פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בשולי החדשות: דיור מול שטחים וקצב
יוסף אליעז (יום שני, 18/07/2011 שעה 21:00)


בשולי החדשות: דיור מול שטחים וקצב

יוסף אליעז



מה בין ההתנחלויות לחוסר הדיור?

בן כספית הוא עיתונאי חשוב ורהוט, ומותר כמובן שתהא לו דעה משלו, כמו לכל אדם מהישוב. חבל שאירעה לו התופעה שעתונאים כה רבים סובלים ממנה: דעותיו האישיות מוצאות דרכן לכתבותיו 'העובדתיות' (בשונה מפובליציסטיקה) ואובד לו מימד מרכזי בעתונאות טובה: האובייקטיביות, היכולת להשקיף על המתרחש ולהביא לקהל הקוראים מידע אובייקטיבי.

מותר לו לאזרח להתנגד להתנחלויות, ממש כמו שמותר לו להתנגד לאלפי תופעות אחרות בחיינו, אך אין שחר לניסיון לקשור כל בעיה המתעוררת חדשות לבקרים להתנחלויות. קישור כזה הוא חסר שחר.

במאמרו ''ארץ בחירה...'', בעמוד הראשון של 'מעריב' מיום 18.7.2011 הוא טוען שהממשלות בישראל השקיעו הון עתק בפיתוח השטחים, יצרו במכוון משבר דיור במרכז ישראל ובפריפריה ''במטרה ליצר מצב בו ישראלים יאלצו לגור בשטחים וימצאו עצמם מתנחלים בכח''. אני מניח שגולדה ורבין, דיין ושרי השיכון לדורותיהם מתהפכים בקברם, ושמעון פרס, יבל''א, מתנועע בעצבנות על הכס.

אפשר לחלוק על ניתוח זה. ממשלות ישראל הוציאו הון עתק על אלפי פרויקטים חסרי-שחר אחרים, הון שניתן היה למצוא לו שימוש מועיל יותר, כמו בניה לזוגות צעירים, אך דווקא ההתנחלויות הן שהביאו למשבר הדיור הנוכחי?

אפשר למנות אינסוף שגיאות במדינה, ולהלן אוסף מקרי (מקרי?) מהן: ייבוש החולה בתועפות הון ללא בדיקה מספקת של התוצאות וגרימת נזק אקולוגי חמור; מתן יד חופשית לטייקונים לעשות כראות עיניהם ברכוש הציבורי, לרבות הזיכיון לחברת ים-המלח שהופכת אותה לבעלים של חלק עצום במדינה, עד שזו הופכת סדרי בראשית ומיבשת ים-קדום, יבוש שתוצאתו ניכרת באזור המלונות ובבולענים בשטח שבין מדבר יהודה לים המלח, כולל בפנינת עין-גדי; הקמת מפעלים כימיים אדירים תוך זיהום נורא של מי התהום של כולנו, ושל נחל הקישון, שכבר הביא למותם של טובי לוחמינו, ושל נהרות נוספים; השחתת כל מפרץ חיפה שהנשימה בו נעשית בלתי אפשרית ומקפדת חיי-אדם ובריאות, כולל היתר להקמת מיכל אמוניה ענקי במפרץ שפיצוצו ישמיד שכונות שלמות; ביסוס אספקת גז מרכזית על משענת קנה רצוץ כמצרים, של ה''שלום קר'' עם ישראל; מכירת חברות ציבוריות ורכוש ציבורי באפס מחיר למקורבים; אי-נטילת קרקעות חברת המלח (דנקנר) חזרה למדינה מיד עם תום הזיכיון; הענקת מעמד מיוחד בזמנו להסתדרות ולמפעליה (''כור'', למשל, והמשביר המרכזי, תנובה ועוד) שהועדפו על השוק הפרטי, נוהלו ע''י פוליטיקאים והביאו להפסדי ענק עד שנמכרו בפרוטות לבעלי-הון; ובמישור אחר – הפטור הגורף שניתן לחרדים משירות צבאי, מעבודה, מפרנסת משפחותיהם ומתשלום מס, ועוד ועוד. אילו כל זה היה נעשה (או נמנע) באחריות ובשכל-טוב מצבנו הכלכלי (והדיורי) היה טוב לאין-ערוך.

בהערת אגב: החשבנו כולנו פעם כמה חיי-אדם, ובהם מפרנסים שנגדעו ממעגלי העבודה והייצור, ומשפחותיהם נאלצות להתקיים, בחלקן, מכספי-ציבור, אמהות, צעירים על סף חייהם וגיוסם או תינוקות של בית-רבן נהרגו בכבישי-דמים שהממשלה, האחראית לכאורה קודם כל על שמירת חיי-אזרחיה, נמנעה מלתקצב את סלילתם? יתומיהם של אלה לא יזכו לעזרת הוריהם ברכישת דירה... הבטחון לחיי אזרחים קודם לכל, גם לחינוך וגם לרווחה. השקעה בבטיחות הכבישים היתה מחזירה את עצמה במהירות בכך שאותם נדונים למוות או לנכות ע''י משרדי האוצר והתחבורה יחד עם הסטטיסטיקה היו חיים עובדים, מפרנסים, כן, ורוכשים דירות. לא היה צורך לפרנס את משפחותיהם מכספי מדינה ובטוח לאומי, לשקמם בבתי-חולים יקרים ולחסוך במשרות של שוטרים , רופאים, אחיות, אנשי מד''א וזק''א...

אני מסכים כי היו השקעות מטופשות גם בשטחים, אביא כדוגמא מהדרום את סלילתו של כביש נהדר ומודרני מאיזור כרמים-מיתר לליבנה (יתיר9 וסוסיתא והלאה. הכביש היקר, כפול הנתיבים, שסלילתו ותמרורו נסתיימו רק לפני כשנה, נסלל במקביל לגדר מערכת פרוצה העוברת בתוואי ''הקו הירוק'', אבל- מצפון לו, ומחוץ לגדר... כך שבמקרה של הקמת מדינה פלסטינאית הוא יועבר לשליטתה...
מדוע לחשוב שמי שמנהל בטיפשות פרויקטים אדירים בתוככי ישראל ''הישנה'' ינהג ביתר חוכמה מעבר לקו הירוק?

חייבים לזכור שכאשר אתה שולט בשטח (אפילו זמנית, כדברי כספית) אתה חייב להשקיע בו. ישראל מתחה קוי-מים וסללה לא מעט כבישים בלבנון ובסיני. יש לזכור שגם כלי-הרכב של צה''ל ואזרחי המדינה נסעו שם. דרכים רבות כוסו באספלט על-מנת למנוע הטמנת מוקשים. אחרות – לצרכי הצבא דוקא, ואחר כך שימשו את כלל הציבור.

אולם מה שמפריע הוא שבסוף אותה כתבה מזהיר כספית מליצור זיקה פוליטית בין ההשקעה בשטחים לבעית משבר הדיור, וזה בעוד שזהו בדיוק הדבר שהוא עושה...


פרסום פרוטוקולים מעדות הנשיא קצב במשפטו

האישום הוגש בעבירות מין שיוחסו לנאשם. הדיונים בתיקים אלו מתנהלים, מכח החוק, בדלתיים סגורות. שאלה גדולה היא אם כאשר מדובר היה בנשיא מדינה לא היה מקום לחפש דרך לפתוח יותר את דלתותיו לציבור, פרט לעדויות בנושאים אינטימיים ביותר.

אינני יודע מי ביקש לפרסם דווקא עתה את העדות, ומה נשתנה בין אז, בעת נתינתה, או מיד לאחריה, כאשר בפני השופטים הנכבדים היתה כבר מודפסת ופרושה על דפי-הפרוטוקול, לבין המצב כיום. בלשון הילד בליל הסדר: ''מה נשתנה?''

צורם לי שהעדות מתפרסמת דווקא עתה, לפני הדיון בערעור. אם הפרסום הותר לבקשת הסניגורים, הנלחמים בדרכים שונות ומשונות לטיפוח תדמיתו ההרוסה של לקוחם, בנוסח ''הטובע נאחז בקש''- ניחא. אולם אם הפרסום בא ביוזמת הפרקליטות או בית-המשפט עצמו- יש פה טעם רב לפגם.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  כמה הערות  (דוד סיון)
  הטענה כאילו יש קשר בין הבניה בהתנחלויות למשבר הדיור היא כסילות  (המסביר לצרחן) (7 תגובות בפתיל)
  לבנסראום מחד ובידואים מאידך  (יוסף אליעז) (3 תגובות בפתיל)
  במדינת האינפנטילים שלנו אין קשר בין שום דבר לשום דבר  (עמיש) (3 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי