פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_6885

מקלות בגלגלי הגלובליזציה
עגל הזהב / דוד סיון (יום רביעי, 15/02/2012 שעה 21:00)


מקלות בגלגלי הגלובליזציה

ד''ר דוד סיון



כבר לא מעט זמן אפשר לקרוא ולשמוע על עסקאות של משקיעים מסין לרכישת עסקים ונכסים בכל העולם. אחד היעדים שלהם הוא רכישת קרקעות ופעילות חקלאית בכל מקום אפשרי. הם גם רוכשים נכסים ומפעלים בכל ענפי הכלכלה.

הם כמובן הגיעו גם לישראל לבחון אפשרות השקעה בפעילות עסקית. לאחרונה עלה לכותרות חוסר שביעות הרצון של ציבורים בישראל מעסקת המכירה של ''מכתשים אגן'' ל''כימצ'ינה'' הסינית על ידי אי. די. בי. בראשות נוחי דנקנר.

אותה גישה הניעה קבוצת חקלאים ואנשי עסקים מניו זילנד להתנגד למכירת רפתות לבעל הון סיני. זו אותה ניו זילנד שמסתמכת על יצוא חקלאי לסין, כולל מוצרי חלב, ושאפילו כרתה ברית סחר חופשי עם סין.

מדובר בעסקה לרכישת 16 רפתות (כולל שטחים בהיקף של כ-‏80 אלף דונם) שפשטו את הרגל ושאיכות נכסיהם ירודה (poor repair) על סך 164 מיליון דולרים אמריקאים, במטרה להחזירן לפעילות עסקית. בסיבוב המשפטי האחרון נעצרה העסקה. השופט בבית המשפט הגבוה (High Court) פסק שעל הממשלה לבחון מחדש את כדאיות העסקה למדינה (Court halts sale of New Zealand farms to Chinese). תביעת הקבוצה המתנגדת הצליחה לתקוע מקלות בגלגלי הגלובליזציה.







http://www.faz.co.il/thread?rep=166642
מקלות מסוכר
ע.צופיה (יום חמישי, 16/02/2012 שעה 1:07)

ראוי להזכיר בהקשר זה כי בשנות ה-‏70 זרם הון עתק יפאני לארה''ב ורכש עסקים רבים כולל אולפני קולנוע (סוני) ומפעלי מכוניות. גם אז התעורר זעם פטריוטי נגד ''ההשתלטות'' היפאנית, אך בדיעבד מסתבר כי זה הציל מאות מפעלים וסיפק מאות אלפי מקומות עבודה לאמריקאים.בסך הכול זה ''עשה'' טוב לכלכלה האמריקאית והזיק במידה מסוימת לכלכלה היפאנית עקב זליגת הון רב מהמדינה.
דבר דומה קרה עם הון ערבי שנבע מרווחי נפט עצומים. אך בניגוד ליפאני הוא (ההון) נתקבל בסבר פנים יפות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=166655
עלינו להבין שסין הולכת להיות המעצמה מספר אחד
פְּקִיד צַמֶּרֶת (שבת, 18/02/2012 שעה 14:21)

בעוד 20 או 50 שנים. לכן זה אך טיבעי שמדינות ירצו לקשור את עצמן גם לסין. מכירת זיכיונות אין משמעותה ויתור כליל על זכויות. ב''אגן מכתשים'' יש גם לישראלים החזקות בחברה וחלק מהרווחים מושקעים בישראל. הסינים שילמו מחיר של 2.4 מיליארד דולר למחזיקי המניות. למרות שלחברה הסיית יש שליטה על החברה (53% עם אופציה לרכוש עוד 7% מניות שליטה), גם ל''כור תעשיות'' יש מניות יסוד בחברה. כמצ'יינה התחייבה להגדיל השקעותיה בישראל ובפרוייטים משותפים עם ישראל בחו''ל. החברה הסינית התחייבה להמשיך להעסיק פועלים ישראליים ולגייס עוד ישראלים, ולהשכיע בשיפור היכולות הטכנולוגיות והמדעיות בתחומי עיסוקה. בסך הכל הרכישה הסינית מוסיפה כוח כלכלי ומדיני לישראל. נכון שעדיין זה לא משתווה לתלות הסינית בנפט הערבי, אבל זה יכול להוות דגם לשת''פים תעשייתיים וטכנולוגיים שירחיבו את הקשרים בין סין לישראל.

לכן אני רואה בחיוב את החלטת הממשלה לאחרונהלחזק את הקשרים המדיניים, צבאיים, טכנולוגיים, מדעיים וכלכליים עם הודו, סין ויפן ומינוי מתן וילנאי לשגריר החדש שלנו בסין.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.