פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
המשק האמריקאי בצרות
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 16/08/2011 שעה 15:00)


המשק האמריקאי בצרות

ד''ר דוד סיון



… right now the economy desperately needs a short-run fix. When you’re bleeding profusely from an open wound, you want a doctor who binds that wound up, not a doctor who lectures you on the importance of maintaining a healthy lifestyle as you get older. When millions of willing and able workers are unemployed, and economic potential is going to waste to the tune of almost $1 trillion a year, you want policy makers who work on a fast recovery, not people who lecture you on the need for long-run fiscal sustainability.

בדיוק עכשיו המשק זקוק נואשות למנה בטווח הקצר. כאשר אתה מדמם בשפע מפצע פתוח, דרוש לך הדוקטור שיחבוש את הפצע, ולא דוקטור שמרצה על חשיבות קיום אורח חיים בריא כאשר אתה מזדקן. כאשר מיליוני פועלים בעלי יכול ורצון הם מובטלים, ופוטינציאל כלכלי מתבזבז לצלילי כ-טריליון דולרים בשנה, אתה רוצה קובעי מדיניות שמתמקדים בשיקום מהיר, לא אנשים שמרצים לך על התנהלות פיסקאלית בת קיימא.
לפני כחודש כתבתי כי אישור העלאת מגבלת החוב בתוספת קיצוצים ניכרים בתקציב, יהיו השלכות קשות. הוספתי כי למשק במצב הקיים נדרש סיוע-עזרה בטווח הקצר, אבל המערכת הפוליטית מתמקדת בשיקולי הטווח הארוך (ארה''ב: בעית מגבלת החוב).

עם הזמן נאסף מידע נוסף ותמונת המציאות התבהרה. נראה שתמונת המצב לא השתפרה, ואולי להיפך.



אחת העובדות שמאד מאפיינת את המשק האמריקאי הפוטנציאל הכלכלי שהולך לאיבוד מאז 2008. זהו ההבדל בין התמ''ג הפוטינציאלי (התמ''ג שהיה מופק בתעסוקה מלאה) לתמ''ג האקטואלי – כ-‏1 טריליון דולרים בשנה (The waste). זוהי תמונת מצב מאד לא מעודדת והצגת חלק מהפרטים המרכיבים אותה תדגיש את משמעות האבדן.

למדנו כי המערכת הפוליטית אכן החליטה לפי שיקולי הטווח הארוך: הוחלט להעלות את מגבלת החוב ועל קיצוצים בתקציב (בעיקר קיצוץ בהוצאות הממשל). ההחלטה הזאת גרמה להורדת הדירוג של חובות הממשל על ידי ''סטנדרד אנד פורס'' (ביום שישי, 5.8.2011). עוד התברר ששיעור האבטלה נותר מעל 9%, ושיעור הצמיחה (של התמ''ג הריאלי) בחצי השנה האחרונה היה רק 0.8% בחישוב שנתי.

לכאורה הורדת הדירוג היתה צריכה לגרום לירידה במחירי (עליה בשיעורי התשואה של) איגרות החוב של הממשל האמריקאי. אבל בשבוע שלאחר מכן המשיכו מחירי האג''ח של הממשל לעלות (והתשואות לרדת). הציבור המשיך להביע ביטחון ואמון שהממשל יעמוד בהתחייבויותיו, למרות הורדת הדירוג. עם זאת שיעור הצמיחה הנמוך ונתוני התעסוקה-אבטלה, מעידים שהמציאות במשק האמריקאי מאד לא מעודדת.

הנתונים גם מראים שבשנים 2008 – 2009 נגרעו מהמשק האמריקאי כ-‏8.7 מיליון משרות או מקומות עבודה. המצב השתפר מאז כי בשנה וחצי האחרונות נוספו כ-‏1.9 משרות חדשות (Net Change). מאחר ובשנים האחרונות צומחת אוכלוסיית ארה''ב ביותר מ-‏3.0 מיליון בשנה (שיעור גידול של כ-‏1%), הרי שנחוצות לפחות 1.8 משרות חדשות בשנה כדי ששיעור התעסוקה לא יקטן. לכן הגידול שנרשם:
א. קטן מידי כדי לקלוט את המתבגרים החדשים,
ב. אינו מפצה על האבדן בשנות ''המיתון הגדול'' (2008 – 2009),
ג. לא ממש תרם להורדת שיעורי האבטלה.
העובדות האלה מעידות שללא סיוע למשק הסיכוי שחסרי התעסוקה (אלה שעוד לא נכנסו לכוח העבודה וכ-‏14 מיליון המובטלים) ימצאו פרנסה היה קטן.

לא רק שמצבם לא השתפר במהלך 2010 ו-‏2011, אלא שהעתיד לא נראה יותר טוב. מדוע?

ראשית, תחזיות ביחס למשק האמריקאי שפורסמו לאחרונה מספרות לנו שגדל הסיכוי שהמשק יתדרדר למיתון (Bleak Prospects). אם זה יקרה הרי שמצבם של חסרי התעסוקה יורע.

שנית, הגורם העיקרי לשיעור הצמיחה הנמוך ביקושים נמוכים וכאשר זה קורה המרשם המתאים הוא מדיניות כלכלית מרחיבה. זהו מצב שנדרשת מדיניות כלכלית מרחיבה. גם המדיניות המוניטרית וגם זו הפיסקאלית משפיעות על המשק דרך הגדלת הביקושים.

שלישית, למרות שהפֶד הבנק המרכזי נקט ונוקט במהלכים שבמצב רגיל היו מעוררים את המשק לצמוח. אבל בפועל מאמצים אלה הצליחו רק לשמור על המשק מהתדרדרות. הסיבה הפשוטה היא שבעיית ''מלכודת הנזילות'' עדין קיימת המשק האמריקאי. במצב הזה שיעור הריבית קרוב לאפס והרחבת כמות הכסף גורמת לאנשים ולחברות עסקיות לאגור אותו במקום להשתמש בו כמקור מימון. התנהלות כזאת מדכאת או מחלישה את הביקושים. הזרמת כסף נוסף לא תשנה דבר. לכן במצב כזה המדיניות המוניטרית המסורתית לא יכולה לסייע למשק לצמוח.

במצב כזה נותרו לממשל רק כלי המדיניות הפיסקאלית. במקרה שהמשק חלש הוא נזקק למדיניות פיסקאלית מרחיבה. אבל ההחלטה היתה לקצץ בתקציבים לגרוע מסך ההוצאות במשק ובכך להקטין את היקף הביקושים.

הנתונים מראים שלמשק האמריקאי עדין נחוצה עזרה. יחד עם זאת, ההגבלה ביכולת השימוש בכלי המדיניות הכלכלית לא מבשרת טובות. התופעה של הטריליון המבוזבז ושל מיליונים מחוסרי תעסוקה לא תיעלם במהרה, במיוחד אם יתרחש מיתון נוסף.



• W. Buffet, Stop Coddling the Super-Richהצגנו כאן תמונת מצב עגומה. המשק צומח בקצב שלא מאפשר קליטה משמעותית של חסרי התעסוקה. בנוסף מתרבים הסימנים שהמשק האמריקאי עשוי להיכנס למיתון, עוד לפני שהשתקם באופן מלא מ''המיתון הגדול''. בעת כזאת המערכת הפוליטית האמריקאית בחרה לכרות את ידיה – לקצץ את יכולתה לסייע למשק. סביר להעריך שהתוצאה תהיה משק מדשדש ואפילו מתדרדר למיתון נוסף.

עצוב לציין שלא נראה שהפוליטיקאים יתעשתו וישנו את החלטתם להקטין את הגירעון ולעצור את גידול החוב הציבורי. הם בחרו בדרך הזאת למרות שנתונים (שיעורי התשואה על החוב) מראים שזו איננה בעיה בעיני בעלי החוב. הם בחרו לחסוך בזמן שראוי להגדיל הוצאות ציבוריות ובכך הגדילו את הסיכוי שהמשק יכנס למיתון.

על פי ניתוח המציאות, הפוליטיקאים במקום להגיש עזרה ראשונה לפצוע המדמם, מעדיפים להרצות לו על אורח חיים בר-קיימא.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הרפובליקנים צודקים  (ע.צופיה) (29 תגובות בפתיל)
  אתמול  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)
  תחושת דה-ז'ה-ווּ!  (דוד סיון) (11 תגובות בפתיל)
  קודם ובעתיד הקרוב .  (המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי