פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מִצְעָד הַאִיוֶלֶּת
יוסף אליעז (יום שישי, 01/07/2011 שעה 11:00)


מִצְעָד הַאִיוֶלֶּת

יוסף אליעז



מאז כתבה ברברה טוכמן את ספרה המפורסם (והחכם) על הסיבות האויליות שהביאו לפרוץ מלחמת העולם הראשונה ואופן ניהולה, ולמעשה מזמנים קדומים בהרבה, לא פסק מצעד אינסופי זה.

מקומנו, היהודים, לא נפקד ממצעד זה, ובמדינת ישראל רבו הצועדים בו ללא הרף. לא, אינני כותב על המצעד המפורסם למען גלעד שליט האומלל, שכל אדם יחשוב אם הועיל למדינה, לגלעד או לטרוריסטים של החמ''ס. אני מבקש לכתוב על דברים קרובים וקטנים יותר.

נתחיל במעצרו המתוקשר של הרב דב ליאור. בכל הכבוד הרב לכל המעורבים פה צעדו כל כוכבי האירוע לקול תיפוף תופי האיולת.

איני נכנס כאן לשאלה אם עבר הרב עבירה כלשהי בכתבו ''הסכמה'' לספר הדן בהרג גויים. כל הקשור בספר זה הוא מצעד איולת נוסף ונפרד. אולם - בכל הכבוד הרב לגדולתו של הרב, הנה כמורה דרך, וכמחנך המלמד לאזרחות טובה, לכיבוד המדינה ולשירותה, כולל שירות בצבא, אינך יכול להתעלם מחוקיה. האם כה קשה היה לגשת ולמסור עדות? האמנם היה צורך לעורר אנטגוניזם שכזה בלבבות עשרות אלפי תלמידיך ? ואם כה קשה לך הדבר, רב נכבד, לפחות יכולת להזמין את חוקרי המשטרה אליך ולענות לשאלותיהם.

ומנגד – כאשר גם לך, אדוני ניצב המשטרה המהולל, עדיין לא ברור אם נעברה פה עבירה, ואם אותה ''הסכמה'' חוסה תחת המטריה הרחבה של חופש הדיבור והמחשבה, מה כה חשוב היה לעצור את הרב הקשיש ולחולל תבערה כזו במדינה כה כוויה משריפות ומדליקות אמיתיות?
הרי לא היה זה מעצר פשוט. התקשורת על צלמיה הוזמנה ונוכחה בתהליך המבזה. אינני חושב שהרב נתבזה, אלא אתה והמשטרה נתבזיתם, לפחות בעיני חלק כה מרכזי וחשוב בעם. זהו חלק שנושא בעול תורה, עבודה וצבא גם יחד. למי המעצר היה נחוץ? לאגו שלך על שהרב לא ציית להזמנה? ובכלל- אם בכתיבת ''הסכמה'' זו היתה עברה לדעתך ולדעת הפרקליטות העסוקה [ כוונתי- עסוקה בעסקאות טיעון, בלי ליטול מהרבנים ''היתר עיסקא] - מדוע לא תגיש כתב אישום ותצרף לה גם עבירה של אי-התיצבות לחקירה?

אנו עדים דבר יום ביומו לעברינות המשתוללת בישראל, החל ממשפחות פשע; מרצח וירי בראש חוצות; רצח ילדים; מעבירות רכוש שכמעט אינן מטופלות, כולל גניבות המתכת שגורמות נזקי-עתק למדינה, לגופים כלכליים ואף להריגה, כמו שהיה בגניבת צנורות הגז בנתניה. בכל הנגב יש השתלטות על קרקעות המדינה. בכל אלו אין למשטרה די כח אדם ואמצעים לטפל. האכן היה כה חשוב לעצור רב בן שמונים?!

עברנו מצעד איולת כאוב בבחירתו ומינויו, או אי מינויו, של רמטכ''ל. הכאב שנגרם ללוחם דגול ולכל אזרח שהצבא חשוב לו טרם קהה. נבחר רמטכ''ל בתקופה בטחונית לא פשוטה לישראל. הנשק זורם לחיזבאללה ולחמ''ס; מהפכות עוברות על שכנותינו עד נשקפת סכנה אפילו להסכמי-השלום עם מצרים ואפילו עם ירדן. הסכם הגז כבר מופר זה תקופה ארוכה; אש''פ מתחבר עם החמ''ס; הגבול המצרי לרצועת עזה נפתח; מתארגן משט עויין לעזה; הגבול בגולן נפרץ ע''י אזרחים סורים; אירן מתחמשת בטילים ושואפת לפצצת-אטום.
אדוני הרמטכ''ל – כל הנושאים האלו אצלך תחת שליטה? היית מעורב בתרגיל הכנת העורף למלחמה? כה מהר אחרי המינוי שלך כבר התפנית בשעה טובה ומוצלחת להתערב בנוסח ''יזכור''? זו הבעיה שעל הפרק? אכן זכית בברכת שמים מעל אך זכור שגם תהום רובצת תחת. נברך אותך שבהמשך הדרך תצליח יותר.

כן, גם מנהיגי תבל לא נעדרים ממצעד האיולת, והם צועדים בו בצעדים גדולים.
הנשיא אובמה פתח בחנופה לעולם המוסלמי. בתמורה קבל תמיכה עצומה של סעודיה בת-בריתו במחבלים; אובמה תרם לנפילתו המהירה של בן-בריתו הנאמן האחר מובארכ; הכריז על נצחון באפגניסטן ועל הוצאת כוחות ממנה, ועתה הוברר לו שפקיסטן, בת בריתו, נתנה 8 שנים מחסה לבין-לאדן.
רגע, זהו מצעד איולת אמריקני או שזהו כבר מרוץ?
לא ראינו מצעד איולת אמריקני כזה מאז שקרטר חיסל את השאח והעלה במקומו את חומייני...

היש מה לדבר על הצמד קדאפי ואסד? שניהם טובחים בבני-עמם. המצעד שלהם מְבוֹסַּס עמוק בדם.
צ'אבס, ידידנו הידוע מונצואלה, הפסיק לרגע ממצעדו, ונתקע, בפה סגור לשם שינוי, לצד ידידיו בקובה. יפה שיש לעתים פסק-זמן...
טוב, הרחקנו מעט במצעד. דומה שכאן נעצור הפעם.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


סתם הערה קטנה
ע.צופיה (יום שישי, 01/07/2011 שעה 12:18) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ספרה המפורסם והחכם (כל הספרים שלה שפורסמו בעברית הם ספרים חכמים מאוד)על מה שקדם למלחמת העולם הראשונה ועל החודש הראשון שלה נקרא ''אוגוסט 1914''.
הספר '' מצעד האיוולת'' מנתח ארבע ארועים היסטוריים שנגרמו על ידי איוולת מחשבתית של עושי המדיניות.
_new_ הוספת תגובה



סתם הערה קטנה
המסביר לצרחן (יום שישי, 01/07/2011 שעה 23:29)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כנראה שהעולם ממשיך לצעוד באיוולתו. בעניין הזה ישראל דווקא אחת האחרונות ברשימה.
_new_ הוספת תגובה



הרב היה חייב להגיע ולהיחקר על ידי המשטרה
גלעד היפתחי (שבת, 02/07/2011 שעה 17:21) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תיארת הרבה תופעות חלקן שוליות ולא מאפיינות את החברה שלנו ואתה שם את כולם בתקן ''מצעד האיוולת'' ולא היא.

ראוי שתפריד בין תופעות שמאפיינות את החברה הישראלית ומסכנות אותה לבין תופעות שוליות שגם לא מהוות עליה שום איום. צריך גם לשים לב שלא כל מה שתופס כותרת של יום בעיתונים משמעותו אירוע מכונן ורב משמעות, אלא סתם גרעפס עיתונאי שגרתי.

בתופעות הלא-מאפיינות את החברה השיראלית הייתי שם את האלימות החברתית, עברינות המשתוללת בישראל, ממשפחות פשע; רצח וירי בראש חוצות; רצח ילדים; עבירות רכוש שכמעט אינן מטופלות, כולל גניבות המתכת שגורמות נזקי-עתק למדינה וכו'. לשמחתי הפשע מהסוג הזה די נמוך בהשוואה לקיים בעולם הגדול, כולל בכמה מדינות אירופאיות.

חשוב לתת דגש לחינוך לאזרחות טובה כולל כבוד לשירות הצבאי, התמודדות נגד ההשתלטות על אדמות הנגב (זה חלק מהמאבק הערבי נגד ישראל), אבל גם התבטאויות של רבנים כנגד קיום המדינה או החוק במדינה הוא איום אסטרטגי. לכן אם נחשד רב כלשהוא בפעולה שיעודה לפגוע בקיום המדינה או להניע כוחות לכיוון הזה, המשטרה חייבת לחקור את התופעה. הרב היה חייב להתייצב כנדרש לחקירה, שלהערכתי לאחריה הוא היה יוצא נקי מכל חשד. אבל הרב לא יכול להתחמק מחקירה ואחר כך לטעון שדבריו הוצאו מהקשרם או שלמשטרה אין סמכות לחקור אותו.
_new_ הוספת תגובה



מצעד האיולת
יוסף אליעז (שבת, 09/07/2011 שעה 18:25)
בתשובה לגלעד היפתחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. תודה לעין צופיה על הערתו / הארתו.
ספרים טובים צועדים לחברים, לקריאה, אך תכופות שוכחים את הדרך חזרה, גם זה מצעד איולת. אל לך להתחרות בספריה הציבורית...

2. לגלעד היפתחי - לא ברור לי מה בדיוק אתה רוצה להביע בתגובתך.
מצעד איולת קיים גם בשאלות גדולות וגם בשאלות קלות.

ועוד:
האם לדעתך אין אנו מאופיינים באלימות לכל סוגיה? קרא עיתון. פתח רדיו או טלויזיה.
האין אנו סובלים ממשפחות פשע? ועוד איך סובלים ! שאל את השוטר-לשעבר שנורה בצפון; שאל את מערכת גנבי הברזל וגנבי הרכב, שאל את אוספי הבקבוקים הקטנים כדי לזכות בפיקדון שהפקיד אדם אחר וליטול לכיסם של אבירי העולם התחתון את התמורה.
שאל את כורי החול בגניבה, את בוני הולילנד, ועוד ועוד.

שרים בישראל ישבו ויושבים בכלא. שר פנים, שר אוצר, ראש ממשלה עומד למשפט, נשיא מדינה ממתין לערעורו.נשיא קודם התפטר בשל נטילת כספים מאבירי-הון.

ובכלל מה בדיוק הקשר בין איפיון לבין מצעד האיולת?

כן, גם המלחמה נגד הטבות למשרתים בצה''ל היא איולת.ויסלח לי פרופ' קרמניצר.
האפליה מתחילה בכך שחלק מאזרחי המדינה מגוייסים לצה''ל, מסכנים את חייהם וואת שלמותם הגופנית ומשרתים את המדינה ללא משכורת משך 3 שנים תמימות, ועוג חודש מילואים מדי שנה, מול אלו שמתפנים ללימודים גבוהים או לעבודה בגיל 18 ואינם נושאים בשום נטל במילואים.

מי זה אמר שפרופסורים למשפטים אינם צועדים במצעד האיולת? הנה הוכחה כשרה לכך.

השאלה היא מהי נקודת הזמן בה אתה בוחן את טענת האפליה. אם תגיד שבזמן המכרז למשרה הפנויה, בלי להסתכל אחורה ולראות מה אירע עד אז- אולי תמצא אפליה לטובה.
אולם אם תבחן את כל הבעיה, נאמר מגיל 18 ואילך, תווכח
שמדובר בתיקון קל לאפליה שהופלה לרעה דווקא יוצא הצבא.
נכון- יש בעית-מה לגבי המשוחררים משירות מטעמים רפואיים, אך זו בעיה לכאורה בלבד. מי ששוחרר משירות צבאי
זכה בשלוש שנים לעצמו. יתר על כן- אם הוא כה חרד לשוויון- לפחות יכול היה, ברוב המקרים, לשרת בשירות הלאומי.

שא ברכה. בכבוד רב יוסף אליעז
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי