פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
סוגיית האבטלה בין הצעירים
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 02/08/2011 שעה 15:00)


סוגיית האבטלה בין הצעירים

ד''ר דוד סיון



הצעירים רוצים לעבוד, ולכלכלה אין עבודות להציע להם. שנות הפריחה הכלכלית שלפני המשבר לא יצרו מספיק משרות עבורם, והמשבר הכלכלי העולמי הפך אותם לקורבנותיו הגדולים ביותר.
...
... הצעירים - מקור האנרגיה, החדשנות והצמיחה של כלכלות בריאות - לא מצליחים למצוא את מקומם בחברה.
...
המספר הגובר של צעירים בוגרי אוניברסיטאות שאינם מצליחים להשתלב בשוק העבודה הוביל לזיהויה של מה שמכונה כעת על ידי כמה פרשנים ''בועת ההשכלה הגבוהה''.
המאמר המצוטט כאן מדגיש את חומרת המצב התעסוקתי של הצעירים בארצות כמו צרפת, שבדיה, בריטניה, איטליה, פורטוגל, ספרד, יוון וארצות במזרח התיכון. לכאורה הוצגה לנו בעיה קשה - פצצת זמן מתקתקת שדורשת תשומת לב מיוחדת. הצורך בתשומת לב מודגש עוד יותר אם גם מקבלים את הטענה כי הצעירים הם מקור החדשנות הרי שהם המקור לצמיחה בת-קיימא – חלומם של מנהיגים ופוליטיקאים.

באופן כללי מה שמניע צמיחה הם תהליכים של המצאות, חידושים ושיפורים טכנולוגיים או בקיצור פיתוח טכנולוגי. מה שמניע צמיחה בת-קיימא (מתמשכת) הם תהליכים מתמשכים, בני-קיימא, של פיתוח טכנולוגי. לכן השקעה בתהליכים כאלה, במנועי צמיחה, היא כלי לצמיחה בת-קיימא.

בהמשך נבחן נתונים ומידע נוספים שיאפשרו להבין את המציאות ביחס לאבטלת צעירים, וכדי לנתח את המשתמע מכך טוב יותר. אחר כך נציג פתרון לבעיות התעסוקה של הצעירים שגם יהווה יעד מועיל למשק כולו.



על פי מחקר שנערך בארה''ב האבטלה גבוהה יותר בקרב צעירים (בגילים 16 – 24) שנשרו מבית הספר. את המכה הקשה ביותר ספגו של צעירים שחורים וממשפחות עם הכנסה נמוכה (מספר הצעירים...). הקשר החיובי בין השכלה ותעסוקה או שיעורי אבטלה נמוכים נמצא גם בנתוני משרד העבודה האמריקאי. הדיווח הזה גם מעלה את הטענה על אי-יעילות התואר האוניברסיטאי למציאת תעסוקה ((High Youth Unemployment…).

גם נתוני לוח 12.23 לשנים 2003 - 2009, ב''שנתון סטטיסטי לישראל 2010'', מראים ששיעור האבטלה בקרב בעלי השכלה נמוך יותר. מסתבר שבארץ לאדם משכיל יש יתרונות בשוק העבודה. רכישת השכלה תבטיח יתרון בשוק העבודה. העובדות האלה, לא בהכרח מהוות סתירה למידע בדבר ''בועת ההשכלה הגבוהה''. יתכן מאד שהיתרון ההשכלתי לא מתבטא בגילים הצעירים (16 – 24) אלא מאוחר יותר. ישנם גם דיווחים מהם עולה כי ההשכלה שנרכשה לא מותאמת לצרכי שוק העבודה: במחקר אחד נמצא שבארה''ב כ-‏18% מבעלי תואר טריים נאלצו להסתפק בעבודה בתחומים לא קשורים לתואר (Great Recession). מהנתונים האלה ניתן ללמוד על האבטלה בקרב הצעירים ובקרב המבוגרים לאורך התקופה כולה. בהמשך נתמקד ב-‏11 השנים האחרונות.

לוח 1-5 מראה שב-‏10 הארצות שיעורי האבטלה בקרב בני התשחורת (15 – 19) גבוהים באופן משמעותי משיעור האבטלה הכללי (לוח 1-2). ניתן גם לראות את מגמת העליה במהלך העשור וגם שהשפעת ''המיתון הגדול'' על המגמה הזאת היתה שולית. לוח 1-6 מראה שגם שיעורי האבטלה בקרב צעירים בגילים 20 – 24 גבוהים יותר משיעור האבטלה הכללי, אבל בפחות מאשר אצל בני התשחורת. בחלק ניכר מהארצות (ארה''ב, איטליה, שבדיה, צרפת, קנדה ובריטניה) רואים שהיתה קפיצת מדרגה בגלל ''המיתון הגדול''.

לוח 1-8 מראה שבמהלך העשור שיעורי האבטלה בין המבוגרים (בני 25 ויותר) נמוכים באופן משמעותי ממה שמראים הלוחות הקודמים. מסתבר שרק בעיתות מיתון או ''המיתון הגדול'' הופכת בעית האבטלה בין המבוגרים למשמעותית. לוח 1-2 מראה תמונה כללית של תוצאת ''המיתון הגדול'' - קפיצת מדרגה בשיעור האבטלה הכללי לשנת 2009 ברוב הארצות שבמדגם.

אכן ישנה בעיית אבטלה בקרב הצעירים:
  1. חלקם היחסי של הצעירים גבוה באופן משמעותי משיעורם באוכלוסיה.
  2. מתחילת העשור ישנה מגמה לצמיחת חלקם היחסי של בני התשחורת ויתר הצעירים בין המובטלים.
  3. למיתון הגדול היתה השפעה משמעותית על כל שיעורי האבטלה, השפעה שעדין קיימת.
  4. כנראה שגיל-נסיון הוא תנאי להצלחה בשוק העבודה.
ממידע נוסף (למשל The Forgotten Millions) מתברר שמשך תקופת האבטלה נעשה ארוך הרבה יותר מבעבר. רבים מסתפקים בעבודה חלקית ולכן לא נכללים בסטטיסטיקה כמובטלים. בחלק מהארצות שנבחנו כאן היה בשנים האחרונות תהליך משמעותי: מיליונים ש''איבדו'' תקווה למצוא עבודה ועזבו את כוח העבודה. גם הם לא נכללים בסטטיסטיקה כמובטלים - נתוני האבטלה לא כוללים את כל ''הנפגעים''.



מהמידע שהוצג כאן עולה ששיעורי אבטלה מאד משמעותיים בין הצעירים הם עובדה-בעיה שכבר קיימת לא מעט זמן, ובלא מעט ארצות. נראה שללא טיפול הבעיה לא תיעלם מעצמה. לכן ראוי וכדאי לטפל בה. יש לכך שתי סיבות עיקריות. ראשית כל אדם שעובד תורם לרווחת הכלל. שנית, הוא תורם לרווחתו (הכלכלית והנפשית) הפרטית.

אבל אין לבעיה פתרונות קסם ואין לה פתרון קצר טווח או מידי. הפתרון חייב להיות חלק מתוכנית אסטרטגית (ארוכת טווח) שבמרכזה טיפוח והשקעה בהון אנושי, אלא שכיום לא מספיק להישאר ברמה הכללית. ראוי שיודגשו המאפיינים הבאים של ההון האנושי:
  • טיפוח יצירתיות בקרב הדור הצעיר,
  • טיפוח יזמות,
  • התאמת מערכת ההשכלה לצרכי המשק.
על מערכת החינוך ובמיוחד מערכת ההשכלה הגבוהה למצוא דרכים וכלים לשלב את שלושת התהליכים האלה לתוך בתוכנית לטיפוח הון אנושי. כדי להניע תהליכים כאלה ראוי שהמדיניות הציבורית תהיה תומכת ומעודדת.

התוכנית שהוצגה על ידי הממשלה הישראלית לפני כשנה היא צעד בכיוון הנכון. בין עיקרי התוכנית היו אז הגדלת תקציבי האוניברסיטאות ''מעבר לגידול הטבעי'', השבת מוחות, גיוס צעירים לאוניברסיטאות והקמת מרכזי מצויינות ((שטייניץ…).

בצד התוכנית לטיפוח ההון האנושי ניתן כמובן להפעיל את כלי המדיניות הכלכלית היותר מסורתיים. בין אלה נזכיר את ההשקעה בתשתיות, תוכניות הכשרה, עידוד המגזר הפרטי לצמוח (באמצעות מענקים למשל) ועוד.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


תגובה
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 02/08/2011 שעה 17:24) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1 – יש הבדל בין צמיחה כלכלית לבין צמיחה דמוגרפית .
2 – לצמיחה דמוגרפית יש גבולות . גידול בלתי פוסק של אוכלוסיית האדם הוא מעשה בלתי אפשרי . מקום הגבול הוא הדבר היחיד שאין עליו הסכמה בנושא .
3 – המקור לצמיחה בת קיימא לאורך ההיסטוריה הייתה אופקים חדשים . כלומר היכולת להרחיב את תחומי המחיה עבור אוכלוסיה גדלה . זה כולל אסונות רחבי מימדים .
4 – השילוב גיל-ניסיון נעצר סביב אמצע שנות הארבעים . תופעת אבטלת מבוגרים או אפליה תעסוקתית של מבוגרים מתחילה בגיל הזה .
5 – גם להשכלת האוכלוסיה יש גבולות
.....5א – כלל האוכלוסיה אינו יכול להגיע להשכלה אקדמית .
.....5ב – בהנחה שכולם יהיו בעלי השכלה אקדמית מי יעשו את העבודות הנחותות ?
_new_ הוספת תגובה



בסך הכל זה די טוב שהעולם עומר לפני משבר כלכלי נוסף
המסביר לצרחן (יום שלישי, 02/08/2011 שעה 19:08) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עולם כזה יהיה טרוד פחות בישראל ויתן לנו חופש פעולה גדול יותר.
_new_ הוספת תגובה



נקווה שאובמה יצליח להרוס את הכללה האמריקאית
פְּקִיד צַמֶּרֶת (יום רביעי, 03/08/2011 שעה 13:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפי תוכניתו ולהחדיר לתוכה כללים סוציאליסטיים-קומוניסטיים.בלאו הכי העתיד של העולם היא סין הקפיטליסטית !
_new_ הוספת תגובה



נקווה שאובמה יצליח להרוס את הכללה האמריקאית
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 03/08/2011 שעה 16:30)
בתשובה לפְּקִיד צַמֶּרֶת
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עתיד העולם ?

אתה כנראה מתכוון להשמדת הרבה מהאנושות . . .
_new_ הוספת תגובה



נקווה שאובמה יצליח להרוס את הכללה האמריקאית
פְּקִיד צַמֶּרֶת (יום רביעי, 03/08/2011 שעה 16:32)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני התכוונתי להיות .... ציני.... !
אבל סלח לי על שנשמעתי רציני !!!!!!!!!!
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי