פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_6671

הרהורים בשולי החדשות - אלול תשע''א
יוסף אליעז (יום שישי, 02/09/2011 שעה 19:00)


הרהורים בשולי החדשות - אלול תשע''א

יוסף אליעז



סליחות

חודש אלול הוא חודש הסליחות. יהודים שומרי אמונים משכימים קום ומתפללים ליושב מרומים שיסלח על החטאים לפני ''הימים הנוראים'': ראש השנה ויום הכיפורים, בהם יכתב ויחתם גורלם בידי יושב מרומים.

והנה מדינת ישראל נדרשת גם היא, על-ידי שתי מעצמות שכנות, טורקיה ומצרים- להביע התנצלות ולבקש סליחה.

הצדיק הטורקי הגדול, ארדואן, גם הציב כבר אולטימאטום - ההתנצלות על אירועי ההשתלטות על המרמרה חייבת להנתן בתוך 48 שעות ולא...
זהו אותו ארדואן שצבאו הרג רק השבוע, ללא משפט, מעל 100 כורדים, רובם אזרחי טורקיה, בהפצצות מן האויר. זהו אותו ארדואן שעודד את אנשי המרמרה לפרוץ מצור ימי חוקי שהטילה ישראל, מדינה ידידותית לכאורה, כדי להתגונן מהברחת נשק וטילים המופעלים נגדה ע''י ארגון טרור שהשתלט על עזה.
זהו אותו ארדואן המקבל חררה מהזכרת הטבח הטורקי במיליון וחצי אזרחים ארמנים חסרי-ישע, ומוכן לנתק יחסים דיפלומטיים עם כל מדינה שתדרוש התנצלות טורקית על הטבח הנורא ההוא.

ארדואן הוא צדיק קטן מאד. כמו היטלר ימ''ש הוא עלה לשלטון בבחירות, אך מאז הוא חיסל כל מוקד כח שעלול לעמוד מולו, בדיוק כפי שהנאצים חיסלו את המפלגה הקומוניסטית ומנעו מציריה להגיע לרייכסטאג, אחר כך חיסל הצורר את הס.א. שהעלה אותו לשלטון וניטרל את כל בכירי הצבא, הורמאכט, שלא הסכימו עמו. כך ארדואן הביא למאסר מנהיגי מפלגות שהתחרו בו וניטרל את הצבא, שהגן על הדמוקרטיה החילונית מאז ימי אתאטורק, והופך די מהר לרודן.
היטלר גיבש סביבו את העם הגרמני - מצד אחד החמיא לעם שהוא הגזע הארי, העליון, מול היהודים, הצוענים והסלאבים הנחותים, וסביב הצבא המתחמש, ומצד שני הציב מולו אויב דמיוני: היהדות המשתלטת על העולם ומנהיגה את הקומוניזם

ארדואן נוקט בדרך דומה. מצד אחד הוא מלכד את עמו סביב האיסלאם הגואה, המבקש להשמיד את הכופרים, ומצד שני מציב מולם אויב שיש לשנוא: המיעוט הכורדי וישראל.

אנו בבעיה קשה: טורקיה היתה בת-ברית נאמנה שנים ארוכות, בעלת קשרי מסחר ובטחון ענפים עם ישראל. מוסרית והגיונית – טורקיה צריכה לבקש את סליחתנו. מדינית ובטחונית – אסור להחמיר עוד את המשבר שארדואן יצר. האמת - קשה מאד להחליט. מצד אחד - קשה לבלוע צפרדע לא-כשרה זו, מה גם שכלל לא ברור אם ארדואן לא ימשיך במסע השיסוי שלו נגדנו, ויראה בהתנצלות עוד הישג בדרך החתחתים בה בחר.

המצב עם המצרים די דומה. אין ספק שהנהגת מצרים נתונה בימים אלו במצב קשה. כל אנשיה הם אנשים שהעלה לגדולה הנשיא מובארכ שהודח, וכיסאותיהם מתנודדים מול ההמון המתפרע אחרי הצלחת המהפכה.
השלום עם מצרים היה ''קר'' ועדין גם בימי מובארכ, ועתה הוא שברירי בהרבה.
גם אין לי מידע מדויק מה קרה באותו יום דמים בכביש 12. מי באמת ירה בחמשת החיילים המצריים? האם הם ירו לעבר כוחותינו? מדוע אין צה''ל מוסר מידע בנושא רגיש זה?

אין ספק שמצרים לא מלאה את תפקידה לשמור על גבול שקט עם ישראל, ולמנוע חדירת מרצחים וירי מתוך שטח מצרי ריבוני לתוך ישראל, לא ברור גם כיצד לא הגיבו החיילים המצריים שסמוך ממש לעמדתם התארגנה חולית הטרור הגדולה. לפי העיתונים אחד המחבלים גם לבש מדים של הצבא המצרי.
שוב - כל שלום קר עדיף על מלחמה חמה... גם מסוכן מאד לתרום לנפילת החונטה הצבאית השולטת כיום במצרים, שאנשיה מוכרים לנו, כי במקומם עלולים לתפוס את השלטון האחים המוסלמים ודומיהם.

פה הייתי קורא לממשלת ישראל, אמנם על סמך המידע המועט שיש בידי, לעבור על מידותינו ולהתנצל בפה מלא, אלא אם כן יש הוכחות בדוקות שלא כוחותינו פגעו באותם חיילים מצרים או שהם ירו על כוחותינו.
אלא שאז יש לחשוף מידע זה, וכל זאת להביע שוב צער. בכל זאת אנשים של מדינה שעמה יש שלום מתו .
נכון שהתנצלות תפגע בכבודנו. זה לא נעים אך לא נורא. דומה שזהו המקרה בו עדיף להיות חכם יותר מלהיות צודק.


נטישת המסכים המפקחים על הגבול בידי החיילות שזה תפקידן

אירוע זה הוא חמור ומסוכן. חיילות עייפות נטשו את משמרתן, וסיכנו בכך חיי חיילים ואזרחים שעל שמירת חייהם הן מופקדות. זהו מרד והפרת משמעת מהסוג החמור ביותר.

חבל שהיו לחיילות אלו טענות קשות של עומס יתר, כאבי עיניים וגוף וחוסר תנאים ויחס גרוע. טענות אלו חייבות להבדק ואם יש בהן ממש, וחוששני שיש, על הצבא לדאוג מיד לשיפור המצב.

עם זה - משהו בלב מתנגד למיצוי מלוא חומרת הדין עם בנות אלו.
הן התגייסו והגיעו לתפקיד קשה ומתיש זה, מי בהתנדבות ומי בפקודה. אולם במדינה בה יש גיוס חובה שאינו מיושם, בה מגזרים שלמים באוכלוסיה פטורים משירות צבאי, ובו כה רבים שכן חייבים בגיוס ומשתמטים ממנו, מבלי שהדין עמם ימוצה, ובהם אמנים ידועים ומפורסמים אחרים; בעת שבנות במספרים גדולים משתמטות משירות בטענות שקר שהן דתיות או נשואות; במדינה שכה רבים מילדיהם של מנהיגי המדינה ומפורסמיה, כולל ילדי קצינים בכירים וחברי ממשלה, משרתים בגלי-צה''ל, בדובר צה''ל, ברבנות הצבאית ובשלל תפקידים קלים - קשה ואולי לא ראוי למצות את הדין עם אותן בנות המשרתות בתפקיד קשה ואחראי, סמוך לגבולות, שכנראה הגיעו למצב שלא יכלו לשאת בו.

יש להעמידן לדין, אך אין למצות עמן את הדין. הייתי מחפש דרך לענישה הולמת אך עם אפשרות לבנות ''לחזור בתשובה'' ולתת להן הזדמנות שניה שאם תנוצל כהלכה הרשעתן תימחק ולא תכביד על חייהן בעתיד.


שר הבטחון מטעם מפלגת עצמאות

השר הנכבד, שגם שימש בעבר ראש ממשלה, והגיש הצעות, מרחיקות לכת מדי, לערפאת בזמנו; אשר רץ תמיד אל ראש הפירמידה תוך שהוא דורס כל מי שעמד בדרכו; אשר השכיל לחמוק מכל תקלה לה גרם או בה היה מעורב, אם כמפקד אוגדה, אם בצאלים, אם בפרשת העמותות שלא מוצתה, אם באופן פינוי לבנון והפקרת צד''ל, אם בשערורית מינוי הרמטכ''ל; אם כקצין ואם כראש מפלגה או שר, אשר ''עשה לביתו'' ומיקם אותו במגדלי אקירוב בעת היותו ראש מפלגה סוציאליסטית, אם בחוסר הטיפול בבעיות הבטחון השוטף - באי בנית הגדר עם מצרים ושטפון הפליטים וההברחות שם; באי הקמת מקלטים והכנת העורף למלחמת טילים; אם בהשלמה עם הירי המתמשך של טילים ופצצות מרצועת עזה וסיני; אם במחדל אי-חלוקת המסכות לאוכלוסיה;
שר אשר בעצמו מבזבז הון עתק בנסיעותיו לחו''ל עם פמליה מנופחת; על חשבון הציבור; אם בהכנסת סדר למשרד הבטחון וסגירת המשלחות המנופחות המוחזקות בסכומי עתק בחו''ל, כמו רוב משלחות הרכש;

השר הנכבד עומד עתה בראש מפלגה קיקיונית שכל מטרתה לשמר לו את כס שר הבטחון – דומה כי ראוי לו ולנו שיפנה את הכס הרם ויתפנה להרחבת מפלגתו וביסוסה. אם לא למען המפלגה הנה למעננו, ''ולתפארת מדינת ישראל''.







http://www.faz.co.il/thread?rep=163673
לא מתאים לך לחטוא לאמת.
ע.צופיה (יום שישי, 02/09/2011 שעה 21:06)

א. מר הנגבי התנצל בפני שר הביטחון על האשמות השוא שהפריך עליו בנושא צאלים. אתה כמובן שלא תתנצל,הרי האמת רחוקה ממך גם בחודש של סליחות.
ב.מר ברק היה חייל מצטיין בכל תפקידיו. חוץ מהשמצות אתה גם יכול להביא עובדות או שזה גדול עליך.
ג.גדולים ונכבדים כמו שרון,רבין ופרס לא הצליחו להוציא את צהל מלבנון למרות שהוא היה ''מיותר'' שם שנים רבות.מעשהו של מר ברק ''חסך'' משנת 2000 כמאה אלמנות ויתומים בשנה.
כאחד ששרת בצד''ל איני חושב שהיינו'' חייבים להם משהו'' הם קיבלו מאיתנו מעל ומכבר.
ד. אם יש ,מבוגר אחראי בממשלה זו ובקודמת זה רק מר ברק.

http://www.faz.co.il/thread?rep=163674
לא מתאים לך לחטוא לאמת.
יוסף אליעז (יום שישי, 02/09/2011 שעה 23:42)
בתשובה לע.צופיה

ע. צופיה - כרגיל אינך מסוגל להגיב ללא השמצות. כמעט כמו עמיש שתיכף יתעורר. שיהיה לך לבריאות.

אינני מסכים עם הערותיך:

א. צר לי, אינני מתפעל משר הבטחון הנוכחי שלנו.
אילו מונה כשר מקצועי- אולי אפשר היה להבין את ההיבט הציבורי, ואולי המוסרי, של שבתו בממשלה בה לחם בזמנו.

לדעתי ישיבתו בממשלה שבראשה ראש הליכוד, שהיה כה שנוא על מפא''י לדורותיה וגלגוליה, כשהוא יו''ר העבודה היא מבישה. הוא הפך את העבודה למנוף שיבטיח לו את הכהונה, וכאשר זו מרדה בו נטש אותה מבלי לוותר על כסאו.

ב. גדולים ממני, לפחות בדרגות הצבאיות, כבר כתבו את שכתבו על ברק. קרא למשל את ספרו של יוסי פלד.
קרא גם את הספר שיצא לא מכבר ''הצליחה'', אמנם הוא מוזכר שם מעט מאד.

ג. לגבי לבנון- לא כתבתי על עצם הפינוי אלא כיצד נעשה. היינו הכח העיקרי בלבנון. זה לא היה פינוי, ואני מסכים כי זהו מהלך קשה, אלא כמעט בריחה. היה לנו מספיק כח אש להפסיק את הירי על כוחותינו והנסיון לזנב בהם בנסיגה.

התייחסתי ליחס לצד''ל. ככל הידוע לי הם לא קבלו התראה מוקדמת מספקת על הפינוי. השיא היה שכאשר כבר הגיעו שרידי צבא זה, שלחם עבורנו, לשער בגדר המערכת - ננעל זה בפניהם,וכל מעט רכושם, שהיה על רכביהם שנותרו מחוץ לשער, נבזז בידי ההמון והחיזבאללה.

מה היה קורה אילו נתנו לשיירה זו להכנס לישראל וועיכבוה לביקורות או בדיקות ככל הנחוץ 2 ק''מ בתוך המדינה?

ד. את בוזך לצד''ל, כעולה מתגובתך, איני מקבל. יתכן והם לא היו מלאכי שרת, אך הם היו אחים לנשק ולא מעטים מהם שלמו בחייהם או בשלמות גופם על הלחימה לצדנו. אסור להיות כפוי-טובה.

ה.לגבי האירוע בצאלים- שאל את האלוף עמירם לוין מה קרה שם וןמי פיקד על האימון. בכל אופן הרמטכ''ל היה במקום, שכבו שם חייליו הפצועים. אולי לא יכול היה לפנות מי מהם במסוקו לבית-חולים, אך הוא לא ראה לנכון להמתין לפינויים, אלא פשוט המריא...
זה לא היה קרב. איש לא היה תחת אש. אינני יודע אם היית אי-פעם מפקד בצבא. אם היית - אני מאמין שלא היית נוהג כך.

ו. לאהוד ברק זכויות עצומות על משימות שביצע בצבא. איש אינו מפחית מהן.

זו חזרה עגומה על הפנית-העורף של משה דיין המנוח למפלגתו כדי לשבת על אותו כס תחת מנהיגותו של מנחם בגין.

ז. מאד לא התפעלתי מחיבוקיו עם המרצח ערפאת.

ח. צר לי, אך אינני מתפעל מתפקודו של אלילך כשר בטחון. היו מחדלים עצומים לפניו אך כיום אנו לא מוכנים למלחמה, לא בפיקוד העורף, לא בהגנה על הגבולות, לא בעצירת הירי על אזרחים - דבר שלא קיים באף מדינה.וכתבתי בכתבה מעט מתחושותי.

שמעתי די יריות ופיצוצים בשרתי בצבא וכאיש מילואים במלחמות ששת הימים, ההתשה ויום הכיפורים. אין שום סיבה שכאזרח יתפוצצו מעל ראשי, ובעיקר בישובים הקרובים יותר לגבול, קסאמים, גראדים, פצמ''רים בימים שאינם ימי מלחמה.

ביבי בהחלט אינו פטור מאחריות, אך האמנם ברק הוא האיש המבוגר והאחראי בממשלה? אולי לדעתך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=163676
לא מתאים לך לחטוא לאמת.
ע.צופיה (שבת, 03/09/2011 שעה 7:56)
בתשובה ליוסף אליעז

במאמרך אתה משמיץ באופן מחפיר, איש ציבור, מבלי להביא אפילו הוכחה אחת לדבריך, כאילו זה מובן מאליו וכנגד אתה מתרעם שאומרים לך זאת ורואה בכך השמצה. חשוב עלזה.
אינך חייב להתפעל משר הביטחון, רוב העם חושב כמוך.אני איני חושב כך ובאמת יתכן שאני טועה.
אני מאמין שכאשר מותחים ביקורת על איש ציבור צריך להביא לפחות סיבה אחת מפורטת. אתה אינך מביא אפילו סיבה אחת.
בסוף פרשת צאלים קבעה ועדה ניאטרלית שהרמטכ''ל נהג נכון ואין כל פגם בהתנהלותו. האיש שתקף אותו הכי הרבה בעניין, צחי הנגבי, התנצל על דבריו וזה מספיק לי.
כאיש שכמעט תמיד הצביע עבודה אני רואה בישיבתו של ברק בקואליציה שרות למען המדינה. הוא יכל לבחור בדרך הקלה של יחימוביץ,פרץ,הרצוג ויתר הליצנים ולתקוף ולהשמיץ. אז עם מי נתניהו היה מקים קואליציה? עם כצלה? עם הסנובית הזאת, ליבני? הוא ויתר על הרבה פופוליזם, ואולי על עתידו הפוליטי בכדי שבישראל תהיה ממשלה יציבה.
פינוי משטח אוייב עושים בחטף. כך היה הפינוי מעזה ב-‏56,כך בלבנון, כך בהתנתקות. זו הדרך הצבאית הנכונה בכדי שלא יזנבו בך.
איני בז לצד''ל אך מעולם לא התפלאתי מביצועיו ומאופי חייליו. הפינוי הצפוי היה ידוע זמן רב קודם. הרי גם ברק וגם נתניהו הצהירו על כך במהלך מערכת הבחירות של 99.
החשוב ביותר בעת הפינוי היה מניעת נפגעים לכוחותינו או חדירת מחבלים יחד עם אנשי צד''ל, כל היתר היה בחשיבות מישנית ואלו היו התוצאות.
הקאסמים החלו לעוף משנת 2001, רק הסוף 2008 טיפלו בכך כראוי. אני בהחלט מאשים, כמוך, את כל האנשים שהיו בתפקידי בטחון ואחריות לאומית בזמן הזה, כולל ברק.

http://www.faz.co.il/thread?rep=163680
לא מתאים לך לחטוא לאמת.
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 03/09/2011 שעה 10:10)
בתשובה לע.צופיה

הנסיגה מדרום לבנון הייתה מישגה אסטרטגי .
העצירה של מאווי מארמרה הייתה מישגה פוליטי וצבאי .
עופרת יצוקה היתה בחירה של אופציה לא אופטימלית .
עצירת ההתנחלויות הייתה טעות פוליטית .
המשא ומתן עם עראפת היה פיאסקו .
הממשלה שלו הייתה הכושלת בממשלות ישראל .

האיש אמיץ אך היכולות שלו הן ברמת מפקד גדוד קומנדו . לא יותר .

http://www.faz.co.il/thread?rep=163683
לא מתאים לך לחטוא לאמת.
ע.צופיה (שבת, 03/09/2011 שעה 10:46)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

קטונתי מלחלוק על אמירות כה פסקניות וכל כך חסרות ביסוס כלשהו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=163718
לא מתאים לך לחטוא לאמת.
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 04/09/2011 שעה 9:28)
בתשובה לע.צופיה

כיסוי עיניים ואטימת אוזניים עוזרים .

http://www.faz.co.il/thread?rep=163721
לא מתאים לך לחטוא לאמת.
ע.צופיה (יום ראשון, 04/09/2011 שעה 9:37)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

מזמן התפטרתי מאביזרים אלו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=163724
לא מתאים לך לחטוא לאמת.
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 04/09/2011 שעה 9:48)
בתשובה לע.צופיה

כעת נשאר להתפטר מברק אהובך .

http://www.faz.co.il/thread?rep=163739
לא מתאים לך לחטוא לאמת.
ע.צופיה (יום ראשון, 04/09/2011 שעה 13:29)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

ברק יודע לדאוג לעצמו.אני כמובן אתמוך בו אם יהיה צורך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=163686
הגיע הזמן שהטמבל הזה
עמיש (שבת, 03/09/2011 שעה 13:36)
בתשובה לע.צופיה

יצא לנו מהעיניים

http://www.faz.co.il/thread?rep=163691
ההשואה בין ארדואן להיטלר היא זדונית, ומטופשת
עמיש (שבת, 03/09/2011 שעה 18:29)

ושקרית לחלוטין.
כלל לא ראוי להתייחס למאמר שיש בו קביעות כה אויליות המביישות לא רק את הכותב אלא גם את הקורא.

http://www.faz.co.il/thread?rep=163694
ההיטלר התורכי הרבה יותר חלש מהמקורי
גלעד היפתחי (שבת, 03/09/2011 שעה 18:54)

והיהודים היום הרבה יותר חזקים מאז.

הבעיה שיש לנו כמה היטלרים קטנים מסביב: אבו מאזן, הנייה, אחמדיניג'אד ועוד כאלה שבאים ונמוגים. עלינו לשבור אחד אחד, כדי לא לתת להם להתלכד לכוח אחד. ארדואן מבין את זה ולכן בין היתר הוא ניווט את המרמרה למשבר ידוע מראש שמסייע לו. מנגד טוב שישראל טירפדה לו את החלום, כי עדיף להתמודד איתם כשהם קטנים ומפוצלים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=163704
גם הטורקים וגם הגרמנים עשו שואה
חזי, הרצליה (שבת, 03/09/2011 שעה 23:33)
בתשובה לגלעד היפתחי

1.במלחה''ע ה1 הטורקים בתמיכת בני בריתם הגרמנים, טבחו בארמנים.אנטוליה של היום היא רמת-ארמניה.ושייכת לארמנים הגזולים.

2.על שואת הארמנים,הטורקים הוסיפו הכחשה.בדומה למרמרה.טורקיה מחליטה מה האמת,ושכולם יקפצו.

3.אם רוצים לפגוע בטורקים.זה יהיה באמצעות גרמניה או בריטניה.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.