פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
''פסק זמן'': ''הרבה מהומה על...''
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 06/03/2012 שעה 15:00)


''פסק זמן'': ''הרבה מהומה על...''

ד''ר דוד סיון



ישראלי שיושב בארה''ב גילה לנו ש''פסק זמן'' נמכר שם במחיר נמוך מזה שהוא נמכר בארץ, והצית מהומה רבה. התמצית של עמדת המוחים היתה: לאחר ההצלחות עם מחאת הקוטג', לא יכול להיות ששטראוס ימכור לנו ממתקים במחיר מופרז. היתה אפילו התארגנות של אמהות שכתבה מכתב מחאה לעופרה שטראוס, יו''ר ''שטראוס-עלית'', על אי הצדק שבדבר.

כמקובל במקומותינו גם המערכת הפוליטית התלהטה והכוכב התורן, חה''כ כרמל שאמה הכהן, קבע דיון מתוקשר בועדת הכלכלה כדי להשיג ''הבהרות'' משטראוס (שטראוס...). מנכ''ל החברה דיווח כי:
  1. שטראוס מייצאת כ-‏180 מוצרים וכ-‏170 מהם נמכרים במחיר יקר יותר בחו''ל.
  2. שטראוס מוכרת מוצרים בכ-‏3.9 מיליארד שקל בשנה וחלקן של המכירות של פסק זמן בחו''ל הוא פחות מ-‏0.1%.
  3. שיעור הרווח הנקי על קטגוריית הממתקים הוא רק כ-‏7%.
על פי המידע הזה ברור ששטראוס אכן מנצלת את המחיר הנמוך יותר כדי לחדור לשווקים יותר תחרותיים בחו''ל. היא עושה זאת באמצעות המחיר הנמוך יותר שהיא גובה מסיטונאים בחו''ל. יחד עם זאת כדאי לנו לזכור שהיא משתמשת בכוח השוק הזה כדי להרחיב את השוק ובכך מספקת עבודה בישראל.



מחקר של ''מרכז המחקר והמידע'' של הכנסת (''פערי מחירים של מוצרים ישראליים הנמכרים בארץ ובחו''ל'') מציג מסקנות דומות: רמת התחרותיות בארץ נמוכה יותר מאשר בארצות האיחוד האירופי בחו''ל והמחיר הנמוך יותר שם הוא ביטוי לעובדה הזאת, למאמץ לחדור לשווקים האלה ולעוד סיבות שמייחדות את ישראל מהארצות האחרות.

בניגוד למחאת הקוטג' למחאת הממתקים נגד שטראוס-עלית אין כל בסיס בנתונים – ''הרבה מהומה על לא מאומה''.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


דברי המנכ''ל הם שטויות.
ע.צופיה (יום שלישי, 06/03/2012 שעה 15:59) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. לפי עדויות של אנשים שמתפרסמות בתקשורת כמעט כל המוצרים ששטראוס מיצאת זולים יותר בחו''ל. יתכן ולשטראוס יש מחירון, אך לפי העדויות הוא לפרוטוקול בלבד.
ב. שטראוס פעילה בשטח החלב, הקפה, הממתקים וסלטים. מלבד מוצרי החלב , כל היתר משוקים גם בחו''ל. אין שום משמעות למכירות של המוצר ''פסק זמן'' כעדות למחירי יתר המוצרים.
ג. אין כל קשר בין מחיר הקמעונאי של המוצר לבין הרוח הנקי.
זה הכל אחיזת עיינים.
מאחר ושטראוס כמעט ואינה משוקת מוצרים תחת פיקוח הרי הרוחיות שלה גבוהה בהרבה ממתחרותיה בשטח החלב.
לגבי מחיר הממתקים. העדות הטובה ביותר היא שמאז ''פיצוץ'' העניין בתקשורת ובאינטרנט הרבה מאוד ממתקים נמכרים ב-‏4 יחידות בעשר שקל.
_new_ הוספת תגובה



דברי המנכ''ל הם שטויות?
דוד סיון (יום שלישי, 06/03/2012 שעה 17:54)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. מה לא נכון בדברי המנכ''ל?
2. המחאה צצה בגלל מחירו של פסק זמן בארה''ב ולא של מוצרי מזון אחרים. מכאן הכינוי שבחרתי מחאת הממתקים.
3. לפי המחקר של הכנסת הרווח הנקי של שטראוס על ממתקים הוא כ-‏7%. זה גבוה מהרווח הנקי על סך המכירות (ע''פ הדוחות הכספיים).
4. מהיצור בארץ שטראוס מייצאת ממתקים בכ-‏40 מיליון ש''ח. זה בערך 1% מסך המכירות של שטראוס בישראל.
5. בין שטראוס והצרכנים ישנן גם רשתות השיווק וגם הן פועלות בשוק רכוזי ולא תחרותי. לכן אם המחיר לצרכן של ממתקי שטראוס ''גבוה מידי'' גם להן יש יד ורגל בכך. במחקר של הכנסת יש גם עדות לכך

א. מכאן שהיקף השיווק לחו''ל עם מחירים נמוכים יותר מבארץ הוא שולי. כעשירית מזה מתקבל מהמכירות של פסק זמן ולכן השפעת המחיר של פסק זמן בחו''ל היא שולית אף יותר.

ב. מכל המידע שהעליתי כאן אני ממשיך להסיק שלמחאת הממתקים נגד שטראוס אין בסיס בנתונים.

ג. בלי קשר לנתונים מחאה על מוצרי מזון היא מובנת, אבל כאשר מדובר במוצר לא חיוני לקיום (במקרה הטוב) כמו ממתק זו כבר מחאת לוקסוס.
_new_ הוספת תגובה



עלית בולעת כל מתחרה
המשורר (יום שלישי, 06/03/2012 שעה 18:57)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דוד-תנסה להתחרות בעלית.
תנסה להקים עסק קטן ליצור שוקולד וסוכריות.האחרון שנסה-- ''מקס ברנר'' נרכש ע''י עלית.לא זאת אף זאת.
תנסה ליבא ממתקים מחו''ל.
מה הבעיה להביא קונטיינר של ממתקים ???
_new_ הוספת תגובה



עלית בולעת כל מתחרה
דוד סיון (יום שלישי, 06/03/2012 שעה 19:16)
בתשובה להמשורר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתוב במאמר שלשטראוס-עלית יש כוח שוק והשוק לממתקים בארץ פחות תחרותי מזה שבחו''ל.

אני גם מודע לעובדה שהריכוזיות בענף הממתקים (וגם המזון בכלל) מתחזקת בשנים האחרונות.

הגברת התחרותיות במשק קפיטליסטי משפרת את רמת החיים של הציבור כולו. לכן אני גם בעד הגברת התחרות במשק הישראלי אבל:
1. זה תפקידה של הממשלה לעשות משהו עם המלצות ועדת הריכוזיות, ועוד.
2. מחירו של פסק זמן בחו''ל הוא שולי בסיפור הזה.
_new_ הוספת תגובה



דברי המנכ''ל הם שטויות?
ע.צופיה (יום רביעי, 07/03/2012 שעה 7:29)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא טענתי כלום כנגדך, או כנגד מה שכתבת.
טענתי שתשובת המנכ''ל בכנסת, כפי שהבאת אותה, היא אחיזת עיינים כלפי הועדה ואינה מהווה תשובה אמיתית וריאלית למחאה.
אני מאמין שחלק גדול מפער המחירים נעוץ ברווח הקמעונאי. אך מבחינת הקונה ''הרגיל והפשוט'' לשטראוס יש אחריות שילוחית במקרה זה מאחר ולא גילתה עירנות למחיר הסופי ולא ניסתה להורידו.
לכן המחאה היא נגדם.
_new_ הוספת תגובה



דברי המנכ''ל הם שטויות?
דוד סיון (יום רביעי, 07/03/2012 שעה 22:28)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני חושב שהעובדות שאספתי לא מצדיקות את טענותיך כלפי המנכ''ל.
בקשר לרווח הקמעונאי אני נוטה לקבל את דעתך, אם כי הנתונים (במחקר של הכנסת) לא מראים את ההבדל הזה במפורש.
_new_ הוספת תגובה



כמה עבודה מספק פסק זמן של שטראוס ?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 06/03/2012 שעה 17:36) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם מכירת פסק זמן בחו''ל מהווה 01% מהמכירות אז העבודה גם היא 0.1% . ביג דיל !
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי