פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
תעתועי מדע
אברהם בן-עזרא (יום חמישי, 23/06/2011 שעה 14:00)


תעתועי מדע

ד''ר אינג' אברהם בן-עזרא



מוגש כאן פרק מספר ''מחשבהתחילה'' שפורסם כבר בשנת 2003. למרות זאת הוא מוצג כאן בשלמותו משתי סיבות:
רבים הם ההוזים והתמימים המתדפקים על שערי המדע כדי לזכות בהכרת הקהילייה המדעית ובתהילת עולם. יש ואישיות מדעית (או אחרת) מולכת שולל בעקבות ''גילוי'' או ''המצאה'' מהפכניים, שבדיעבד מסתבר כי הגילוי או ההמצאה בהם מדובר אינם אלא אחיזת עיניים, או אף תרמית. כך קרה לשר בכיר בממשלת ישראל, יעקב מרידור, אשר פרסם מודעות ענק בעיתונות הישראלית בעודו מכהן כשר, על תגלית מדעית בקנה מידה עולמי בתחום האנרגיה, המצויה באמתחתו, אשר בעזרתה יוכל לחולל פלאים ולפתור באחת את בעיות האנרגיה בישראל ובעולם כולו, וכדוגמא, כך הייתה הבשורה, יהיה אפשרי בעזרת תגלית מדעית זו להאיר את כל העיר רמת גן ע''י מנורה פשוטה אחת... השר הנכבד הולך שולל על ידי מהנדס תמהוני, אשר הצליח לפרסם מאמרים בביטאונים מדעיים חשובים ברחבי העולם על אודות המצאתו, אשר מאוחר יותר הוכחה כהזיה חסרת שחר וללא כל בסיס מדעי.

מסתבר שהשר יעקב מרידור לא היה הראשון ולא האחרון שכיכב בתחום תעתועי המדע. בשנת 1897 אישרה ''האסיפה הכללית'' של מדינת אינדיאנה בארצות הברית (האסיפה המדעית היא גוף פוליטי בעל סמכויות חקיקה), החלטה בת תוקף בזו הלשון:
Be it enacted by the General Assembly of the state of Indiana, that it has been found that a circular area is equal to the square on a line equal to the quadrant of the circumference.
משמעות האמור היא כי חוקק במדינת אינדיאנה חוק, לפיו: מעגל וריבוע שווי היקף – שווים בשטחם.

את הצעת החוק יזם ד''ר אי. ג'יי. גולדווין, שכנראה מצא כי קל יותר לשכנע את הפוליטיקאים באמיתות גילויו המדהים, מאשר את המדענים, ואל נא תחשבו כי מדובר בתגלית זניחה; לו הייתה נכונה, היינו מגיעים אל ערכו של π (היחס בין היקף המעגל לקוטרו) כדלקמן:

היקף המעגל הוא – πd כאשר d הוא קוטר המעגל. מכיוון שהתנאי לשוויון שטחים בין מעגל זה לבין הריבוע הוא, לפי גולדווין, כי היקף המעגל ישווה להיקף הריבוע, יוצא כי צלע הריבוע היא באורך של רבע מהיקף המעגל – ¼πd, ועתה כל שנותר כדי לבדוק מהו ערכו של π הוא להשוות בין שטח המעגל לבין שטח הריבוע:

שטח הריבוע – (¼πd)2.

שטח המעגל – ¼πd2.

מהשוואת שני הביטויים הללו (פתיחת סוגריים בביטוי הראשון וצמצום) - מתקבל כי π=4...

על העובדה כי π הוא מספר אירציונאלי וערכו בערך 3.14 לא שמעו הפוליטיקאים של אינדיאנה, או שמא לא הטילו ספק בסמכותו המדעית של ד''ר גולדווין.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אז היכן כאן תעתועי המדע?  (גלעד היפתחי)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי