פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ארה''ב: בעית מגבלת החוב
עגל הזהב / דוד סיון (שבת, 09/07/2011 שעה 19:00)


ארה''ב: בעית מגבלת החוב

ד''ר דוד סיון



כבר מספר שבועות שנבחרי ארה''ב עוסקים בשאלת מגבלת החוב הציבורי. על פי החוק נדרש אישור בית הנבחרים לגודל החוב הציבורי-הפדרלי – נדרש אישור על סך ההלוואות שהממשל יכול לקחת. אם לא יאשר הקונגרס העלאת המגבלה מעל 14.3 טריליון דולר הממסד הפדרלי ישאר ללא מקורות מימון ויאלץ לקצץ בפעילותו.

הנבחרים של מדינת מיניסוטה, שלא אישרו מהלך דומה סיפקו לנו דוגמית: בגלל אי הסכמה בין מושל דמוקרטי ובית נבחרים בשליטה רפובליקנית לא אושר תקציב ופעילות המדינה נעצרה-נסגרה. רוב השרותים והפעולות של המדינה הופסקו, חוץ מביטוח אבטלה ועוד כמה בגלל הוראת בתי המשפט (Minnesota government shutdown…). עשרים ושלושה אלף עובדי המדינה הושעו מעבודתם, נפסקו רכישות על ידי המדינה ונחלשה היכולת של המושעים לצרוך ולקנות – הפעילות הכלכלית תוחלש.

ברמה הפדרלית המצב דומה הקונגרס בשליטת הרפובליקנים מתנה את אישור העלאת המגבלה בתוכנית קיצוצים בתקציב בשנים הבאות – תוכנית חסכון. אם הקונגרס לא יאשר העלאת המגבלה, כפי שנעשה 7 פעמים בתקופת הממשל הקודם, התוצאות עשויות להיות חמורות בהרבה ממה שצפוי מהמקרה של מיניסוטה.



החדשות מאתמול מספרות על התפתחות שלילית במצב התעסוקה ברמה הפדרלית: שיעור האבטלה עלה בעוד עשירית האחוז ל-‏9.2% ונוספו רק 18,000 משרות. הצמיחה גם היא לא משהו, מתחת ל-‏2% בחישוב שנתי. כאשר לוקחים בחשבון את המגמות השינוי בגודל ובהרכב האוכלוסיה, נחוצים בין 150,000 ל-‏200,000 מקומות עבודה חדשים בחודש כדי לשמור את ערך שיעור האבטלה במקומו (How Many Jobs…).

כדי לקלוט מיליוני המובטלים במהרה נדרש קצב צמיחה גדול יותר באופן משמעותי. בעצם, למרות ש''המיתון הגדול'' הסתיים ביוני 2009, הפעילות הכלכלית לא חזרה עדין לרמתה מלפני כן. אחת הסיבות לכך היא שהפירמות, החברות לא מרחיבות את היצור בגלל מחסור בלקוחות - הביקוש צומח מעט ולאט.

על הרקע הזה לכשלון העלאת מגבלת החוב עשויות להיות השלכות קשות:
  1. המערכת הפיננסית העולמית מבוססת על הנחה שחובו של הממשל האמריקאי הוא נכס בטוח. אי-עמידה בהתחייבויות הממשל עשוי לשכנע משקיעים שארה''ב איננה בעלת חוב רצינית, שאפשר לסמוך שתעמוד בקצב התשלומים.
  2. הקיצוץ הדרסטי המיידי שמתחייב יהיה ברמות שיגמדו את תוכניות החסכון שהוטלו על יוון.
  3. המשק שאיבד מיליוני מקומות עבודה בשנים האחרונות, ששיעור האבטלה בעליה, יאבד עוד אלפי ואולי מאות-אלפי מקומות עבודה.
גם לאלטרנטיבה, אישור העלאת מגבלת החוב בתוספת קיצוצים ניכרים בתקציב, יהיו השלכות קשות, אבל פחות חמורות.



הפעילות הכלכלית במשק האמריקאי נמצאת בהאטה ומתחת לרמתה כאשר פרץ ''המיתון הגדול''. למשק במצב הזה נדרשת עזרה בטווח הקצר. אבל נראה שהמערכת הפוליטית, שבידיה כלים לשם כך, בוחרת להתמקד בשיקולי הטווח הארוך. לכן, אם לא יהיו הפתעות, הסיכוי לשיפור המצב הכלכלי בקרוב נמוך. הימים הקשים לא חלפו וכנראה שלא יחלפו במהרה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  עמישראל צריך לחכות שנה וחצי בסבלנות  (המסביר לצרחן)
  צריך להודות: אובמה כשל גם במדיניות הפנים.  (ע.צופיה) (11 תגובות בפתיל)
  עידכון  (דוד סיון)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי