פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אחיזת עיניים ושמה הפקת לקחים
שמעון מנדס (שבת, 20/08/2011 שעה 6:00)


אחיזת עיניים ושמה הפקת לקחים

שמעון מנדס



התקרית הבטחונית שקרתה אתמול בגבול מצרים מצביעה על כשלים, שנסיוננו המצטבר היה אמור למנוע או לצמצם מאד את הנזק שנגרם לנו. באמתחתנו התרבותית יש פתגם עברי ידוע המאשר זאת: ''אין חכם כבעל הנסיון'', ופתגם עברי אחר המאשר זאת אומר: ''הנכווה ברותחין נזהר בפושרין''. משמע, שלאחר הכשלון הראשון יש לטפל בדחילו ורחימו בכל סוגיה - ולא לקבל כל דבר כמובן מאליו. אלא שדא עקא, המציאות מראה שפני הדברים אינם כאלה. ידידי הד''ר אורי מילשטיין, שתחום מומחיותו הוא היסטוריה צבאית, פרסם מאמר בנושא זה בשם ''נזקי השקר'' (''הארץ'' יום שני, 15/8/11). בעל המאמר קובל על כך שבצה''ל מצהירים לאחר כל ארוע שהופקו הלקחים המתאימים. אלא שבמציאות אין ביטוי מעשי לכך. ורצה הגורל ששלושה ימים לאחר המאמר, המציאות הבטחונית בגבול מצרים מאשרת את התיזה הזאת.

בתקרית בטחונית מפורסמת ליד קבר שכם, לוחם שלנו בשם מדחת יוסף מת מפצעיו בשטח. הלוחם מת מפצעיו, כי צה''ל סמך על הבטחה של מפקד בכיר בצבא הפלסטיני שכוחותיו יגיעו לשטח ויחלצו את החייל שלנו. והלקח שלנו היה, שיותר לא סומכים על אף אחד בענייני בטחון. והנה בארועי הלחימה שהיו אתמול בגבול מצרים, הסתבר כי הערכותנו לאורך הגבול המצרי הסתמכה על כך שהגבול הוא גבול של שלום. אז איפה הלקח?

כמו בכל המקרים היה לנו מודיעין מוקדם שהמחבלים מתכננים פעולה בגבול מצרים. אבל אצלנו החליטו, כי ארגוני החבלה יפעלו בלילה בחסות החשיכה, כי לאור היום הם לא יעזו לפעול נגדנו (?) המחבלים יפעלו לאורך הגבול, ולא יכנסו לשטחנו (?) המחבלים יפעלו לאורך הגבול המצרי הרחק מאילת, והרחק ממוצבים מצרים (?) בהתאם להנחות היסוד האלה נערכנו. במלחמת יום הכפורים הופתענו עם המכנסיים למטה, האם ההפתעה הזאת לא לימדה אותנו דבר? כל מלחמה וכל פעולה צבאית, קטנה כגדולה, נשענות על גורם התחבולה - כדי להבטיח הצלחה. מדוע אנחנו ממשיכים לחשוב כי גורם התחבולה נמצא רק באמתחתנו. הרי גורם התחבולה בצד הערבי נגס חזק בבשרנו ב-‏1973, ומאוחר יותר בגבול לבנון עם חזבאללה.

ד''ר מילשטיין מצביע על שני גורמים הגורמים לאי הפקת לקחים. הגורם הראשון נובע מכך שצה''ל אינו צבא מקצועי – לפחות שדרת אנשי הקבע שלו. וזה נכון. כי בצה''ל הכשרת הקצין היא דלה. והפז''מ בין דרגה לדרגה הוא מינימאלי. העיקר הוא להעביר קדנציה של שנתיים בצורה חלקה, והופ לתפקיד הבא ולדרגה הבאה. ככל שנסיונך יהיה דל יותר, זה יצביע עליך כעל קצין מוכשר יותר. כי בשנתיים שעשית את הקדנציה לא התחככת לא עם אויב ולא עם מפקדים. והגורם השני, היא תרבות השקר בדרגים הגבוהים של הצבא. די אם נזכיר את שני המקרים המפורסמים, שקצין אחד נתן לאשתו לנהוג ברכב, וקצין שני נתן לבנו הקטין לנהוג בטרקטורון. בשני המקרים הדברים נעשו בנגוד לפקודות. והקצינים הבכירים שקרו, ואמרו שהם נהגו. תופעה זו נעוצה בחנוך יסודי לקוי, ובחנוך צבאי לוקה בחסר.

בכל צבאות העולם הכשרה של קצין לוקחת שלוש עד ארבע שנים באקדמיה צבאית. בפרק זמן זה הצוער לומד תורת לחימה; היסטוריה צבאית; מורשות קרב של צבאו וצבאות זרים; קרבות מכריעים בין צבאות; זירות לחימה – יתרון וחסרון; ומעל לכל אלה סדר ומשמעת, ותרבות של דווח אמת.

העיקר שאנחנו גאים ומאמינים במוטו של ''נצח ישראל לא ישקר''. אנו גאים ומאמינים בתנ''ך, בספר הספרים, שכל העולם התרבותי מציב אותו כעמוד האמת הניצב לפני המחנה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


''המציאות... מאשרת את התיזה הזאת''?
דוד סיון (שבת, 20/08/2011 שעה 8:07) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. האם ההכשרה הכפולה בצבאות זרים מתבטאת בתועלת בשדה הקרב? לא בטוח שבדיקה תעלה שיחס ההצלחות לכשלונות של אותם צבאות טובים מאלה של צה''ל.
2. איך בדיוק ידוע לך מה היו הנחות היסוד לפיהן צה''ל התכונן?
3. מאין אתה יודע מה היו פרטי התרעות המודיעין?

אין ספק שמשורת התקריות בקרבת אילת צריכים להפיק לקחים כדי למנוע קורבנות נוספים. אני רק לא בטוח עדין שמישהו מחוץ לצה''ל יכול לדעת פרטים ברמה שאתה מתאר.

הטענות של מילשטיין בקשר להכשרת הקצונה מוכרות לי. יחד עם זאת אינני בטוח שבדיקה מול אותם צבאות שבהם הכשרת הקצינים ארוכה יותר היא גם טובה יותר, ו-או שבדיקה תעלה שיחס ההצלחות-כשלונות של הצבאות האלה טוב מזה של צה''ל.
_new_ הוספת תגובה



''המציאות... מאשרת את התיזה הזאת''?
שמעון מנדס (שבת, 20/08/2011 שעה 10:06)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דוד יקירי,

מאחר שהרבה מאד שנים אני מנותק מן המערכת, כל מה שאני אומר זה מן העתונות. הכתב הצבאי של הערוץ הראשון, יואב לימור, שהוא בחור אמין ביותר, חזר ואמר: שהיו התרעות מדוייקות, פרט ללוח זמנים, ובהתאם לכך נערכו כוחותינו.
_new_ הוספת תגובה



''המציאות... מאשרת את התיזה הזאת''?
דוד סיון (שבת, 20/08/2011 שעה 10:50)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שמעון,

א. עם כל הכבוד מקור עיתונאי אחד לא יכול להיות מספיק, אפילו אם הוא יואב לימור, כדי לטעון .
ב. אם לא היה לוח זמנים אי-אפשר לטעון שההתרעות היו מדוייקות.
ג. אני מעריך שגם לא היה בדיוק ברור המיקום המדוייק של הפעולות.

כאשר מוסיפים את העובדה שמדובר בקוו של כ-‏150 ק''מ ברור שהסיכוי למניעה בהצלחה הוא מוגבל ואולי מוגבל מאד.
_new_ הוספת תגובה



''המציאות... מאשרת את התיזה הזאת''?
המסביר לצרחן (שבת, 20/08/2011 שעה 20:42)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שירות צבאי

אני מכיר את צה''ל וגם את הצבא האמריקאי על אגפיו ואפלו את הצבא המלכותי הבריטי. בצבאות הללו כדי להיות קצין חייב אדם ללמוד במסגרת קורס הקצינים לתואר ראשון באוניברסטיה. הקורסים מנוהלים במסגרת הצבאית. בארה''ב זה במסגרת 'ווסט פוינט'. שם הם מקבלים הרצאות בנושאים רבים ולא רק בהיסטוריה צבאית, טכנולוגיות מתקדמות ועוד, אלא גם בכלכלה, מדעים, מדעי המדינה ועוד. מעניין שבחיל האויר שלנו אימצו תואר ראשון במסגרת קורס הטייס, אלא שכאן רוב ההרצאות מתנהלות באוניברסיטה בנגב לפי מקצועות שבוחרים הטייסים לעצמם, עם השלמות מתחייבות בנושאים כמו היסטוריה צבאית רלוונטית.

ההבדל בין הקצינים האמריקאים והבריטים לקציני צה''ל הוא שקציני צה''ל יודעים בגדול לתפקד טוב יותר בתנאי השטח, משום שהם גדלו כחיילים בשטח ועברו אחזקתסבבי שטח במהלך קורסי ההכשרות כמו קורסי מ''כים ומש''קים והשלמות מקצועיות. לעומת זאת קציני ארה''ב ובריטניה עברו מסלול קצינים ללא מסלול קצר של חיילות רגילה, ולאחר הכשרתם הם הוצבו ביחידות. חלקם נשלחו ישירות לעיראק ופקיסטאן ושם הורגש חוסר ניסיונם בהובלת כוחות, וקושי להסתגל לכללי ההתנהגות שאופיינו ע''י דורות קודמים של סבבי לוחמים. זמן ההסתגלות לתנאי השטח הוא בד''כ ארוך, משום העדר ניסיון קודם בפעילות מבצעית בשטח.

קציני צה''ל משלימים את ההשכלה שלהם במהלך שירותם בקבע. הם נשלחים ללימודי תואר ראשון מרוכז של שנתיים, וגם מחוייבים לעבור קורסים מקצועיים לא רק צבאיים והכשרות מקצועיות, במסגרת השירות המבצעי.
בהמשך דרכם יש קורסים המכשירים קצינים ברמת מ''פים, מג''דים, ומח''טים וצפונה ולפי המקצועות השונים. שם לומדים אפילו פילוסופיה, פסיכולוגיה, מדעי ההתנהגות, ארגון וניהול והשלמות בענייני סטטיסטיקה לצד חומרי לימוד צבאיים מקצועיים, תורות לחימה, עקרונות מבנה הכוח, הגדרת מטרות ארגונית ומעקב אחר ביצוע וכו'. האמירה כאילו קציני צה''ל לא לומדים מספיק אינה נכונה כבר שנים.

האמריקאים לומדים מצה''ל ובצה''ל

מאז סוף שנות ה-‏80 האמריקאים שולחים את יחידותיהם המיוחדות להתאמן במתקני האימונים של צה''ל שבנויים בצורה מיוחדת למעקב ולרישום פעולות הלוחמים בתא שטח לפי משימה מוגדרת. הניסיון המצטבר שצברו בצה''ל וממשיכים לצבור יום יום ויכולת הפקת הלקחים המהירה בצה''ל ותרגומם לנוהל מציב את צה''ל כצבא מקצועי מתקדם שיכול ללמד צבאות גדולים ומסורבלים יותר. הסירבול של האמריקאים הוא גם תרבותי, הם יותר סגורים ומתונים מהישראלים בהפקת לקחים ויישומם. האמריקאים קיבלו מישראל ולמדו מצה''ל להפעיל גם אמצעים מיוחדים שעזרו להם מאוד בעיראק ובאפגניסטאן. האמריקאים משתמשים באמצעים שפותחו מישראל, מגרביי ונעלי לוחמים ועד שיריוניות שמיוצרות במפעל ישראלי-אמריקאי משותף (שהתחיל במפעל של קיבוץ סאסא).

התרעות מודיעיניות

תגיד ליואב לימור שידיעה לא יכולה להיות מבוססת רק על מדליף אחד, שכן יכול להיות שגם אם היא נכונה היא רק חלקית. מי אתה מנדס, שצריך לדעת שיש מודיעין ויש מודיעין. מאחר שבגדול אומר שהיתה רק התרעה כללית, הרי שיואב לימור יכול לומר את מה שהוא שמע בלי לקבל אישור לכך מגורם מוסמך. אם היתה התרעה מדוייקת באשר למקום הפיגוע, הרי שצה''ל היה נערך שם לכל אורך היממה ומכין כוח אש רציני שיוכל לתת מענה מיידי לאורך כל הציר. אני מבין שההתרעה היתה כללית ובלתי ממוקדת, ולפיכך נאלץ צה''ל לפרוס את הכוחות לאורך כל הגבול בפיזור רחב יותר. הטיימינג היה מפתיע בשל העדר מידע מדוייק. התגובה הצה''לית והיס''מית היתה למופת. היכולת לחסל את התוקפים ואת שולחיהם תוך מספר שעות היא מדהימה.
_new_ הוספת תגובה



''המציאות... מאשרת את התיזה הזאת''?
(יום ראשון, 21/08/2011 שעה 12:04)
בתשובה להמסביר לצרחן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ליקויי התפקוד של צה''ל אינם בדרג הטקטי בעיקר, אלא בדרגים האופרטיביים והאסטרטגיים. הטעם לכך שנסיון רב בשדה אכן עוזר מאוד לתפקוד הטקטי אך אינו עוזר בכלל ליכולות האופרטיביות והאסטרטגיות. לשתי היכולות האחרונות חשוב לפתח כושר הפשטה המאפשר אינטלקטואליזציות של נסיבות דינאמיות. כושר כזה לא רק שאין מפתחים בצה''ל אלא מחניקים למי שיש לו באופן טבעי. דוגמאות לכך אם אלופי המשנה ד''ר עימנואל ולד ז''ל וד''ר יעקב חיסדאי יבדל לחיים ארוכים.

בגלל כך אכן לא הוכרענו במלחמות ואנחנו עדיין קימים אך זאת למרות הניהול הגרוע של כל המלחמות והפיקוד הגרוע של רוב המערכות. מי שהוציא את הערמונים מן האש היו אנשי הדרג טקטי, אנשי קו הדם, הלוחמים!

דוגמא לכך היא מערכת החווה הסינית במלחמת יום הכיפורים. כל המפקדים במערכה זאת מן הרמטכ''ל דוד אלעזר, דרך מפקד החזית החדש רב אלוף מיל. חיים בר לב, מפקד החזית הקודם שמואל גונן-גורדיש, מפקדי האוגדות אברהם אדן ואריאל שרון, מפקדי החטיבות ומפקדי הגדודים היו מנותקים מן המציאות ואחדים אף מוכי הלם. הלוחמים הם שמנעו במחיר כבד מאוד הכרעה מצרית במערכה על מסדרון הצליחה.
_new_ הוספת תגובה



''המציאות... מאשרת את התיזה הזאת''?
המסביר לצרחן (יום ראשון, 04/09/2011 שעה 1:13)
בתשובה לurimilsh@smile.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדעתי צה''ל התשתפר גם בתחום האופקטיבי והאסטרטגי. המאמרים של ד''ר עימנואל ולד ז''ל וד''ר יעקב חיסדאי יבדל לחיים ארוכים הם מתקופה 'הסטורית', כאשר כל שנה שקולה למאה.צה''ל השתפר בשמירת יכולות מבצעיות-טכנולוגיות ובשינוע לוגיסטי, המפקדים הבכירים חושבים אסטרטגית בהקשר של ניהול מלחמה.

ישנה בעיה של המרחב שבין ההנהגה המדינית לפיקוד הצבאי הבכיר. כאן הרבה מהשגיאות בעבר נוצרו בשל תפקוד לקוי של הדרג המדיני (גם כשהיו בו מעת לעת כמה רמטכ''לים במיל'). הצבא יכול לקבל משימה, להציג תוכניות ביצוע ותמיכה לוגיסטית לאישור הדרג המדיני ולבצע את המשימה כמתחייב.
_new_ הוספת תגובה



''המציאות... מאשרת את התיזה הזאת''?
(יום ראשון, 21/08/2011 שעה 11:27)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דוד,

כדי להיווכח בהבדל בין תיפקודו של צבאי מקצועי לבלתי מקצועי טול את הצבא הגרמני במלחמת העולם השנייה ואת צה''ל מאז הקמת המדינה ועד היום. הצבא הנאצי היה אולי הצבא המקצועי ביותר בהיסטוריה. טול את מבצע ''אבחת המגל'' שמוטט את צרפת ואת כוח המשלוח הבריטי ב-‏1940 השוה אותו לכל מבצע של צה''ל ותיווכח ביתרון של צבא מקצועי.

אורי מילשטיין
_new_ הוספת תגובה



''המציאות... מאשרת את התיזה הזאת''?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 21/08/2011 שעה 11:43)
בתשובה לurimilsh@smile.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צבא מיקצועי אינו הדבר היחיד שמכריע צבא אחר .
חניבעל ניצח את הצבא הרומאי המיקצועי - ראה קרב קאנה .
המונגולים בפיקוד ג'ינגיס חאן ניצחו צבאות רבים בזכות ייתרון טכני - הרכיבה על סוסים .
האמריקאים בפיקוד וואשינגטון , ניצחו את האנגלים בגלל המרחק מאנגליה .

יש דוגמאות לשני הצדדים .

אריה עירן
_new_ הוספת תגובה



''המציאות... מאשרת את התיזה הזאת''?
(יום ראשון, 21/08/2011 שעה 12:29)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חניעל ניצח בקרב קאנה בזכות גאונותו הצבאית כמפקד מערכה. המונגולים נצחו בזכות גאונותו של ג'ינג'יס חאן כאסטרטג. גאונות היא דרגה גבוהה ממקצועיות. ההבדל בין גאונות למקצועיות העסיק את הפרוסים לאחר שנפוליון הביס אותם בקרב יינה. את הפתרון נתן אז שרנהורסט: לגייס מול אויב גאון את הגאונות הלאומית.
_new_ הוספת תגובה



''המציאות... מאשרת את התיזה הזאת''?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 21/08/2011 שעה 16:09)
בתשובה לurimilsh@smile.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ושכחתי להזכיר את גראנט מול לי .
המפסיד היה גאון ןהמנצח היה ''טוחן בשר'' .
וגם נזכרתי בקרב טאוטובורג . עם אבדן הליגיונות 17 , 18 , 19 . ''היכן הליגיונות שלי'' זעק הקיסר .

מיקצועיות יכולה להכריע - אך לא תמיד .
גאונות טאקטית יכולה להכריע - אך לא תמיד .
יתרון כמותי יכול להכריע - אך לא תמיד .
חדשנות טכנית יכולה להכריע - אך לא תמיד .

וזה המסר הגדול מתורת דרווין .
לא רק אריה שורד , גם שבלול רך !
הכל בהתאם לתנאים המשתנים .
_new_ הוספת תגובה



''המציאות... מאשרת את התיזה הזאת''?
(יום ראשון, 21/08/2011 שעה 16:55)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ועל כך הוסיף הייזנברג: ''התמיד לא קיים''. לכן אם ללכת בעקבות דויד יום בבחירה בין הסיכוי לפגוש ברבורים לבנים לבין האפשרות לפגוש ברבור אחד שחור, מומלץ להשקיע בברוברים הלבנים אף שיש לקחת בחשבון שאפשר גם להפסיד.
_new_ הוספת תגובה



בורות מזעזעת
עמיש (יום רביעי, 24/08/2011 שעה 12:31)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הצבא הרומי בקרב קנאי היה צבא אזרחי שגוייס רק לפי הצורך ולא צבא מקצועי.
הצבא המקצועי הרומי נוסד בידי מאריום רק בתחילת המאה הראשונה לפנה''ס
_new_ הוספת תגובה



בורות מזעזעת
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 24/08/2011 שעה 12:42)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הצבא הלא מקצועי הזה כבש את רוב המדינות שלחופי הים התיכון .
מן הבחינה של האימון והניסיון זה היה צבא מקצועי .
_new_ הוספת תגובה



''המציאות... מאשרת את התיזה הזאת''?
דוד סיון (יום ראשון, 21/08/2011 שעה 17:51)
בתשובה לurimilsh@smile.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. הצבא הנאצי הושמד.
ב. השאלה שלי התייחסה למעשה לצבאות אחרים בהם הכשרת הקצינים היא כפולה ואורכה מבצה''ל שגם םפועלים כיום.
_new_ הוספת תגובה



''המציאות... מאשרת את התיזה הזאת''?
גלעד היפתחי (יום חמישי, 25/08/2011 שעה 23:06)
בתשובה לurimilsh@smile.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הצבא הנאצי בנה את עצמו מ-‏1934 מוכוון מטרה לפתוח במלחמה, תוך חריגה מהסכמי וורסאי. המשטר הנאצי השקיע בו, ייצר כלי נשק בטכנולוגיות החדשות ביותר של אותה תקופה ובנה תו''ל חדשה וניידת מבוססת על שיריון וחיל אויר, שיפר תשיות וכבישים והקים אוטוסטרדות במטרה לפשט את הזרמת הכוחות לגבולת ובינהם.
לעומת זאת הצבא הצרפתי, כמו הבריטי, היו שרויים בעברם, מבוססים על תו''ל נייחת, קו מאזינו. הצבא הצרפתי עדיין שמר בתוכו את חיל הפרשים, שמר על משמעת ונימוס על חשבון חיילות ואימונים. הצבא הצרפתי התרוקן ממפקדים מקצועיים ופעל בסביבה תקציבית דלה.

ישראל מנהלת מלחמה עם ארגוני טרור ולא מדינות, לפחות מאז 1973. מלחמות אלה שונות בתכלית ממלחמת העולם השנייה. אי אפשר להכריע ולהכניע את החמאס בלי לפגוע גם באוכלוסיה שלו. לכן אין הכרעה של ממש במלחמה הזאת, אלא רק פגיעה שיטתית ומתמשכת בארגוני הטרור כדי לתחזק מציאות שהיא נוחה יותר לישראל, עד שבעוד כמאה-מאתיים שנה המוסלמים האלה ישתנו.

אני מעריך שאם צבא סוריה או מצרים יפתחו במלחמה עם ישראל, צה''ל יכה בהם בצורה מרשימה. בטח את הסורים שצבאם על הקרשים, אבל גם את מצרים שצבאה גדול ומודרני.
_new_ הוספת תגובה



''המציאות... מאשרת את התיזה הזאת''?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שישי, 26/08/2011 שעה 8:41)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מספיק טוב .
אמנם הלחימה הצהלית נגד הטרור מוכוונת נגד המבצעים והאירגונים הלוחמניים .
סיכול ממוקד , תשתיות ודברים דומים .

אבל רצועת עזה היא מדינה דה-פאקטו .
יש לה שלטון , אג'נדה ושאיפות .
ובעיקר - צרכים . או - אינטרסים בלע''ז .

לכן
ריסון הפעילות התוקפנית מעזה צריכה להיות נגד האינטרסים הלאומיים ולא נגד מטרות נקודה .

את זה מישהו לא מבין אצלנו .
_new_ הוספת תגובה



''המציאות... מאשרת את התיזה הזאת''?
גלעד היפתחי (יום שישי, 02/09/2011 שעה 8:16)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדעתי כולם מבינים את זה אבל חלשים מדי לפעול בהתאם.
כנראה שאנחנו צריכים קטסטרופה שתדחוף אותנו להגיב בחומרה ראויה נגד הטרור ונגד האוכלוסיה שמזינה אותו.
_new_ הוספת תגובה



דברים יפים!
רפי אשכנזי (שבת, 20/08/2011 שעה 10:45) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דברים יפים כותב לנו שמעון מנדס.
לא כולם יודעים אך עבר עשיר יש למנדס , עבר שממנו נובעים דבריו.
אכן, הפקת לקחים בצבאנו הדגול פגומה משהו.
מצד שני, חשוב מאד להדגיש כי אין אפשרות להתכונן לכל תרחיש. הרצון הפושה בציבור, רצון שמונהג ע''י התקשורת הנשכנית, כי לכל דבר יהיה פתרון אינסטאנט, פתרון שמישהו יתכונן איליו, הוא רצון ילדותי וכדאי לרדת ממנו כמה שיותר מהר.
בניגוד למשודר, לעניות דעתי ובשיא הצניעות, , התקרית טופלה היטב בהתחשב במרחקים העצומים שבה הרחשה. האירוע יכול היה להסתיים הרבה יותר גרוע באם הפגיעה באוטובוס הראשון היתה נעשית יותר ממוקדת.
אינני לא מתכונן לספק רעיונות לצרינו...
_new_ הוספת תגובה



דברים יפים!
גלעד היפתחי (יום חמישי, 25/08/2011 שעה 23:15)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אומנם שמעון מנדס כתב דברים יפים, אבל גם לפי דעתך הם בעיקרם שגויים.

גם אמירתך שצה''ל הגיב מהר ו''התקרית טופלה היטב'' רומזת אולי שצה''ל בכל זאת כן למד להפיק לקחים וליישמם בפעילותו?
_new_ הוספת תגובה



ד''ר מילשטיין, נו, באמת!
ע.צופיה (שבת, 20/08/2011 שעה 11:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם כל הכבוד למומחה הצבאי הידוע, הרי כמו כל היסטוריון מצוי גם הוא תפס ''צד'' בפוליטיקה המקומית והיא מנחה את ''ניתוחיו'', ''דיוניו'', מאמריו וכלל דעותיו.
אני, הקטן, מזמן איני מאמין לאמינות כתביו ואמירותיו.
הפקת לקחים היא סיסמא יפה. אם אינה באה עם עובדות היא הופכת לנבובה.
_new_ הוספת תגובה



אין לנו צבא
עמיש (שבת, 20/08/2011 שעה 11:24) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צריך להכיר בעובדה המצערת הזו ולהבין שאסור לנו לחשוב שנוכל להסתמך על הצבא.
אין היום בצה''ל אף קצין ואף חייל שאי פעם בחייו השתתף במלחמה אמיתית או שניהל כוחות אמיתיים בשדה הקרב נגד אוייב אמיתי שגם יורה בחזרה.
אם רק נזכור כי במלחמת יום הכיפורים כל המפקדים היו מדור מלחמת השחרור וכל החיילים היו בעלי נסיון קרבי אמיתי וגם אז יצאנו מהעסק בעור שינינו.
היום אפילו הרמטכל לא יודע מה זו מלחמה.
בנוסף, הציבור הישראלי לא מוכן לסבול אבדות בקרב. אנשי ימין שבניהם נפלו בלבנון נלחמו נגד אולמרט עד שהפילו אותו וזו רק דוגמה קטנה לאופן שבו הציבור עלול להגיב אם תהיה מלחמה אמיתית.
המפקדים מבוהלים מן האפשרות שיצטרכו להלחם, ההורים מבועתים והחיילים הפשוטים ממילא כלל לא מבינים היכן הם חיים.
_new_ הוספת תגובה



זריעת מורך ודמוראליזציה - זה מה שהשמאל עושה .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 20/08/2011 שעה 12:35)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1 - ככל שחולף הזמן ללא מלחמה בהיקף גדול לא ייהיה שינוי בחוסר הניסיון . חוסר הניסיון הקרבי רק יעמיק .
אז מה אתה מציע ? מהיום לא להלחם יותר ?
2 - כל מלחמה מאוחרת שונה מזו המוקדמת . במיוחד בתחום ניהול המערכות ובתחום הטכנולוגיות .
החרא בשדה הקרב , הוא תמיד אותו דבר .
3 - לחימה בהיקפים מוגבלים התנהלו בלבנון ובעזה . היקפים קטנים יותר יש כל הזמן .
4 - את אולמרט הפילו בגלל ניהול כושל בעקבות החלטות חפוזות ואי התאמת הכלים לשדה המערכה .
5 - הורים מבועתים וציבור שאינו מוכן לקורבנות הוא תוצאה ישירה של נשים-אמהות המייללות ליד כל מחסום , או גבול , או מפקדה .

אלה הם השועלים הקטנים והשועלות הקטנות המחבלים בכוחה של ישראל .

נשים לא רוצות להלחם ולא רוצות ללדת .
הן רוצות רק זכויות שוות בתפקידים ובשכר
בתנאי שזה לא ''היי-הופ'' מאחורי אוטו זבל או מטאטא ברחובות העיר .
_new_ הוספת תגובה



זריעת מורך ודמוראליזציה - זה מה שהשמאל עושה .
המסביר לצרחן (שבת, 20/08/2011 שעה 20:46)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כנראה שעמיש רוצה שהימין לשם שינוי יפתח במלחמה מקיפה כדי לתת לדידו נסיון קרבי לילדודס של הצבא מהרמטכ''ל ומטה.
_new_ הוספת תגובה



יש נשק אבל אין שכל .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 20/08/2011 שעה 11:55) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המאבק בכוחות הנמצאים מעבר לגדר ברצועת עזה כמו גם במקומות אחרים , מתחיל במדיניות , נמשך בהרתעה ורק כאשר אלה כשלו מגיעים ללחימה ממש .

אין זו פעם ראשונה שאציג כאן את דעתי בנושא .

ברצועת עזה מתקיימת מיני-מדינה .
למדינה זו יש מנהיגות וגם אופוזיציה למנהיגות ויש אינטרסים ויש נשק .
לכן
ישראל יכולה לבחור בפעולות נגד המבצעים או נגד המנהיגים או נגד המיני-מדינה .

ברמת השטח ישראל התמודדה עם הכוחות התוקפים .
זו כבר החלטה לא לפעול נגד מדינת עזה .
כמוכן החליטו בישראל לפעול נגד מנהיגי הכוחות התוקפים .
גם זו החלטה לא לפעול נגד מדינת עזה .

לא התקבלה החלטה לפעול נגד מדינת עזה .
כאשר מוזכרת פעולה נגד מדינת עזה , מיד עולה בדעת הקורא ''עופרת יצוקה 2'' אך לא לזה כוונתי .

עוד לפני מבצע עופרת יצוקה כתבתי וגם אמרתי בחוגים שלי כי מדינת עזה מהווה איום כולל על מדינת ישראל ויש לפעול נגדה כך שיהיו לפעולה כזו תוצאות מדיניות .

קראתי לזה ''ניקנוק עזה'' אבל אפשר לקרוא לזה גם ''מבצע לחם פרוס'' .
מהות הפעולה -
תוך שימוש בנשק קל בתחום מוגבל של צפון הרצועה , ובצורה אקראית אפשר להבריח תושבים מבוהלים דרומה .
אז ינועו כוחת צהליים בהיקף מוגבל דרומה כשניים או שלושה קילומטרים מהגבול הצפוני של הרצועה .
יתפסו עמדות ןייצבו קו חזית חדש .
אחרי זה יניעו דרומה את כל מערך גדרות התיל והבטונאדות ויקימו גבול פיזי חדש , במקום הנמצא דרומה מהגבול הקיים .
את פיסת הקרקע הקטנה שהיא בערך 30 או 40 ק''מר יספחו לישראל סיפוח מדיני וחוקי מלא .

זו תהייה פרוסה אחת .

מדינת עזה תחליט האם זו תהייה פרוסה יחידה או ראשונה .

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



יש נשק אבל אין שכל .
המסביר לצרחן (שבת, 20/08/2011 שעה 20:49)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרתעה אמיתית תושג רק כאשר צה''ל יכוון את טיליו ישירות למעוזי הטרור בעזה בלי להתחשב בהימצאות אזרחים בהם או מסביב. לא יכול להיות שהטרוריסטים יסובבו את עצמם בילדים כדי להינצל. אסור לתת להם את הפריווילגיה הזאת.

זה מצחיק ואירוני כשדובר החמאס מגנה ברצינות את צה''ל על שפגע בילד פלסטיני תמים כאשר תקפנו וחיסלנו שני מנהיגי תנועת ההתנגדות שביצעה את הפיגוע.
_new_ הוספת תגובה



יש נשק אבל אין שכל .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום ראשון, 21/08/2011 שעה 6:26)
בתשובה להמסביר לצרחן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרתעה כמו נקמה , עושים עם ראש קר ולא עם דם חם .

פעולותינו נגדד אוייבינו צריכים להיות עם תוצאות מדיניות , לא עם ירי חסר מטרה .
_new_ הוספת תגובה



הפיגועים אמש בכביש לאילת
יוסף אליעז (יום ראשון, 21/08/2011 שעה 1:56) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה שקרה אתמול, בדרך אילתה, מדאיג מאד וחייב להדליק הרבה נורות אדומות.

היה מודיעין, לא בדיוק ספציפי. אני מניח שלא נאמר שם שהפיגוע יתרחש רק בלילה...

האם שכחנו שכבר ירו על אילת ועקבה משטח סיני? וזה עוד כשהיה משטר יציב במצרים.

שמעתי בטלויזיה את האלוף איתן, מפקד חיל האויר לשעבר, שאמר כי ניתן היה לפקח על הגבול היטב בעזרת מזל''טים.מדוע אלו לא הופעלו כאשר היתה התרעה רצינית? אין ספק- היו פה כשלים. שלא לדבר על הכשל המתמשך באי הקמת הגדר אחרי שנים של מעבר אמל''ח, סמים, זונות ופליטים מסתננים ללא סוף? אך נשוב לאירוע עצמו.

כאשר נודע על הפיגוע לא חשב איש לסגור את הכביש העובר לאורך הגבול בפני אזרחים. זו טעות שעלתה בחיי אדם.

בין הקורבנות- נפל לוחם אגדי מהימ''מ. יהי זכרו ברוך. אולם- כמעט וקרה אסון נוסף בקנה מידה לאומי: שר הבטחון, הרמטכ''ל ואלוף הפיקוד כמעט ונלכדו באש המחבלים. אילו נותר בחיים מחבל נוסף בזירה, היה חשש סביר שהצמרת הבטחונית שלנו היתה נרצחת שם.

כלום זהו אינו כשל בטחוני? מרוב גנראלים לא היה שם מ''מ אחראי אחד שיוודא שהשטח סטרילי בטרם יקוימו בו דיונים.

אני מאד בעד דוגמא אישית, בעד מפקדים שילכו בראש הכח ולא רק ידרבנו אותו מאחור. אבל בין זה לבין הפקרות או נטילת סיכונים מיותרים רב המרחק.

זה מזכיר לי אירוע מיותר אחר, בעת עימות עם הסורים שישבו אז בגולן, בכירי המערכת הצבאית, כולל הרמטכ''ל דאז, יצאו לשייט בסירה בכינרת, למרגלות עמדות התותחים הסוריות, למטרה לא מוגדרת של התרשמות. משהו בסגנון ''כולם בדירה אחת'' . לטוב המזל לא איתרו הסורים איזו הזדמנות נפלה לידם...

לגבי הכשרת מפקדי צה''ל אינני מסכים עם הבקורת, אבל האמור לגבי הפז''מ, המירוץ אחר קידום מהיר, עם כל מיני תעלולים שמטרתם לקדם אותך ולעצור מועמדים מתחרים - דומני ששברנו שיאים. ראה הקקופוניה סביב מינוי הרמטכ''ל והמפכ''ל האחרונים... הבקורת על ההדחקות לתפקיד הבא בטרם חיממת את הכסא שזה עתה זכית להתישב עליו נכונה מאד ! הדוגמא הקלאסית היא מיודענו אהוד ברק. קראו את ספרו של השר, אלוף יוסי פלד, שהוא רק אחד מרבים שכתב על כך.

אינני מכיר את הרמטכ''ל הנוכחי, הכרתיו מרחוק עת היה מפקד בסיס טירוני הצנחנים בשא-נור [סנור, ליד שכם]. לא אפרט פה מה וכיצד.

התרשמתי ממנו שהוא שר יפה, רץ יפה, מצטלם יפה, מומחה לנוסחי ''יזכור''. את הנוסח הוא שינה כאחד ממעשיו הראשונים כרמטכ''ל, בפזיזות, ללא צורך, בלי לבדוק ולהתיעץ. זהו מקרה? אולי.

אולי צריך קצת להצטלם פחות, לא צריך להופיע בכל תקרית. היתה לחימה בכביש לאילת. חבל שהיתה. אך כלום לא ניתן לסמוך על המ''פ בגיזרה? על מפקד הימ''מ? אפילו על מפקד הגיזרה?
האם היה צורך שאלוף הפיקוד והרמטכ''ל יפקדו אישית על הכוחות או יתערבו במשהו בניהול הקרב? אולי בשל נוכחותם במקום קבלו כל המפקדים שזה היה תפקידם ''רגליים קרות'' או נאלצו לתפקד ב''ראש קטן''? אוליבשל כך כמעט קפחו שר הבטחון,וקציניו הבכירים ביותר את חייהם? הרי כולם ראו חובה לעצמם להצטופף סביבם...

בכלל, בצה''ל בעלי דרגות גבוהות מבצעים תפקידים ומטלות שבכל צבא מסודר היה מבצע רס''ר טוב, או קצין בדרגת סרן.
אני זוכר שאחרי שהוצב גשר הגלילים על התעלה, במלחמת יום הכיפורים, מי שפיקד על הגשר אישית על הגשר עצמו היה קצין בדרגת אל''מ, ראיתיו אפילו מכוון את התנועה...

בכלל, גם התופעה שקצינים בדימוס ש''מריחים קרב'' מופיעים ביוזמתם, במדים, בשטח ומתחילים ''לנהל עניינים'', מיותרת. אינני מדבר על מינויו של רא''ל חיים ברלב כמפקד-על בחזית הדרום באותה מלחמה. מינויו היה מבורך, אם גם נתן סופית גוון פוליטי מאד לכל הפיקוד ולהכנסת שיקולים פוליטיים למערכה, כמו בשאלה: מי יחצה ראשון את התעלה- אוגדת שרון ''הליכודניק'' או אוגדת ''ברן'', אלוף אדן ''המערכניק''...חיים ברלב היה אז שר המסחר והתעשיה.

יש לנו קצינים טובים, בדרך כלל, והם עולים על מרבית הקצינים המרובעים בוגרי ''סן סיר'' הצרפתי או ''וסט פוינט'' האמריקאי. כדי להצליח כמפקד צריך כריזמה, אוחץ לב, שכל ישר, דוגמא אישית, אהבה למולדת ואהבה לחיילים שעליהם אתה מפקד. חיילים שלא מכבר נמנית על שורותיהם. שם אתה מתיצב ישירות לבית הספר לקצינים.

ראינו מרשלים דגולים שסרחו בשדה הקרב או שחששו להלחם, כמו גמלן או וייגאן בצרפת. ראינו שקצינים רבים הוחלפו במהלך הקרבות בשל פחדנות יתר, טפשות ומרובעות.
זה לא קרה הרבה בצה''ל, ונקוה כי לא יקרה.

הכשרת קצין, בחנת את כושוריו - תן לו למלא את תפקידו. העובדה שדרגתך גבוהה יותר אינה מבטיחה שתנהל את הקרב טוב יותר ממנו. הוא מכיר את השטח. הוא מכיר את חייליו. את יכולותיהם ואת מגבלותיהם. אם אינך סומךל עליו- מדוע מינית אותו לתפקיד?

צה''ל פיטר שני גנרלים מצטיינים משום שהרשו לבני משפחתם לנהוג ושיקרו בדיווח. אינני בטוח שהסילוק היה הכרח.אולי לא היה מנוס מכך. קראנו בעיתונות על דברים חמורים בהרבה שמטואטאים מתחת לשטיח.

הם היו צריכים להיענש. בכך אין ספק. השאלה היא אם דווחו אי-פעם שקרו בענין צבאי? האם לא הענשנו את עצמנו, את צה''ל, בסילוקם המיידי מהצבא?

אינני יודע מה קרה בצה''ל עם הקצין הרפז לפני שנולד אותו מכתב מפורסם. זהו צבא שרבים ממפקדיו נהגו הפקרות עם הנתונים או הנתונות לפיקודם. זהו צבא שבו התגלתה פרשת אל''מ דותן והמעילה הגדולה בחיל האויר. זהו צבא שמרגל רוסי הגיע למטכ''ל בימי בן-גוריון. זהו צבא ומשרד בטחון שנוהלו בזמנו על בסיס שיקולים פוליטיים, ואשר עד היום ראשיו מבזבזים הון עתק על מסיבות פרישה, על הזמנת מלונות יקרים לפמליות עצומות של שר בטחון הנוסע לתערוכת מטוסים בפריז, זהו משרד בטחון המחזיק משלחות רכש בזבזניות ומיותרות בחו''ל.

סליחה. התרחקתי מעט מהנושא, אך נסחפתי לשם בשל התגובות שנכתבו לפני. אעצור כאן.

אך הבה נזכור. צבא חייב להגן על מדינתו ועל אזרחיה.
מדינה ריבונית אינה יכולה או רשאית להפקיר את חיי אזרחיה לאש אויב. אם היא עושה כך היא מתערטלת מעצם זכות קיומה!!
_new_ הוספת תגובה



תנאי לאינטלקטואליזצית מערכת הבטחון הבנת עקרון השרידות
יהודית אוריה (יום ראשון, 21/08/2011 שעה 9:01) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המשבר הנוכחי הוא אחד השלבים בתהליך נמשך ומסלים של קריסת מערכת הבטחון הישראלית, בו מתבטא כשל הויתור על אסטרטגית ההכרעה, תולדת הלם תבוסת מלחמת יוה''כ,כשל תפיסת אוסלו וגלגוליה-הנסיגה מלבנון, ההתנתקות מעזה: האצלת- תפקוד הבטחון על גורמים חצוניים, כבפרשת מדחת יוסוף. התלות בגורמים חצונים לשמירה על הגבולות היא סמפטום של הסתאבות וקריסה פנימית, המזכירים את אופן התמוטטות הקיסרות הרומית.

לפי תורת הבטחון של הפילוסוף הצבאי אורי מילשטיין, תהליך קריסת מערכת הבטחון בלתי-נמנע ללא הבנה ונטרול של עקרון-השרידות, לפיו ראשי המערכות מעונינים לא בשינוין אלא בהתמדן כפי שהן מאחר וכל שינוי מהווה איום על שרידותם.
_new_ הוספת תגובה



תנאי לאינטלקטואליזצית מערכת הבטחון הבנת עקרון השרידות
יוסף אליעז (יום ראשון, 21/08/2011 שעה 13:13)
בתשובה ליהודית אוריה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יהודית אוריון צודקת בחלק מדבריה.
במלחמה האחרונה בלבנון כיהן כרמטכ''ל לוחם בעל קונספציה שגויה, שנבעה כנראה מתפקידו הקודם כמפקד חיל האויר, כי ניתן לפתור הכל משמיים.

חיל היבשה הופעל באיחור, ללא תוכנית ברורה, מבלי שהמידע הורד מהמודיעין למפקדי השדה.
הרושם שלי היה שהלוחמים על הקרקע שימשו מרבית הזמן ''בשר תותחים'' . על פי עדויות של מפקדים נאסר עליהם לצאת מהבתים בהם התכנסובכפרי לבנון, לפעילות התקפית.

החשש לחיי הלוחמים ולבקורת על קורבנות אפשריים בשורותיהם, הביא להקפאתם ולהריגת רבים בפעילות פסיבית.
הרצון לחסוך בחיי לוחמים הביא להיפוכו של דבר.

אולם, בכל הכבוד , אינני מסכים לדבריה של הגב' אוריון לגבי מלחמת יום הכיפורים.
זו היתה מלחמה נוראה. היה בידינו מידע שיכל לחסוך הרבה הרבה קורבנות. הרמטכ''ל דדו, זכר גיבור לברכה, ביקש לגייס מילואים ולא נענה.

אינני בא לפאר את דדו. הוא אינו זקוק לתמיכתי. אמנם הוא היה אחראי למינויו של האלוף גונן, גורודיש, לתפקיד שהיה גדול עליו בכמה מידות [גדול ''בכמה מספרים'' בלשון העם], לאי בדיקת היערכות כוחותיו של גונן כאלוף הפיקוד; לאי בדיקת הכשירות והאיוש של קו בר-לב גם כאשר היה מידע ברור על ריכוזי הכוחות המצריים.
הוא התכופף מדי בפני דיין וגולדה. היה עליו להיות תקיף הרבה יותר.

אבל- כאשר פרצה כבר החלחמה דדו התגלה כמצביא דגול. מול ההפתעה, מול שפעת הטנקים הסורים בגולן והשטפון של הצבא המצרי אל מעבר לתעלה - דדו לא איבד עשתונות. ממצב נחות על סף תבוסה הוא הצליח להפוך את הגלגל, לאפשר את הצליחה, ולהפוך את פני המלחמה. צה''ל עצר 101 ק''מ מקהיר, כשסכינו על צוואר הארמיה השלישית, ובמרחק 25 ק''מ מדמשק.

בכל מדינה נורמלית דדו היה מוצג כגיבור וזוכה לכל הכיבודים, כפי שפינלנד ידעה לכבד את מנרהיים, אנגליה את צ'רצ'יל ואת מונטגומריובריה''מ את ז'וקוב.

ואצלנו? ועדת אגרנט, שבראשה שופט דגול, עוללה את אחת העוולות הגדולות בקורותינו. היא התעלמה ממחדליה הנוראים של הנהגת המדינה [בטענה המגוחכת שלא הוסמכה לדון בה - [האשם את החתול שבלע את דג הזהב ולא את הילד ששפך את הדג מן האקווריום...]. חבל שעל גדולתו של השופט אגרנט יאפיל לנצח העוול שהועדה בראשותו גרמה.

עד היום לא תוקן העוול שעשינו לרב-אלוף דוד אלעזר, גיבור ישראל. הוא לא זכה לשיבה טובה, הורדנוהו בדמי-ימיו ביגון שאולה במקום להעלותו על נס.

דובר פה על כשירותם ויכולותיהם של גנרלים בצבאות זרים מול מצביאינו.
תמהני איזה גנרל זר היה מצליח לחלץ את צבאו מהתקפה מתואמת ומפתיעה כפי שעשה דדו.

הצבא הצרפתי האדיר, הגדול פי כמה מהצבא הנאצי, נקט בטפשות ובפחדנות מול הורמאכט. כאשר השריונים הנאצים פלשו דרך הארדנים איבד הגנרל גמלן, המפקד הצבאי העליון את ראשו, וצרפת האדירה, המנצחת [בעזרת הבריטים והאמריקאים...] במלחמת העולם הראשונה נכנעה לצבא הנאצי שהוקם רק שש-שבע שנים קודם.

באשר היפנים פלשו מן הג'ונגלים לסינגפור, שתותחיה היו מופנים לכוון פולש מן הים - בריטניה איבדה את איתנותה וחיש קל נכנעה לפולש.

מק ארתור המהולל לא הצליח לנהל קרב של ממש מול הפלישה היפנית המפתיעה לפיליפינים.

נכון, לוחמינו בקו האש חסמו את הטנקים הסורים ממש בגופם. אך הרמטכ''ל התעשת חיש מהר. לא נבהל ולא קרס. מינה את חברו רא''ל בר-לב כמפקד עליון בחזית הדרום. נתו גיבוי למפקדים בצפון, הרגיע את הממשלה העלובה בראשות גולדה, ואושש את רוח הלוחמים. למרות אי-הבהירות בדרום, ואי הידיעה על התמקמות חטיבה מצרית ב''חוה הסינית'', ולמרות המפלות הראשונות שם, הפך את פני המלחמה.

מי יודע, אולי הגנראל פטון, שהצליח לשנות כוון התקדמות של קורפוס שלם בתנועה, היה מצליח לפעול כמו הרמטכ''ל דדו. אולי.
אינני מכיר איזה מצביא אחר שהיה עומד במשימה כזו, כמו של דדו במלחמת יוה''כ, עם שר בטחון שהיה רמטכ''ל בעברו ואיבד את ראשו ומכנסיו בראשית הלחימה. עם ראש ממשלה שדאגתה היתה ''מה יאמרו בעולם'' ובעיקר מה יאמר קיסינג'ר אם תגייס את צבא המילואים ממש ברגע האחרון, ועם אלוף המודיעין זעירא בעל הקונספציות, שהיה שבוי בקונספציה של אי-התקפה אפשרית והיה עוור וחרש לכל ההכנות וההתראות על המלחמה הקרובה. כולל ההתראה של ''המלאך'' מרואן, חתנו של נאצר,

אני מתפלל שלא נעמוד שוב בנסיון כמו אותה מלחמה נוראה ביום הכיפורים, אך אני מתפלל שאם יבוא יום פקודה יעמוד בראש הצבא מצביא כמו רא''ל דוד אלעזר.
_new_ הוספת תגובה



תנאי לאינטלקטואליזצית מערכת הבטחון הבנת עקרון השרידות
(יום ראשון, 21/08/2011 שעה 17:59)
בתשובה ליוסף אליעז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מסכים עם יוסף אליעז. מרוב הכשרת קצינים אמריקה כשלה בויאטנם וסומליה ומדשדשת עכשו בעירק ואפגניסטן.
הטענה שהובסנו ביום כיפור איננה נכונה. העובדה שהפוליטיקאים מסרו את סיני למצרים קשורה כמובן לתוצאות המלחמה אך אינה מפחיתה מגודל הנצחון. אם המצרים ניצחו ביום כיפור - סיני בידם - הפולנים ניצחו ב WW2 . עובדה: פרוסיה המזרחית, כולל דנציג=גדנסק, בידם. גם הצ'כים ניצחו: כמעט 4 מיליון גרמנים הועפו מהסודטים. בריטניה הפסידה - מה נשאר מכל האימפריה שלה 3 שנים אחרי המלחמה. ואגב, צבא מקצועי: ב-‏1956 צנחו צנחנים בריטיים לתוך שדה תעופה מצרי ללא נשק ביד. תחת אש היה עליהם לרוץ אל ארגזי הנשק והתחמושת שהוצנחו בנפרד. ןזה לאחר שמזה כ-‏17 שנים (מ-‏1939)צונחים הרוסים, הגרמנים ואח''כ האמריקאים והישראלים עם נשק ביד (או בחגור).
בברכה אבישי כהן
_new_ הוספת תגובה



תנאי לאינטלקטואליזצית מערכת הבטחון הבנת עקרון השרידות
יהודית אוריה (יום שני, 22/08/2011 שעה 4:26)
בתשובה ליוסף אליעז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במלחמת יוה''כ ישראל הובסה כי הגדרת נצחון במלחמה היא השגת מטרות המלחמה המדיניות, ובמלחמת יוה''כ ישראל לא השיגה את מטרותיה כפי שהגדירה אותן, ואילו מצרים השיגה את מטרותיה ויותר מכך כבר ביומיים הראשונים. את גבורת הדרג הטקטי הישראלי במלחמת יוה''כ נתן להשוות לגבורת הפולנים במלחמת העולם השניה, אך אין זה אומר שפולין נצחה.
_new_ הוספת תגובה



תנאי לאינטלקטואליזצית מערכת הבטחון הבנת עקרון השרידות
יהודית אוריה (יום שני, 22/08/2011 שעה 4:26)
בתשובה ליוסף אליעז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במלחמת יוה''כ ישראל הובסה כי הגדרת נצחון במלחמה היא השגת מטרות המלחמה המדיניות, ובמלחמת יוה''כ ישראל לא השיגה את מטרותיה כפי שהגדירה אותן, ואילו מצרים השיגה את מטרותיה ויותר מכך כבר ביומיים הראשונים. את גבורת הדרג הטקטי הישראלי במלחמת יוה''כ נתן להשוות לגבורת הפולנים במלחמת העולם השניה, אך אין זה אומר שפולין נצחה.
_new_ הוספת תגובה



תנאי לאינטלקטואליזצית מערכת הבטחון הבנת עקרון השרידות
יהודית אוריה (יום שני, 22/08/2011 שעה 4:38)
בתשובה ליוסף אליעז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כהמשך-הסבר תגובתי:בהתבוננות הסטורית רחבה על כל התקופה מממלחמת יוה''כ ועד היום, משמעות תבוסת מלחמת יוהכ היא א. תבוסה מדינית=אי השגת מטרות המלחמה. ב. מסקנת הויתור על אסטרגית הכרעה,במקום רפורמצית מערכת הבטחון, ולפיכך תבוסה בכל המלחמות מאז ועד היום.
_new_ הוספת תגובה



הפרה הקדושה - צה''ל
(יום שלישי, 23/08/2011 שעה 8:07)
בתשובה ליהודית אוריה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תבוסת צה''ל במלחמת יום הכיפורים פצלה את הישראלים לשני מחנות שקודם החלוקה ביניהם לא היתה חריפה: ''מחנה השלום'' שהוא בעצם המחנה שאינו מאמין ביכולתו של צה''ל ולכן יש לעשות ויתורים למען דחיית המלחמה, ומחנה ''ארץ ישראל'' המבקש להשיג ריבונות על כל ארץ ישראל התנ''כית למרות המחיר הגבוה שנשלם בגלל מערכת ביטחון לקויה.

מעניין ששני המחנות לא פעלו למען האנטרס החלקי שלהם - לשפר את צה''ל, כדי להבטיח את השגת יעדיהם. הסיבה לכך היא שבפרה הקדושה, צה''ל, הם לא העזו לגעת.
_new_ הוספת תגובה



הפרה הקדושה - צה''ל
ע.צופיה (יום שלישי, 23/08/2011 שעה 8:43)
בתשובה לurimilsh@smile.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינך חושב שהנכס הבטחוני הטוב והיעיל ביותר הוא הסכם שלום?
_new_ הוספת תגובה



הפרה הקדושה - צה''ל
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 23/08/2011 שעה 8:54)
בתשובה לurimilsh@smile.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

להבטחת היעד של ארץ ישראל השלמה
ממשלות ישראל היו צריכים לפעול להתישבות בשטחים השנויים במחלוקת .
לא אותם 300.000 שיש היום אלא 2 מיליון בערך .
לזה לא נחוץ צהל אלא אידאולוגיה .
_new_ הוספת תגובה



הפרה הקדושה - צה''ל
(יום שלישי, 23/08/2011 שעה 11:03)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לע. צופיה ולמפלגה הקטנה:

א.טרוצקי אמר פעם: הבעיה איננה שאתה מעוניין במלחמה אלא שהמלחמה מעויינת בך. משמעות: שלום זה מצב שבין שתי מלחמות במובן שיש תמיד להניח את המצב הגרוע ביותר ולהתכונן למלחמה הבאה. מקרה מצרים היום מנהיר זאת.

ב. אכן התישבות יותר נרחבת ביש''ע היתה מקדמת את הגשמת היעד אך כדי שניתן יהיה להתישב צריך באופן שכזה צריך היה לנטרל את התנגדות הפלסטינים ולשם כך צריך היה לפרק את הצבא הנוכחי ולבנות בצבא של ממש.
_new_ הוספת תגובה



גם הצבא הנאצי החביב עליך כל כך
עמיש (יום שלישי, 23/08/2011 שעה 11:11)
בתשובה לurimilsh@smile.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא הצליח ''לפרק'' התנגדות של אוכלוסיות אזרחיות לשלטון הנאצי.
_new_ הוספת תגובה



הפרה הקדושה - צה''ל
ע.צופיה (יום שלישי, 23/08/2011 שעה 14:12)
בתשובה לurimilsh@smile.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלום הוא אכן טכנית מצב בין מלחמות, אך על אותו משקל ניתן להגדיר מלחמה כמצב בין שתי מצבי שלום או רגיעה.
עדיין לא ענית על שאלתי האם הסכם שלום אינו הנכס הבטחוני
הטוב ביותר?
_new_ הוספת תגובה



הפרה הקדושה - צה''ל
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 23/08/2011 שעה 16:32)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא .
מלחמה היא מצב קבוע ובו הפסקות של שלום ולא להיפך .
_new_ הוספת תגובה



הפרה הקדושה - צה''ל
ע.צופיה (יום שלישי, 23/08/2011 שעה 18:55)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העובדות והאמת ההיסטורית הן בדיוק ההיפך ממה שכתבת.
_new_ הוספת תגובה



הפרה הקדושה - צה''ל
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 23/08/2011 שעה 19:51)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני הולך לשמוע חדשות , אבל אתה טועה .
העובדות הן לצד טענתי וההיסטוריה היא ''סיפור'' ראה את פירוש המילה במילון צרפתי-עברי .

והעיקר - היות ויש מלחמות ושלום לסירוגין הרי הקביעה אם זה שלום שיש בו מלחמות או מלחמות שיש בהן שלום אינו נושא להיסטוריונים .
זו שאלה ביולוגית או פילוסופית .
_new_ הוספת תגובה



הפרה הקדושה - צה''ל
ע.צופיה (יום רביעי, 24/08/2011 שעה 0:52)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ביולוגיה ופילוסופיה הן המומחיות שלך. היסטוריה-פחות.
_new_ הוספת תגובה



הפרה הקדושה - צה''ל
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 24/08/2011 שעה 2:38)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המומחיות שלי , עבר זמנה .
בכל אופן , האמירה כי יש מלחמות ושלום לסירוגין היא אמירה נייטראלית .
אבל אמירה כי יש שלום עם הפסקות של מלחמה היא אמירה של הבעת דיעה .
האמירה כי יש מלחמה עם הפסקות של שלום , היא חלק מהאבולוציה .
_new_ הוספת תגובה



הפרה הקדושה - צה''ל
ע.צופיה (יום רביעי, 24/08/2011 שעה 5:55)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה עירוב מין שאינו במינו.
_new_ הוספת תגובה



הפרה הקדושה - צה''ל
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 24/08/2011 שעה 6:55)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש לך טעות גדולה .
כל מעשה שעושה האדם הוא ביולוגי .
המחשבות הן ביולוגיות . העבודה היא ביולוגית , הקרבות ביולוגיים , חיי החברה הם ביולוגיים .
העקרון של מוטאציות פועל על האדם כמו על כל דבר אחר שהוא ביולוגי .
העקרון של ברירה טבעית פועל על האדם כמו על כל דבר אחר שהוא ביולוגי .
מלחמות , מאבקים , תחרות , ייתרון יחסי כולם חלק מהפעולות הביולוגיות .

זה לא נעשה בהתערבות אלוהית אלא באקראיות .
מי שמצליח יותר יש לו שושלת תורשתית .
מי שמצליח פחות השושלת שלו נעשית קטנה בשלבים עד שהיא נעלמת .

השושלת היהודית איבדה תוך 6 שנים 1939-1945 שליש .
זה מהר מאד וזה הרבה מאד .
אפילו הפרודניה שמרססים בשדות עם פאראתיון ורעלים אחרים לא נפגעה כלכך .
אפילו עוף הדודו במאוריציוס ניכחד יותר לאט .

מצד שני
הגמלים במדבריות אוסטרליה , השפנים שם , הדבורה האירופאית , ומינים אחרים נפוצו מאד בגלל היעדר אויבים .

השיטה היא - ילודה .
_new_ הוספת תגובה



הפרה הקדושה - צה''ל
ע.צופיה (יום רביעי, 24/08/2011 שעה 8:03)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראית הדברים שלך כאילו אנו, בני אנוש, סוג של מכונה אוטומטית המולידה, מרביצה, מכה, אוכלת, מבצעת צרכים, שוב מולידה ולבסוף מתה אינה מקובלת עלי ולמיטב הבנתי לא מקובלת על 99.9999999999999999% מבני האדם.
לבני האדם יש ייחוד מסוים המבדיל אותם מחיות לכן תהליך הלידה אינו מילוי צורך טבעי אוטומטי המופיע בכל סתיו או אביב אלא עניין מחשבתי ייחודי לכל אדם ואדם.
לכן גם תהליך ההחלטה על מלחמה או עריכת חוזה שלום אינו משהו המונע על ידי פעולה כימית בגוף האדם החוזרת על עצמה בקביעות.
_new_ הוספת תגובה



כעת נכנסת לנושא שאינך מתמצא בו כלל .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 24/08/2011 שעה 11:01)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קיים ויכוח כללי האם העולם ואנחנו בתוכו , הוא דטרמיניסטי . כלומר האם הכל הוא ללא שליטה ומה שקורה הוא רק תוצאה מחוייבת של מה שהיה קודם .

או

שהדברים אינם קבועים מראש ויש אקראיות וגם יכולת לשנות את התכתיב הקדום .

בויכוח הזה , שמתנהל בין אנשים רציניים ולא מכל מיני מיסטיקאנים , יש חלוקה לשניים .
החלוקה היא בין מה שקורה ברמה של אטום וגדול יותר לבין מה שקורה בחלקיקים שהם תת-אטומיים .

רצוי שתבין כי 99.99% של בני האדם אין להם שום מושג על הדברים שאני כותב כאן , לכן דעתם לא נחשבת .

ברמה שהיא תת-אטומית יש תופעה שחלקיק יכול להופיע כחלקיק או גל . זה נתגלה לראשונה בחלקיק הנקרא פוטון . זה החלקיק של האור והוא לפעמים גל ולפעמים חלקיק . אם תרצה אסביר לך איך הוכיחו את זה .
זו הרמה הקוונטית ושם יש דברים נוספים כמו השפעת המדידה על האובייקט הנמדד .חוסר היכולת למדוד מהירות ומקום ההימצאות באותו זמן וחסר הידיעה מראש האם החלקיק הוא גל או חלקיק .
כאן יש קוריוז מענין שנקרא ,החתול של שרדינגר'' . גם זה אני יכול לספר במסר אחר .
============================================================================================================

ברמה שהיא אטום או גדול יותר מה שקורה הוא שכל מפגש של אטום בודד או קבוצת אטומים בין אם גדולה ובין אם קטנה , מפגש כזה מסתיים תמיד באותו אופן , כאשר ההרכב זהה והתנאים של מהירות , חום , לחץ וכדומה זהים . כאשר התנאים אחרים גם אז התוצאה אחידה לפי אותם תנאים .

אדגים לך זאת על ידי כדורי ביליארד .
על שולחן פזורים כדורי ביליארד .
כדור אחד מקבל מכה והוא מתחיל לנוע בכוון מוגדר ובמהירות מוגדרת . לזה קוראים בפיזיקה ''ווקטור'' .
כאשר כדור כזה פוגע בכדור אחר . האנרגיה של הכדור הראשון עוברת בחלקה לכדור השני וחלקה נשאר בכדור הראשון . דבר זה תלוי במקדם הגמישות , אבל לא אכנס לזה כרגע .
בכל אופן הכדור השני ינוע לפי הפגיע של הכדור הראשון . גם הכדור הראשון ינוע אבל בשינוי הנובע מהפגיעה בכדור השני .
זה דבר שכל צופה במשחק הביליארד יכול לראות .
שתי התנועות שלאחר ההתנגשות הן בלתי נמנעות ותהיינה תמיד זהות כאשר התנאים זהים .

באותו אופן בדיוק מתרחשות התנועות של האטומים , של המולקולות וגם של השמשות , הכוכבים , האסטרןואידים והמטאוריטים וגם של אבק וגז שנמצאים ביקום .

============================================================================================================
יש הבדל בין כדור ביליארד ובין אטומים .
ההבדל הוא שבזה שכדורי ביליארד אינם מתחברים אבל אטומים כן . גם זה בחוקיות קבועה .
אם אטום חמצן פוגש אטומים של מימן . ייתחברו שני אטומי מימן לאטום החמצן , התהליך יפלוט חום והחיבור נקרא מים .
יש כמובן עוד מיליוני דוגמאות , אבל כעת זה לא שיעור בכימיה .
============================================================================================================
מוח האדם אשר לכאורה עצמאי הוא מבנה של רקמות הבנויות ממולקולות המורכבות מאטומים .
כל תוצאה היוצאת מהמוח היא תוצאה ישירה ובלתי נמנעת של הפעילות שתחילתה בפיצוץ הגדול . זה לפי התהליך שהסברתי לך כאן .

שום דבר ברמה האטומית איננו אקראי . הכל נקבע בתחלית הזמן .
כל מעשי האנושות , כל המחשבות , כל הקידמה , הפילוסופיה , המדע . הכל נקבע מראש .

ולזה קוראים דטרמיניזם .

לכן דבריך ובמיוחד המשפט האחרון הם טעות .
_new_ הוספת תגובה



תגיד לי עני קטן וחסר השפעה שכמותך
עמיש (יום רביעי, 24/08/2011 שעה 11:39)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם זה ששכחת לקחת היום את הכדור הכחול זה גם כן עניין דטרמיניסטי או שעוד אפשר לקחת אותו גם בצהריים?
_new_ הוספת תגובה



תגיד לי עני קטן וחסר השפעה שכמותך
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 24/08/2011 שעה 12:00)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התייחסתי אליך ברצינות . אולי טעיתי .
_new_ הוספת תגובה



כעת נכנסת לנושא שאינך מתמצא בו כלל .
ע.צופיה (יום רביעי, 24/08/2011 שעה 12:25)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתבת וכתבת וכתבת ושום דבר לא לעניין. האם אנו, בני האדם נבדלים מהחיות או שגם אנו חיות לכל דבר ועניין?
זה ש-‏99.999999% לא מבינים ורק אתה ועוד יחידי סגולה מבינים מנחם אותי, כי איני מאמין ביחידי סגולה.
אני מכיר את ''תיאוריית הכאוס'', איני מזלזל בה, אך למיטב ידיעתי היא בחיתוליה ועדיין לא הוכיחה כלום על דרך החיוב אלא רק על דרך השלילה.
_new_ הוספת תגובה



כעת נכנסת לנושא שאינך מתמצא בו כלל .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 24/08/2011 שעה 12:51)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מדובר בתיאורית כאוס .
כאן מדובר על כך שכל תנועה היא תוצאה מדוייקת של סיבתה .
שכל חיבור אטומים נותן תמיד את התוצאה הזהה .

חוץ מזה אנחנו רק במעט משופרים משאר החיות . אבל כל חוקי הביולןוגיה חלים עלינו כמו על כל שאר היצורים .

אינך חייב להאמין ביחידי סגולה .

לכן קופרניקוס טעה וגם גלילאו וגם ניוטון , איינשטיין בודאי וכך הלאה .

מתוך 7 מיליארד בני אדם אני בספק אם 500 מיליון יודעים פיזיקה או כימיה .
אני לא יחיד סגולה , אבל יש מי שיכול לחשב את התוצאה של תנועת כדורי ביליארד מתנגשים ויש כאלה שלא .
אנשים אלה יכולים לעשות זאת אפילו אם אתה לא מאמין בזה .

יש גם אנשים שיכולים להגיד לך מה תהייה התוצאה של ערבוב חומרים כימיים . למרות שרוב האוכלוסיה לא יכולה .
_new_ הוספת תגובה



תיאוריה לא באה להוכיח
עמיש (יום רביעי, 24/08/2011 שעה 13:08)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלא להסביר.
את ההוכחה או ההפרכה של תיאוריה בודקים בניסויים ובמחקרים
_new_ הוספת תגובה



תיאוריה לא באה להוכיח
ע.צופיה (יום רביעי, 24/08/2011 שעה 14:16)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה צודק, להסביר על דרך השלילה.
_new_ הוספת תגובה



הפרה הקדושה - צה''ל
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 24/08/2011 שעה 7:01)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם השושלת התורשתית של הספרדים והשושלת התורשתית של הפורטוגזים וזו של האירלנדים התרבו מאד בשתי יבשות אמריקה . גם השושלת התורשתית של האנגלים אבל זה פחות בולט .

מצד שני 95% מהשושלות התורשתיות של התושבים שקדמו לקולומבוס ניכחדו . הרוב במחלות וחלקם בזוועות שעשו האירופאים .
מאה שנה אחרי קולומבוס נשארו רק מיליון אינדיאנים באמריקה . כעת הם מתרבים שוב באיטיות .
מצב האבוריג'ינים באוסטרליה דומה .

בישראל מתרבים הערבים בכלל והבדואים בפרט .
בקרב היהודים מתרבים הדתיים והחרדים .
החילוניים נמצאים בנסיגה .
_new_ הוספת תגובה



הפרה הקדושה - צה''ל
ע.צופיה (יום רביעי, 24/08/2011 שעה 8:10)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אצל הספרדים,הפורטוגזים והאירלנדים באמריקה הילודה הייתה זהה, התמותה ירדה בגלל האפשרויות הכלכליות שנפתחו בפניהם.
אצל האנגלים, ההטבה הכלכלית הייתה פחותה לכן זה פחות בולט.
התושבים שקדמו לקולומבוס באמריקה ולמתיישבים באוסטרליה נכחדו ברובם כחלק מתהליך של כיבוש ופלישה הקיים מאז ומתמיד בתולדות האדם. זה נכון גם לגבי הקלטים באירופה, העמממים הפינים בצפון מזרח אירופה והעמים הקדמוניים במזה''ת.
אינך בקי כלל בדמוגרפיה בישראל בעשורים האחרונים וחבל.
יש ירידה חדה בשיעור הריבוי הטבעי אצל המוסלמים ואצל החרדים בקרב היהודים. לעומת זאת יש עליה ''נאה'' בילודה אצל החילוניים בקרב היהודים. כדאי שתעדכן לפני שאתה כותב.
_new_ הוספת תגובה



הפרה הקדושה - צה''ל
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 24/08/2011 שעה 11:10)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יקירי , אני די מעודכן .ידוע לי שאצל הערבים והחרדים יש פחות ילודה היום מאשר לפני עשר שנים למשל .
בכל אופן ממוצע הילודה אצל החילוניים הוא פחות מ2.2 ילדים לאישה . זה המינימום הדרוש לשמירה על אוכלוסיה ללא גידול וללא פיחות .

עוד תוכל לראות כי מספר הילדים הדתיים+חרדים המתחילים ללמוד בכיתה ''א'' הוא שווה לזה של ילדים חילוניים ואף גדול ממנו במקצת .
כאשר ידוע שהדתיים+חרדים הם רק 20% מהיהודים והחילוניים הם 80% , המסקנה היא בלתי נמנעת .
_new_ הוספת תגובה



הפרה הקדושה - צה''ל
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 23/08/2011 שעה 16:30)
בתשובה לurimilsh@smile.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא רק יהודה ושומרון .
מנחם בגין נתן את סיני .
זו טעותו הגדולה , אשר מצטרפת למספר טעויות אחרות קטנות יותר .

הפלסטינים לא היו מהווים בעיה אלמלא משה דיין עצר את בריחתם . הוא גם היה יכול להרוס את כל הרובע המוסלמי בירושליים ולא להשאיר את הוואקף בהר הבית .

במקרה של בריחה המונית כמו 1948 היו קלקיליה , טול-כרם , חברון , שכם , גנין , ערים יהודיות . בדיוק כמו לוד , רמלה , אשדוד , אשקלון , יפו , חיפה . . .
_new_ הוספת תגובה



הפרה הקדושה - צה''ל
המסביר לצרחן (יום ראשון, 04/09/2011 שעה 1:17)
בתשובה לurimilsh@smile.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמומחה צבאי ידוע, אתה בטוח שמצה''ל הובס במלחמת יום הכיפורים?
_new_ הוספת תגובה



הפרה הקדושה - צה''ל
ע.צופיה (יום ראשון, 04/09/2011 שעה 1:39)
בתשובה להמסביר לצרחן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם הוא קבע שצהל הובס אזיי הוא לא מומחה צבאי ולא ידוע.
_new_ הוספת תגובה



תודה לך יהודית!
גלעד היפתחי (יום חמישי, 25/08/2011 שעה 23:11)
בתשובה ליהודית אוריה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ידעתי שמערכת הביטחון בישראל קורסת.
מתי זה קרה
למה לא אמרו לי?
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי