, אך המעשה הזה הוא למעשה תפנית היסטורית, בו מתהפך סדר הדברים הפגני: ''לא במקומותינו''.
הקירבון החמדני והכוחני אמור מרגע זה בהיסטוריה להזעיק כל אדם הגון לפגוע אנושות ברודף. שכן הרדיפה הינה מהות התיעוב. האם כאן מזנקת הציויליזציה קדימה, לאחר עכבות של עשרות אלפי שנים?
_new_ הוספת תגובה



מוסר נוצרי בלבוש חסידי
אריה פרלמן (יום רביעי, 14/08/2002 שעה 23:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למרבה ההפתעה והאכזבה, מזכיר המוסר החסידי (''להנתנהג בחסידות גם כלפי הרודף אותך'') כמו הגשת הלחי השניה על-פי הנצרות.

הלישוע דמינו? הכפאולוס היינו?
_new_ הוספת תגובה



אריה, בבקשה להתנסח בעדינות ולא לעשות השוואות
נסים ישעיהו (יום חמישי, 15/08/2002 שעה 11:08)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מעליבות.
הדוגמא ל-''מוסר זה היא הנהגתו של יוסף עם אחיו. כל ישראל אחים וצריכים ללמוד מיוסף ''לגמול לחייבים טובות'' כלשון הזוהר.
כלפי מי שאינם יהודים, הגישה היא שאם אינו נלחם בנו - צריכים לזכור שהוא נברא על ידי הקב''ה ולהתייחס בהתאם.
אם הוא מנסה להזיק - הסיפור הוא אחר ועל כך כתבנו כבר באריכות.
שנה טובה ומתוקה.
נסים.
_new_ הוספת תגובה



ניסים - מהי הבעייה לשיטתך במוסר
אלכסנדר מאן (יום חמישי, 15/08/2002 שעה 13:02)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנוצרי? רעיון הקרבת הלחי השנייה? או שמא זה רעיון ביטול המצוות למען האמונה הפנימית? או אולי דבר אחר?

אשמח לקבל בנקודה זו תשובה מפורטת בעניין, אך אנא תן דעתך לכך כי המוסר הנוצרי מורכב מעט יותר ממה שאתה או מר פרלמן מייחסים לו, וזאת בהתאם לסוג כוון האמונה ופירושיה בקבוצות הנוצריות השונות.
_new_ הוספת תגובה



אלכס, אין לי בעיה עם המוסר הנוצרי יותר משיש
נסים ישעיהו (יום חמישי, 15/08/2002 שעה 13:08)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לי עם מוסר אנושי בכלל.
כיהודי, אני משתדל לחיות על פי המוסר היהודי.
זו תשובה מתחמקת משהו כי הנושא נדון כאן בפורום די בהרחבה. לעניין זה ראה מאמרה של שרית ילוב מלפני כחדשיים ותגובותיי באותו פתיל.
אם עדיין יוותרו שאלות - אשמח להתייחס.
בברכת שנה טובה ומתוקה.
נסים.
_new_ הוספת תגובה



לאלכסנדר על המוסר הנוצרי
אריה פרלמן (יום שישי, 16/08/2002 שעה 14:37)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא הצגתי את הגשת הלחי השניה כבלעדית למוסר הנוצרי.

אך בכל זאת מדובר בגישה מושרשת בברית החדשה, וכמדומני שזאת הגישה שצפה ועולה באופן אינסטיקטיבי כאשר דנים במה שקרוי ''מוסר נוצרי''.

ישנן כתות וגישות שונות בנצרות, ולא ביטלתי את קיומן.
_new_ הוספת תגובה



מוסר יהודי-נוצרי
אלכסנדר מאן (יום שישי, 16/08/2002 שעה 23:24)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המוסר הנוצרי מורכב הרבה יותר ממה שאנשים שונים חושבים, ובקרב כווני הנצרות השונים בעולם ישנם הדגשות לטעמים שונים. חלקם אף מבקשים בפירוש לראות את הברית הישנה והחדשה כיחידה אחת. חלקם מטעים את ההבדלים בין השניים, אך לשיטתי כדאי תמיד לראות ולהביט במשותף לשתי דתות אלו מאשר למפריד בינהן.

הקשק בין היהדות והנצרות עמוק הרבה יותר מאשר בין היהדות והאיסלם, ומכאן הבעייתיות הנובעת ממנו לפעמים. המוסר היהודי-נוצרי אינו יכול להיות ממש מושווה לכללי המוסר המוסלמי, שכלל לא עבר כל 'תקופת השכלה' וחילון.
_new_ הוספת תגובה



נסים, ההשוואה אולי שגויה
אריה פרלמן (יום שישי, 16/08/2002 שעה 14:31)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אך מעליבה?

האמן לי שהתבטאתי בעדינות...

אך למען אחדות ישראל ואהבת חינם - אשתדל אף יותר.

שבת שלום.
_new_ הוספת תגובה



אריה, אולי אני רגיש מדי בעניין זה
נסים ישעיהו (יום שישי, 16/08/2002 שעה 14:46)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל יש הבדל תהומי בין המוסר שלנו לכל ''מוסר'' אחר.
אצלנו, ''הקם להרגך - השכם להרגו''. לא מגישים את הלחי השניה וגם לא פוגעים במי שאינו פוגע בנו, לא משנה אם זה גוי או, להבדיל, יהודי.
כן פוגעים ואף משמידים מי שמנסה לפגוע בנו.
כן מרחמים ומקרבים יהודי שבעבר ניסה לפגוע בי ועכשיו הוא נתון בידי...
שבת שלום ושנה טובה ומתוקה.
נסים.
_new_ הוספת תגובה



ניסים, עוד לא הצלחתי להבין מהו ההבדל
אלכסנדר מאן (יום שישי, 16/08/2002 שעה 23:40)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התהומי בין מוסר שהוא 'שלנו', לבין מוסר נוצרי לצורך העניין?

האם אתה רואה שוויון בין מוסר נוצרי ומוסלמי? מה עדיף עליך לשיטתך? מה עליון במוסר היהודי על המוסלמי, ומה עליון על הנוצרי, ואנא אל תביא לי את נימוקיה המעניינים של גב' יילוב בנדון. אני מעוניין לשמוע את דעתך האישית בלבד בנקודה זו.
_new_ הוספת תגובה



אלכס, עוד לא הגדרנו מהו ''מוסר'', הלא כן?
נסים ישעיהו (שבת, 17/08/2002 שעה 21:39)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אולי גם זמנו של מאמר בעניין זה יגיע, בינתיים אומר ש-''מוסר'' זה במשמעות ''איסור'', בין היתר.
המוסר היהודי הינו מוסר אלוקי ולכן עליו להיות חף מכל אינטרס תועלתי.
כל היתר מתייחסים אל ''המוסר'' כאל אמצעי להגיע לאיזו תועלת.
זהו בקיצור נמרץ.
שבוע טוב ושנה טובה ומתוקה.
נסים
_new_ הוספת תגובה



ניסים - אני ממתין, אם כך, לשני מאמרים
אלכסנדר מאן (יום ראשון, 18/08/2002 שעה 3:24)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חשובים פרי מקלדתך:

1. עמלק
2. מוסר יהודי
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי