פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ארה''ב: ביקורת נפוצה אך מופרכת
עגל הזהב / דוד סיון (שבת, 01/10/2011 שעה 15:00)


ארה''ב: ביקורת נפוצה אך מופרכת

ד''ר דוד סיון



מעט לאחר שנכנס אובמה לתפקיד הנשיא הוא יזם תוכנית הרחבה פיסקלית, שמטרתה היתה לאושש את המשק האמריקאי שהיה שרוי במיתון עמוק. רק כ-‏64% מהיקף התוכנית, של כ-‏787 מיליארד דולרים, הוקצה להוצאה ישירה של הממשל, והיתר הוקצה להקלות במסים, להורדת מסים שהשפעתם על המשק חלשה יותר מהוצאה ישירה (American Recovery and Reinvestment Act of 2009).

לאחרונה בדיון על הגדלת מגבלת החוב הותנה האישור בקיצוצים בהוצאה השוטפת במהלך העשור הקרוב. מול הגישה הזאת הועלתה הטענה שסך התוכנית של ראשית 2009 היה קטן מידי ולכן בעצם צריך להפעיל הרחבה פיסקלית נוספת. להלן אמירה אופיינית לרבים ממתנגדי ההרחבה הפיסקלית:
When President Obama’s stimulus package produced insufficient results, they didn’t concede that maybe there are other factors at play, which mitigated the effects. They just called for more government spending. To a man in love with his hammer, every problem requires a nail.
בתרגום חופשי:
כאשר חבילת התימרוץ של הנשיא אובמה יצרה תוצאות לא מספקות, הם לא הודו שיתכן שישנם במשחק משתנים משפיעים אחרים, אשר מיתנו את ההשפעה. הם רק קראו לעוד הוצאה ממשלתית. לאדם המאוהב בפטישו, לכל בעיה דרוש מסמר.
אם הדברים היו נבדקים היה מתברר שלפחות חלק מהמומחים הדורשים הרחבה פיסקלית נוספת, טענו כבר בימי הדיונים על התוכנית של אובמה, בראשית 2009, את הדברים הבאים:
  1. הסכום של כ-‏800 מיליארד $ שנראה עצום אינו מספיק לסגור את פער התוצר של 2.9 טריליון דולרים שיווצר ב-‏3 השנים הבאות.
  2. ההרחבה הפיסקלית הזאת תספיק למנוע את הגרוע אבל אינה מספיקה לצרכי המשק.
  3. בגלל זה ובגלל ההתנהלות של ממשל אובמה בכלל, יש ספק גדול שאובמה יוכל במידת הצורך ליזום הרחבה פיסקלית ''משלימה''.
לכן נטען אז ש''הנצחון'' של אובמה בהעברת התוכנית מעלה תחושת תבוסה (Failure to Rise).



Bernanke: Long-term unemployment a national crisisהשפעתה של התוכנית החלה להיחלש בראשית 2011, מספר חודשים לאחר שנחלש זרם ההוצאות בגינה. האמת בפרשה הזאת היא שהיקף ההרחבה הפיסקלית שנקבע היה נמוך מידי. האמצעים שהופעלו לא היו מספקים ולא יכלו לגרום לתוצאה יותר טובה. הדברים נכתבו ונאמרו כבר אז, בראשית 2009, ובמהלך הזמן מאז. הרעיון שדרושה היתה (ושעדין דרושה) הרחבה פיסקלית לא נכשל ולכן לתומכים בו אין במה להודות.

העובדות שהוצגו כאן מראות שתיאור המציאות על ידי המבקרים ברוח הציטוט אינו נכון, וזה נאמר בלשון המעטה. לעיתים ראוי להיות יצירתי ולחפש תשובות מחוץ לקופסה, אבל לפני כן ראוי וכדאי להכיר היטב את המתרחש בה. אבל כמו שלמדנו כעת, במקרה הנדון התשובות קיימות בתוך הקופסה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  החיוניות של הכלכלה האמריקאית תתגבר על המשבר הנוכחי  (יענקלה) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי