פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
המשק האמריקאי – תמונת מצב
עגל הזהב / דוד סיון (יום חמישי, 23/06/2011 שעה 17:00)


המשק האמריקאי – תמונת מצב

ד''ר דוד סיון



מי שעוקב אחרי המציאות במשק האמריקאי, באמצעות בחינת הנתונים, יודע שהמשק לא חזר לרמת הפעילות מלפני ש''המיתון הגדול''. לפי המדידות המקובלות הוא נמשך 18 חודשים (מראשית דצמבר 2007 עד סוף יוני 2009) והיה הארוך והעמוק ביותר מאז ''המשבר הכלכלי'' שהחל בשנת 1929. מאחר והוכרז על סיום ''המיתון הגדול'' לא מעט אנשים נוטים לחשוב שהמשק האמריקאי חזר למצב בו היה לפני כן.

תמונת מצב בנושאי התעסוקה-פרנסה מוצגת שני גרפים. השטח (העמודות) בצבע תכלת מסמן את תקופת ''המיתון הגדול''. הנתונים על שיעורי האבטלה הם מהאתר של משרד העבודה האמריקאי ונתוני כוח העבודה הם מהאתר של הסניף ה-FED בסיינט לואיס.

אבטלה ניתוח המידע שמוצג בגרפים מבהיר שמבחינת תמונת התעסוקה, המצב לא חזר לקדמותו. הגרף הראשון מראה את שיעורי האבטלה ומספר לנו שבמהלך ''המיתון הגדול'' עלה שיעור האבטלה מכ-‏5% לכמעט 10%. מאז היתה ירידה מתמשכת אל מתחת ל-‏9% אבל לאחרונה הוא עלה עד ל-‏9.1%. שנתיים לאחר תום המיתון הזה ושיעור האבטלה עדין כמעט כפול. המיתון הוסיף כ-‏6 מיליון בני אדם לרשימת המובטלים.

השתתפות אבל זה לא כל הסיפור כי במהלך השנים גדלה האוכלוסיה בגיל העבודה ואילו כוח העבודה נשאר תקוע. הגרף הבא ממחיש את הבעיה. ניתן לראות שבגלל ''המיתון הגדול'' שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ירד בכ-‏4%. אלה עוד כ-‏5 מיליון בני אדם שעזבו את, או לא הצטרפו, לכוח העבודה – שלא עובדים.

לפי תמונת המצב ישנם כ-‏11 מיליון בני אדם שלא עובדים לפרנסתם. את המשמעות האנושית של חוסר היכולת להשיג פרנסה יכול כל אחד להעריך. אני אדגיש שמשמעות המצב הזה היא שגודל התוצר המקומי הגולמי נמוך באופן משמעותי מזה הפוטנציאלי – המשק האמריקאי מייצר פחות ממה שיכול היה לייצר לרווחת התושבים.



מי שמעיין בגרפים גם יכול להעריך איזה ממשל אחראי ולמה. העובדה הבולטת ביותר היא שעיקר הנזק נגרם לפני סוף 2008 – במשמרת של הנשיא הקודם. ניתוח יותר עמוק גם יראה שבגלל הפיגור בתגובות המשק האחריות לנזקים היא כמעט כולה של הנשיא הקודם. מצד שני, אפשר לראות שבמשמרת של הנשיא הנוכחי נעצרה ההתדרדרות.

האם יכול האמריקאי המובטל להיות אופטימי? כנראה שלא. לפחות לא השנה. מסתבר שבשלושת החודשים האחרונים צמח התמ''ג בשיעור שנתי של כ-‏1.8% ועל פי תחזיות של הבנק המרכזי המצב לא ישתפר בהרבה במהלך השנה הנוכחית. לכן שיעור האבטלה ישאר גבוה – מעל 8.5% (Fed dims outlook).




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  בעיות של עשירים...  (ההפקרות בבתי-המשפט) (2 תגובות בפתיל)
  אתה עושה רושם שכואב לך שגם הדמוקרטים, קרי השמאלנים כאילו, אשמים   (גלעד היפתחי) (3 תגובות בפתיל)
  תירוץ  (ע.צופיה) (14 תגובות בפתיל)
  הערה כללית  (דוד סיון) (18 תגובות בפתיל)
  ביבי יכול ללמד את אובמה וברננקי מאיפה צומח הדולר !!!  (המסביר לצרחן) (8 תגובות בפתיל)
  והכי חשוב שכחת מר סיוון:  (רפי אשכנזי) (8 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי