פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(תצווה ע''ב) תמחה את זכר עמלק
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום שישי, 02/03/2012 שעה 8:00)


(תצווה ע''ב) תמחה את זכר עמלק

נסים ישעיהו



אם באמת רוצים שהחרדים יתגייסו לצבא, הצעד הראשון שנדרש הוא לייהד את הצבא. ולאלה שהאמירה הזאת מקפיצה אותם, אומר שהמאבק על גיוס החרדים קיבל גוון בולט של מאבק בינדתי, מאבק בין האוחזים בדת הצבאיות ובין האוחזים בדת משה כפי שהם מבינים אותה
פרשת השבוע היא תְּצַוֶּה (שמות כ''ז): כ וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית--לַמָּאוֹר: לְהַעֲלֹת נֵר, תָּמִיד. הפניה וְאַתָּה היא אל משה רבנו כמובן, הוא אמור לצוות את בני ישראל על מה שנאמר בהמשך. את הפרשה הזאת קוראים השבת בספר תורה לפי סדר הפרשיות לשבתות השנה. אלא שבשבת זו, מוציאים ספר תורה נוסף ובו קוראים פרשה קצרה, פרשת זָכוֹר, שלושה פסוקים בסך הכל (דברים כ''ה): יז זָכוֹר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. יח אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ, וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל-הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ--וְאַתָּה, עָיֵף וְיָגֵעַ; וְלֹא יָרֵא, אֱלֹקִים. יט וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹקֶיךָ לְךָ מִכָּל-אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב, בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ--תִּמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם; לֹא, תִּשְׁכָּח. לכל הדעות, קריאת הפרשיה הזאת היא חובה מן התורה ולכן גם הנשים באות לבית הכנסת לשמוע אותה.

את התזכורת הזאת אנחנו קוראים בתורה מדי שנה בשבת שלפני חג הפורים, כי כידוע, את פורים חוגגים לזכר הניצחון על המן שהיה מזרע עמלק וצריכים להזכיר לעצמנו בזמן אמת שזהו הרעיון. אלא שהמצווה לזכור את חובתנו למחות את זכר עמלק, אינה תלויה בזמן, היא תמידית, והשאלה היא במה ''זכה'' עמלק ליחס הזה? הוא הרי לא היה האויב היחיד של עם ישראל, במהלך ההיסטוריה שלנו בתנ''ך יש רק שתי מלחמות עם עמלק, הראשונה כשתקף, בסוף פרשת בשלח, בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם, והשניה בשמואל א', כאשר שאול המלך מצטווה להשמיד אותו, קצת מהסס בעניין ומאבד את המלוכה עקב כך. לכאורה, היו עמים שכנים שעשו לנו יותר צרות משעשה עמלק, אז מה המיוחד בו, מדוע דווקא הוא ''זכה'' להיות האויב הנצחי של עם ישראל?

וכאשר קוראים את התזכורת הזאת בשבת שכולה מתייחסת אל משה רבנו, וְאַתָּה תְּצַוֶּה, צריכים לנסות להבין מה הקשר בין שתי הפרשיות. ובכן, כידוע, משה רבנו מוגדר כ''רעיא מהימנא'' שפירושו 'הרועה הנאמן' אבל גם 'רועה האמונה'. הוא דמות המופת של ראש בני ישראל, המנהיג המופתי שמחבר את כולנו אל הבורא יתברך וזהו כל עניינו. נו, וזה בדיוק מה שמנסה עמלק לקלקל; בעבר דיברנו על כך שעמלק מייצג את הכפירה בה' שהוא אלוקי השמים והארץ בשווה, עמלק אוחז בהשקפה שיש ארץ ויש גם שמים (רוחניות) אבל אין קשר ביניהם. כלומר, עמלק זה ע-מָלַק, הוא עמל להפריד את הראש (למלוק) ולנתקו מהגוף, טוען שיש בית כנסת, זה נכון, זה שייך לשמים, לרוחניות, אבל יש גם כנסת ולא אמור, גם לא יכול להיות קשר ביניהם. בדיוק ההיפך מהקו של משה רבנו.

אז עמלק הפיזי צץ מדי פעם ונעלם, כמו שהראינו מהתנ''ך, שם חלפו יותר מארבע מאות שנה בין שני המפגשים שלו עם עם ישראל ואחר כך עוד פרק זמן דומה עד הגזירות של המן במגילת אסתר. אבל המצווה למחות את זכרו היא נצחית ואינה תלויה בהופעתו הפיזית, כי הוא מייצג תופעה רוחנית רווחת שעימה עלינו להתמודד. במלים אחרות, העם הזה שנקרא עמלק הוא אמנם גוי והוא רע מאד לעם ישראל, אבל התכונות שמאפיינות אותו ועושות אותו כל כך רע לנו, בהחלט עלולות להסתתר אצלנו בנפש, ועימן עלינו להתמודד, למחותן מקרבנו. מה הן תכונות מגונות אלו? ובכן, מה שמאפיין את דרכו של עמלק היא העובדה שהוא מנצל את החולשות שהוא מזהה אצלנו כדי לתקוף, כמו שנקרא בשבת: וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל-הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ--וְאַתָּה, עָיֵף וְיָגֵעַ.

ומתי זה קורה – בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. כאשר עייפים מהמאמץ להתנתק מההרגלים המצריים ועוד לא מצליחים להתחבר לקדושה, הוא תוקף. כי במצב הנפשי הזה של מאמץ להתרחק מהרע, הרבה פעמים אנחנו עושים דברים רק כי ככה צריך, בלי שנרגיש באמת את החיבור לאלקות שבאותה עשיה. זה חלק מהתהליך, אבל זה מתסכל ואת התיסכול הזה מנצל עמלק כדי לשכנע אותנו שזה לא שווה, שעדיף לוותר. לעומת זאת משה רבנו עמל לחנך אותנו להכרה שאין שום מקום פנוי מנוכחותו יתברך ואין שום נושא שהוא מחוץ לתחום התעניינותו. שאמנם יש גשמיות, יש אפילו חומריות ולמראית עין אפשר לטעות ולחשוב שאין קשר בינן ובין האלקות, אבל האמת היא שהאלקות היא המהווה את כל העולמות, כולל את החומר הכי גס והכי נחות. והעיקר, אומר לנו משה רבנו, שחייבים לזכור שכל מה שקורה או לא קורה, הכל הוא ברצונו יתברך.

משה, המנהיג הנצחי


אפשר לומר שאצלנו כמעט כולם מסכימים שקיים חומר וקיימת רוח. מסכימים גם שלפעמים יש מתח ביניהם, בין החומר לרוח ובין הדוגלים בעדיפות לחומר לדוגלים בעדיפות לרוח. לא ניכנס לנושא הזה כעת כי עלולים להסתבך בניסוח הסתירות הפנימיות של האסכולות השונות, רק נאמר מה שנראה מובן מאליו, שהרוח בה מדובר אינה דווקא הרוח של פרשת השבוע או של התורה בכלל. הרוח של התורה היא אלקות שאת המודעות אליה מנחיל לנו משה רבנו בעוד עמלק עושה כל מאמץ לנתק אותנו ממנה. אין לעמלק שום בעיה עם הרוחניות האחרת, זו שהיא פרי הדמיון האנושי, מה שמפריע לו זו רק הרוחניות האלקית. הוא פשוט טוען שאין דבר כזה, שאין תקשורת בין האדם ובין בוראו. למרבה הצער, מבחינה מסוימת נראה שההשקפה העמלקית הזאת די מקובלת אצלנו.

כאשר הקב''ה מורה למשה: וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית--לַמָּאוֹר: לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד, הכוונה היא לשמן הכי משובח, הטיפה הראשונה שיוצאת מהזית כאשר כותשים אותו, לפני שטוחנים בריחיים ונספחת אליו הפסולת. את השמן הזה שמים במנורה שמדליקים בבית המקדש. את השמן שיוצא אחר כך והוא קצת פחות איכותי, אותו מייעדים למנחות שהם קרבנות סולת בלול בשמן. על הגישה הזאת אומר המדרש (תנחומא): בנוהג שבעולם, אדם אם יהיה לו שמן רע – הוא מדליק בנר, והיפה – נותן בתבשיל, ובאהל מועד ובמקדש לא היו עושין כך, אלא זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר והשני למנחות. האור המופק מהאש הגשמית שבמנורה מייצג את האור האלקי שמהווה את העולם. ומכיוון שהוא העיקר, מזינים אותו בשמן הכי משובח. קרבן המנחה גם הוא שייך לאלקות, אבל במדרגה נמוכה יותר, של התלבשות בתוך העולם, לכן מסתפקים בשמן השני.

המנורה שבבית המקדש מייצגת את בני ישראל והאור שמעלים בה מייצג את הרעיון של הארת העולם כולו על ידינו. לכן ההוראה היא לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד ולא להדליק נֵר תָּמִיד. כי המגמה של התורה היא שנעלה את עצמנו וביחד איתנו את העולם כולו, מעלה מעלה אל עבר האלקות. ומי שנותן לנו את הכוח לעלות ולהתעלות הוא משה רבנו, שהוא ''רעיא מהימנא'' הוא רועה את האמונה שלנו ומזין אותה עד כדי הפיכתה למודעות. כמובן, התהליך הזה מתקיים כל הזמן על ידי משה רבנו שבכל דור, בין אם הוא מזוהה ובין אם לאו. אבל כדי שנוכל לבצע את העבודה הזאת, כדי שנוכל לעשות את השליחות שהטיל עלינו הבורא יתברך, שהיא להאיר את עצמנו ואת העולם כולו באור האלקי, עלינו להיות מחוברים למשה באמצעות לימוד מעמיק בתורת משה מתוך הכרה שזהו דבר ה' והוא מדבר אלינו.

בדיוק לזה מתנגד עמלק; הוא טוען שמי שרוצה ללמוד – שילמד, אבל אין ולא צריך להיות הבדל בין לימוד התורה ללימוד אחר. הוא טוען שהכל על אותו מישור ולכן אין שום מקום להעניק עדיפות ללומדי התורה על הלומדים לימודים אחרים. האמת היא שהשקר העמלקי הזה לא היה מתקבל על דעתו של שום בר דעת אלמלא נוצר הרושם שנספחו אל לומדי התורה באמת, רבים שאינם לומדים באמת ורק מנצלים את קירבתם ללומדי התורה כדי לחמוק מכל מיני מטלות. אינני יודע עד כמה נכון הרושם הזה אבל מן הצד השני נשמעים כל מיני סיסמאות בלבוש של טיעונים שבלי הרבה מאמץ אפשר להראות שהם מגוחכים להפליא. הטיעון הכי מגוחך הוא המזלזל בחשיבות לימוד התורה, אפילו של יחידים, עבור עם ישראל והעולם כולו. הטיעון הזה מנותק לגמרי מהמסר של פרשת השבוע בפרט ומנותק מיהדות ומאמונה בבורא עולם בכלל.

אם באמת רוצים שהחרדים יתגייסו לצבא, ואינני מדבר על לומדי התורה באמת שבהם אין לגעת, הצעד הראשון שנדרש הוא לייהד את הצבא. ולאלה שהאמירה הזאת מקפיצה אותם, אומר שהמאבק על גיוס החרדים קיבל גוון בולט של מאבק בינדתי, מאבק בין האוחזים בדת הצבאיות ובין האוחזים בדת משה כפי שהם מבינים אותה. אז אמנם לכאורה הראשונים חזקים יותר, בידם הכוח לכפות על האחרונים גיוס כרצונם, אבל לא נראה שזה יקרה בדרך הזאת, בדרך הכפיה. ליתר דיוק, לא נראה שזה יקרה בכלל. כי עם כל קנאותם לאמונה בצבאיות – קצת שכל יש להם, הם לא ינקטו מהלך שעלול למוטט את אמונתם עד היסוד. מה שצריך זה שכולנו נתחבר לדרכו של משה רבנו, דרך לימוד ההתורה ושמירת המצוות. ואז, נהיה עם אחד באמת ואפשר יהיה לדבר גם על גיוס אחד.

ניתן להאזין לתמצית הדברים ברדיו קול הלב בתכניתו השבועית של אריק לב.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


חבל שאתה בונה מקדש לעמלק!
דוד סיון (יום שישי, 02/03/2012 שעה 10:36) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חבל שאתה מגייס את עמלק כדי לנסח השמצות על יהודים כשרים. בכך אתה כנראה מצטרף לאותם כוהני דת שעבורם עמלק הוא קרדום לחפור בו.
_new_ הוספת תגובה



ממתי דוד סיוון קובע מיהם יהודים כשרים ?
יענקלה (יום ראשון, 04/03/2012 שעה 7:50)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עמלק הכוונה גם למס הכנסה (גם ולא רק ) .
עמלק =מס הכנסה =240 (בגימטריה)
_new_ הוספת תגובה



ממתי זכאי יענקלה לתשובות?
דוד סיון (יום ראשון, 04/03/2012 שעה 7:56)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



האקטואליה של מחיקת עמלק
המשורר (יום שלישי, 06/03/2012 שעה 11:17)
בתשובה ליענקלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תמיד ישנם עמלקים בנפשם.מי הם העמלקים בימינו ?
1.האנטישמים
2.הנאצים ועוזריהם
3.שליטי איראן
4.הקומוניסטים
5.ארגוני האיסלאם הקיצוני

איך מזהים אותם ?
מדובר באנשים ששונאים את ישראל ללא הגיון,ללא שום סיבה ומוכנים לעשות הכל לפגוע בישראל.העמלקים מוכנים להתאבד נגד ישראל.
תחשבו על זה-
איך זה שמדינה רחוקה כמו איראן,כל כך מלאה שינאה לישראל ??מה לנו ולהם ?
מכל המשטרים והזוועות שבעולם,למה דווקא ''המשטר הציוני'' כל כך מעסיק את אחמדיג'אד ?
האם האיראנים הם כאלה חסרי-בינה ??
_new_ הוספת תגובה



האקטואליה של מחיקת עמלק
יענקלה (יום שלישי, 06/03/2012 שעה 18:11)
בתשובה להמשורר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הסבר יפה מאד
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי